Az Est, 1929. április (20. évfolyam, 74-97. szám)

1929-04-14 / 84. szám

Vasárnap, 1929. április 14. Wolff­­ a műegyetemi hallgatók­­nak kérte,a főváros— már akkor a zárusnak adta a taxiengedélyeket Minden kiderül egy pikáns tanácsi határozatból /‘ — rAz Est tudósítójától — "Az a tanácsi határozat, amelyet alább fogunk közölni, egészen más világításba fogja helyezni a Műegye­temi Hallgatók Segítő Egyesületének, illetve a Turul Autóforgalmi Rt.-nak juttatott 30 autótaxiengedély ügyét. Wolff Károly a pénzügyi bizottság tegnapi ülésén tiltakozott az ellen, hogy a Turul kapja az autórendszá­mokat. A legélesebben állásfoglalt amelllett, hogy csak az if­júság érdekei sinetnek figyelembe. Azt mondotta, hogy semmiféle harmadik személy privát érdeke őt nem vezette és tilta­kozik az ellen, hogy magánérdek áll­jon a főváros elé fő célnak. Elfogad­hatatlannak tartotta a Turul rész­vénytársasággal való megállapodást, amely szerint a műegyetemi hallga­tók csak 4 százalékot kapnának a be­vételből. Sőt nem titkolta azt sem, hogy a Műegyetem rektorához fordult és kérte, hogy szigorú vizsgálat in­duljon meg és a tanács pedig tegye meg a retorzív intézkedéseket. Buzáth alpolgármester ugyanilyen szellemben beszélt és azt állította, h­ogy a tanács teljesen osztja azt a felfogást, hogy a taxiengedélyeket a " műegyetemi ■ ifjúság kapja. Sőt még azt is kijelentette, hogy eddig semmi­féle átruházás nem történt. Ebben a beállításban tehát úgy van odaállítva a műegyetemi ifjúság, mintha a legnagyobb titokban egye­zett volna meg a Turul Autóforgalmi Rt.-val. Ezzel szemben az igazság az,­­ hogy a műegyetemi hallgatók egy percig sem­ állították, — legalább a tanácsnak határozatából ez de­rül ki — hogy ők maguknak akar­ják az engedélyeket, hanem még mielőtt nekik adták volna az autó­taxi rendszámokat, már kérték azokat átruházni a Turul rész­­vény­társaságra.­­ Itt a dátumok a fontosak: " 1928 június 1-én a Műegyetemi Se­­szélyegylet hivatalosan bejelentette a főváros tanácsának, hogy az ipar­űzéshez szükséges alaki és jogi fel­tételekkel nem rendelkezik, tehát a kérvényét visszavonja. Ugyanekkor­­kérte, hogy az egyesületnek adandó rendszámokat a Turul részvénytár­saság, tehát egy magáncég kapja meg. A döntést a múlt év decemberében hozták meg. Ekkor történtek a külön­böző felszólalások, amikor Wolff Károly a műegye­temi hallgatók igényei mellett pálcát tört, akkor már nem a mű­egyetemi segélyegylet kérvénye szerepelt, hanem a magántársa­ságé. Átírás, valóban nem történt meg. Ebben igaza van Buzáth alpolgár­mesternek, abban azonban, hogy a tanács teljesen osztja azt a felfo­gást, hogy a taxiengedélyüket a mű­egyetemi ifjúság kapta, a határozat­ban csak egy mondat érvényesült. A tanács­­feltételezi­, hogy az egyesü­let az autóforgalmi rt.-től ugyanazo­kat az erkölcsi, és anyagi előnyöket kapja meg, mintha közvetlenül neki juttatták volna a rendszámot. Azt a tanácsi határozatot, amely­ben mindez világosan le van fektet­ve, ez év január 31-én hozták meg. Íme itt a határozat: 18.13419 29. V. Sz. Tárgy: Előt­erjesztés a Turul Autóforgalmi R. T. részére engedélyezett 30 géperejű bérkocsi rendszámra vonatkozó szerződés ügyében. Határozat: A tanács az 1928. évi december hó 6-án kelt 178.400/1928. V. sz. határozatával a M. kir. József Műegyetemi Segélyegyelet ré­szére 30 géperejű bérkocsi rendszámot en­gedélyezett. Az egyesület­ még az engedé­lyezés előtt 1928. évi június h­ó 4-én kelt s 67.023 1928. V. sz. alatt iktatott beadványá­ban arra való hivatkozással, hogy az iparűzéshez szükséges alaki és jogi feltételekkel nem rendelkezik, géperejű rendszámok engedélyezése ügyében elő­terjesztett kérését visszavonta, illetve azt a kérelmet terjesztette elő, hogy a főváros a géperejű bérkocsirendszámo­­kat a Turul Autóforgalmi U. T.