Az Est, 1923. május (14. évfolyam, 98-121. szám)
1923-05-08 / 103. szám
Kedd, 1923. május 8. Szemtanuk elbeszélése a hatálos népűt aTM szerencsétlenségnal A rendőrség ma délután az összes sebesülteket kihallgatja — Az Est tudósítójától . Vasárnap délelőtt 10 óra 45 perckor az összekötő vasúti híd budapesti oldalán lezuhant hat utassal egy Junkers típusú utasszállító repülőgép. Mint megírtuk, a főváros fölött az Aeroexpress Részvénytársaság vezetett be körülbelül két héttel ezelőtt a sétarepüléseket. A repülőtúra 20 percig tart és ezalatt az idő alatt a teljesen új Németországból alig egy pár héttel ezelőtt hozott repülőgépek megkerülve a Svábhegyet, Rózsadombot és hatalmas ívben keresztül vágva a Duna fölött Rákoson és Soroksáron át a budai Gellért-szálló elé térnek viszsza. A gépek, mint a hirdetés mondotta, abszolút biztos stabilizálható vízi repülőgépek, amelyeken a szerencsétlenség csaknem kizártnak tekinthető, mert hiszen a levegőből, egyetlen technikai fogással visszavezetheti a vízre a pilóta a gépjét. Arra is külön technikai készülék van, hogy a vízre érkezve a gép egész simán érje a víz felületét még abban az esetben is, ha a levegőben a motorja felmondta volna a szolgálatot Az első napokban csak néhány jelentkező volt, de később olyan kedvet kaptak az emberek Budapesten a repülésre, hogy valóságos repülési láz tört ki. Vasárnap délelőtt 9 órakor kezdődött a repülőgépek sorozatos indítása a Gellért-szálloda előtt. Az első túrában két gép szállt föl, amelyek megkerülték a Svábhegyet, rendes körsétájukat megtették Budapest fölött, körülbelül 500—600 méter magasan röpködtek, majd szerencsésen leszálltak a Duna vizére. A második turnusba került Mandl Samu , Andrássy út 8(. szám alatt lakó ékszer- és régiségkereskedő, feleségével, fiával Mandl Hugo kereskedővel és menyével. Háromnegyed tíz évoit, amikor indult a két gép. Az egyik gépbe négy fiatalember szállt be, majd a másik repülőgépbe, amelynek a jelzése a H. MACC. H. volt, Mandlék, Bárczay István volt pilótahadnagy, mint a repülőgép vezetője és Schmied Károly szerelőmester. A H. MACC. H. hatüléses Junkers gép vasárnapi további sorsáról aztán már csak a mentők és rendőrség jelentései szólnak, amelyek szerint 10 óra tíi perckor a gép hat utasával lezuhant. Fél tizenegy előtt pár perccel éppen be akarta a túráját fejezni a gép vezetője és a holt Dunaág felett akart keresztül vágni Soroksár irányába, hogy visszatérjen az indító állomáshoz, amikor a hirtelen fordulatnál megtörtént a katasztrófa A soroksári Dunaág szerelő hajóállomásánál Napholz Gáspár hajómunkás, Dancs János folyamőr, Csötöny Benő hajómunkás és Német 14. István voltak éppen jelen, amikor a repülőgép szerencsétlensége történt. Ezek a következőképpen mondják el a szerencsétlenség történetét : Fölöttünk hozzávetőleges számításból 80—100 méter, magasságban repült a gép a Dunaág felől Soroksár felé és közvetlen fölöttünk akart megfordulni vissza az összekötőhíd irányába. Mi az összekötőhídtól körülbelül 800—900 lépésre állhattunk. Meg néztük a gyönyörűen sikló repülőgépet, amelynek egész tisztán látszott a két indító csónakja, látszott az is, hogy az utasok kihajolnak az ablakon és szemlélik a tájat. Csaknem az arcokat is láttuk, olyan alacsonyan repült fölöttünk a repülőgép, mikor egyszerre érthetetlen dolog történt. A kanyarodó gép motorja elállt, ebben a pillanatban érezhetően erős szélroham keletkezett, a szél