Az Est, 1928. január (19. évfolyam, 1-25. szám)
1928-01-11 / 8. szám
WWWPlWy. i11 Előfizetési árak: Politikai napilap Szerkesztőség? Kiadóhivatali VII., Erzsébet körút IG—2Q» s«. Egyes szám ára a fivá• ••• Fiók •kiadóhivatal 3 rosbart, a vidéken és a FŐSZERKESZTŐ: MIKLÓS MNDÓR V., Vilmos császár út 14» Szerkesztőség Bécsben* Sef Kohlmarkt 7» — 1Az Est tudósítójától — Az Est autója égő fényszóró lámpákkal rohan a reggeli körtben Rákoshegy felé. Rettenetesen sűrű a köd, három-négy méternyire is alig látni. Kocsik, autók árnyai tűnnek fel minduntalan, hirtelen, ijesztően, egész közel. Aztán eltűnnek. Ma a köd az út a város fölött. És ez a köd ma read el buskolt. Rákosné allen dull költen a két emberit. Kopár, havas, jeges mezők között rohan az autó Rákoshegy felé. Egy kanyarodás: már itt a rákoshegii állomás, itt történt. Négy vágány húzódik el, a sínek kibukkannak a körtből és pár méternyire újból belevesznek a ködbe. A kis sárga épület előtt ijedt, néma epi,bértömeg. Még mindig a rettenetes eseményről beszélnek, ami hétkor történt. Reggel 6 óra 54 perckor szökött, befutni Rákoshegyre a Szolnok — budapesti szemétvonat. Ma reggel a G12-es futott be. Ez a vonat néhány héttel ezelőtt közvetlenül Budapest előtt elgázolt egy Antal buírt,aki át akart menni a sittekért. Arcáim meghalt. Néhány száz vonakozó Ugyanakkor, amikor a 612-es már közeledett a rákoshegyi állomás felé, kezdett kifutni az állomásról az ellenvonat, amely Budapettről indult Szolnok felé. A Testre induló vonatot nagyon sokan várták. Három-négyszáz Jönni törpén állt az állomás elöli már háromnegyed hétkor. Mind tisztviselők, tisztviselőnők, akik kint laknak Rákoshegyen kis családi, házakban és regeben kertiudapestre jönnek hivatalba. Itt várakozott a tömegben Ottlik József, a budapest-józsefvárosi pályaudvar főintézője. Ottlik József csak tíz nap óta áll be reggelenkint a vonalra várakozók közé. Tíz nappal ezelőtt mén ő volt Rákoshegy állomásfőnöke, kliséjén -,azonban áthelyezték a józsefvárosi pályaudvarra és azóta minden reggel elindul Pest felé a 6 óra 114-es vonattal. Sűrű ködben alig lehetett látni. A talaj pedig asínek körül 4 csúszós volt, mert a tegnap esti cső az éj folyamán keményre fagyott. Jön a 612-es Hat óra 53 .perckor megs szólalt 'a Jelzőgonfi' A felkilffxott az érkező rónat robaja. Ugyanekkor indult a negyedik vágányon Szolnok felé tovább a Pestről érkezett vonat. Ekkor óriási tumultus támadt. Négyszáz ember türelmetlenül, fázva, idegesen elkezdett rohanni az érkező vonat felé. Ez a vonat már zsúfoltan érkezik Rákos-hegyre és mindenki igyekszik magának jóglere helyet biztosítani. Hiába kiabáltkétségbeesettepnl Csobáji Sámdor forgalmi tiszt és a két szolgálattevő vasúti alkaton*Zott: ! ! Nem szabad * vonat elé rohanni! Vigyázzanak. Köd van,* vonat még 11801 állt meg! Senki sem hallgatott rájuk. Rajongva, türelmetlenül szaladt mindenki az érkező vonat elé. A nagybaj az volt, hogy a kodmidit mindenki azt hitte, hogy a monat sokkal távolabb van, mint, ahogy valójában volt. Az emberek csal későn vették észre a vonat közelségét. Az előróban a 80—100 ember már bekerült a harmadik és negyedikrigány közti, szűk helyre a két mozgó vonat közé. A'sűrű ködben alig látták a 612-es közeledő lokomotívját'.. Egy hónapra .... 3 pengő Három hónapra . » 7 pengő pályaudvarokon 10 fillér Hajnalban eloltották kerepesi nagy tüzet CKSSS!5›»sS5S5kO·S8Si· 0‡^SSiH0›iS^!·0‡^Ssf·0›fS^iK»ff&i0}l^^iO}^siOk^Sí· O Pozsonyból megindult a befagyott Duna Borzalmas körkatasztrófa történt tint reggel a rákoshegyi állomáson ■ A várakozók tömege a nagy ködben két mozgó vonat közé szorult Egy szép fiatalasszony volt állomásfőnök meghalt Tizenöt millió pengővel több egyenesadót fizetett Budapest az elmúlt esztendőben, mint 1926-ban. Hogy az ország mennyivel fizetett, többet, arról még nincs statisztika. El lehet gondolni, hogy az ország éppen úgy letette a garast, mint a főváros. S ez csak az egyenesadó___Az egyenesadón kívül ott vannak a közvetett adók, a forgalmi adók, a fogyasztási adók, a vámok, az illetékek, a tarifák — ezeket mind ugyanabból a zsebből kell előteremteni. A man in the street, mikor illáig jut' j$t`m'sásban, itt a?á sogít tshid'a' sha hölgyek nincsenek jelen, káromkodik is egy keményet. Nos, bocsánat ... de az állami gépezet kerekeit adóval olajozzák. E kerekeknek forogniuk kell. Minél simábban és pontosabban forognak, annál jobb nekünk, adófizetőknek. Az adó miatt tehát nem kell az asztalt csapkodni. Akár hiszik, akár nem, az adófizetés olyan rendes dolog, mint akár a születés vagy a házasság. A nem rendes dolog ott kezdődik, hogy a tizenötmilliós többletet és a többi pluszt olyan gazdasági helyzetből szedik ki, amelyről maga a pénzügyminiszter ismerte el, hogy azon változtatni kell, meg kell javítani s aktívvá kell tenni. Ez bizony már beteges tünet, aminek láttára az orvos elkomorul. Itt baj van s ha közibe nem lépnek, nagyobb baj lesz. Éppen ezért, az emberi értelem és érzés nemes szimfóniájának minden hangnemében kérjük, könyörögjük és érdekeljük, lássák meg, hogy ez a többletezés nem mehet tovább. Lássák meg, hogy olyan gazdasági állapot, amelyben mezőgazda, iparos, kereskedő, munkás, alkalmazott, vállalkozó, mind tanácstalanul mereszti szemét a bizonytalanságba... ez nem tud többleteket termelni. Ha mégis termel, ez csak olyan, mint amikor a fáról nem gyümölcsöt szednek, hanem az ágait hasítják le. Tegyék a termelést és a munkát lehetővé — ezt búgja, sírja, könnyezi a szimfónia s tegyék lehetővé, hogy ez a szimfónia rövidesen a bizakodásba és a verőfénybe csapjon át. Magnar a tömegbe róhat V.után hirtelen rettenetes síkul. Itszáz jajveszékelés támadt. Azegész keskeny földterületre beszorított tömeg már nem tudott hátrálni és a vonat berohant a tömegbe. Pokoli kiáltozás támadt. A trg szörnyűbb tömeg jelenetek játszódtak le a két mozgó vonat között. Aki tudott, kimenekült a vesze-