Az Est, 1928. január (19. évfolyam, 1-25. szám)

1928-01-11 / 8. szám

WWWPlWy. i11 Előfizetési árak: Politikai napilap Szerkesztőség? Ki­adó­hivatali VII., Erzsébet körút IG—2Q» s«. Egyes szám ára a fi­vá• ••• Fi­ók •kiadóhivatal 3 rosbart, a vidéken és a FŐSZERKESZTŐ: MIKLÓS MN­DÓR V., Vilmos császár út 14» Szerkesztőség Bécsben* Sef Kohlmarkt 7» — 1Az Est tudósítójától — Az Est autója égő fényszóró lámpákkal rohan a reggeli kört­ben Rákoshegy felé. Rettenetesen sűrű a köd, három-négy méter­nyire is alig látni. Kocsik, autók árnyai tűnnek fel minduntalan, hirtelen, ijesztően, egész közel. Aztán eltűnnek. Ma a köd az út a város fölött. És ez a köd ma rea­­d el b­u­skolt. Rákosn­é allen dull költ­en a két emberit. Kopár, havas, jeges mezők között rohan az autó Rákos­hegy felé. Egy kanyarodás: már itt a rákoshegi­i állomás, itt történt. Négy vágány húzódik el, a sínek kibukkannak a körtből és pár méternyire­ újból belevesznek a ködbe. A ki­s sárga épület előtt ijedt, néma e­pi,bértö­meg. Még mindig a retten­etes ese­ményről beszélnek, ami hétkor tör­tént. Reg­g­el­ 6 óra 54­ perckor szökött, befutni Rákosh­egyre a Szolnok — budapesti szemétvonat. Ma reggel a G12-es futott be. Ez a vonat néhán­y héttel ez­előtt közvetlenül Budapest előtt elgázolt egy Antal bu­írt,­aki át akart menni a sittekért. A­rcáim m­e­gh­alt. Néhány száz vonakozó Ugyan­akkor, amikor a 612-es már közeledett a rá­kosh­egyi állo­más felé, kezdett kifutni az állo­másról az ellenvonat, amely Buda­pettről indult Szolnok felé. A Test­re­ induló vonatot nagyon sokan várták­. Három-négyszáz Jönni tö­rpén állt az­ állomás elöli már h­á­­romnegyed hétkor. Mind tisztvise­lők, tisztviselőnők, akik kint lak­nak Rákoshegyen kis családi, há­zakban és regeben kerti­­­udapest­re jönnek hivatalba. Itt várakozott a tömegben Ottlik József, a buda­­pest-józsefvárosi pályaudvar főin­tézője. Ottlik József csak tíz nap óta áll b­e reggel­enkint a vonalra várakozók közé. Tíz nappal ezelőtt mén ő volt Rákoshegy állomás­­főnöke, kliséjén -,azonban áthelyezték a jó­zsefvárosi pályaudvarra és azóta minden reggel elindul Pest felé a 6 óra 114-es vonattal. Sűrű ködben alig lehetett látni. A talaj pedig­ a­­sínek körül 4 csú­szós volt, mert a tegnap esti­ cső az éj folyamán keményre fagyott.­ Jön a 612-es Hat óra 53 .perckor me­gs szólalt 'a Jelzőgon­fi' A felkil­ffxott az érkező rónat robaja. Ugyanekkor indult a negyedik vágányon Szolnok felé tovább a Pestről érkezett vonat. Ekkor óriási tumultus támadt. Négyszáz ember türelmetlenül, fáz­va, idegesen­­ elkezdett rohanni az érkező vonat felé. Ez a vonat már zsúfoltan érkezik Rákos-hegyre és mindenki igyekszik­ magának jó­­glere helyet biztosítani. Hiába kiabált­­kétségbeesettepnl Csobáji Sám­dor forgal­mi ti­szt és a két szolgálattevő vasúti alkaton*­­Zott: ! ! Nem szabad * vonat elé ro­hanni! Vigyázzanak. Köd van,­­* vonat még 11801 állt meg! Senki sem hallgatott rájuk. Ra­jongva, türelmetlenül­ szaladt min­denki az érkező vonat elé. A nagy­baj az volt, hogy a kod­­midit min­denki azt hitte, hogy a monat sok­kal távolabb van, mint, ahogy való­jában volt. Az emberek csal­ későn vették észre a vonat közelségét. Az el­őr­óban a 80—100 ember már bekerült a harmadik és negyedik­­rigány közti, szűk helyre a két mozgó vonat közé. A'sűrű ködben alig látták a 612-es közeledő loko­­motívját'.. Egy hónapra .... 