belekapaszkodott a motornélkül sikló gépbe, csaknem megforgatta, a tengelye körül féloldalt billentette és a gép zuhanni kezdett. Egy pillant telt csak el, látszott, hogy a pilóta nem bírja a vízre visszavinni a gépet, úgy látszik népi bírta bekapcsolni ismét a dinamót, és a töltéstől 10—12 lépésre, a víztől körülbelül 150 méternyire borzalmas robbanással a hatalmas repülőgép lezuhant a földre. Olyan nyílegyenesen és sebesen az orrával zuhant a föld fele, hogy egyszerre csak azt láttuk, amint szétrepülnek a propeller szilánkjai és orrával csaknem merőlegesen állva a földbe fúródik a repülőgép. Ezután egy második zuhanás következett, amikor a gép elsőréssé leszakadt és a merőlegesen álló gép most vízszintesen vágódott végig a talajon. Csak ebben a pillanatban hallottuk a gép alkatrészeinek recsegését, ropogását, ablakok kitörését, ajtók kiszakadását, éles és kétségbeesett sikoltozásokat és segélykiáltásokat, és a váratlan látványtól megdermedve pillanatok teltek el, amíg a géphez futottunk, ahol ekkor már az egyik törött ablakon egy kétségbeesetten sikoltozó fiatal nő alakja bújt félig elő. — Négyen vagy öten rohantunk a lezuhant repülőgéphez, a rendőr azonnal a mentőkért telefonált. Az első fülkében eszméletlenül a kormánykerék fölött, ott találtuk azt a fiatal repülőtisztet, Bárczay Istvánt, aki a gépet vezette. Homlokából patakzott a vér. Mellőle a szerelő Schmied Károly kirepült messze a gépről a felszakadt kabinajtón. A második kabin ablakánál félig kihajolva sikoltozva, halálsápadtan a fiatalasszonyt találtuk, akiről később tudtuk meg, hogy Mandl Hugóné. Kihúztuk a törött ablakon keresztül, lábára próbáltuk állítani, de nem sikerült a kísérlet. A lába el volt törve. Időközben hajómunkások szaladtak a szerencsétlenség színhelyére, a vállukra vették a szerencsétlen aszszonyt és elszállították. _ Ezalatt mi a többi sebesültet próbáltuk a romhalmazból kimenteni. A kabin másik ablakán szintén félig kilanjolva, de teljesen összeroncsolt fejjel ott feküdt az idős férfi , Mandl Samu, akiben mire odaértünk, már semmi élet nem volt. A halott véres arcából borzalmas látványként hatott egy félig elszívott cigaretta, amit a saját vére oltott el. Összezúzott koponya. Összetört kezek és lábak. Kiemeltük a halottat és messze a repülőgéptől a töltés szélén fektettük le. Az összetört kabin alján, a romhalmaz között, két eszméletlen ember, Mandl Samuné és fia, Mandl Hugó feküdt. Pár perc múlva megérkeztek a mentők, akik ápolás alá vették a súlyos sérülteket. Vtrösztek igazgató főorvos vezetésével két mentőautómotál érkezett, akik először a pilóta és a fiatalasszony sérüléseit kötözték be. A pilóta kartörést, könnyebb horzsolódásokat szenvedett a homlokán, a fiatalasszony a lábát törte el. Mandl Samuné a lábát és karját zúzta szét, Mandl Hude pedig az arcán, szenvedett súlyos zúzódásokat és életveszélyes belső sérüléseket. Schmied Károly szerelő eszméleténél volt egész idő alatt, és mint az orvosok megállapították, szintén komolyabb belső sérüléseket szenvedett. A rendőrség intézkedett a halott elszállításáról. közben a mentők két autója a Park szanatóriumba szállította el a repülőszerencsétlenség összes sérültjeit. M szerelő elbeszélése Az Est munkatársának alkalma volt az eszméleténél lévő Schmied Károllyal, a repülőgép szerelőjével beszélni, aki munkatársunknak a szerencsétlenségről a következőket mondotta : — Amatőrt elállítottuk, meg akartunk fordulni, de