Az Est, 1929. április (20. évfolyam, 74-97. szám)
1929-04-04 / 75. szám
S. oldal SZÍNHÁZ 9 • A színházak vezetői állandóan panaszkodnak. A színházi szakemberek állandóan ankétol rendeznek. Minden probléma megtárgyaltatik. Ülések, gyűlések napirenden. Úgy látszik nálunk máig sem tanulták meg, hogy végnélküli viták nem orvosolják a bajokat. A beteg csak akkor gyógyul, ha gyógyítják. A sopánkodó, de tehetetlen orvos a kurázsihoz hasonlatos. Nincs rendező, nincs új színészgeneráció, ez az általános panasz. Erre a hajra nincs más orvosság, mint az iskolák reformálása, rendezői tanfolyamok előkészítése, ez a javaslat. Évek óta ez a javaslat. A javaslatból azonban évek óta nem lesz valóság. A tervek tervek maradnak. •Kinek az érdeke ez? Miért nem reformálják a színésziskolákat? Miért nem adnakfiatal rendezőknek ösztöndíjat külföldi tanulmányútra? Miért nem állítanak fel rendszeres rendezői tanfolyamokat? Frissebb szellem kell a színésziskolákra. Újabb, a mai élethez közelebb álló oktatás. Honnan kerüljön elő az új generáció.Hogyan formálódjék ki az új játékstílus? A közönség akarja, reklamálja az Új tehetséget! _____ Hírek a filmvilágból Jakob Wassermann Die Masken des Erwin Heiner elysű nagy regényét megfilmesítette a Metrógyár. A Paramount a Halcévi filme,silisi jogát szerezte meg. *■ Nagy sikerrel mutatták be Németországban a Cigányprímás című filmet, amely a híres operett nyomán készült. * Menny Porion legújabb filmje: Te vagy a nő, akit mindenki szeret... A párizsi Olympia varietéből (Boulevard desApacines) mozi lesz, októd-ban az Universal-gyár Li)64,614 dollárt keresett.♦ ti re la Carbo Svédországból Hollywoodba érkezett és nemsokára megkezdi a filmejésiek felvételeit,* Lampe? .b 'orradalomi javóhltézebben.’. cínai híres darabjának filmviltozatábínt Oscar Homoqui játszik főszerepet. * Wally Ida Londonban Arthur Robinson szcínárbímának filmváltozatában játssza a női főszerepet,* Kain. Ez a címe egy nagy francia filmnek,# Itonry Kislemaeckers V Instinct című darabjából film készül. Főszereplője Leon Mushat. WWWWWWWWWWWWW Egész Budapest Terázkörúti Színpad műsoráról beszél! Jeritza Mária ís Salome-táncot tanul a pestieknek Leontyev tanítja be a táncszerepet Jeritza Mária Jeritza Mária, mint ismeretes, májusban ellátogat a magyar fővárosba. A nyugat leánya mellett — ezt a Puccini operát az ő kedvéért újítják fel — Strauss :„Salome›-ját is elénekli. A művésznő most elhatározta, hogy a Salomet ének és játék szempontjából is új stílusban fogja bemutatni nálunk. A szerep táncrészét teljesen átalakítja Mindennap próbál Sascha Leontyev táncművésszel, aki most tanítja be Jeritzának az új Salome-táncot. Walter Bruno Kaliforniába megy Berlin, április 3 A berlini városi opera intendaturájának közlése szerint a Walter Bruno tanárral folytatott tárgyalásokban jártak pozitív eredménnyel. Walter Bruno tanár mostani kötelezettségének lejárta után, április végén, kilép a városi opera kötelékéből. Walter karmester a Vossische Zeitung értesülése szerint több hónapi túrára Kaliforniába megy. Miért nem írok filmet? F. Bruckner, Georg Kaiser, Arnold Zweig, Biró Lajos, Luigi Pirandello, stb. ankétja a filmről Egyik külföldi lapban érdekes körkérdésre válaszolnak a modern dráma európai reprezentánsai A kérdés így szól: Miért nem ír ön filmet? Az egyes érdekesebb válaszok kivonatát közöljük:- - -.....