Az Est, 1929. október (20. évfolyam, 222-248. szám)

1929-10-22 / 240. szám

J­eddt 1929. október 22 Claudia Victrix a Fészek-klubban A Fészek-klub csütörtök este ünnepi­­hangversenyt rendez, amelynek fény­pontja Claudia Victrix, a párizsi Opera Comique énekesnőjének fellépése lesz. Operaházunk vendég­művésznője francia dalokat fog énekelni. A Fészek-klub fel­hívására készséggel engedett annak a szo­kásnak, hogy minden külföldi vendég be­mutatkozik a magyar művészvilág előtt is. Ugyanezen hangversenyen működik közre Jose Paléi, a milánói Scala tenoris­tája, akit Fleischer Antal kísér zongo­rán. A hangversenyre meghívott Jean Lapéne, valamint Chiappé párizsi rendőr­főnök előtt játszani fog a salzburgi ün­nepi játékokon fellépett,­­lteiles-vonósné­gyes, Dolmány­ kvartettjét adják elő. A műsoron Szarvas Klára hárfaművésznő is közreműködik. A hangverseny pontosan kili órakor kezdődik. Feltámad a romantikus operett? Beszélgetés egy színigazgatóval A világ színpadán megváltozott az operett képe. Mindenütt eltűnik a jazz, hogy utat engedjen a nagy romantikának, a finom melódiáknak és a nagy vonalban felépített témáknak. Erről a változásról beszélgettünk Lázár Ödönnel, a Király Színház igazgatójával. — Mi a véleménye igazgató úrnak a jazz-operett eltűnéséről? — Az egész világon tért hódit a régi műfaj. — Nálunk? — Nálunk ,még­ nem. Ju azonban azt hiszem, hogy a közel­jövőben, lehet, még ebben a szezonban éreztetni fogja hatását. _ Szívesen cserélnek­­a színigazgatók? — A színigazgatók szava itt keveset számít. Itt­ a közönség dönt. — Mi volna, ha egyszer valaki mégis megpróbálná visszaállítani Lehár kor­szakát? — Én magam­ is így szeretném. Tervbe kelteni, hogy színházam rövidesen áttér erre a műfajra. — Van darabja? — Természetesen. És azonnal vásárolok, amint az első beütött. Külföldi utam al­kalmával láttam Guitry—Strauss Mariet­táját Yvonne Printemps.nl. Noel Co­ward új londoni operettjét, a Keserű édes-t. Előadnám Lehár: A mosoly országa című új művét és egy sereg új romantikus ope­rettet. Ez azonban mind terv. Amíg szín­házamat megtölti a közönség a jazz-ope­­­rettre, addig nem szakítok az eddigi rend­szerrel. Igaz, hogy tarsolyomban mindig készen van a friss operett, amellyel be­tömném azt a léket, amit a jazz hajója kapott. K­ed­vez­m­­é­n­y­e­s jegy akciónk Ezen a héten két előadásunk lesz, amelyre rendkívül kedvezményes áron lehet jegyet váltani a­ Erzsébet körút 18—20. szám alatti kiadóhiva­talunkban. Az /?s£-lapok előfizetői és olvasói csütörtökön »A névadói ez­redest ,-t ti erczeg Ferenc vígjátékét tekinthetik meg a Nemzeti Színház­ban Szombaton » A fogadósné« ka­­maraszínházi előadására bocsátunk előfizetőink rendelkezésére rendkívül kedvezm­­én­y­es j­eg­y­eke­t. Az állandó operaházi kedvezmé­nyes jegyeken kívül rendes áru je­gyek válthatók pénztárunknál a Fó­rum mozi minden előadására. Shaw, a színházi kritikus Könnyebb drámát írni Bernard Shaw az elmúlt héten a kri­tikusok klubjának volt vendége, ezen a villasreggelin a következő formában üd­vözölte házigazdáit: —­jságírótársaim, színházak művészei, hölgyeim és uraim ! (Ez a­ bevezetés kedé­lyes hangulatot váltott ki a hallgatóság­ból.) Szörnyű az kérem, — folytatta Shaw a beszédét, — hogy önök, bármit is mon­dok, állandóan nevelnek. Én magan is kritikus voltam volna és én még mindig tartalékban őrzöm ezt a­ foglalkozást