ekkor egy átkos erős szélroham jött, és az felbillentette a gépet. Csak a szél az egyedüli oka a szerencsétlenségnek. A pilóta próbálta a vízre visszavinni a gépet, de a felborult gép kormánya már nem engedelmeskedett és nem volt annyi idő, hogy visszakormányozzuk a vízhez a hidroplánt. Másra nem emlékszem, a zuhanás pillanatát sem éreztem, úgy látszik elvesztettem az eszméletemet, mert csak messze kint a géptől, a földön tértem igamhoz. A teljesen szétroncsolt j ég motorja, mint a szakértők megállapították, teljesen ép és haszna vehető. A rendőri bizottság a szemtanúk és a szakértők meghallgatása után körülbelül azt állapítja meg, hogy a szerencsétlenséget a hirtelen jött szélreharc, amelyet a pilóta nem tudott kiparírozni idézte elő. A késő délutáni órákban intézkednek az összetört repülőgép elszállításáról és teherautókra rakják a széttört közel 100 millió értékű géprészeket. Ez alatt az idő alatt a Gellért szálló előtt a várakozók és repülésre készek tömegében érthető izgalmat kelt a szerencsétlenség híre. A délelőtti órákban egyszerre beszüntették a további felszállásokat, de délutánra már ismét, mintha mi sem történt volna, folytatták a repülőkirándulást. Délután hallgatják ki Bárczay Istvánt Ma délelőtt féltizenkét órakor a főkapitányság épületéből ismét kiment a rendőri bizottság a szerencsétlenség színhelyére dr. Szrukián Dezső rendőrkapitány vezetésével. A bizottságban jelen volt Petróczy repülési szakértő is. A helyszíni szemlén csak a szemtanuk vallomását kapta ismét a rendőri bizottság. Ebből azonban nem sikerült pontosan megállapítani, hogyan történt a szerencsétlenség ? Bárczay István pilóta kihallgatása a délutáni órákban történik, ez talán majd világosságot vet a szerencsétlenség igazi okára. Bárczay Istvánt Schmidt szerelővel együtt délután hallgatja ki dr. Nagy Béla rendőrfogalmazó, a repülési szerencsétlenségek referense. A pilóta súlyos sérüléseivel még mindig a dologkórházban fekszik, míg Schmiedt Károly szerelőt lakására a mátyásföldi repülőtérre szállították. A Park-szanatóriumban már csak két beteg fekszik a lezuhant repülőgép áldozatai közül : Mandl Hugó és felesége, akik az éjszaka folyamán magukhoz tértek, azóta állapotuk erősen javul. Mamii Kamunál, akinek állapota nagyon súlyos, a zsidó kórházba szállították ma délelőtt, azonban az ő állapotában is a délelőtt folyamán javulás állott be, úgyhogy a szerencsétlenség összes sebesültjeit a rendőrség ma délután jegyzőkönyvileg is kihallgatja. rS fcevenimmGtmi. férfi osztály vmstp^tsTsuxntaer, fzeszessv.t^áfá.fail A kereskedelmi légi osztály közli : A vasárnap előfordult sajnálatos repülőgépszerencsétlenség olyan okokra vezethető vissza, melyek véletlen összejátszása a legritkább esetek közé tartozik. A gép pilótája, Bárczay István, egyike a legjobban képesített magyar pilótáknak, s hogy a vasárnapi szerencsétlenség mégis előfordulhatott, az az eddig rendelkezésünkre álló hiányos és egymásnak bizonyos tekintetben ellentmondó adatokból a következőképpen állapítható meg : A repülőgép déli szélben a Csepelsziget északi csúcsa irányában indult el Az összekötő vasúti híd fölött körülbelül végy öt 6 méter magasságban volt. A pilóta ekkor a gépet vissza 3. oldal ahol volt nem azok akarta fordítani a város felé. Ebben a fordulóban az erős lökésszerű déli szél s a meleg következtében előálló víz feletti légörvénylések miatt sebességet vesztette és valószínűleg »lecsúszott.'