Autó-Motor, 2018. január-június (70. évfolyam, 1-12. szám)

2018-02-21 / 4. szám

Több világbaj­nok pilóta sem boldogult a Montéra jellem­ző havas-jeges aszfalttal. Juha Kankkunen, Colin Mc­­ Rae vagy Richard Burns sem tudta tudását aranyra váltani a hercegségben. A 30-as évek győzteseit mintázó modellritkaságok. 1932 és 1933: Maurice Vassell, Hotchkiss AM2-es. 1935: Lahaye-Quatresous, Renault Nervasport. 1939: Trevoux-Lesurque, Hotchkiss 686 gIT. A csúcstartó Loeb kizárólag Citroennel aratta győzelmeit. 2003: Xsara WRC, 2007: C4 WRC, 2013: DS3 WRC , 2013 2003 között is elsővel, a Minivel! A Mon­­te-Carlo Rali és a Minik története örökre és elválaszthatatlanul egy­befonódott, a BMW ezt nagyon ötletesen ki is használja népszerű almárkáját reklámozva. Vélhető­en sokan nem tudják, de a Minié volt az első, igazán profi módon működő gyári csapat. A „három muskétás”, Paddy Hopkirk, Ti­­mo Makinen és Rauno Aaltonen, testvériesen „elosztották” egymás között az 1964-es, 65-ös és 67-es győzelmeket. A következő években a raliautók új generációja lépett színre, mindegyikük egy-egy igazi nagyágyú: Porsche 911-es, Alpine- Renault A110-es, Lancia Fulvia. Ha már megemlítettük a Lanciát, to­ronymagasan ők vezetik a gyártók rangsorát. 13 alkalommal haladt át elsőként a célvonalon Vincenzo Lancia nevét viselő jármű. Nekik köszönhetjük az első, raliversenyek­re fejlesztett autót, a Stratost, mely a szakág egyik legismertebb gépévé vált. Az olasz autómárkát a Citroen követi 9 győzelemmel, melyből a ralisport eddigi legsikeresebb piló­tája, Sebastien Loeb egymaga hetet jegyez. Ezzel ő áll a vezetők listá­jának élén, a jelenleg is versenyző Ogier (6) előtt. Az eredménylistán négy győzelemmel rendelkezők kö­zül egyvalakit mindenképpen a pél­daképek között kell megemlíteni: a „hórihorgas bajort”, Walter Röhrlt. Sokak szerint a német versenyző volt a ralizás legnagyobb alakja. Ő volt az egyetlen, aki négy eltérő karakterű autóval is csúcsra jutott a Montén: Fiat 131 Abarth, Opel Ascona 400-as, Lancia Rally 037- es, Audi Quattro. 1973-ban indult első Montéján, és még 1986-ban, a hírhedt B-csoportos autók utolsó évében is negyedikként ért célba „hókotrónak” becézett Quattróját terelgetve. Lancia Delta St. Henri Toivonen 1986-ban vezette győzelemre ezt a B-csoportos szörnyet. Három hónappal később a korzikai versenyen szenvedett halálos balesetet navigátorával, Sergio Crestóval. Ez a tragikus esemény megpecsételte a gruppe B-s autók sorsát, az év végével betiltották őket .­­­ Egy évet kellett rá várni, de megérte! 2017: Ogier-Ingrassia, Ford Fiesta WRC, amelynek még a LED-es szúrófényeit is aprólékosan mintázták. 2018Mlwww.automotor.hu 49 KIS ZOLTÁN

Next