a magam számára. Felhagytam ezzel a fog­lalkozással, mert rájöttem, hogy dráma­írónak lenni könnyebb, ragyogóbb és jö­vedelmezőbb foglalkozás. — Természetesen nem állítom, hogy a drámaírót fizetik legjobban. A legméltá­­nyosabb volt a kritikusi fizetésem. Ami­kor az első kritikusokhoz tartoztam, 0 fon­tot kerestem egy héten, ez rendszeres jö­vedelem volt s ebben a mederben negyven évrős szerződésre lehet számítani. Szeret­ném látni azt a színészt, aki negyven évre kap szerződést. — A nagy időkben voltam kritikus, amikor Archer, Walkisy és Klement Scott keresték fel a premiereket Én is közéjük tartoztam. Az utolsó darabom egyik kri­tikája így szól az egyik liverpooli újság­ban: Milyen lett volna ez a kritika a színházi kritika arany napjaiban? Képzel­jük, el Archer és T­alkb­y mit mondtak volna erről a darabról? — A kritika mindig egyformán rossz volt és az is marad. Rosszabb nem lehet. Engem kritikusi koromban senki sem kér­dezett meg, hogy írni, olvasni tudok-e?. Shakespeare iránt sem érdeklődtek nálam. Egyszer az egyik lapnál, felajánlottak ne­kem egy kritikusi állást, ért mint­ derék szakszervezeti így szóltam a kiadóhoz: — Nerc, foszthatom meg a mostani kri­tikust kenyeresül. — Mit tehetek arról? — válaszolt a kiadó. — Várni, amíg meghal,­­• ez volt az én válaszom, a kiadó rezig­náltál! feslett. Színházi kritikusok sohasem halnak meg. — Nincs segítség. Egyetlen vigaszom, hogy minden egyes kritika rek­lám számomra. A nyilvánosság sokat kí­ván a kritikustól. Ha a pozíciójukat te­kintjük, állásuk biztonságát, a felelőssé­get, mellyel tartoznak, a felelőtlenséget, mellyel hadakoznak, be kell látni, hogy az ő helyükön mi valószínűleg éppen úgy cselekednénk. Bernard Shaw Bajor-Rátkai task­ássy gifi Színház Óriási siker 2 Zsúfolt SzSzak­i Párosakén először »Egy ember, aki felmászott a Turulra« Köti Károly és Vadnai László Ő kópes bohózata .TERÉZKÖRÚTI SZÍNPAD új vacsorában Salamon Béla, Rajna Alice, Baross Géza, Gárdonyi Lajos, Herczeg rend, Posntz Magda, Lengyel Gizi, Konstós Sándor télléptével — Azonkívül a remek új kabaréműsor Bartók Béla a zongoránál Betegen játszotta végig hangversenyét A Belvárosi Színház első művészmatiné­­ját vasárnap délelőtt tartották meg. Bar­tók Bélát hirdette a műsor. Az önfeláldozásnak gyönyörű példája volt, hogy a zseniál­i muzsikus betegen, is eleget, tett kötelezettségének és fájdalmai ellenére — zongorázott. Zenei közönségünk előkelőségeit, láttuk a nézőtéren. Ott volt a színház két igaz­gatója, Heltai Jenő és Lengyel Menyhért is. A »Földnél Keüly János« szalonjának díszlete volt a színpadon. Középen nagy, fekete zongora. Bartók Béla­ műsorszámaiból elhagyta Beethoven Es-dur­ szonátáját és­ a Linzi­­variációkat. A nagy fizikai erőt kívánó műveket képtelen lett volna­­eljátszani. Kárpótolta a közönséget saját kompozí­cióival, a­­J.i magyar parasztdal­, az ■/. sirató éneke, Síppal-dobbol ,­­Az . éj­szaka zenéje«, »Este a székelyeknél« és az Allegro­­barbárén csendültek fel csodála­tos játékával. Három­ régi olasz szerzőt is interpretált. Ha még lehet fokozni azt a tapsot, mely tombolva röpült a művész felé ed­dig is, h­a fokozott taps köszönte meg Bartóknak a zenei tökéletességben elő­adott kompozíciókat. Bartók elmaradt számai helyett Basilis des Mária énekelt el három Beethoven- dalt. Művésziesen finom volt ez az ének és elismerés illeti