. Szerencsétlenségre pedig nem a víz felé, hanem a Csepelsziget partjára, — mivel a gép vízi forgalomral berendezve s így futószerkezete volt, úszóival a földbe akadva, letörtek és nagy sebességénél fogvíz átcsapódott. Zuhanásról szó sem lehet, mert az csak szárnytöréssel kapcsolatban fordulhat, elő s ez a Teepülőtechnika mai fejlettsége mellett csaknem teljesen kizárt. Ha ez a lecsúszás valamivel magasabban történik, a sajnálatos baleset nem következhetett volna be, mert a gép építési sajátságainál fogva önmagától visszatért volna rendes helyzetébe s így a pilótának újra módjában lett volna a kormányszerveket ismét használni s a gépet a vízre irányítani. Az árumintavásárra ingyen utazhatnak fel. Kereskedői, Kisgazdáit, uradalmait vezetőségei, mert megtérítjük II. oszt. útiköltségét ide és vissza, ha megtekinti és megrendeli az általunk gyártott és kiállított magyar gazda Kocsisírémet (Kocsifrenőcs) mely minőségénél fogva,minden más gyártmányt felsmúl, Olyver viaszos cipőkrémet garantált jó minőségben. Különösen ajánljuk azA leg-os üveg tégelyeket, melyekből egy tégely bármily nagy háztartásban is hónapokig elegendő. Minden ily kiürített barb üres tégely után, mihelyt azokat gyárunkhoz visszajuttatják, 2 teli tégelyt adunk díjtalanul Deny amerikai finom, terpentines cipőkrémet minden színben, melynek kiváló minősége az úri világban ismeretes. —Minden kereskedőnek fontos érdeke, hogy fenti cikkeket íra még a legjutányosabb árban beszerezze. Budapesti Magyar Vegyészeti Gyár VIll. Kerület, Práter utca 53. sz. mnnom kis autó 1—Il NP, valamint használt autók állandó raktáron. Akt, VI., Aradi utca 40 A tőzsde közvetlen közelében üzletek és irodák vételre és eladásra irodámban előjegyezve vannak. Nádor ucca 32. szám, leaszint 4.Vevő vagyok tőkebefektetésre alkalmas házi a Ki látott vasárnap délelőtt 11-12 óra között Orga felírású írógépet fekete bádogtetővel Alsóerdősor 12. számú házból kivinni szürkeruhás, borotváltató egyén által. Bérkocsisok, villamoskalauzok figyelmét különösen felhívom. A nyomravezető magas jutalomban részesül. Egyben felkérem, ki a fenti címen a gépet megvette és 33.000 koronát fizetett 330.000 kor. helyett, saját érdekében hozza vissza. Értesítés telefon József 105-44 vagy Alsóes dosor 12. Honda írógépkereskü-írók és műszerészek figyelmet külön is felhívom* Raktára ET műhelyek, irodahelyiségek letelefónnal Qraor.Rfáil békíse &«agastar-öör,Suhajda, Brda- A pest.V. ker., Pannónia ucca 14 5€@S81T£22SÍE€®Í (&sj Fn)ffl5©í!^@ss Sertéset VII, Rákóczi út 14., II. 2.Tel. József 129-S5 Vezető főorvos : dr. Propper Ödön Szépséghibák eltávolítása. Bőrgyógyászati kozmetika. Fénykezelések. Specifikus eljárások. Szabálytalan fogsorok rendezése. Természeti műfogak.Hidak, koronák, tömések Mindennemű fogorvosi munkák Váci, Bécsi, Koronaherceg ucca v. Andrássy út elején négyszobás, teljesen modern I.vagy II. emeleti lakásért lehető legmagasabb áldozatot hozom, esetleg cserelakást adok. — Ajánlatok »Diszkréció« jeligére Mosse hirdetőbe, Podmaniczky ucca 49. sz. Társuké belvárosi tágas helyiségeivel, kizárólag elsőrangú női, angol és francia szabóval. »Koronaherceg ucca 17394« jeligére Blockner J. hirdetőirodába, Semmelweis ucca 4. szám SZICÍLIAI 98-39-ves FIORISTELLA, DARABOS, RUDaS és kétszer RAFFINÁLT vágón tételekben is, magyar korona egységárban raktárról ' " * kapható: raktárról PRÁGER SÁNDOR Tel. József 104-72 és József 48-39