Az Est, 1928. augusztus (19. évfolyam, 173-197. szám)

1928-08-30 / 196. szám

. Előfizetési áru­kt így hónapra .... 3 pang* Három hónapra • . V pangó Egyes szám ára a food­­rosban, a vidéken és a pályaudvarokon 10 fillér Politikai napilap eme Főszerkesztő: Miklós Andor Znarkaomtónégi VII. karatét Rákóczi ő* Só. Z Eladóhivatatt VII.,Zrxsibet köret IS—Oa.am Fiók.kiadó­hivatal i­ft. Vilmos és Tanár út 14, Zaarkat­tónag Beethent JU Kohlmarkt S.1 Megérkezett ■Budapestre is a Kellogg-jegy­­zék — az örökbéke tervrajza, hogy úgy mondjuk, az örök­békének szerződésileg lekötött ■álma. Az Egyesült­­Államok budapesti követe jegyzéket nyújtott át a külügyminiszté­riumban, a jegyzék ismerteti a békepaktumot és kéri hozzá Ma­gyarország csatlakozását is. Azt mondja ez a szép és komoly jegyzék, hogy bármely hatalom, amely azt elfogadja, a szerződés előnyeit életbelépésének pillana­tától élvezni fogja. Milyen fur­csán hat­ egy szerződés, amely­nek előnyei is lehetnek, amelyet élvezni is fognánk. Fájdalom­, ilyen szerződést nem ismerünk,­­ mi csak olyan békeszerződést ismertünk eddig, amely szen­­tvédőképességünket tette próbá­ra; csak olyan békeszerződést, amely szinte perpetuum mobi­léje a csapásoknak és szenvedé­seknek és amelynek ránk nézve nincsenek előnyei, csak hátrá­nyai. A magyarság mindig békebarát volt. Bíztunk Hágában, mi bíztunk az interparlamentá­­­ris konferenciákban,­ mi bíztunk Wilsonban, mi bíztunk a Nép- Szövetségben , mi komolyan vettük a békét akkor is, mikor annak prófétái csak jelszóként röpítették fel a levegőbe. A Kellogg-paktum"? Messziről nézzük. Most meghívnak az utó­lagos szignáláshoz — majd azt m­ondhatnánk, hogy ugyanúgy mint Trianonban. Nem az ame­rikai kezdeményezés monumen­talitását, szépségét, komolysá­gát és méltóságát akarjuk ezzel csökkeneteni. Mindez vitatha­tatlan. De mekkora az út — az intenciótól a cselekedetig. Csak mekkora volt az út a kis népek függetlenségéről és a kisebbsé­gek jogairól szóló tizennégy pont idealizmusa és ama tény közt, hogy Erdélyben és a Fel­vidéken üldözött vad a magyar, saját szülőföldjén, saját iskolá­jában és templomában. Mi nem vagyunk ellenzéke­ semmiféle békeakcióinak—ellenkezőleg s ha a paktum mostani hatalmai már a békeszerződések idején és az­óta is úgy védték volna az igazi béke érdekeit, mint ahogy mi törekedtünk arra, akkor nem se lett volna szükség a paktum­ra. Akkor a háború már végett ért volna a békével. KI»'# ^ *? 1928 AUG. 2­9 E­T ^ ^ ^ Szörnyű és rejtélyes autókatasztrófa Budapest határában Egy fővárosi úritársaság halálosvégű kirándulása Kajaba Mária meghalt, Ybl Miklós műépítész haldoklik, Ladányi főszolgabíró és felesége súlyosan megsebesült Nem tudják megállapítani, hogy történt a szerencsétlenség .*‹ ›*• TAz Est tudósítójától­­a Borzalmas a­utókat­a­sztrófá­va­l végződött ma éjszaka ,egy jóked­vűen indult vidéki kirándulás. . Az Esztergomból Budapestre, ve­zető országúton, Solymár közelé­ben egy gyorsan haladó, autóból ed­dig­ még ki nem derített rejtélyes módon kirepültek az utasok, a leg­előkelőbb fővárosi úritársaság tag­jai, akik közül Kajaba Mária 22 éves úrileány, dr. Morin László főorvos sógor­nője koponyaalapi csonttörés következtében szörnyethalt. Ybl Miklós műépítész, a nagy Ybl Miklós unokája, szintén kopo­­nyaalapi csonttörést* szenve­dett, úgyhogy most az Uj Szent János kórházban élet-halál kö­zött lebeg. dr. Vitéz Ladányi László gö­­möri főszolgabíró a ballábát törte és ugyancsak a ballábát törte az autó negyedik utasa, dr. Ladányi Lászlóné