—- - - --- ... * Georg Kaiser. A film vezető szakemberei nem értenék meg kéziratomat. de Ferdinand Bruckner. A filmipar nem önállósítja a filmet. Műkedvelés vezet a filmtermelésnél. A közönség a képszerű, érdekes filmet akarja. Az új és érdekes film azonban nem születhet meg a vezetőség kispolgári látóköre miatt. * Arnold Zweig. Nem tudok elég felületesen és felelőtlenül írni. *Bert Brecht. A filmiparnak előbb tönkre kell mennie. Peter Martin Lampet. Fiatalokkal csinálok nyáron egy filmet. Walter Hasenclever. Lelkesedem a filmért. Dolgoztam a filmen, agyonhallgatott a sajtó. Rezignáltam. Már nem írok a film számára. De játszom egy filmben. Megkértem egyik filmrendező barátomat, hogy adjon egy szerepet nekem, imádom a műterem levegőjét. Négy napig állottam a felvevő gép előtt. Felejthetetlen élmény.* Arnold Bronnen. Megvárom a beszélő filmet, itt Bíró Lajos. Új filmtechnikát kell most elsajátítani. Ez elsősorban a fiatal generációnak fog sikerülni. Az idősebb generáció már nehezebben fog alkalmazkodni az új technikához. A filmírók honoráriuma egyelőre aránytalanul kevés. * Luigi Pirandello: Eddig a filmdirektorok engem óvtak magamtól, filmterveimtől. Most én figyelmeztetem őket, a legválságosabb helyzetbe sodródhatnak eddigi terveikkel. A film jövője a csodák, a fantasztikum világa Farkas Imre a — Rulettről Premier: május 4 Farkas Imre Farkas Imre, akinek Rulett című darabját az Új Színház május első napjaiban mutatja be, ezeket mondja: — A háromfelvonásos színjátéknak egy kereskedelmi hajó kapitánya a hőse. Az első felvonás egy hajó fedélzetén, a második a montecarlói kaszinó játéktermeiben, a harmadik ugyancsak a hajón játszódik le. A múlt esztendőben írtam a Rulettel. „Lord Byron kimegy a divatból“ Négyen írnak Byronról darabot Max Brod új darabjának: Lord Byron kimegy a divatból... a címe. Az író egy interjúban ezeket mondotta: „ Milyen furcsa! évtizedekig nem törődött senki Lord Byronnal. Amióta megkezdtem a darabom írását, állandóan arról hallok, hogy az írók Byront szeretnék drámai hősnek. Eddig Hans Rehfisch, Maurohh és Edschmid írnak Byronról. Úgy látszik a darabomat más címmel fogják játszani. Mondjuk ezzel: Lord Byron napról-napra divatosabb... Az ismeretlen színház, amely napról-napra zsúfolásig megtelik Az ismeretlen primadonna, akiért a külváros tömege lelkesedik veleszíniűten az egész. A kocsi bekanyarodik a külvárosba és'megáll egy rikító plakáttal teliragasztott 'helyiség bejárata előtt. Valaha kávéház lehetett itt, de ambiciózus, érvényesülni nem tudó kabarészínészek kabarét nyitottak ezen a helyen. És a vállalkozás nem sikerült. A kicsiny vállalat végül megállapodott egy jiddiszsargon társulattal. A vendég játéknak hamarosan híre futott a környéken és lassan bement a publikum a színházba. Eleinte puszta kíváncsiság vitte őket a helyiségbe, mely alacsony és párás és egyszerű, de ízléstelen kültelki kabaré. A kíváncsiság azonban lassan érdeklődéssé, komoly érdeklődéssé mélyült. Itt kezdődik a dolog legendás része. A társulat primadonnája Sevilla