Az Est, 1929. április (20. évfolyam, 74-97. szám)
1929-04-14 / 84. szám
Vasárnap, 1929. április 14. Wolff a műegyetemi hallgatóknak kérte,a főváros— már akkor a zárusnak adta a taxiengedélyeket Minden kiderül egy pikáns tanácsi határozatból /‘ — rAz Est tudósítójától — "Az a tanácsi határozat, amelyet alább fogunk közölni, egészen más világításba fogja helyezni a Műegyetemi Hallgatók Segítő Egyesületének, illetve a Turul Autóforgalmi Rt.-nak juttatott 30 autótaxiengedély ügyét. Wolff Károly a pénzügyi bizottság tegnapi ülésén tiltakozott az ellen, hogy a Turul kapja az autórendszámokat. A legélesebben állásfoglalt amelllett, hogy csak az ifjúság érdekei sinetnek figyelembe. Azt mondotta, hogy semmiféle harmadik személy privát érdeke őt nem vezette és tiltakozik az ellen, hogy magánérdek álljon a főváros elé fő célnak. Elfogadhatatlannak tartotta a Turul részvénytársasággal való megállapodást, amely szerint a műegyetemi hallgatók csak 4 százalékot kapnának a bevételből. Sőt nem titkolta azt sem, hogy a Műegyetem rektorához fordult és kérte, hogy szigorú vizsgálat induljon meg és a tanács pedig tegye meg a retorzív intézkedéseket. Buzáth alpolgármester ugyanilyen szellemben beszélt és azt állította, hogy a tanács teljesen osztja azt a felfogást, hogy a taxiengedélyeket a " műegyetemi ■ ifjúság kapja. Sőt még azt is kijelentette, hogy eddig semmiféle átruházás nem történt. Ebben a beállításban tehát úgy van odaállítva a műegyetemi ifjúság, mintha a legnagyobb titokban egyezett volna meg a Turul Autóforgalmi Rt.-val. Ezzel szemben az igazság az, hogy a műegyetemi hallgatók egy percig sem állították, — legalább a tanácsnak határozatából ez derül ki — hogy ők maguknak akarják az engedélyeket, hanem még mielőtt nekik adták volna az autótaxi rendszámokat, már kérték azokat átruházni a Turul részvénytársaságra. Itt a dátumok a fontosak: " 1928 június 1-én a Műegyetemi Seszélyegylet hivatalosan bejelentette a főváros tanácsának, hogy az iparűzéshez szükséges alaki és jogi feltételekkel nem rendelkezik, tehát a kérvényét visszavonja. Ugyanekkorkérte, hogy az egyesületnek adandó rendszámokat a Turul részvénytársaság, tehát egy magáncég kapja meg. A döntést a múlt év decemberében hozták meg. Ekkor történtek a különböző felszólalások, amikor Wolff Károly a műegyetemi hallgatók igényei mellett pálcát tört, akkor már nem a műegyetemi segélyegylet kérvénye szerepelt, hanem a magántársaságé. Átírás, valóban nem történt meg. Ebben igaza van Buzáth alpolgármesternek, abban azonban, hogy a tanács teljesen osztja azt a felfogást, hogy a taxiengedélyüket a műegyetemi ifjúság kapta, a határozatban csak egy mondat érvényesült. A tanácsfeltételezi, hogy az egyesület az autóforgalmi rt.-től ugyanazokat az erkölcsi, és anyagi előnyöket kapja meg, mintha közvetlenül neki juttatták volna a rendszámot. Azt a tanácsi határozatot, amelyben mindez világosan le van fektetve, ez év január 31-én hozták meg. Íme itt a határozat: 18.13419 29. V. Sz. Tárgy: Előterjesztés a Turul Autóforgalmi R. T. részére engedélyezett 30 géperejű bérkocsi rendszámra vonatkozó szerződés ügyében. Határozat: A tanács az 1928. évi december hó 6-án kelt 178.400/1928. V. sz. határozatával a M. kir. József Műegyetemi Segélyegyelet részére 30 géperejű bérkocsi rendszámot engedélyezett. Az egyesület még az engedélyezés előtt 1928. évi június hó 4-én kelt s 67.023 1928. V. sz. alatt iktatott beadványában arra való hivatkozással, hogy az iparűzéshez szükséges alaki és jogi feltételekkel nem rendelkezik, géperejű rendszámok engedélyezése ügyében előterjesztett kérését visszavonta, illetve azt a kérelmet terjesztette elő, hogy a főváros a géperejű bérkocsirendszámokat a Turul Autóforgalmi U. T.