Az Est, 1930. szeptember (21. évfolyam, 199-221. szám)
1930-09-23 / 215. szám
Kedd, 1930. szeptember 23. Szörnyű villamosszerencsétlenség történt a Belvárosban A rohanó 14-es villamos kettészelt egy autótaxit, annak két utasát megölte, kettőt súlyosan megsebesített A Sadstädter kalapgyáros-család tragédiája — Az Est tudósítójától — Vasárnap éjszaka az Eskü út és a Váci utca sarkán egy villamos nekiszaladt egy autótaxinak, azt 50 lépésnyire magával vonszolta, majd kettészelte és a bennülőket részben halálosan, részben pedig rendkívül súlyosan megsebesítette. . Az utasok közül ketten meghaltak, a harmadik utas és a sofőr pedig súlyosan megsebesült. Az autó utasai a Ladstatter-kalapgyár tulajdonosai voltak. Ez a kalapgyár egy családi részvénytársaság birtokában van és a volt monarchia államaiban tart fenn üzleteket. Maga a gyár Ausztriától Jugoszláviához csatolt Krajnában Ivan, Domzsale nevű gyárvárosban. 14 gyár egyik legnagyobb kalapgyára Európának és 2000 munkást foglalkoztat. A szerencsétlenség a rendőrség megállapításai szerint a következőkép történt: Vasárnap este 10 órakor a bécsi gyorsvonattal érkezett BudapestreLadstatter János 47 éves nőtlen kalapgyáros Frigyes nevű 40 éves nős Pál nevű 38 éves nőtlen öccsével. Ladstátter János és Frigyes a Dómjaiéban levő kalapgyárat vezeti és ott is laknak. Ladstátter Pál Ottó nevű 30 éves öccsével együtt a gyár budapesti fiókját vezeti. A három fivér üzleti úton volt Londonban és Amszterdamban és most tértek onnét haza. A két domzsalei Ladstatter fivér néhány napig Budapesten szánkózott maradni, hogy testvéreivel a cég budapesti ügyeit megbeszélje. Amint megérkeztek a pályaudvarra, egy nagy szürke taxiba szálltak, amelynek Bp. 16—019 volt a rendszáma. A taxit Juhász József 32 éves sofőr vezette- Ladstatterék utasították a sofőrt, hogy a Hungária szállóba hajtson. A bécsi gyorssal tegnap este sokan érkeztek s a Rákóczi úton hosszú kocsisor indult meg a város belseje felé. A sofőr a Rákóczi úton és a Kossuth Lajos utcán keresztülhajtott s ezután az Eskü útra ért és ott akart a Váci uccába befordulni. Az Eskü út és Váci ucca sarkán egy közlekedési rendőr teljesít szolgálatot, azonban ez a szolgálat csak este 10 óráig tart, mert 10 óra után a forgalom annyira csökken már, hogy nincs szükség külön közlekedési rendőrre. A szolgálatot teljesítő közlekedési rendőr tegnap este 10 óra után elhagyta posztját és megindult a Kossuth Lajos utca felé. Körülbelül az Apponyi téren lehetett, amikor az összeütközés megtörtént. A rendőr Szépirodalmi, művészeti képes hetilap és kritikai szemle Szerkesztőség és kiadóhivatal, VI., Andrássy út 16 Telefon: 245-09 Szerkeszti: Herczeg Ferenc Előfizetési ára: Egész évre 24.5 pengő Félévre....12.50 pengő Negyedévre 6.40 pengő XXXVI. évfolyam 1930 szeptember 21 9. szám Az Új Icfik rózsadombi villákat ajándékoz előfizetőinek Nemzetmentő munkát végez, aki építtet, mert a legnagyobb magyar gond, a magyar társadalmat fenyegető legnagyobb veszedelem: a munkanélküliség. A munkanélküliségnek egyetlen gyógyszere van: az építtetés. Herczeg Ferenc hetilapja, az Új Idők elhatározta,hogy családi házakat fog építtetni. Nem üzleti célból. Nem azért, hogy eladja. Az Uj Idők a házat el fogja ajándékozni. Eredetileg azt terveztük, hogy az így felépített rózsadombi villát ki fogjuk sorsolni előfizetőink között. A törvény azonban tiltja az ingatlanok sorsolását. Ezért öttagú bizottság, fogja a házat odaajándékozni az Új Idők egyik előfizetőjének. A bizottság tagjainak személyisége kezeskedik arról, hogy a döntés megtámadhatatlanul igazságos lesz. Minden előfizetőt egyformán vesz tekintetbe a bizottság a döntés alkalmával. A bizottság tagjai: 1. Berzeviczy Albert, a Magyar Tudományos Akadémia és a Kisfaludy-Társaság elnöke, v. b. t. t. ny. miniszter, felsőházi tag. 2. Herczeg Ferenc, Az Uj Idők szerkesztője, felsőházi tag. 3. Lyka Károly az Uj Idők főmunkatársa, felsőházi tag. 4. Pekár Gyula, a Petőfi Társaság elnöke, ny. miniszter. 5. Wolfner József, az Uj Idők alapítója. Ismételjük: minden előfizető egyforma eséllyel pályázik a házra azzal, hogy az Uj Időkre előfizet. A házak a Rózsadombon levő, erre a célra vásárolt telkeinken épülnek: minden komforttal felszerelt háromszobás, fürdőszobás, adómentes, modern családiházak lesznek. Ha a családiház vidéki előfizetőnknek jut s az illető nem akarná birtokba venni, az Új Idők gondoskodik arról, hogy az ajándékvillát úgy értékesíthesse, hogy lakóhelyén hasonló családi házat építhessen magának. ■■■l1"1 "................................... 