is. A sofőr, Puskás Imre, csodálatos­képpen ép bőrrel szabadult a kü­lönös autókatasztrófából s még csak karcolás sem érte a mellette ülő fiát és teljesen sértetlen maradt a négyüléses kis­kocsi is, amely utasaitól megszabadulva még jó 200 métert futott, amíg a sofőrje megállította. A hidegkúti csendőrség és a pestvidéki törvényszék vizsgálóbí­rója együttesen nyomozzák a kü­lönös autókatasztrófa lefolyását és okait, amit főképpen az komplikál, hogy minden kihallgatott másként adja elő az autószerencsétlen­ség lefolyását. Mást mond a sofőr, az Ameriká­ból három évvel ezelőtt hazatért Puskás Imre, aki egyúttal tulajdo­nosa is a­ bérautójának, mást mond az egyetlen sérült, aki összefüg­gően tud részleteket mondani a katasztrófa pillanatáról és az utá­na következő eseményekről. Ladá­nyi főszolgabíró és megint mást mond a hidegkúti csendőrség első­­jelentése az első helyszíni felvé­telről. Ma­ délelőtt Puskás­­ Imre bér­autóvállalkozót a csendőrség ki­vitte a solymári országútra a hely­színre, hogy most már ott próbál­ják­ mozaikszerűen összeállítani, hogy , , tulajdonképpen mi történt ked­den éjszaka féltizenkettőkor a * Solymár mellett elhúzódó fr­is­­sen kavicsolt országúton. Az eset nyomában járva beszél­­­tünk az égyük nyomozást végző­ csendőraltiszttel, továbbá az egyik sérülttel is, akiknek előadása így­ világítja meg a majdnem fantasz­­­­tikus autószerencsétlenséget. .. Menekülés a pesti kánikula elöl Visegrádra Teg­nap délután ,1 órakor nagyobb úritársaság menekült két autón a fővárost gyötrő kánikulából. Vise­­grád volt a cél. Az egyik autóban dr. Morin László főorvos és a fele­sége, továbbá dr. Szerecsényi An­dor belügyminiszteri titkár, dr. Szilágyi László főispáni titkár és Fábián Pálné ültek. Az azt követő autóban pedig, amelyet a 45 éves, rendkívül meg­bízhatónak ismert Puskás Imre vezetett, Ybl Miklós, Kajaba­ Má­ria, dr. Morin László főorvos só­gornője, dr. Ladányi László fő­szolgabíró és a felesége foglaltak helyet. A úri társaság Viseprádott töl­tötte a délutánt, ott meg is va­csorázott. Este 9 órakor azonban felkere­kedtek, mert zene hiányában egyik vendéglőben sem lehe­tett táncolni. A két autó Esztergomba robogott, ahol az egyik vendéglőben táncra kerekedett a jókedvű társaság. Természetesen ital is került az asztalra. A társaság úrimódon vendégül látta Puskás Imrét, aki a hűvösvölgyi Béla király úton Mar­­ó László és Ybl Miklós tő­­szomszédságában lakik. Puskás Imre csak a vacsorát fogyasztotta el, a felkínált sörhöz, borhoz azonban hozzá sem nyúlt. Ezt nemcsak Puskás vallotta a ■nyomozás során, hanem Vitéz La­dányi László főszolgabíró is így, adta elő az első csendőri kihallga­­­ tás alkalmával. Este tizenegyig tartott az esz­tergomi mulatozás. A társaság ekkor hazafelé vette az útját. Ugyanúgy ültek be az autóba, mint ahogyan jöttek. Elől megint dr. Morin László kocsija haladt és utána robogott — a por miatt jó két kilométeres távolságot tartva — Puskás Imre amerikai kocsija. Solymárnál kétfelé ágazódik az út, Morin kocsija eltévesztette az utat és lekanyarodott a­ helyes út­ról. Puskás Imre azonban, aki ala­posan ismerte az utat, nyugodt tempóban tovább vitte a kocsit Budapest felé. Körülbelül 17 kilo­méterre lehettek, a hűvösvölgyi út­tól, amikor a Puskás Imre szerint mindössze 60 kilométeres sebesség­gel robogó autó egy frissen javí­tott útszakaszra futott. A reflektor fényében nem­­ vette észre a sofőr, hogy pár napja tört éles kavicsokra fut az autója, ami­től féltette a gumikerekeket. *

Next