Az Est, 1927. augusztus (18. évfolyam, 173-196. szám)
1927-08-26 / 192. szám
Péntek, 1927. augusztus 26. Kaszala magyar repülő ma világrekordot kísérelt meg a kisgépek kategóriájában 5 órát repült egyfolytában Budapest és Székesfehérvár között . A kitört vihar miatt délelőtt tizenegy órakor Nagytétényben le kellett szállnia Risztics világrekordjait Genfben magyar rekordoknak minősítették Mátyásföld, augusztus 25 (Az Est kiküldött tudósítójától) Ma hajnalban Kaszala Károly a Mátyásföldi repülőtérről a Műegyetemi Sportrepülők kis gépével a levegőbe emelkedett, hogy a 20 lóerősnélkisebb gépek időtartam-rekordját megdöntse. Minden fejlett aviatikájú ország különös gonddal istápolja a kis gépek ügyét, mert ezek hivatottak az aviatika népszerűsítésére, hiszen a kis gépek előállítási ára minden sportegyesület büdséjébe beilleszthető és fejlett ipar mellett a motorkerékpár árnívóján mozog. 1922-ben alakult meg a Műegyetemi Sportrepülők Egyesülete. Motornélküli vitorlázó gépekkel kísérleteztek, heidelbergi kollegáik mintájára, majd LampichÁrpád tervei szerint megépítették első motoros gépüket. A gépbe gróf Thoroczkay Péter gépészmérnök szerkesztett egy 600 köbcentiméteres 2 hengeres léghűtéses motort. Lelkes fiúk fúrtákfaragták a masinát. Szép eredményeket értek el. A géppel többen repültek, közöttük Kaszala. 1924-ben Lampich nagyobb gépet épített, sikerült különböző utakon — sorsjátékkal, stb. — némi pénzt szerezni hozzá. Gróf Thoroczkay nagyobb motort konstruált és így befejezték a »Dongó«-t. A Dongó beváltotta a hozzáfűzött reményeket, Lampich Árpád, a fiatal magyar mérnök, vérbeli konstruktőrnek bizonyult és gróf Thoroczkay olyan motort épített, melynek csodájára jártak a szakemberek. * A Dongóval is többen repültek. Hefty Frigyes szép távolsági repüléseket abszolvált vele. Budapest — Debrecen — Nyíregyháza volt a legnagyobb teljesítmény és ez érlelte meg azt a gondolatot, hogy ............. , megkíséreljék a kis gépek időtartam-világrekordjának megdöntéseit. Kaszala Károly és Hefty között versengés indult meg, melyikük induljon. A lelkes kis társaságnak azonban nem volt pénze... Ötmillió, azaz 100 pengő kellett ahoz, hogy a világrekorddal megpróbálkozhassék a kis masina és Kasszala elő is teremtette, néhány pártfogó jóvoltából. Lázas munka indult meg a mátyásföldi hangárban. Nagyobb benzin- és olajtartályt készítettek és néhány apróbb változtatást végeztek a gépen, aztán megtöltötték a tartályt 81 liter benzinnel, 7 és fél kiló olajjal és Kaszala a teljes terhelésű géppel tegnap délelőtt és délután néhány próbarepülést végzett — melyek a túlterhelés ellenére is kitűnően sikerültek, — a HM—AFD jelzésű magyar gépecske pompás lendülettel emelkedett a levegőbe. Kétszeresen fontos ez a kísérlet. Először azért, mert az a figyelem, amelyet Risztics János terelt felénk, ismét tápot kap, másodszor pedig fontos az, hogy bebizonyíthassuk, hogy nemcsak repülni tudnak itt, hanem gépet és motort is tudnak szerkeszteni és építeni. A rekordot, melyre a németek az ő 8 és félórás repülésükkel oly büszkék , a Dongó meg akarja dönteni. Tegnap délután Kaszala és Lampich az Aero Szövetségben Kara, Jenő alezredesnek, az ügyvezető alelnöknek, bejelentette a rekordjavítási kísérletet. Kara alezredes idősb Krisztinkovich Béla főtanácsost és dr. Hiller Alfrédet, a Meteorológiai Intézet asszisztensét jelölte ki, mint hivatalos időmérőket, szegény eszközökkel a magyar ifjúsági repülők lelkes kis gárdája felvette a versenyt azzal a fejlett Németországgal, amely olyan nagyszerű eszközökkel és szinte kiapadhatatlan pénzforrásokkal rendelkezik. A főherceg ezután végignézte a Légiforgalmi egyik gépének startolását, majd elbúcsúzott a jelenlevőiktől. __ — Közöljék