Autó-Motor, 2014. január-június (66. évfolyam, 1-11. szám)

2014-01-22 / 1. szám

RÖVIDEN Újonc úttörő A 2008 óta közös platformon futó ame­rikai szuperkrosszbajnokság és a szuperkrossz-vb anaheimi premierjét Ken Roczen (képünkön) nyerte, aki idén költözött fel a 250-ből a 450-esek közé. Roczen az első motokrossz­világbajnok, aki a kis- és a királykate­góriában is diadalmaskodott az ameri­kai szuper krossz­ban, míg A KTM ELSŐ ÍZBEN SZEREZTE MEG A 450-BEN AZ ELSŐ KÉT HELYET. Aztán a 2. for­dulóban Roczen bukott, így dobogóra sem állhatott. Ellenben Ryan Ville­poto javított az idénynyitón elszenvedett balesete után. A címvédő a 4. helye után azonnal nyert, 35. KIRÁLYKATE­GÓRIÁS SIKERÉVEL PEDIG AZ ÖSZ­SZETETTBEN IS AZ ÉLRE ÁLLT. J­­AMA SX (17/2. FORDULÓ) Az összetett állás 1. Villopoto (Kawasaki) 43 pont, 2. Dungey (KTM) 42 pont, 3. Roczen (KTM) 40 pont, 4. Bray ton (Yamaha) 37 pont, 5. Reed (Kawasaki) és Barcia (Honda) 32-32 pont, 7. Short (KTM) és Tickle (Suzuki) 26-26 pont, 9. Stewart (Suzuki) 22 pont, 10. Hahn (Honda) 21 pont. 36 www.automotor.hu • 2014/1 A Honda közreadta az első hi­vatalos képeket az új, 2014-es WTCC technikai szabályok sze­rint fejlesztett Civicről! Rögvest szembeötlik a kerékjáratok masszív szélesítése és a fejlettebb, nagyobb leszorítóerőt nyújtó aerodinamika, míg a tekintélyesebb méretű hátsó szárny állítható, a kocsik alját pedig leburkolják. A felfüggesztéseknek ezentúl nem kell a szériagyártású modellen alapulni, hanem verseny­futóművet használhatnak, s az eddi­gi 17-es helyett jobb tapadást bizto­sító 18 colos kerekeken gördülnek a kocsik. Az 1,6 literes turbómoto­rok­nál nagyobb átmérőjű szűkítőt (33 helyett 36 mm) engedélyeztek, ami 15%-kal növeli a teljesítményt, kö­rönként 3-5 másodperccel lehetnek gyorsabbak az új autók. A gyári piló­ták, a 2009-es világbajnok Gabriele Tarqunini és Tiago Monteiro mel­lett Michelisz Norbi és a BMW-t lecserélő Proteam Racing színeiben Mehdi Bennani hajszolja majd Civickel a sikereket. A Honda ta­valy 4 győzelemmel és 20 dobogós helyezéssel könnyedén bezsebelte a konstruktőri címet. Idén azonban keményebb dolguk lesz, hiszen a Lada mellett immár a Citroënnel is szembekerülnek. A franciák sorait erősíti Yvan Muller és Sébastien Loeb, harmadik autójukat pedig az argentin Jose Maria Lopez vezeti. Továbbra is gyári csapatként próbál­kozik a Lada, s az oroszok James Thompson és Mikhail Kozolovsky mellé leigazolták a 2012-es világbaj­nok Rob Hufft. A privátok közül a csapatvilágbajnok RML ugyan nem áll rajthoz, de épít 4-6 pél­dányt az új technikai szabályoknak megfelelő Chevrolet Cruze-ból. Az eddig BMW-vel futó ROAL Motor­sport kap kettőt Tom Coronel és Tom Chilton számára, valamint a Campos kettőt Hugo Valente-nek és Dusan Borkovicnek. SPORTHÍREK Új fegyver! Szélesebb, erősebb és gyorsabb Norbi idei gyári masinája WTCC Kétfrontos támadás: a Citroën a rali mellett a WTCC-re összpontosít SPORT AFRICA RACE Eredetvizsgálat : A „másik” Dakar mel­lett az eredeti cél is sokakat mozgósított: égigmentek a klasszikus útvo­nalon (Marokkó, Mauritánia, Mali), és közel 6000 kilométer után megérkeztek a kultikus Rózsa­szín-tó partjára. A Dakarban záró Africa Race mezőnyében két ma­gyar is vitézkedett, az egyikük fülig érő szájjal térhetett haza, a másik nem így tervezte, de a részsikerek biztos alapot nyújtanak számára. A Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László kamionos trió ötödik alkalommal állt rajthoz a viadalon, s miközben sportszerűségből is jelesre vizsgázott (amikor szükség volt rá, Szalay Balázs segítségére siettek), nagy csatában kiharcol­ta az összetett második helyet és közben négy (!) szakaszgyőzelmet aratott. Az autós mezőnyben a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős (amely először rajtolt ezen a versenyen, s hat év után tért visz­sza Afrikába) győzelemre hajtott. A pilóta annyira hitt a sikerben, hogy még fogadást is kötött a via­dal szervezésében is részt vevő két­szeres Dakar-győztes Jean-Louis Schlesserrel, hogy melyikük végez több szakaszon a másik előtt. Nem csupán Szalayn múlt, hogy elveszí­tette a fogadást: az utolsó marokkói szakasz előtt az egyik helyi kúton alacsony oktánszámú benzint tan­koltak a Mokkába (az volt kiírva a kútra, hogy megfelelő, de nem volt Szalayék győzelemre készültek, jól is kezdtek, de a különböző problémák miatt végül csak a 18. helyen értek célba

Next