1 .1 | 3. oldal. azonnal visszarohant az összeütközés színhelyére és ő tette meg az első intézkedéseket, ő értesítette a mentőteket és a tűzoltókat. A borzalmas összeütközés A sofőr az Eskü útról a Váci utcába akart bekanyarodni, amikor észrevette, hogy az Erzsébet híd felől egy 14-es jelzésű villamos rettenetes gyorsasággal robog az autó felé. A villamoskocsi vezetője észrevette ugyan az autót, de a nagy sebességgel rohanó villamost már nem tudta megállítani és teljes sebességgel beleszaladt az éppen bekanyarodó nagy taxiba. A villamos az erős nekirohanással összetörte az autót és teljesen beszakította a derekát. Az úttest és így a villamosvasút pályája is lejtős ezen a helyen A villamoskocsi vezetője az esőtől sikes talajon nem tudott fékezni és így történt, hogy a derékban beszakított autót a Váci utca sarkától még körülbelül 50 méternyire magával sodorta és csak a Klotild palota kapujánál, az Apponyi tér sarkán tudott megállani. Ez is azt mutatja különben, hogy a villamos vezetője túl sebesen hajtott és nem tartotta be eléggé a síkos és lejtős pályára előírt biztonsági intézkedéseket. Amikor a kocsi megelőtt, a szemben levő kávéházból a vendégek kiszaladtak az utcára, a járókelők is odarohantak és igyekeztek a mentési munkálatokban segíteni. A gyáros összeroncsolt holttestét kiemelik a villamos alól A villamoskocsi utasai az összeütközéskor ijedten sikoltozni kezdtek és szintén leugráltak a kocsiról. A közben odaérkező rendőr azonnal értesítette a mentőket és a tűzoltókat. A tűzoltókat azért kellett értesíteni, mert az autó egyik utasa a villamoskocsi alá került. A mentők három kocsival érkeztek ki a karambol színhelyére, a tűzoltók pedig mentőszerkocsijukkal. A tűzoltók felemelték a villamoskocsit, amely alól kihúzták az autó egyik utasának teljesen öszszeroncsolt holttestét. Megállapították róla, hogy Ladstädter János kalapgyáros. Fivére, Ladstätter Frigyes agyrázkódást, koponyaalapi törtést, és bordatörést szenvedett. Még életben volt s a mentők beszállították a Rókuskórházba. Itt azonnal felvitték a műtőbe, de már nem lehetett rajta segíteni. A szerencsétlenség után néhány órával, éjszaka fél kettőkor az elszenvedett rendkívül súlyos sérülések következtében meghalt. Ladstatter Pál, a harmadik fivér is súlyos sérüléseket szenvedett. A mentők eszméletlen állapotban szállították be a Rókus-kórházba. Később magához tért s ekkor kérdést intéztek hozzá a szerencsétlenség körülményeire vonatkozóan, ő azonban kijelentette, hogy semmit sem tud elmondani az összeütközésről. Juhász József sofőr is súlyos sérüléseket szenvedett, homlokcsonttöréssel és agyrázkódással szállították a mentők a Rókus-kórházba. A villamos vezetőjének semmi baja sem történt s a villamoskocsi is csak jelentéktelen rongálódást szenvedett A borzalmas végű eskünti karambol ügyében a rendőrség megindította a vizsgálatot és hétfőn délelőtt megkezdte a II-es villamoskocsi vezetőjének kihallgatását. Két autó a halál torkában A tanúkihallgatások során a rendőrség a következőket állapította meg: A jelzett időben két autó haladt egymás után az Eskü úton és igyekezett a Váci utcába bekanyarodni. Elől a piros taxi és utána a szürke taxi, amelyben Ladstädterék ültek. A piros taxi a szembejövő villamosnak leadta a jelet, hogy be akar fordulni, keresztül is tudott hajtani a két sínpáron és behajtott a Váci utcába. Utána ment a szürke taxi. A sofőr abban a feltevésben lehetett, hogy a piros taxi után nyugodtan áthajthat és ezt a villamoskocsi vezetője bevárja. Mindkét autó szabályszerűen dudált és kézmozdulattal is jelezte az útifényt, Brímben a villamos meg nem engedett sebességgel robogott. A tanúk állítása szerint igaz, hogy, a villamoskocsi vezetője csengetett, azonban nem fékezett, mert a menetsebesség változatlanul gyors volt. Karle Gyula 30 éves villamosvezetőt a déli órákban hallgatják ki. Megjelent a főkapitányságon a Ladstadter család jogi képviselője és bejelentette, hogy Ladstridterék halála miatt az anyagi felelősség kérdését kívánja tisztázni, miután a család súlyos anyagi követelést támaszt azzal szemben, aki a szerencsétlenség előidézése miatt is felelősséget tartozik viselni. Ladstadterék, a jogtanácsos szerint, nagy gyárvállalat élén állanak, melyeknek a további működésre súlyos hatással van a tragikus kettős haláleset. A villamoskalauz védekezése Karle Gyula villamoskocsivezető a következőképpen védekezik: Pótkocsis 11-es villamost vezetett. SVÁBHEGYI ÚTVONALREKORD VERHETETLEN Magyarországon több mint 500 lerakat!