Az Est, 1919. november (10. évfolyam, 97-122. szám)

1919-11-09 / 104. szám

Budapest, 1919 * Vasár­nap * november 9. Előfizetési árak: egy hónapra­­.- korona Negyedévre ...... 42.~ korona Félévre ............... SO.— korona Egész évre......... 160.— korona Egyes szám ára 60 fillér. Politikai napilap FELELŐS SZERKESZTŐ: MIKLÓS JÁNDOR Censurat: V. J. Truia­n évfolyam *104.. szám. Szerkesztőségi VJL kerületi Erzsébetkörut 7. Kiadóhivatal; VII., Erzsébetékörut 115—20.SM» Fiak*kiadó hivatalok ; V■­ Vilmos császárját 14. szám és IV., Váci*utca 12. Wien : I, Kohlmarkt 7. A fővezér többek között a korrupciónak is hadat akar üzenni. Valóban itt van az ideje, hogy ezzel az erős ellenséggel végre már meg­mérkőzzön egy magyar Szent György. Ez a szörnyeteg már régi átkunk nekünk, együtt nőtt és hatalmasodott az or­szág, a nagyobb városok, de fő­képpen a főváros kereskedelmi és pénzügyi fejlődésével. Csáp­jait széteregette egész közéle­tünk alatt. Fénykora azonban a háború és a forradalmak éveire esik. A rengeteg üzletek, az óriási keresetek, a napok alatt való meggazdagodás aranykora a korrupciónak is hőskorszaka volt. Kerített, kisértett, csábí­tott­­és rothasztott ezekben az­­években a korrupció. Gyémánt­jellemeket őrölt meg, arany­­becsületeket rágott meg rozs­dájával. Gúnyt űzött a becsü­letből, nevetség tárgyává tette a tisztességet, a szolid polgári munkát és jellemet. Ezekben az esztendőkben korrumpálódott, tiszteletre mél­tó, de fájdalmasan kis kivétel­lel, a földmivelés, az ipar, a ke­reskedelem és a pénzügy szel­leme. Végképp alul került a régi, szolid morál, az a vállal­kozás, a­mely egy emberélet tisztességére és szorgalmára­­épül, a­mely az emberséges, de biztos és tiszta haszonból akar vagyont gyűjteni. A korrum­pált lelkek megteltek a kor­rumpált, fantázia álmaival és­­ez halála lett annak a becsület­nek, a­melyen olyan lágy fek­­­­vés és olyan édes álom esett. Szívtelenség, ridegség, kap­zsiság, lelkiismeretlenség, ön­zés foglalta el az emberi jóság­­és együttérzés helyét. A kor­rupt szívek, a korrupt, lelkek és ia korrupt elmék egyre gyöt­­rőbbé tették az életünket, így sokasodtak az igazságtalansá­gok anyagi és erkölcsi téren, az erény folyton hátrább szo­rult, egyre jobban lerongyoló­dott az igazi érdem és mindig fogyott becsülete a szolid mun­kának. Itt van hát az ideje, hogy ezt a tárgyi, szellemi és erkölcsi korrupciót végre le­győzze valaki. A­míg ez a pár­viadal a jó győzelmével nem végződik, a derekak élete ke­­serű és reménytelen marad. Spre complectarea avizului dat, se l'ace cunoscut, ca in total vor sosi din Romania 75 si stem­a ce se vor di­stribui sub controlul Mi­­nisterului de Finante Ungar prin Federatia uleiculior minerale. Pretul de desfacere fixat este de 7.40 koroat de benzin­a grea si 8.20 koroane benzina us­oara, preturi calculate dupa preturile Ministe­­rului de Industrie roman, care sunt 1 leu 50 si 1 leu 70 franco Campina la care s-a­ adagoat spe­­sele de transport, manipulatie sin­­distribut­is. Fabricele, care doresc a trate chestrunea in legatura cu colabo­­rarea industriei din Romania, se pot adresa delegatului Ministeru­­lui de industriei Hotel Astoria. A már kiadott hirdetmény ki­egészítésére közhírré tétetik, hogy Romániából összesen 75 ciszterna benzin fog­ Budapestre érkezni, a­melyet a magyar pénzügyminisz­térium fog kiosztani az Ásvány­olajközpont útján. A könnyű ben­zin ára 8,20 korona, a nehéz benzin ára 7.40 korona. Ez az ’úr a román ipari minisztérium, által megálla­pított árak alapján van kiszámít­­va, a­mely­­ejben 1.50 és 1.70 árnak felel meg, franco Campina állo­más, ehhez lesz számítva a szállí­tási, kezelési és szétosztási költség. Azok a gyárak, a­melyek a ro­mán ipar­i körökkel érintkezésbe lépni óhajtanak, forduljanak a ro­m­án ipari minisztérium megbízott­jához ! Budapest, Astoria-szálló.) Jövő héten lesz liszt és kenyér —­­Az Est tudósítójától — Százával ácsorognak a kenyeres­ek lisztesboltok előtt az emberek s a legtöbbje, nem kap se lisztet, se kenyeret. Az agrárország fővárosá­ban, jó termés esztendejében, nem tudnak lisztet és kenyeret kapni az emberek. Érdeklődtünk e különös baj okai iránt és a különböző helyek­ről szerzett értesü­­lésekből a követ­kező tényállást hámoztuk ki: — Budapest október hó végéig el volt látva kenyérmagvakkal. Igaz hogy nem tiszta, búzát őr öl­tek, hanem rozsot, sül árpát is­­ízénytelenek voltak felőrölni, azonban a­mi­ jött, elég volt arra,, hogy a fővárost ellássák. Körü­l­­l­belül hatvan vagon gabona kell a közönség ellátására. Ennek a mennyiségnek a megőrléséhez körülbelül hat hét vagon szén szükséges. Gabona elég­ rendsze­resen jött, szén azonban nem. A múlt hét végén néhány napig egyáltalán nem jött szén és ek­kor a malmok is megakadtak. Malmok alatt négy malom ér­tendő, mert a fűtőanyag kímé­lése végett a malmok négy ma­lomban összpontosították üze­müket és közös számlára dolgoz­nak. És a néhány napi késede­lem okozta a mai liszthiányt. A főváros ugyanis csak napról­­napra van feltátva és,ha­ egy na­pon kimarad akár a gabona, kár a szén, úgy nem tudják el­látni a t­is­zt os­z­tó­ hel­y­eke­t . Közben azonban már jött szén, ha nem­­is sok, de annyi, a­mennyi az őrlés folytonossá­gához kell, már van , és mint­hogy az üzemben lévő malmok­nak van gabonája is (nem­csak búzája, hanem jórészt rozs­­­a és árpája), az őrlés hétfőtől kezdve ismét teljes erővel meg­indulhat.­­ Persze a lisztellátás folyto­nossága is csak addig tart, a­mig a malmok gabona- és szén­­ellátásában is megvan a folyto­nosság. Az angolok balkáni Kereskedelmiek Központjává Budapestet jelöltéti — Az Est tudósítójától — Az elmúlt napokban a dunai hajó­zás és általában Magyarország gazda­sági jövőjét illetőleg nagyfontosságú tanácskozások folytak Bécsben és Budapesten. A tanácskozásokon ha­tározni kellett az , egyes érdekelt dunai államok, récéről a Duna-köz­pont székhelyének kijelölése ellen elhangzott kifogásokról és ez alka­lommal Troubridge, angol tengernagy ugyanazt az álláspontot képviselte, mint eddig: a­ Duna-központ szék­helye csak Budapest lehet. Az a Duna-központ, a­miről most &ccó .vae* nem tévesztendő össze­ a Nemzetközi Dunabizottsággal, a­mely­nek a székhelye ma is Pak­s és ezentúl is Pak­s marad. A Duna-központ, a­miről most dön­tenek, a nemzetközi Duna-bizottság­­nak alárendelt hivatal, afféle hatóság lesz, a­mely mint a nemzetközi bizott­ság vezértitkársága fogja az összes dunai államok érdekeit érintő admi­nisztratív, technikai és egyéb ügyeket intézni. Ez a központ Budapesten lesz. Vy .­ Az osztrákok Budapest kiválasz-­ tása ellen óvást emeltek és francia részről támogatták is ezt a tiltako­zást. Az elmúlt napokban azonban Troubridge tengernagy Bécsben volt és ott az érdekelt entente-missziókkal megismertette azokat az okokat, a­me­lyik Budapest kijelölése mellett szólnak, ú­gy tudjuk, hogy a szomszéd ál­lamok nem soká ellenkeztek. A cseh kormány lojálisan elismerte, hogy Pozsony hiányos technikai felké­szültsége mellett nem veheti fel a versenyt Budapesttel és a jugoszláv kormány is belátta, hogy Belgrád túlságosan kiesik a Duna centrumá­ból, semhogy központ lehessen. Csak az osztrákok, helyesebben Bécs vá­rosa ragaszkodott Birs kijelöléséhez, azonban Troubridge kitartott Buda­­pest mellett.­­ Hogy ez a kijelölés már végleges­nek tekinthető, mutatja az angolok­nak az az elhatározása, a­melyről az illetékes magyar körök már szintén értesítést kaptak, hogy Anglia a maga balkáni kereskedelmének hajó­zási központjává szintén­ Budapestet választotta. Minthogy Anglia a jövő­ben a Balkánon a német kereskede­­lem helyét igyekszik elfoglalni, a dunai hajózás iránt egyre fokozódó figyelmet tanúsít. E végből több izben tárgyalt az illetékes tényezőkkel a soroksári dunai ág szabályozásáról és a téli kikötő építéséről. Mindkét mun­kálatnál hajlandó angol tőkét részel­tetni. Ennél is nagyobb jelentőségű az az óhajtásuk, hogy Magyarország minél előbb kezdje meg a Duna — Tisza-csa­­torna megépítését, mert a Tiszának a dunai hajózással való összekapcso­lása halaszthatatlan követelmény. Meg kellett sürgősen oldani a dunai hajók fütőanyagának a kérdését is. A cseh kormány már hozzájárult ahhoz, hogy a szén egy részét e célra átengedi, azonkívül létrejött a meg­állapodás a jugoszlávokkal is, hogy a területi kérdés végleges elintézéséig a pécsi bányák szene is felhasználható- A hajózás ennek következtében nap­­ról-napra fokozódó arányokat ölt és egyre több vontató hajó és uszály időnik meg a rakodó helyeden.,­,,

Next