Az Est, 1935. január (26. évfolyam, 1-26. szám)
1935-01-24 / 20. szám
„Nem a pénz miatt../* Beszélgetés Radnai Millióssal arról, hogy miért szerződnek külföldre a magyar énekesek Radnai Miklós Az Est cikke, amely beszámolt arról, hogy megint külföldre szerződött egy magyar művésznő, — ezúttal Hús,ha Rózsi Münchenbe — nagy feltűnést keltett mindenütt, ahol szeretik az operát. "Tegnap felkerestük irodájában Radnai Miklóst, az Operaház igazgatóját és megkérdeztük tőle: mi az oka annak, ha egy énekes vagy énekesnő kibontja szárnyait Budapesten, rögtön kirepül a nagyvilágba. — Már rég válaszolni szerettem volna erre a kérdésre — mondotta nekünk az igazgató — de most jó alkalom kínálkozik rá, Huszka Rózsi példája. — Nem a pénz miatt mennek ed ! folytatta Radnai. — Vagy legalább is nem csak a pénz miatt. Egészen más okok játszanak közre. A magyar énekesnek nem lehet útját állni. A körülmények néha úgy alakulnak, hogy a művész minden áron el akar szerződni. Viszont vannak természetek, akik nem tudnak szállodában lakni, akik nem szeretik a vándoréletet. Ezek mindig magyarországi magyar énekesek maradnak. Hiszen azelőtt is volt világhíres művészünk, például Takács Mihály. Vagy Sándor Erzsi nem mehetett volna külföldre? Bé, ők nem mentek, mint ahogy sokan nem mennek, mert szeretnek itthon maradni, szeretik az otthont, a családi életet. Ugyanakkor imádják a művészetet is. Nemcsak a pénzen múlik, ha az énekes elmegy, bár néha azon, hogy pillanatnyilag többet tud űzenni az idegen színház. De nemcsak nálunk van így, másutt is. A bécsi operaház mindig gazdag volt, de a berlini még gazdagabb. A berlini elszerződtette a bécsi énekest. És Berlin sem büszkélkedhetett sokáig az énekesével, mert jött London és a■ Covent Garden, amely elvitte a berlini művészt. Később pedig a newyorki Metropolitan csábította el a londoni énekest. Körforgalom, amelybe belekerülni minden énekes álma. Radnai elgondolkozva folytatta: — Az lenne az ideális, hogy a művész ne veszítse el a szoros és állandó jellegű kapcsolatot — hogy úgy mondjam — az anyaszínházával. Az énekesnek kötelessége átérezni a mai Magyarország súlyos gondjait. Ugyanakkor az operaház is igyekszik a külföldi magyar erőket itthon foglalkoztatni. El tudok képzelni olyat is, hogy szabályozzák ezt a kérdést. A miniszter kiad egy rendeletet, amely szerint a Zeneakadémiát végző énekesnő vendek, ha ösztöndíjas tagja lesz az Operaháznak, kötelezi magát arra, hogy legalább három évig tagja is marad. A karriert csinált magyar művészükről beszéltünk ezután. — Ne siránkozzunk, hogy egy magyar művész vagy művésznő külföldre megy, mert ahogy dicsőség egy l'ofkő, egy zenész, egy szobrász, egy író elismerése, úgy dicsőség az énekesé is. A magyar énekes ma a legszámottevőbb exportcikke Magyarországnak, örülni kell, hogy kapás a magyar művész, mert végeredményben akárhová kerül, mindig mágyarmarad és a magyar ügy lelkes híve. Az olyan internacionális művészetirén, mint amilyen az opera műfaja, mindig számítani kell arra, hogy az énekes az első alkalmat, fogja megragadni, hogy kikerüljön a világ szeme elé. Budapestről Bécsbe, Párizsba, Londonba, Newyorkba ... Véget ért az interjú. A titkár levelezőlapot hozott, de az igazgatónak. Barcelonából jött, szövege a. követ*', keze. ".Szívélyesen üdvözli a Teatro Liceoból: Némethi/ Ella-ék Báthy Anna.« (fc.1 k.) Bulla, Muráti, Rigó Beszélgetés Budapest három új felfedezettjével Az utóbbi években már egyre többet hangoztatták színházi körökben, hogy nincs színésznő Budapesten. Nem lehet »kiosztani« egy darabot. Nincs naiva, nincs hősnő, nincs primadonna. Hát most an! Budapest három nap alatt felfedezett három tehtséget. És ha három van, több is van. Egy itt tartózkodó külföldi színigazgató azt mondotta tegnap, hogy a három közül bármelyiket Londonba lehetne szerződtetni. Az első felfedezés pénteken történt. Bulla Elírta, a Belvárosi Színház ifjú művésznője feltűnést keltő sikert aratott »A vallomás« című darabban. Színházi nyelven »kiugrásnak« nevezik az ilyen bemutatkozásait„ Pozsonyi lány vagyok mesélte ...Mákunk Bulla Elma — és tulajdonképpen Reinhardt volt az első, aki színpadi