-nak engedélyezze, mely esetben a folyamodó egyesület ugyanazokhoz az erkölcsi és anyagi előnyökhöz jut, mintha a géperejű gépkocsi rendszámokat maga kapta volna. Ugyanakkor bemutatta az egyesület a Turul Autóforgalmi B. T.-gal megkötött szerződést is. A 30 géperejű bérkocsi rendszámot a M. kir. Műegyetemi Segélyegylet részére engedélyező s 1928. évi december hó 6-án kelt 178.400/1928. V. számú határozat kézbesítése után 1929. évi január hó 30-án kelt beadványában az egyesület a fentebb hivatkozott korábbi, 1928. évi június hó 4-én kelt beadványában foglaltakat megismételte, vagyis ismételten kérte a géperejű bérkocsi rendszámoknak a Túrai Autóforgalmi Rt. javára való engedélyezését. Mindezek után a tanács a M. kir. József Műegyetemi Segélyegyletnek a 178.400/1928 V. sz. határozattal engedélyezett 30 darab géperejű bérkocsi rendszámról való lemondását tudomásul veszi és kimondja, hogy a 30 géperejű bérkocsi rendszámot a Turul Autóforgalmi Rt.-nak azzal a feltétellel engedélyezik, ha a Turul Autóforgalmi Rt. a tanács által megállapított részletes feltételeket tartalmazó szerződést, a kitűzött záros határidő alatt változatlanul elfogadja és a tiszti ügyészségnél szabályszerűen aláírja. A M. kir. József Műegyetemi Segélyegyletnek anyagi és erkölcsi érdekeit a tanács a bemutatott magánjogi szerződésen felül a Turul Autóforgalmi K. T.-gal megkötendő szerződésben is biztosítani kívánja. A tanács az utóbbi szerződésre vonatkozólag a tanácsi V. ügyosztályáltal elkészített és egyidejűéig bemutatott tervezetet jóváhagyja és felhívja a tanácsi V.közlekedési és köztisztasági) ügyosztályt, hogy a végleges szerződést a tiszti ügyészség közbenjöttével elkészítve s az érdekelteikkel szabályszerűen aláírva mutassa be. Erről a tanácsi V. ügyosztály a tiszti ügyészséget, a József Műegyetemi Segélyegyletet és a Turul Autóforgalmi R.-t. (VIII. József körút 64) értesíti. Kelt Budapesten, a székesfőváros tanácsának 1929. évi január hó 31. napján tartott üléséről. A kiadvány hiteléül: Dr. Sipőcz s. k., Vályánné főkezelőné, polgármester, Pecsét helye. Ebből a határozatból kiderül, hogy vizsgálatnak aligha, van helye. A helyzet nagyon is tiszta. Nem is a műegyetemi hallgatók, hanem egy magánrészvénytársaság kapta a rendszámokat. Wolff Károly tehát, amikor annakidején a műegyetemi hallgatók érdekében felszólalt, nyilván akaratlanul is, egy magánrészvénytársaság ügyeit mozdította elő. Paizs Ödön Építészeknek nélkülözhetetlen : Födémtáblázatok födémek méretezésére Szerk. úr*i*5s Z. és JWLt»schl AT. Avató pengő Kaphatói)Az Est« könyvkereskedéseiben,Vll. keriVet, Erzsébet körút 18—20,V., Vilmos császár út 14. szám 3. oldal Mayer miniszter a tiszántúli súlyos fagykárokról Távirati úton pénzzel segítenek a gazdákon Az aratómunkásoknak a tengeri megmunkálásánál adnak munkát . ~ — "Az Est tudósítójától — A Tiszántúl, úgy látszik, sokkal többet szenvedett a fagytól, mint ezt az első jelentésekből eleinte hitték. Ma alkalmunk volt beszélni Mayer János földművelésügyi miniszterrel, aki sajnos, szomorú képet festett az Alföld helyzetéről. A fagykárok jóval súlyosabbak, mint gondolták és az Alföldön komoly kormányzati intézkedésekre lesz szükség, hogy ezzel az országos csapással megbirkózhassanak. Mayer János földművelésügyi miniszter ma délelőtt fogadta Az Est munkatársát, akinek a következő nyilatkozatot adta: — Az OMGE és a gazdák kifogásolják a két legutóbbi vetésjelentést, amelyek olyanféleképpen