Az Est, 1927. augusztus (18. évfolyam, 173-196. szám)

1927-08-26 / 192. szám

Péntek, 1927. augusztus 26. Kaszala magyar repülő ma világrekordot kísérelt meg a kisgépek kategóriájában 5 órát repült egyfolytában Budapest és Székesfehérvár között . A kitört vihar miatt délelőtt tizenegy órakor Nagytétényben le kellett szállnia Risztics világrekordjait Genfben magyar rekordoknak minősítették Mátyásföld, augusztus 25 (Az Est kiküldött tudósítójától) Ma hajnalban Kaszala Károly a Mátyásföldi repülőtérről a Műegyetemi Sportrepülők kis gé­pével a levegőbe emelkedett, hogy a 20 lóerősnél­­kisebb gépek idő­tartam-rekordját megdöntse. Minden fejlett aviatikájú ország különös gonddal istápolja a kis gé­pek ügyét, mert ezek hivatottak az aviatika népszerűsítésére, hiszen a kis gépek előállítási ára minden sportegyesület büdséjébe beilleszt­hető és fejlett ipar mellett a motorkerékpár árnívóján mozog. 1922-ben alakult meg a Műegye­temi Sportrepülők Egyesülete. Motornélküli vitorlázó gépekkel kísérleteztek, heidelbergi kollegáik mintájára, majd Lampich­­Árpád tervei szerint megépítették első motoros gépüket. A gépbe gróf Thoroczkay Péter gépészmérnök szerkesztett egy 600 köbcentiméteres 2 hengeres lég­hűtéses m­otort. Lelkes fiúk fúrták­­faragták a masinát. Szép eredmé­nyeket értek el. A géppel többen repültek, közöttük Kaszala. 1924-ben Lampich nagyobb gépet épített, sikerült különböző utakon — sorsjátékkal, stb. — némi pénzt szerezni hozzá. Gróf Thoroczkay nagyobb motort konstruált és így befejezték a »Dongó«-t. A Dongó beváltotta a hozzáfű­zött reményeket, Lampich Árpád, a fiatal magyar mérnök, vérbeli konstruktőrnek bizonyult és gróf Thoroczkay olyan motort épített, melynek csodájára jártak a szak­emberek. * A Dongóval is többen repültek. Hefty Frigyes szép távolsági re­püléseket abszolvált vele. Bu­dapest — Debrecen — Nyíregyháza volt a legnagyobb teljesítmény és ez érlelte meg azt a gondolatot, hogy ............. , megkíséreljék a kis gépek idő­tartam-világrekordjának meg­döntéseit. Kaszala Károly és Hefty között versengés indult meg, melyikük induljon. A lelkes kis társaságnak azonban­­ nem volt pénze... Ötmillió, azaz 100 pengő kellett ahoz, hogy a világrekorddal meg­­próbálkozhassék a kis masina és Kasszala elő is teremtette, néhány pártfogó jóvoltából. Lázas munka ind­ult meg a mátyásföldi hangár­ban. Nagyobb benzin- és olajtar­tályt készítettek és néhány apróbb változtatást végeztek a gépen, az­tán megtöltötték a tartályt 81 liter benzinnel, 7 és fél kiló olajjal és Kaszala a teljes terhelésű géppel teg­nap délelőtt és délután néhány próbarepülést végzett — me­lyek a túlterhelés ellenére is kitűnően sikerültek, — a HM—AFD jelzésű magyar gépecske pompás lendülettel emel­kedett a levegőbe. Kétszeresen fontos ez a kísérlet. Először azért, mert az a figye­lem, amelyet Risztics János terelt felénk, ismét tápot kap, másodszor pedig fontos az, hogy bebizonyít­hassuk, hogy nemcsak repülni tud­nak itt, hanem gépet és motort is tudnak szerkeszteni és építeni. A rekordot, melyre a németek az ő 8 és félórás repülésükkel oly büsz­kék , a Dongó meg akarja dön­teni. Tegnap délután Kaszala és Lam­pich az Aero Szövetségben Kara, Jenő alezredesnek, az ügyvezető alelnöknek, bejelentette a rekordjavítási kísérletet. Kara alezredes idősb Krisztin­­kovich Béla főtanácsost és dr. Hil­ler Alfrédet, a Meteorológiai In­tézet asszisztensét jelölte ki, mint hivatalos időmérőket, szegény eszközökkel a magyar ifjúsági repülők lelkes kis gárdája felvette a versenyt azzal a fejlett Németországgal, amely olyan nagyszerű eszközökkel és szinte kiapadhatatlan pénzforrásokkal rendelkezik. A főherceg ezután végignézte a Légiforgalmi egyik gépének star­­tolását, majd elbúcsúzott a jelen­levőiktől. __ — Közöljék­ utólag