Pastor. Ezt, a nevet senki sem ismeri. Úgyszólván senki. Néhányan az illetékesek közül, írók, festők, színészek és kritikusok ugyan már ismerik ezt a kis Sevilla Pastort, a gettónak ezt a sajátos és egyéni ízű tehetségét, de a nagyközönség még nem tud róla. Sevilla Pastor, ez a mélytekintetű, szomorúszemű és ugyanakkor szertelenül vidám gettódémon (aki szorult helyzetében nagyszámú családjával együtt ,esténként talán kávét vacsorázik) lelkes hangulatot kelt estéről-estére a kis színház nézőterén. Ezt a Sevila Pastort a középkorban boszorkányként égették volna meg. Mert Sevilla Pastor boszorkányosan tehetséges. Körülötte a megszokott zsargon környezet. És középen e álmélkodva és gyanútlanul. A kültelki szentség pletykálk róla, mint akármelyik befutott pesti primadonnáról. Az emberek egyformák a Váci uccaiban s a Népszínház uccában. Majdnem egyformái. Milyen kedves, hogy előbb-utóbb minden fitt észreveszik a tehetséget, még a zsar- I gott színpadom is. Csütörtök, 1929. április 4. Azt, hogy szerelmes vagyok a Rocky-gyerekekbe — Budapesten találták ki — mondja Mistinguett Bécsben Mistinguett pontosan úgy vonult ba Bécsbe, mint Budapestre. A különbség csak az volt, hogy ott nem várták a Rocky-gyerekek, hanem oda utaztak — utána. A diva a bécsi lapoknak adott interjúiban ezeket meséli: Azért voltam Budapesten, hogy a két Rocky-gyereket szerződtessem egy revü részére. Fantasztikus dolgokat terjesztettek rólam Budapesten, többek között, azt is, hogy szerelmes voltam Paul Rockybe, és fivérébe, holott pesti utam előtt életemben nem találkoztam velük... (!!!): !- Azt, hogy szerelmes vagyok, tehát Budapesten találták ki... Riccardo Zancionai vezeti a „Francesca“ utolsó próbáit A legközelebbi operapremier Az Operaház színpadán Sergio Failoni vezetésével naponta Riccardo Zancionainak Francesca da Rimini című zenedrámáját próbálják. Az illusztris olasz komponista, aki maga is elsőrangú dirigens, nemsokára Budapestre érkezik, tt maga fogja vezetni az utolsó próbákat. A Francesca da Riminit Márkus László rendezi. A negyvenes cipő A két primadonna elkeseredett harcot folytatott a színpadi próbákon. A legszigorúbb formában ellenőrizték egymást. Egyik sem akart a másiknak nagyobb szabadságot adni. Egyik sem akart a másik mögött elmaradni. A kétségbeesett, elszánt küzdelemnek volt egy kedves, enyhe epizódja. A kényes női cipőket a színház hivatalos susztere szállítja a színház tagjainak. Az egyik, a harcosabb és elszántabb szubrett hallani sem akart az egyszerű, színházi suszterről. Ő előkelő, ismert cipésztől kapja cipőit. A másik primadonna, aki határozottan praktikus érzékkel intézi ügyeit, próbacipőt rendelt a színházi suszternél, ha a próbacipő sikerül, ő szállíthatja neki, természetesen a színház költségén, a cipőket. A próbacipő elkészült A suszter újságpapírba csomagolja a cipőt és beviszi a színházba. Az ellenprimadonna fogadja, nem a rendelő. Kikapja kezéből a cipőt hus-zan nézi, végül kérdezi: — Hányas ez a cipőt — Harminchatos, — feleli szerényen a suszter. — Látja, — feleli a harcos szubrett — látja, ezért nem rendelek magánál cipőt. Ez a cipő legalább is negyvenes. Gaál Franciska »Nagy cipőben kisfia« Andrássy úti Színház