Autó-Motor, 2012. július-december (64. évfolyam, 12-23. szám)
2012-08-15 / 15. szám
RÖVIDEN Ultramaraton Sporttörténelmet írt az Audi, ugyanis ZSINÓRBAN MEGNYERTE A HÁROM LEGRANGOSABB EURÓPAI 24 ÓRÁS MEGBÍZHATÓSÁGI VERSENYT: 71 napon belül a németországi Nürburgring és a franciaországi Le Mans után most a belga Spa-Francorchamps pályán is elsőként végeztek. A GT3-as versenyautók 12 különböző márkát és 66 indulót számláló mezőnye elé 16-SZOR KELLETT BEKÜLDENI A BIZTONSÁGI AUTÓT A RAPSZODIKUS IDŐJÁRÁS MIATT. A guminyomással játszó Audik a 9. órától domináltak, s végül a 16-os rajtszámú R8 LMS ultra (Piccini, Rast, Stippler) aratott győzelmet. Az 509 körös versenyben a márkatárs Haase, Miles, Ortelli trió ezüst-, a pole pozícióból induló BMW-s Kechele, Lauda, Franchi hármas pedig bronzérmet szerzett. Kerülte a bajt Andreas Mikkelsen lehengerlő fölénnyel nyerte a romániai Nagyszeben Ralit, s ezzel megszerezte a Skoda 25. IRC-győzelmét. Egyébként a murvás versenyt „akropoliszi” keménységűként emlegették, s azzal viccelődtek, hogy dakaros beállításokat kell használni. A mezőny nagy részének volt is gondja bőven, az első dobogós helyezése felé haladó Sepp Wiegandnak (Skoda Fabia S2000) például az utolsó napon eltört a felfüggesztése, így a legendás Francois Delecour (Peugeot 207 S2000) előtt az a Patrik Flodin ért célba másodikként, aki egy keréktörés miatt a második szakaszon az utolsó helyre esett vissza. A norvég címvédő azonban megúszta az üzemanyagpumpa cseréjével és egy defekttel, így öt és fél perces előnynyel végzett az élen - idei második győzelmével Mikkelsen 49 pontra növelte előnyét a tabellán. Hova jutottunk? Finnországban nem egy helybéli a legesélyesebb az aranyra? Esélyegyenlőség? Elvileg a fordos Jari-Matti Latvalának és a citroenes Mikko Hirvonennek is „illett” volna vernie Sebastien Loeböt, de végső soron miért is lett volna más a koreográfia, mint bárhol az előző fordulókban? Loeb az elején az élre állt és jottányit sem engedett. Ha hinni lehet a nyilatkozatoknak, a Citroennél mindkét pilóta szabad utat kapott, ami sportdiplomáciai nyavalygásból hétköznapira fordítva azt jelentette, hogy Hirvonen bátran nyomhatta a gázt. Az eredményeken azonban ez nem látszott. Loeb mindenhol tartotta pár másodperces előnyét, s ha Hirvonen közeledett hozzá, a francia egy csipetnyivel többet tett rá a következő szakaszon. A fordos Latvala és Solberg az elején nem találta az optimális beállítást, majd mire rábukkantak, már késő volt. Sovány vigasz, hogy ezúttal egyikőjük sem bakizott, ám a végén megint a francia örülhetett. Loeb ezzel egyedüli „idegenként” immár harmadszor nyerte meg a korábban érinthetetlen finn versenyt. Közepes érdeklődés övezte az új-zélandi Chris Attkinson visszatérését egy Citroën C4 WRC volánja mögött. A Subarunál egykor komoly ígéretként számon tartott srác a 8. helyen tanyázott, amikor féltáv előtt jókorát bukfencezett, a bezsákolt félórás késéssel együtt pedig csak a sereghajtók között jegyezték. Az S2000-es mezőny élén vívott óriási csata azért volt különösen figyelemre méltó, mert az ír Craig Breen alig pár hónapja veszítette el navigátorát egy halálos baleset következtében, most mégis szédületes tempóban nyomult Ford Fiestájával. A svéd Per-Gunnar Andersson csak nagyon nehezen birkózott meg vele, sőt, csak úgy tudott nyerni, hogy Breen az utolsó előtti gyorson, alig 13 másodperces előny birtokában a legendás, 33 kmes Ouninpoliján hatalmas bukfencet mutatott be. Andersson győzelme viszont azért megy szenzációszámba, mert a malajziai Protonnal immár második győzelmét szerezte meg, és egyben a lista élére is került, ami üde színfolt a Skoda és Ford által uralt mezőnyben. martin holmes 34 www.automotor.hu - 2012/15 IRC (13/8. FORDULÓ) Az összetett állás VERSENYZŐK: 1. Mikkelsen (NOR) 132 pont, 2. Kopecky (CZE) 83 pont, 3. Hanninen (FIN) 68 pont, 4. Wiegand (GER) 52 pont, 5. Basso (ITA) 40 pont, 6. Flodin (SWE) 28 pont,... 25. Szabó (HUN) 8 pont,... 31. Puskádi (HUN) 6 pont. KONSTRUKTŐRÖK: 1. Skoda 307 pont, 2. Peugeot 169 pont. Az 50. arany! Antonio Cairoli a Cseh GP-n, pályafutása 134. nagydíján karrierje 27. kettős futamgyőzelmét aratta, s egyúttal megszerezte 50. GP-diadalát is. A győzelmi örökranglistán befogta a belga Joel Robertet, és már „csak" két másik belga, Joel Smets (57x) és Stefan Everts (101x) áll előtte. Cairoli Loketben igencsak emlékezetesen jubilált. Az 1. futamban rajt-cél győzelemmel nyert, majd a folytatásban az 5. helyről tört előre, így idei 7. győzelmével 20-ról 30 pontra növelte előnyét az MX1-es tabellán. A királykategóriában ott volt a magyar Szvoboda Bence (KTM) is, aki két jó kezdés után mindkét futamban kiállt. Az MX2-es listavezető, Jeffrey Herlings a 14. GP- diadalát könyvelhette el. A holland tini az Orosz GP utáni autóbalesete miatt bekötött fejjel versenyzett, kétszer is bukott, mégis kettős futamgyőzelmet aratott. Ezzel 49-ről 57 pontra nőtt az előnye a tabellán a kawasakis Tommy Searle előtt.