szóltak, hogy az őszi vetések tűrhetően teleltek át. Amikor a hó eltakarodott, láttuk, hogy a fagy súlyos nyomokat hagyott, ugyan a vetésekben, a jól megbokrosodott vetések sása is leperzselődött, a gyökér azonban és a búzapalánták szive én volt és az első napsütésre zöldülni kezdett. Akkor jöttek azonban a tízszázalékos száraz fagyok, melyek az egyébként is gyenge és beteg növényzetet nagy mértékben megviselték , úgyhogy a tegnap leadott jelentés a váratlan kemény fagyok következtében már tárgytalanná vált és a károsodásnak egy nagyobb mérve következett be. A gazdasági felügyelők, valamint a főispánok ezt újra jelentették. Erre én azonnal leutaztattam az Alföldre a központi szolgálatban levő szakértő tisztviselőimet és egy a központból kiszállt nagyobb bizottság közvetlen szemle alapján tett nekem jelentést. Ezekből a jelentésekből állapítottuk meg aztán a fagykárok mérvét. Ezeknek a jelentéseknek és a fagykárok mérvének láttára gondoskodtam arról, hogy a fagykárosult gazdák sürgősen vetőmaghitelhez jussanak. Úgy a pénzügyminiszter úr, mint a minisztertanács teljes mértékben honorálta előterjesztéseimet és egy kétmillió pengős hitelkeretet bocsátott e célra rendelkezésemre. Az idő előrehaladottságánál fogva már nem lehetséges természetben a vetőmageiosztási akciót lebonyolítani. Úgy kívánom ezt az akciót, végrehajtani, hogy a megállapított károsodáshoz mérten a vármegyéknek bocsátók rendelkezésre bizonyos összeget, ahol a gazdasági felügyelő, mint szakreferens előterjesztésére a főispán elnöklete alatt az érdekképviseletekből és a gazdákból álló bizottság állapítja meg külön-külön a hitelöszszeget, amelyet egyes gazdák kaphatnak. Megjelöltem egyidejűleg a beszerzési forrásokat, ahonnan a bizottságok a legrövidebb úton a vetőmagszükségletet beszerezhetik. A kereskedelmi miniszter úr kívánságomra készséggel fogadta el azt az előterjesztésemet, hogy ezek a készletek az idő előrehaladottsága miatt soron kívül szállíttassanak. — Természetes dolog. — mondotta a földmívelésügyi miniszter. — hogy ma már a kalászosok közül inkább csak a zab- és a takarmányneműek vethetők és a fősúlyt most már inkább a kapásokra kell helyezni. — Burgonyavetőmag céljaira már korábban bocsátott a pénzügyminiszter úr és a minisztertanács 600.000 pengőt rendelkezésemre. — Igen fontos most már, hogy a megfelelő csíraképes tengeri vetőmag beszerzéséről gondoskodóiunk. A szokatlanul kemény fagyok ugyanis a nyitott górékban nagy károkat okoztak, amennyiben erősen megtámadták a tengerinek csiraképességét, amit a csiráztatásoknál voltunk kénytelenek megállítani. — Sikerült azonban olyan mennyiségű csiraképes tengeri vetőmagot biztosítanunk, amely a szükségleteket fedezni fogja. — Kijelentem, — mondotta a földművelésügyi miniszter , hogy az intézkedések távirati időn történnek és a fagykár által sújtott területeken a legsürgősebben hajtatnák végre. — Ezzel a ktasztrofális fagykárral kapcsolatos a mezőgazdasági munkások megélhetésének kérdése is. A leszerződött aratómunkásokat most már a tengeri megművelésénél kell munkához és kenyérhez juttatnunk. — Azok az intézkedések, — fejezte be nyilatkozatát a miniszter — amelyeket végrehajtottam, remélhetőleg meg fogják oldani a kérdést, hogy nagyobb bajok nélkül fogunk ezen azon várt krízisen átesni. Déli valutaárak Előző napi Mai középárfolyam Angol font 27.825 27.82875 »Belga« 79.65 79.65 Cseh korona 16.96 10.96 Dinár 10.03 10.03 Dollár 573.80 573.80 Francia frank 22.30 22.505 Yen 3.39 3.39 Líra 29.975 29.99 Német márka 136.05 136.05 Osztr. schilling 80.55 80.55 Svájci frank 110.40 110.40