utólag Kaszaijával, hogy kellemes hals und beinbruch-ot kívánok. (Ez ugyanis az aviatikusok »kaszalás« köszöntése, mely azt jelenti hogy: Törjétek ki kezeteket, lábatokat!) Tíz óra 15 perckor tűnt fel újra a főváros felől Kaszala gépe. Ekkor már viharrá vált a kora reggel óta tartó felhőjárás. A Ms gép táncolva, libegve közeledik a mátyásföldi repülőtér felé. Körülbelül 400 méter magasan jár és nagyon jól ki lehet venni, amint a gépet ide-oda dobálja a szél. Kaszala nem veszti el hidegvérét, erős kézzel kormányozza masináját. Kihajolva a gépből, kendőt lobogtatva, fordul ismét vissza Székesfehérvár felé. A gép nyílegyenes irányt vesz, mind kisebb pont jelzi a tavfilodást, végre teljesen eltűnik. Kaszala Károly A start Allredst Látogatása m regihiiütheti — Az Est tudósítójától — Ma hajnali fél öt órakor, a mátyásföldi repülőtérre tornyos felhők nehezedtek, a rekordrepülésre kedvezőtlennek látszott az idő. Tanácskozás után mégis a start mellett döntöttek. Öt órakor megérkezett a repülőtérre Kriszlinkovich Béla, aki tegnap jött haza Genfből, ahol a Nemzetközi Aeroszövetség ülésén Magyarországot képviselte. Azonnal közölte, az egybegyűltekkel, hogy a rekord csak akkor lesz nemzetközi viszonylatban értékes, ha a kísérletet egy távolsági rekord kísérlettel is összekötik. Telefonon azonnal érintkezésbe léptek a székesfehérvári gyakorlótér parancsnokságával és megállapodtak abban, hogy Kaszala a Budapest - Székesfehérvár - Budapest utat fogja abszolválni mindaddig, amíg meg nem döntötte a fennálló távolsági és időtartam-rekordot. Öt óra ötvenöt perc volt, amikor a kis gép nekilendült a levegőnek és felrepült. A repülőtér fölött Kaszala, gépe négy kört írt le, majd délnyugati irányban Fehérvár felé eltűnt. ■ / Izgalmas várakozásban telnek el a negyedórák. Pontban két órakor jelenti a fehérvári gyakorlótér parancsnoksága, hogy Kaszala megérkezett, két kört írt le a repülőtér felett, majd visszafelé indult Budapestre. Alighogy a jelentés megérkezett, szólt a telefon. Albrecht főherceg udvarmestere jelentette, hogy a főherceg kijön a repülőtérre és személyesen megnézi a rekordkísérletet. Tíz perc múlva meg is jelenik szürke autóján a főherceg. Az üdvözlések után a főherceg felmutat az égre. A magasban kis fekete pont közeledik. Kaszala Károly gépével egyre közelebb jut. A kis gép az ellenszéllel küzdve, lassan repül a repülőtér felé. A repülőtér fölött azután már sokkal gyorsabban, egy kis hátszéltől támogatva, jön a gép. Lassan két kört ír le, majd ismét eltűnik Székesfehérvár felé. A főherceg sokáig kíséri távcsövével a távozó Kaszalát, akit az összesereglett publikum kendőlobogtatással üdvözöl. A főherceg nagy elismerését fejezteki a rekordkísérletről. - Valóban meglepődtem azon, tudta , hogy ilyen szerény és Kényszereszállás Magtéténg meglett Tizenegy óra előtt 5 perccel érkezett jelentés a mátyásföldi repülőtérre Nagytétényből, hogy Kaszala Károlynak a nagy vihar következtében le kellett szállania. Kaszala a jelentés szerint teljesen simán szállt le, ami a szakemberek körében is igen nagy megelégedést keltett úgy a gép teljesítőképességével, mint a pilóta ügyességével szélben. Olyan nagy vihar keletkezett időközben, hogy a légiforgalmi utasszállító bécsi és grázi repülőgépei is visszatértek és leszálltak a mátyásföldi repülőtéren. Annál figyelemreméltóbb az eredmény, amit Kaszala elért, mert ezzel a repüléssel is megdöntötte a világrekordot a 209 kilogramos repülőgép kategóriában, mert a németek által állítólag elért 8,5 órás eredmény a Nemzetközi Aeroszövetségnél nincs hitelesítve. Kaszala Károly repülése 4 óra 52 percig tartott. NAGYAPÓ KÉT ÖRÖKÉ: I' MODIAMO ’ riciofiMwsst/'/'ras.ffi-j B/i; wersu* rTsxnv t * «ras* * 3. oldat