Az Est, 1923. május (14. évfolyam, 98-121. szám)

1923-05-01 / 98. szám

Kedd, 1923. május 1. Az új „Duna-Száva-Adria-vasút­­társaság“ külön állam lesz az államban A római egyezmény „Internacionális“ vasutat csinál a Déli vasútból Vázsonyi Jenő bírálata a római egyezményről — Az Est tudósítójától — Vázsonyi Jenő, az Államvas­utak volt elnöke, a Déli vasút intern­acionalizálásáról és a ró­mai konferencia eredményeiről felkérésünkre a következőkben volt szíves véleményét előadni: — Közgazdasági viszonyainkat j­ellemző tünet, hogy a­z a másfél - hónapos konferencia, amely a Dé­­livasút ügyét tárgyalta Rómában, alig keltett eredményeiben feltű­nést. Alig jelent meg lapjainkban j­­ár sor a nagyjelentőségű értekel­et határozatairól. Inkább a­ külső­ségek : Mussolini ebédjének leírá­sa, a déli vasút magyar állomá­sain jelentkező küldöttségek szó­noklatai, stb. foglalkoztatták a közvéleményt, mint a vérbe, hús­bavágó határozatok. Pedig ezek sem érdektelenek. Sőt túlságosan érdektől sugalltak. Az olaszok és franciák nyomása alatt létrejött megegyezés mit jelent Magyaror­szágra nézve ! Jelenti elsősorban, hogy a Déli­­vasút megváltása, amire a vasút­építési engedélyokirat kedvező le­hetőséget nyújt, ki van kapcsolva. Jelenti, hogy Magyarország köteles több mint három millió aranyfran­kot fizetni a Délivasútnak, akár állami kezelésbe veszi a ma­gyar vonalakat, akár meghagyja azokat a társaság üzemében. Je­lenti továbbá, hogy abban az eset­ben, ha Magyarország meghagyja­­a Délivasút magyar fonalait a t­ársaság kezelésében, fizetnünk kell a magánkezelés­­ felmerülő üzemdeficitjét is. Mindennek ellenértékeként »in­­ternacionálissá«­ lesz a Déli Vaspá­lya Társaság és felveszi — oh mily szerencse! —­ a »Duna—Száva— Adria Vasúttársaság« nevet, mely­nek székhelye: Wien. Ez lesz az első internacionális vasút a kon­tinensen, hacsak nem válik hama­rabb azzá a francia kormány leg­újabb javaslata szerint, a Ruhr­­vidék szankciós vasútvonala, ame­lyen »internacionális« csapatok vennék át a tervezet szerint az líraimat a francia csapatoktól. Az »internacionalizmus« fogalma — úgy látszik — nagyon labilis és sokfélekép forgatható. Kívána­tos volna, hogy az egyezmény közelebbről határozná meg ezt a jelzőt, mert a közzétett részletek nem nyújtanak erre kellő felvilá­gosítást. Sajnos, az egyezménynek csak egyes részletei ismeretesek. "Az egyezmény 4. pontja azonban némileg mégis fellebbenti a fá­­tyolt erről a fogalomról, amely ha csak a forgalmi jelentőségére­­­­ondolunk, nagyon ártatlannak­átszik. Az egyezmény szerint: "A szerződő államok törvényes és egyéb határosta,anyai a Délivasútra, csak annyiban alkalmazhatók, am­eny­­nyiben nincsenek ellentétben a jelen egyezménnyel és azonfelül azzal a különleges jelleggel, amelyeket ez az egyezmény a Délivasutat felruházza. Vájjon az illető állam valamely tör­vénye nincs-e ellentétben ezzel az egyezménnyel, vagy a Délivasút »kü­lönleges« jellegével, azt döntőbíróság határozza meg.«. A bécsi félhivatalos közlemény szerint az egyezmény c pontja­ ki­zárja az érdekelt államok törvény­­hozásainak zaklatásait (Schika­nen). Hogy mit jelent az interna­cionalizmus, arra nézve megemlí­tendő még az egyezmény követke­ző pontja: ■»Semmiféle intézkedés vagy rend­szabály nem alkalmazható a szerződő államok által a társaság vagy annak vagyona ellen, a társaság hozzájáru­lása nélkül. A Délivasút idegen tar­tozásnak tekintendő, akár a részvé­nyesek vagy kötvénytulajdonosok nemzetiségére, akár székhelyére, a be­jegyzés helyére, vagy a vállalatok és hálózatok fekvésére való tekintettel.« Tehát ez volna a vasúti interna­cionalizmus? Most már értjük! »Internacionális vasút« alatt oly vasút értendő, amely az állam törvényei felett áll, amelyhez hozzányúlni, hozzáférni nem lehet, mert mindenütt »idegen« és rövi­den kifejezve:­­ »állam az állam­ban.