Az Aszfalt, 1995 (2. évfolyam, 1-4. szám)
1995-09-01 / 3. szám
lábánál mutatkozó esetleges talajegyenetlenségeket követni anélkül, hogy összeköttetésük megbomlana. A zúzott kőből készült gát belső oldala nincs feltöltve aszfalttal, és így lehetőséget kínál a vegetáció fejlődésére. A gáton szabályos távolságra, a szint csökkenésével bevágásokat hoztak létre, hogy biztosítsák a jó vízcserét a csatorna és a víz alatt álló területek között. Ezek a bevágások egyben életteret biztosítanak a faunának is. A kőgát mögötti víz alatt álló területnek a csatorna felőli oldala meredek partszakasz 1 : 2 meredekségű lejtővel, amely ívási és táplálkozási helyként szolgál a halaknak. A föld felőli részén a víz alatti terület fokozatosan emelkedik. A medret mindkét irányban a geotextília fölé lefektetett 0,20 m vastag nyitott zúzalékos aszfalttal borították, amelyre egy 0,20 m vastag talajréteget tettek. Ennek a védőkonstrukciónak a könnyen rongálódó természetes partot kell védenie a hullámok, az áradások és az esővíz ellen, amíg a parti növények teljesen ki nem fejlődnek. A zúzalékos aszfalt nyitott szerkezetének köszönhetően a part mögötti részről érkező túlzott nyomást el lehet kerülni. A geotextília alátét segít megelőzni a talajrészek kimosódását. A kivitelezés idejére a csatorna vízszintjét csökkentették, s így az aszfaltkonstrukció legnagyobb részét a szárazon lehetett kivitelezni. SIKERES TAPASZTALATOK Hasonló konstrukcióval korábban a belga Leile-nél megvalósított projekt bebizonyította, hogy mind a vízmederben, mind a partszakaszon jó lehetőségek nyílnak a biológiai növekedés előtt. Kiderült, hogy az ilyen módon megvalósított, elég széles vízmeder parti szakaszán a víz természetes öntisztítási képessége megnövekszik. Az alacsony zúzottkő-gát kiváló hullámtörő. Ezáltal a vízmeder felszíne nyugodt marad, és a vízi közlekedés sem zavarja. A vízmederben és a parton néhány hónapon belül virágzásnak indult a vegetáció: nád, sárga nőszirom, gyékény ütötte fel fejét. Ha kedvező időpontban és megfelelő klimatológiai körülmények között egy csomag életerős gyökérmegtartó talajt visznek a területre, akkor a nád, a sás és más parti növények jól tudnak fejlődni a parton. Az előzetes próba pozitív tapasztalata vezetett a Leie-partnak közel 1 km hosszúságú szakaszban a Bitumar N. V. által megvalósított környezetbarát rendezésére. KÖRNYEZETBARÁT A benövési lehetőség mellett fontos szempont az alkalmazott anyag környezethigiéniai minősége. Jelenleg a Vízi Közlekedés Technikai Tanácsadó Testületének megbízásából részletes tanulmányozást folytatnak a szakirodalomban már publikált eredményekről a vízi építményeknél alkalmazott aszfalt oldódása és összetétele tekintetében. Ennél fontos szempont a PAK jelenléte. Az elvégzett vizsgálatok kimutatták, hogy a bitumenben és a vízi építkezéseknél használt aszfaltkeverékekben található PAK koncentrátum olyan csekély, hogy nem jelent veszélyt a talaj és a felszíni vizek környezethigiéniai minőségére. Mindezt a RIVM/RIZA által a jövőbeni „Építőanyagokról hozott határozat” keretében végzett vizsgálat is alátámasztja. A közeljövőben a TAW publikálni fogja az elvégzett vizsgálat eredményeit. VÉGEZETÜL Mindkét ismertetett projekt bizonyítja, hogy az aszfaltanyagok használatával lehetőségünk nyílik egy civiltechnikai partkonstrukció megvalósítására, amelynél elegendő lehetőség nyílik a környezetbe teljes mértékben beilleszkedő flóra és fauna virágzására. Az ehhez hasonló konstrukciók eleget tesznek azoknak a kívánalmaknak, hogy a partnak egyrészt védenie kell a hullámok és az áradás ellen, másrészt pedig érdekes környezetet kell kínálnia az ember, az állat és a növény számára. A fordítást lektorálta: dr. Tóth Ernő 4. ábra. Környezetbarát parti konstrukció aszfaltban A 3. ábra. Bemélyedés a vízcsere elősegítésére Az Aszfalt 95/3