Kaszaijával, hogy kellemes hals und bein­­bruch-ot kívánok. (Ez ugyanis az aviatikusok »kas­zalás« köszöntése, mely azt jelenti hogy: Törjétek ki kezeteket, lába­tokat!) Tíz óra 15 perckor tűnt fel újra a főváros felől Kaszala gépe. Ek­kor már viharrá vált a kora reggel óta tartó felhőjárás. A Ms gép tán­colva, libegve közeledik a mátyás­földi repülőtér felé. Körülbelül 400 méter magasan­ jár és nagyon jól ki lehet venni, amint a gépet ide-oda dobálja a szél. Kaszala nem veszti el hideg­vérét, erős kézzel kormányozza masináját. Kihajolva a gépből, ken­dőt lobogtatva, fordul ismét vissza Székesfehérvár felé. A gép nyílegyenes irányt vesz, mind kisebb pont jelzi a tavfilo­­dást, végre teljesen eltűnik. Kaszala Károly A start All­red­st Látogatása m regihiiüth­eti — Az Est tudósítójától — Ma hajnali fél öt órakor, a má­tyásföldi repülőtérre tornyos fel­hők nehezedtek, a rekordrepülésre kedvezőtlennek látszott az idő. Ta­nácskozás után mégis a start mel­lett döntöttek. Öt órakor megér­kezett a repülőtérre Kriszlinko­­vich Béla, aki tegnap jött haza Genf­ből, ahol a Nemzetközi Aero­­szövetség ülésén Magyarországot képviselte. Azonnal közölte, az egybegyűltekkel, hogy a rekord csak akkor lesz nem­zetközi viszonylatban értékes, ha a kísérletet egy távolsági rekord kísérlettel is összekötik. Telefonon azonnal érintkezésbe léptek a székesfehérvári gyakorló­tér parancsnokságával és megálla­podtak abban, hogy Kaszala a Bu­dapest - Székesfehérvár - Budapest utat fogja abszolválni mindaddig, amíg meg nem döntötte a fenn­álló távolsági és időtartam-rekor­dot. Öt óra ötvenöt perc volt, amikor a kis gép nekilendült a levegőnek és felrepült. A repülőtér fölött Ka­szala, gépe négy kört írt le, majd délnyugati irányban Fehérvár felé eltűnt. ■ / Izgalmas várakozásban telnek el a negyedórák. Pontban két órakor jelenti a fehérvári gyakorlótér parancsnoksága, hogy Kaszala megérkezett, két kört írt le a re­pülőtér felett, majd visszafelé in­dult Budapestre. Alighogy a jelentés megérkezett, szólt a telefon. Albrecht főherceg udvarmestere jelentette, hogy a főherceg kijön a repülőtérre és személyesen megnézi a re­kordkísérletet. Tíz perc múlva meg is jelenik szürke autóján a főherceg. Az üdvözlések u­tán a főherceg felmutat az égre. A magasban kis fekete pont közeledik. Kaszala Károly gépével egyre kö­zelebb jut. A kis gép az ellenszéllel küzdve, lassan repül a repülőtér felé. A repülőtér fölött azután már sokkal gyorsabban, egy kis hát­széltől támogatva, jön a gép. Las­san két kört ír le, majd ismét el­tűnik Székesfehérvár felé. A főher­ceg sokáig kíséri távcsövével a tá­vozó Kaszalát, akit az összesereg­­lett publikum kendőlobogtatással üdvözöl. A főherceg nagy elismerését fe­jezte­­ki a rekordkísérletről. - Valóban meglepődtem azon, tudta , hogy ilyen szerény és Kényszereszállás Mag­tétén­g meglett Tizenegy óra előtt 5 perccel ér­kezett jelentés a mátyásföldi repü­lőtérre Nagytétényből, hogy Kaszala Károlynak a nagy vi­har következtében le kellett szállania. Kaszala a jelentés szerint teljesen simán szállt le, ami a szakemberek körében is igen nagy megelégedést keltett úgy a gép teljesítőképessé­gével, mint a pilóta ügyességével szél­ben. Olyan nagy vihar kelet­kezett időközben, hogy a légiforgalmi utasszállító bécsi és grázi repülőgépei is visszatértek és leszálltak a mátyásföldi repülőtéren. Annál figyelemreméltóbb az ered­mény, amit Kaszala elért, mert ezzel a repüléssel is megdön­tötte a világrekordot a 209 kilogramos repülőgép kategó­riában, mert a németek által állítólag el­ért 8,5 órás eredmény a Nemzet­közi Aeroszövetségnél nincs hitele­sítve. Kaszala Károly repülése 4 óra 52 percig tartott. NAGYAPÓ KÉT ÖRÖKÉ: I' MODIAMO ’ riciofiMwsst/'/'ras.ffi-j B/i; wersu* rTsxnv t * «ras* * 3. oldat

Next