« Az internacionális vasút, ha neki úgy tetszik, fittyet hányhat az állami ren­delkezéseknek, törvényeknek, mert döntőbíróság ítélete alá bocsáthat minden rendeletet, minden kívánságot, minden óhajt vagy határozatot. Az internacionális vasút »ne­­bántsvirág«, de amelyet,­­ bár ne­­bántsvirág,­­joga van az államnak vidáman öntözni — aranyfrankok­kal, ápolni — az üzemdeficit fede­zésével. Az internacionális jelző sok mindent elfed, »bút, örömet, fényt, szerelmet«, mindent, amit csak sejteni lehet, vagy szabad, esetleg nem is szabad. Mígi­ látszik, ez a megjelölés csupán spanyolfal. Olyan spanyolfal, amely mö­gött a francia és olasz érdek vonul meg. Kétségtelen, hogy e két nagy­hatalom szava lesz a döntő ebben az internacionális vasúti szövet­ségben. Amint az egyezmény meg­kötésénél is a francia és olasz ér­dek honorálása volt a mértékadó. A többi apró ország, amely egy tálból eszik cseresznyét a franciá­val és olasszal, nem jár jól. A lak­­mározáshoz az apró országok szál­lítják jórészt e gyümölcsöt és bol­dogok, ha jóétvágyú társaik élve­zetét végig szemlélhetik. A­­ f­ran­cia elsőbbségi kötvénytulajdono­sok üzleti érdeke volt­ a római megegyezés, amely négy állam ál­tal fizetteti arany frankokban a kötvények kamatozását. Az olasz állam rendkívüli anyagi érdeke volt, hogy megszabaduljon évi huszonkilencmillió lírás tartozásá­tól, amely már régóta nyomja vál­lait. A felsőolaszországi déli vas­úti vonalak 1875. évi államosításá­nak költségeitől menekül olcsó áron Olaszország, amidőn Jugo­szlávia, Ausztria és Magyarország közösen vállalja a régebben fran­cia frankra szóló, az új egyez­ménnyel pedig »aranyfrankra«, át­alakított elsőbbségi kötvények ka­matozását és beváltását. Magyarország járt a legrosz­­szabbul a római egyezmény­­ben. A részünkről fizetendő évenkénti hárommillió aranyfrank túl magas­­ra van szabva, akár a magyar vo­nalakban fektetett építési tőkét he­lyezzük szembe a többi érdekelt állam területén fekvő hálózatok építési tőkéivel, akár azt a kulcsot vesszük, amely az illető vonalak bruttó bevételeinek bizonyos száza­lékát veszi az évi járadék megha­tározásának alapjául. Csak véletle­nül, egy bécsi félhivatalos közle­mény pajzán megjegyzéséből jut tudomásunkra az, hogy amíg a többi államok mind gondoskodtak arról, nehogy a 22 és félszázalékos kulcs szerint fizetendő járadék a bevételek növekedése esetén túl­­magasra növekedék, Magyaror­szágra nézve ez az előrelátás fe­lesleges volt. A magyar állam ál­tal fizetendő több mint 3 millió aranyfrank ugyanis — a csintalan közlemény szerint — már­is négy­szerese annak, mint amennyit a be­vételek után, a százalékos kulcs szerint, fizetnünk kellene. A négyszeresre kellene növe­kednie a magyar vonalak mai bevétel­ének a ran­y f­rankban, hogy túllépjük azt a minimum­nál csúfolt összeget, amelynek fizetésére kötelezne bennünket a római megállapodás. Az idézett jókedvű bécsi­­ közle­mény ezek után ,kedvezés«-nek minősíti, hogy az olaszok három­­százezer frankot átvállalnak a Ma­gyarországra »minimum«-nak ki­rótt 3,3 millió aranyfrankból. Ezt az összeget fizetnünk kellene, akár az állam kezeli a vasutat, akár megmarad az továbbra is a most már »internacionális-, Déli­­vasúttársaság üzemében. Ameny­­nyiben nem vesszük állami keze­lésbe a magyar vonalat, akkor, amint már említettem, a római konferencia velünk fedezteti an­nak üzemi deficitjét is. Mellékesen jegyezzük meg, hogy ezt a defici­tet 1921 óta máris fizetjük, mint visszatérítendő »előleget«. A leg­utóbbi költségvetésben 900 millió van erre a célra előirányozva, de a viszonyok rosszabbodása foly­tán már bizonyára két m­illiárdra rúghat az évi előleg. Ami eddig »előleg« volt az esetleges megváltás idejére, az most már köteles járulékká lesz a római értekezlet döntése szerint. A »megváltás« kérdése pedig el van ejtve, bár a tria­noni békeszerződés ennek lehe­tőségét nem zárta ki. Végtelenül fájdalmas reánk nézve, hogy vagyonállagunknak, tehát­ hitelképességünknek ilye­tén növelését ez a megegyezés nem teszi lehetővé. Jogfosztásról van szó, amin átsiklanunk köny­­nyű szívvel nem lehet. Sérelmes