Autó-Motor, 2011. január-június (63. évfolyam, 1-13. szám)
2011-01-12 / 1. szám
dm TESZT CITROEN C4 1.6 VTi Bizalomgerjeszt Ha egy gyártó egyszer már eljátszotta a vevők bizalmát bármivel, onnantól kezdve csak háromszoros erőfeszítéssel tudja azt visszaszerezni. A Citroen szerintem pont ebben a cipőben járt, mert ugyan egészen kiváló modelljeik is vannak, a megbízhatósággal kapcsolatos korábbi aggályok bizony élénken élnek az emberekben. Hogy az új C4-es hogyan áll e tekintetben, az természetesen csak hosszabb idő múlva derülhet ki, mindenesetre bámulatos, hogy minden apró területen tetten érhető az igyekezet. Egy ilyen masszív és jól összerakott autó ritkaságszámba megy az alsó-középkategóriában, sőt például a belső összeszerelési minőség tekintetében egyértelműen a legjobbak közé tartozik az új modell. A kevesebb néha több - teljesen igaz a C4-esre A külsőn azonnal látszik, hogy nem egyszerűen felfrissítették a C4-est, hanem alapjaiban gondolták át, s megváltoztatták a koncepciót. Az extravagáns formák helyett németesen elegáns a karosszéria, trükkös részletet csak elvétve találunk rajta. Összességében sokkal komolyabb autó benyomását kelti a C4-es, mint eddig, s jóval figyelemfelkeltőbb, mint a Peugeot 308-as, amelynek alapjaira épül. Az új Citroenbe beülve azonnal feltűnik, milyen lágyan puffannak az ajtók, s a kapcsolók is mennyire határozottan járnak. Sőt, a vezetőülésből úgy érezzük, mintha egy ablakos trezorban ülnénk. Vastagok az első oszlopok és a küszöbök (valósággal át kell lépni rajtuk beszálláskor), hátrafelé pedig alig lát valamit az ember, olyannyira kicsik az ablakfelületek. A tolatóradar a C4-es esetében több, mint egy hasznos extra! Az újdonságban tehát egészen másfajta érzése van az embernek, mint az elődben, már csak azért is, mert a túlságosan különc megoldásokat és formai elemeket elhagyták, így például nincs többé fix közepű kormánykerék (3,5 kg súlynyereség), sem középen elhelyezett digitális műszerfal. Ez nem jelenti azt, hogy konzervatív lenne a C4- es belseje, ám ez a visszafogottság előnyére válik az autónak. Az említett kormánykerék és kijelző helyére hagyományos volán és órák kerültek, bár hozzáteszem, ► Személyre szabható, polifonikus hanggyűjteményből választhatjuk ki, hogyan kattogjon az irányjelző £ m X * 1 a 1111 11 A felhasznált anyagoknál igen jelentős az előrelépés ! FRANCIA RIVÁLISOK Honfitársak, hasonló felfogás szerint A Citroen C4-esnek tucatnyi konkurense van, azonban a Peugeot 308-as (1) és a Renault Mégane (2) különösen fontos ellenfélnek számít, hiszen ezek is francia gyártmányok. Mivel a C4-es a 308-as padlólemezére épül, nem meglepő, hogy a Peugeot tengelytávja is 2608 mm, ugyanakkor A 308-AS 5 CENTIMÉTERREL RÖVIDEBB A CITROENNÉL, s csomagtere is „csak” 348 literes. A motorpaletta teljesen azonos a két modellnél (95-156 LE), ám az árképzést illetően jelentős különbségek vannak. A bázismodelleknél a Peugeot (1.4 95 LE) az olcsóbb (4 129 000 Ft), ám ha az 1.6 VTi motorral hasonlítjuk össze a típusokat, akkor már a 308-as a drágább (4 859 000 Ft). A Peugeot a Citroennel ellentétben háromajtós, kombi és kupé-kabrió verziót is kínál kompakt autójából. 4,29 méteres hosszával a Renault Mégane is rövidebb, mint a C4-es, továbbá 372 literes csomagtartója is kisebb. A 90-től 250 lóerőig terjedő motorkínálatban a 3 090 000 Ft-os 1,6-os, 110 lóerős benzinmotor hajtotta verzió a legolcsóbb, tehát A RENAULT AZ ÁR/ ÉRTÉK ARÁNY ÖSSZEVETÉSÉBEN NAGYON JÓL ÁLL. A 308-ashoz hasonlóan a Mégane is több karosszériavariációval készül: a három- és ötajtós modellek mellett kombi és kupé-kabrió is létezik belőle. 22 www.automotor.hu-2011/1