a színház vezetőségét, amiért felléptette a kiváló énekesnőt. Herz Ottó kísért zongorán. Amikor Bartók Béla fáradtan, lassan hagyta el a színpadot, Haltai Jenő még­ha­tott­an szorongatta a kezét: — Köszönöm... (K.f.) Failoni Sergio, Operaházunk karmestere ezeket mondja: — Munkatervem legfontosabb ré­sze a Gioconda­ című opera betanítása. Én dirigálom az új , Nü­rnbegi mesterdal­­nokokn előadást és a­­Boris Godunovc-ot, Mussorgsky művét. Tagliatero Magda, egy braziliai születésű­ zongora­művésznő érkezett ma Budapestre. A fran­cia kormány a becsületrend lovagjává ne­­­vezte ki. Ady -ünnep volt vasárnap este a Zenemű­­vészeti Főiskolában. Zsolt Béla tartott be­vezetőt. Gallért Lajost Vágó Erzsi, Asehér Oszkár és Komló adtak ide a költő ver­seiből. Medgyaszay Vilma és Molnár Éva énekeltek. Nagy Kató a­­ népszerű magyar moziszínséznő új filmjének, Az ártatlanság a címe. Az ártat­lanság Felix Salten osztrák író Die kleine Veronika, A kis Veronika című novellá­jából készült. ________ * A Filharmóniai Társaság 8 estjére és főpróbájára még lehet bérelni, de az alsó estre már egyes jegyek is kaphatók. A bérlet az egyes jegyek árához viszonyítva 25%-kal olcsóbb. Az idén a filharmóniát hangversenyeket a rádió , nem közvetíti. Az első est okt. 28. 7. félnyolc. Ünnepi hangverseny a nemzetközi hangverseny­­sz­ö­vet­kezet budapesti kongresszusának tiszteletére. Vezényel: Dohnányi. Műsor: Dolmány!: Ünnepi nyitány. Bartók: I. Suite (első filharmóniai előadás). Liszt: Mefiattó valuer. Vendég: Spencer Eleanor Schumann zongoraversenyével. Nyilvános főpróba okt. 27., 7. negyed tizenk­ettő. (Ró­zsavölgyi): Bartók Béla 11. oldal m Mi újság a Nemzeti Színházban? Hevesi Sándor ma, tartja utolsó előadá­sát Londonban. Holnap Párizsba utazik és 28-án érkezik vissza Budapestre. * Vacsary Piroska első fellépése Móricz­ Zsigmond -Légy jó mindhalálig«, című új darabjában lesi. November 2-án tartják meg Barrie­s Amihez minden asszony éré című víg­­játékának bemutatóját. Női és férfi ÁllatidsaiHíj mederek Divatos ciosolt kalap jóminőségű f.lcből................................... 1 Női divat tok és ciosoli Kalapok a legszebb fazonokban ..............................­­ Legújabb fazónú tokkalap­­­ió filcből, ízléses díszítéssel....................... | füO Mo­f.­M férfi gyapjú kem­énykalap ia gyapjú keménykalap selyembéléssel............................... Nyúlszőr keménykalap ...r 1350 1850 Tokkalap bársony pánidísszel , divatszínekben........................................... 1 1­80Nyúlszőr keménykalap 28-ra filc crösen­ és tokkalap isUo a legszebb kiállításban, minden divatszínten !U Világhírű gráci „Pichler“ rodenkalap IS"*0 Tomilli-kalap ía filcből í­­zindlen színben, körüls'.eppüt széllel.......... 1 ' —Gyapjú puhakalap a legújabb formákban, selyembéléssd..„1350 Svájci sapka t ízlésesen mintázva ............% | 8°Bolyhos nyúlszörkalap divatszínekben..............................18" |a svájci sapka­­ minden színben ........................... Nyúlszörkalap A íÖffiTT5® a legújabb formákban és színekben..............fcf PD&S3! raegyestttelssefcefc MtarsvsS­cSI.al Bcoítsin gmentesen szállítsunk Ofetóbar S’S-én Csak y - 1 napigPÉNTEKEM Csak ■ Október 25-én 1 napig!- -­férfi be* «10,00 Női színes í^,58 félcipő löfM umbNCifé hálóing u , barna és,feketég, a legdivatosabb fazonokban billiezve és azsuroava

Next