3 pengő Három hónapra . » 7 pengő pályaudvarokon 10 fillér Hajnalban eloltották kerepesi nagy tüzet CKSSS!5›»sS5S5kO·­S8Si· 0‡^SSiH0›iS^!·0‡^Ssf·0›fS^iK»ff&i0}l^^iO}^siOk^Sí· O Pozsonyb­ól megindult a befagyott Duna Borzalmas körkatasztrófa történt tint reggel a rákoshegyi állomáson ■ A várakozók tömege a nagy ködben két mozgó vonat közé szorult Egy szép fiatalasszony volt állomásfőnök meghalt Tizenöt millió pengővel több egyenesadót fize­tett Budapest az elmúlt eszten­dőben, mint 1926-ban. Hogy az ország mennyivel fizetett, töb­bet, arról még nincs statisztika. El lehet gondolni, hogy az or­szág éppen úgy letette a garast, mint a főváros. S ez csak az egyenesadó___Az egyenesadón kívül ott vannak a­ közvetett adók, a forga­lm­i a­dók, a fo­gyasztási adók, a­ vámok, az ille­tékek, a tarifák — ezeket mind ugyanabból a zsebből kell elő­teremteni. A man in the street, m­ikor illáig jut' j$t`m­­'sásban, itt a?­á sogít tsh­id'a' sh­a hölgyek nincsenek jelen, káromkodik is egy keményet. Nos, bocsánat ... de az állami gépezet kerekeit adóval olajoz­zák. E kerekeknek forogniuk kell. Minél simábban és ponto­sabban forognak, annál jobb nekünk, adófizetőknek. Az adó miatt tehát nem kell az asztalt csapkodni. Akár hiszik, akár nem, az adófizetés olyan rendes dolog, mint akár a születés vagy a házasság. A nem rendes dolog ott kezdődik, hogy a tizenöt­­milliós többletet és a többi pluszt olyan gazdasági helyzet­ből szedik ki, amelyről maga a pénzügyminiszter ismerte el, hogy azon változtatni kell, meg kell javítani s aktívvá kell tenni. Ez bizony már beteges tünet, aminek láttára az orvos elkomorul. Itt baj van s ha köz­ibe nem lépnek, nagyobb baj lesz. Éppen ezért, az emberi érte­lem és érzés nemes szimfóniájá­nak minden hangnemében kér­jük, könyörögjük és érdekeljük, lássák meg, hogy ez a többlete­­zés nem mehet tovább. Lássák meg, hogy olyan gazdasági álla­pot, amelyben mezőgazda, ipa­ros, kereskedő, munkás, alkal­mazott, vállalkozó, mind tanács­talanul mereszti szemét a­­ bi­zonytalanságba... ez nem tud többleteket termelni.­­ Ha mégis termel, ez csak olyan, mint ami­kor a­ fáról nem gyümölcsöt szednek, hanem az ágait hasít­ják le. Tegyék a termelést és a­ munkát lehetővé — ezt búgja, sírja, könnyezi a­ szimfónia s tegyék lehetővé, hogy ez a szimfónia rövidesen a bizako­dásba és a verőfénybe csap­jon át. M­agnar a tömegbe róhat V­.után­ hirtelen rettenetes síkul­. Itszáz jajveszékelés támadt. Az­­egész keskeny földterületre beszo­rított tömeg már nem tudott hát­­rálni és a vonat berohant a tö­­m­egbe. Pokoli kiáltozás támadt. A trg szörnyűbb tömeg jelenetek játszódtak le a két mozgó vonat között. Aki tudott, kimenekült­ a vesze-

Next