-nak engedélyezze, mely esetben a folyamodó egyesület ugyanazokhoz az erkölcsi és anyagi elő­nyökhöz jut, mintha a géperejű gépkocsi rendszámokat maga kapta volna. Ugyan­akkor bemutatta az egyesület a Turul Autóforgalmi B. T.-gal megkötött szerző­dést is. A 30 géperejű bérkocsi rendszámot a M. kir. Műegyetemi Segélyegylet részére en­gedélyező s 1928. évi december hó 6-án kelt 178.400/1928. V. számú határozat kéz­besítése után 1929. évi január hó 30-án kelt beadványában az egyesület a fen­tebb hivatkozott korábbi, 1928. évi június hó 4-én kelt beadványában foglaltakat megismételte, vagyis ismételten kérte a géperejű bérkocsi rendszámoknak a Túrai Autóforgalmi Rt. javára való engedélyezését. Mindezek után a tanács a M. kir. József Műegyetemi Segélyegyletnek a 178.400/1928 V. sz. határozattal engedélyezett 30 darab géperejű bérkocsi rendszámról való le­mondását tudomásul veszi és kimondja, hogy a 30 géperejű bérkocsi rendszámot a Turul Autóforgalmi Rt.-nak azzal a fel­tétellel engedélyezik, ha a Turul Autófor­­galm­i Rt. a tanács által megállapított részletes feltételeket tartalmazó szerző­dést, a kitűzött záros határidő alatt vál­tozatlanul elfogadja és a tiszti ügyész­ségnél szabályszerűen aláírja. A M. kir. József Műegyetemi Segély­­egyletnek anyagi és erkölcsi érdekeit a tanács a bemutatott magánjogi szerződé­sen felül a Turul Autóforgalmi K. T.-gal megkötendő szerződésben is biztosítani kívánja. A tanács az utóbbi szerződésre vonatko­zólag a tanácsi V. ügyosztály­­által elké­szített és egyidejűéig bemutatott terveze­tet jóváhagyja és felhívja a tanácsi V.­­közlekedési és köztisztasági) ügyosztályt, hogy a végleges szerződést a tiszti­ ügyész­­ség k­özbenjöttével elkészítve s az érdekel­teikkel szabályszerűen aláírva mutassa be. Erről a tanácsi V. ügyosztály a tiszti ügyészséget, a József Műegyetemi Se­gélyegyletet és a Turul Autóforgalmi R.-t. (VIII.­ József körút 64) értesíti. Kelt Budapesten, a székesfőváros taná­csának 1929. évi január hó 31. napján tar­tott üléséről. A kiadvány hiteléül: Dr. Sipőcz s. k., Vályánné f­őkezelőné, polgármester, Pecsét helye. Ebből a határozatból kiderül, hogy vizsgálatnak aligha, van helye. A helyzet nagyon is tiszta. Nem is a műegyetemi hallgatók, hanem egy m­agánrészvénytársa­­ság kapta a rendszámokat. Wolff Károly tehát, amikor annak­idején a műegyetemi hallgatók érde­kében felszólalt, nyilván akaratlanul is, egy magánrészvénytársaság ügyeit mozdította elő. Paizs Ödön Építészeknek nélkülözhetetlen : Födémtáblázatok födémek méretezésére Szerk. úr*i*5s Z. és JWLt»schl AT. Avató pengő Kaphatói)Az Est« könyvkeresk­edéseiben,Vll. keriVet, Erzsébet körút 18—20,V., Vilmos császár út 14. szám 3. oldal Mayer miniszter a tiszán­túli súlyos fagykárokról Távirati úton pénzzel segítenek a gazdákon Az aratómunkásoknak a tengeri megmunkálásánál adnak munkát . ~ — "Az Est tudósítójától — A Tiszántúl, úgy látszik, sokkal töb­bet szenvedett a fagytól, mint ezt az első jelentésekből eleinte hitték. Ma alkalmunk volt beszélni Mayer János földművelésügyi miniszterrel, aki saj­nos, szomorú képet festett az Alföld helyzetéről. A fagykárok jóval súlyo­sabbak, mint gondolták és az Alföl­dön komoly kormányzati intézkedé­sekre lesz szükség, hogy ezzel az or­szágos csapással megbirkózhassanak. Mayer János földművelésügyi mi­niszter ma délelőtt fogadta Az Est munkatársát, akinek a következő nyi­latkozatot adta: — Az OMGE és a gazdák kifogá­solják a két­ legutóbbi vetésjelentést­, amelyek olyanféleképpen szóltak, hogy az őszi vetések tűrhetően telel­tek át.