Autó-Motor, 2011. január-június (63. évfolyam, 1-13. szám)
2011-06-22 / 13. szám
Sill TESZT CITROEN C3 1.6 e-HDi Látványosan spórol? Azt már tudjuk, hogy a panoráma-szélvédővel szuper kilátást nyújt a C3-as. A kérdés, hogy a szupertakarékos e-HDi kivitel vajon látványosan spórol? Mindennemű részrehajlás és kertelés nélkül ki merem jelenteni, hogy a PSA Peugeot-Citroënnek, azon belül is ennek a kis C3-asnak van a legjobb (dízeles) start-stop rendszere, amivel eddig dolgom volt! A motor üzemmeleg állapotában a leállítás és az újraindítás a prémiummárkákat megszégyenítően kifinomult módon, meglepően csendesen és szinte vibráció nélkül megy végbe. Ráadásként az újraélesztés villámgyors is, a megfordítható üzemmódú generátor (szükség esetén a szuperkondenzátorral támogatva) alig 0,4 másodperc alatt lehel életet a négyhengeresbe. Dízelmotor esetén eddig nem voltam híve a start-stopnak, a franciák szerkezete azonban felettébb megnyerő! Persze ebben az is szerepet játszott, hogy a tesztautót végre kézi váltóval konfigurálták, így a vezető saját ízlése szerint befolyásolhatja a rendszer működését. Ha kinyomva tartjuk a kuplungpedált, a dugóban vagy körforgalomhoz araszolva, illetve parkolásnál elkerülhető, hogy a start-stop feleslegesen „lelője” a motort, amikor egy pillanattal később indíthatja is újra. Amit megnyerünk a réven, elvesztjük a vámon Különben elsőre meglepő volt, amikor a piros lámpához gurulva már 20 km/órás tempónál (!) elnémult a 92 lóerős e-HDi, pedig a magyarázat logikus és egyszerű. A takarékos vezetést szem előtt tartva ugyanis előbb a motorféküzemet kihasználva (ekkor nincs üzemanyag-befecskendezés) visszakapcsolásokkal lassítjuk a kocsit - amennyiben a helyzet engedi. Persze egyes fokozatba többnyire már nem váltunk vissza (jó kis „bakkecskézés” lenne az eredmény), hanem üresbe kapcsolva fékezünk tovább. Ilyenkor alapjáraton ketyeg a motor, a Citroen viszont még ezt a minimális fogyasztást is megspórolja. Zöld lámpánál pedig a kuplung kinyomása után, mire a hosszú utakon járó és nem túl határozottan megvezetett váltókarral szúrjuk az egyest, a C3-as már indulásra készen dorombol. A start-stop visszajelzője a fordulatszámmérőben Elhúzható árnyékoló, pofonegyszerű napellenző és nincs kapaszkodó A Zenith panoráma-szélvédő 109 ezer forintos opció. Veszettül jó a tájkép Itt látszik igazán, mennyire hátranyúlik a szélvédő Számolja, hogy mennyi ideig takarékoskodunk Az ideális kapcsolási pontokra is figyelmeztet 26 www.automotor.hu ■ 2011/13 FELÁRKÉPZÉS Olajárrobbanás Hiába takarékosak a dízelmotorok, amikor a Citroennél meglehetősen drágán mérik őket. A tesztelt C31.6 e-HDi például a Chic limitált szénás specifikációtól kezdve érhető el, így a listaára potom 4 585 000 forint - persze a franciák mindig akcióznak. Azonos felszereltség esetén A 70 LÓERŐS 1.4 HDi MOTORRAL 260 EZER FORINTTAL OLCSÓBB A KISAUTÓ, míg az 1.4 VTi (95 LE) benzinmotort választva nem kevesebb, mint 600 ezer forint marad a zsebünkben. Érdemes tehát átgondolni, hogyan is spórolunk...