reánk nézve az évi járadék kiro­vása, mert annak fizetésére jog szerint eddig kötelezve nem vol­tunk. Sérelmes reánk nézve, ha ráhelyezkednénk is a római kon­ferencia elvi alapjára, a megálla­pított járadék nagysága. Sérel­mes az »idegen«-nek nyilvánított vasút deficitjének fedezéséről szóló határozat. Végül sérelmes az »internacionalizálás ténye sok, sok olyan szempontból, amelynek tárgyalásába bocsátkozni nem akarok. Ennek az új jelzőnek vi­lágrajövetele egybeesik a háború végével, leigázásunkkal. A háború utáni hónapokban vetették fel ezt a varázsszót a megváltás gon­dolatával szemben. Üzleti és politikai érdek dajkálta a »nemzetköziség« ez új válfaját, amíg olyan nagyra nem nőtt, hogy végre már oklevél döröm­böl tör­vényhozásunk kapuján az arany­frankokért, elismertetésért. Éljen az internacionalizmus !« — kiáltja a nacional­ista francia nagytőke. »Éljen az internacionalizmus ! — visszhangozza a feketeinges olasz nacionalista. Mind a kettő tudja, miért lelkesedik, de mi nem tud­juk, nem értjük, miért kell­­jóvá­tételt fizetnünk egy magánrész­­vénytársaságnak, amelynek semmi­vel nem tartozunk és miért kell ak­kor­­ moratóriumot kérnünk Lon­don­ban, valódi, elismert tartozá­sunkért. 3. oldal Elkészült az új német jóvátétel javaslat Szerdán nyújtják át a szövetségeseknek • Berlin, április 10 (Az Est rendes tudósítójától) Kész az új jóvátételi javaslat, a birodalmi kancellár a jegyzék szövegét megismertette a parlamenti pártok vezéreivel és szer­dán adják át a diplomáciai okmányt a szövetséges kormányoknak. Ugyanaznap a sajtóban is meg fog jelenni a javaslat. .. Beszélgetés Kállay Tibor pénzügy­­miniszterrel a párizsi útról — Az Est tudósítójától — Vasárnap délután utazott el ■Bethlen István miniszterelnök és Kállay Tibor pénzügyminiszter Párizsba. Az Est munkatársának alkalma volt az elutazás előtt Kál­lay Tiborral­­ beszélgetni, aki a kérdésekre a következőket mon­dotta: — Abban a pillanatban, amikor éppen elindulunk, még korai vol­na küldetésünk várható eredmé­nyéről nyilatkozni. Mindenesetre döntő fontosságú cél érdekében kelünk útra, báró Korányi Fri­gyes információs tárgyalásaitól eltekintve ez lesz az első eset, hogy a magyar jóvátétel kérdéséről hi­vatalosan tárgyaljunk a bizottság­gal, amely ez ügyben dönteni hi­vatott.­­ A magam részéről egy felada­tot tartok fontosnak, hogy pontosan és őszintén feltárjam a jóvátételi bizottság előtt­ az ország mai gazdasági helyzetét. Hónapokig tartó munkát igé­nyelt, amíg a pénzügyminisztérium és a szakminisztériumok, elsősor­ban a földművelésügyi és kereske­delemügyi, elkészültek azzal a munkával, mely küldetésünket megelőzte. A pénzügyminisztériu­mot ugyanis megbíztam,a többi mi­nisztériumokat pedig felkértem, hogy készítsenek részletes kimuta­tást mindenről, ami­ szomorú gaz­dasági helyzetünket megvilágítja. Mikor az illteres adatok birtokom­ban voltak, ebből állítottam össze annak az előterjesztésnek az ada­tait, melyeket a bizottság előtt fel fogok sorolni. Mondhatom, magam sem tudtam, hogy ilyen szegények vagyunk. Lehetetlennek tartom, hogy ha a jóvátételi bizottság előadásomat meghallgatja, ne a legnagyobb ro­­konszenvvel és megértéssel foglal­kozzék a magyar jóvátétel kérdé­sével. — Külföldi kölcsönről nem foly­tatnak kegyelmes úrék tárgyaláso­kat az utazás alatt ? — A külföldi kölcsön kérdése szorosan összefügg a jóvátétel ren­dezésével. Addig, amíg valami pozitívumot nem tudunk a jóvátételről, komoly­­ formában nem kezdhetünk ta­nácskozást a kölcsönről sem. — Reméli kegyelmes úr, hogy­ a jóvátételi bizottság az előterjesz­tés után már nyomban dönteni is fog a magyar jóvátétel ügyében? —* Ezt nem hiszem­, de ismétlem, erről most nem is lehet beszélni. Egyelőre csak annyit tudunk, hogy meghallgatnak bennünket is. Excelsior raibert Rákóczi út 72, félem, asztalrendelés: József 60—43 Himzett &61 Ing 1095,2300,2500 Himzett női garnitúra......5160 Eisler és Kardos cégnél Budapest, VII., Rákóczi út 52. szám

Next