­ Amikor a hó eltakarodott, láttuk, hogy a fagy súlyos nyomokat hagyott, ugyan a vetésekben, a jól megbokrosodott vetések sása is leperzselődött, a gyökér azon­ban és a búzapalánták szive én volt és az első napsütésre zöl­dülni kezdett. Akkor jöttek azonban a tízszázalé­kos száraz fagyok, melyek az egyéb­ként is gyenge és beteg növényzetet nagy mértékben megviselték , úgy­hogy a­ tegnap leadott jelentés a vá­ratlan kemény fagyok következtében már tárgytalanná vált és a károsodásnak egy nagyobb mérve következett be. A gazdasági felügyelők, valamint a főispánok ezt újra jelentették. Erre én azonnal leutaztattam az Alföldre a központi szolgálatban levő szakértő tisztviselőimet és egy a központból kiszállt nagyobb bizottság közvetlen szemle alapján tett nekem jelentést. Ezekből a jelen­tésekből állapítottuk meg aztán a fagykárok mérvét. Ezeknek a jelenté­seknek és a fagykárok mérvének lát­tára gondoskodtam arról, hogy a fagy­­károsult gazdák sürgősen vető­­maghitelhez jussanak.­­ Úg­y a pénzügyminiszter úr, mint a minisztertanács teljes mértékben honorálta előterjesztéseimet és egy kétmillió pengős hitelkeretet bocsá­tott e célra rendelkezésemre.­­ Az idő előrehaladottságánál fogva m­ár nem lehetséges természetben a vetőmageiosztási akciót lebo­nyolítani. Úgy kívánom ezt az akciót, végre­hajtani, hogy a megállapított károso­dáshoz mérten a vármegyéknek bo­csátók rendelkezésre bizonyos össze­get, ahol a gazdasági felügyelő, mint szakreferens előterjesztésére a főis­pán elnöklete alatt az érdekképvisele­tekből és a gazdákból álló bizottság állapítja meg külön-külön a hitelösz­­szeget, amelyet egyes gazdák kaphat­nak.­­ Megjelöltem egyidejűleg a beszer­zési forrásokat, ahonnan a bizottsá­gok a legrövidebb úton a vetőmag­­szükségletet beszerezhetik. A kereske­delmi miniszter úr kívánságomra készséggel fogadta el azt az előter­jesztésemet, hogy ezek a készletek az idő előrehaladottsága miatt soron kí­­vül szállíttassanak. — Természetes dolog. — mondotta a földmívelésü­gyi miniszter. — hogy­ ma már a­ kalászosok közül inkább csak a zab- és a takarmányneműek vethetők és a fősúlyt most már in­kább a kapásokra kell helyezni. — Burgonyavetőmag céljaira már korábban bocsátott a pénzügymi­niszter úr és a minisztertanács 600.000 pengőt rendelkezésemre. — Igen fontos most már, hogy a megfelelő csíraképes tengeri vetőmag beszerzéséről gondoskodóiunk. A szokatlanul kemény fagyok ugyanis a nyitott górékban nagy károkat okoztak, amennyiben erősen megtámadták a tengerinek csiraképességét, amit a csiráztatá­soknál voltunk kénytelenek megáll­ítani. — Sikerült azonban olyan mennyi­ségű csiraképes tengeri vetőmagot biztosítanunk, amely a szükségleteket fedezni fogja. — Kijelentem, — mondotta a föld­művelésügyi miniszter , hogy az in­tézkedések távirati időn történnek és a fagykár által sújtott területeken a legsürgősebben hajtatnák végre. — Ezzel a ktasztrofális fagykár­ral kapcsolatos a mezőgazdasági munkások megélhetésének kér­dése is. A leszerződött aratómunkásokat most már a tengeri megművelésénél kell munkához és kenyérhez juttatnunk. — Azok az intézkedések, — fejezte be nyilatkozatát a miniszter — ame­lyeket végrehajtottam, remélhetőleg meg fogják oldani a­ kérdést, hogy nagyobb bajok nélkül fogunk ez­en a­zon várt krízisen átesni. Déli valutaárak Előző napi Mai középárfolyam Angol font 27.825 27.82875 »Belga« 79.65 79.65 Cseh korona 16.96 10.96 Dinár 10.03 10.03 Dollár 573.80 573.80 Francia frank 22.30 22.505 Yen 3.39 3.39 Líra 29.975 29.99 Német márka 136.05 136.05 Osztr. schilling 80.55 80.55 Svájci frank 110.40 110.40

Next