Autó-Motor, 2011. január-június (63. évfolyam, 1-13. szám)

2011-06-22 / 13. szám

Sill TESZT CITROEN C3 1.6 e-HDi Látványosan spórol? Azt már tudjuk, hogy a panoráma-szélvé­dővel szuper kilátást nyújt a C3-as. A kér­dés, hogy a szuperta­karékos e-HDi kivitel vajon látványosan spórol? M­indennemű részrehajlás és kertelés nélkül ki me­rem jelenteni, hogy a PSA Peugeot-Citroënnek, azon belül is ennek a kis C3-asnak van a leg­jobb (dízeles) start-stop rendszere, amivel eddig dolgom volt! A motor üzemmeleg állapotában a leállítás és az újraindítás a prémiummár­kákat megszégyenítően kifinomult módon, meglepően csendesen és szinte vibráció nélkül megy végbe. Ráadásként az újraélesztés villám­gyors is, a megfordítható üzem­módú generátor (szükség esetén a szuperkondenzátorral támogatva) alig 0,4 másodperc alatt lehel éle­tet a négyhengeresbe. Dízelmotor esetén eddig nem voltam híve a start-stopnak, a franciák szerkezete azonban felettébb megnyerő! Per­sze ebben az is szerepet játszott, hogy a tesztautót végre kézi váltó­val konfigurálták, így a vezető sa­ját ízlése szerint befolyásolhatja a rendszer működését. Ha kinyomva tartjuk a kuplungpedált, a dugóban vagy körforgalomhoz araszolva, il­letve parkolásnál elkerülhető, hogy a start-stop feleslegesen „lelője” a motort, amikor egy pillanattal ké­sőbb indíthatja is újra. Amit megnyerünk a ré­ven, elvesztjük a vámon Különben elsőre meglepő volt, ami­kor a piros lámpához gurulva már 20 km/órás tempónál (!) elnémult a 92 lóerős e-HDi, pedig a magyará­zat logikus és egyszerű. A takarékos vezetést szem előtt tartva ugyanis előbb a motorféküzemet kihasznál­va (ekkor nincs üzemanyag-befecs­kendezés) visszakapcsolásokkal lassítjuk a kocsit - amennyiben a helyzet engedi. Persze egyes foko­zatba többnyire már nem váltunk vissza (jó kis „bakkecskézés” lenne az eredmény), hanem üresbe kap­csolva fékezünk tovább. Ilyenkor alapjáraton ketyeg a motor, a Citroen viszont még ezt a mini­mális fogyasztást is megspórolja. Zöld lámpánál pedig a kuplung kinyomása után, mire a hosszú uta­kon járó és nem túl határozottan megvezetett váltókarral szúrjuk az egyest, a C3-as már indulásra ké­szen dorombol. A start-stop visszajelzője a fordulatszámmérőben Elhúzható árnyékoló, pofonegyszerű napellenző és nincs kapaszkodó A Zenith panoráma-szélvédő 109 ezer forintos opció. Veszettül jó a tájkép Itt látszik igazán, mennyire hátranyúlik a szélvédő Számolja, hogy mennyi ideig takarékoskodunk Az ideális kapcsolási pontokra is figyelmeztet 26 www.automotor.hu ■ 2011/13­ ­ FELÁRKÉPZÉS Olajárrobbanás Hiába takarékosak a dízelmotorok, amikor a Citroennél meglehetősen drágán mérik őket. A tesztelt C31.6 e-HDi például a Chic limitált szén­ás specifikációtól kezdve érhető el, így a listaára potom 4 585 000 fo­rint - persze a franciák mindig akci­óznak. Azonos felszereltség esetén A 70 LÓERŐS 1.4 HDi MOTORRAL 260 EZER FORINTTAL OLCSÓBB A KISAUTÓ, míg az 1.4 VTi (95 LE) benzinmotort választva nem keve­sebb, mint 600 ezer forint marad a zsebünkben. Érdemes tehát átgon­dolni, hogyan is spórolunk...

Next