szemmel látott meg Budapestre .RgfdoS Artúr szerződtetett éji gémügy volt, hogy már a kiúti évadban fellépek, de bemutatkozásomat el kellett halasztani. Bárdos Artúr biztatott, foglalkozott velem és felléptetett évadnyitó darabjában, folyton tanultam, próbáltam, dolgoztam és most elsősorban neki mondok köszönetet:’ Mi a véleményem a sikerről! Ez elég;'séhmH^ Éh sokkal'többet azerete ' Reményen, kegyetlenül dolgozom'^s ha igazára Van, akkor hangot is akarok az igazságomnak. És ez a hang a közönség elismerése legyen. De ijesztő, hogy mennyit kell még küzdeni az igazi 'elismerésért. Nem félek...'" Szombaton este Fodor László »A szerelem nem olyan egyszerű«, című darabjában a Vígszínház szigorú premier-közönsége már mint nagy művésznőt ünnepelte: Muráti Lilit. Muráti Lili — A »Tűzmadár«-ban, Zilahy Lajos drámájában léptem fel először — mondotta Az i'sz-nek Muráti Lili. — Bárdos Artúr adta az első szerepet az akkori Új Színházban. Aztán a Belvárosi Színházhoz kerültem. Ezidén a Magyar Színházban léptem fel először, majd a Vígszínház szerződtetett. Nekem nincs mondanivalóm,éa fiapi gyazsnak vegyok, nincsenek szenvedélyeim, nincsenek szeszélyeim, szeretek sportolni, evezni, úszni és könyveket olvasni. Éjeket szeretem a színpadon kívül, mert a színpadot nem szeretem, imádom/ Tehetségavatás volt vasárnap este az operaházban is. »Az álarcosbál« előadásán egy szép szőke lány énekelte Amália szerepét. Rigó Magda. Gyönyörű szopránhangja egy csapásra meghódította a kényes opera-látogatókat. — Bécsben voltam mostanáig, — mesélte nekünk Rigó Magda. — Budapesten Szabados Béla növendéke voltam és Bécshezy csak azért tartűzködtam hosszabb ideig, hogy tanuljakés a bécsi operaházira járhassak előadásokat hallgatni. Már úgy volt, hogy fellépek Budapesten, mert egy magánszínház szerződéssel kínált meg. Énektanulmányaimat azonban neki akartam félbeszakítani, mert egyetlen célom az Operaház volt. Rigó Magda Bulla Elma '0- * Zweig Hollywoodba készül, Stefan Zweig, az ismert kiváló német író Hollywoodba Utazik. A »Marie Antoinette« című regényes életrajzot filmesítik meg. Az író jelenleg Nizzában tartózkodik. * Magyar művész a milánói Conservatoriéban. Sólymos Péter, a fiatal magyar zongoraművész nagy sikerrel zongorázott Milánóban. A lapok elismeréssel írnak az új magyar tehetségről. wwwwwvwvvvvvvvvvvvvvvwwvvvvvwvvvvvwwwwvwvvw e heti olcsó színházi előadásainak műsora: 1 . v 13 Szerda, Január 23-án . BELVÁROSI SZÍNHÁZ: Egy nő, akinek " malija van (0). - ANDRÁSSY UTI '»SZÍNHÁZ: Leanyálom (a). — TERÉZKORUTI SZÍNPAD: leg élünk mit (9). — BETHLENTJI.Ill SZÍNHÁZ: Randevú (8%). — ROYAL, ORFEUM: Szeressük egymást! (8H). — Pl KOMÉDIA KABARÉ: Ha majd dalol. . . (0). Csitttrttik, Január 24-én VÍGSZÍNHÁZ: Születésnap (9)., — KAMAHASZÍNHÁZ: Százhuszas tempói (8). — ROYAL ORFEUM: Szeressük egymást! (LVi). KOMÉDIA KABARÉI Ha majd dalol... (9). Péntek, Január 25-én BELVÁROSI SZÍNHÁZ: Eay nő, akinek múltja van (81. — ANDRÁSSY UTI SZÍNHÁZ Leányérom (91 — TERÉZKŐHUTI SZÍNPAD: Bay élünk mi! (9). — BETHLENSTERI SZÍNHÁZ: Randevú (8%). — ROYAL M Mindezekre az előadásokra Az Est-lapok olvasói igen kedvezményes, leszámított ügyeket válthatnak a kiadóhivatal üzlethelyiségében, VII., Erzsébet körút 18—20. délelőtt 9 órától délután 5 óráig, vasárnap 0—12-ig. TelefÉrateVilágosíánok ORFEUM: Szeressük egymást! (81t). KOMÉDIA KABARÉ: Ha majd dalol... (0) Szombat, január 26-án VÁROSI SZÍNHÁZ: Tarantella (9). ROYAL ORFEUM: Szeressük egymást) (ÉVj) — KOMÉDIA ORFEUM: Ha majd dalol... (8) Vasárnap, Január 27-én VÍGSZÍNHÁZ: Születésnap (Itt). — MAGYAR SZÍNHÁZ: A kőszívű ember fiai (SVjl. - BELVÁROSI SZÍNHÁZ: Egy nő, akinek múltja van (4 óra délután). — VÁROSI SZÍNHÁZ: Tsranlella (4 óra dálután ás 8 óra este). — KAMARASZÍNHÁZ: Százhuszas tempó! (itt). — BETHLEN-TEKti SZÍNHÁZ: Randevú (alá). — ROYAL ORFEUM: Szeressük egymást! (4 d. u. és Itt este). — KOMÉDIA KABARÉ: Ha majd dalol... (4V0 d. u. és 9 este), helyárú szám alatt 43-8-88 »■§ gtssmys Gésámra sr*3A«13 svsaMrsn VÁROS!SZÍNHÁZ naponként TARANTELLA az idei színházi évad legszenzációsabb operettajdonsága K. Halász—Kristóf—Kulinyi—Nagypál a.„Kék Duna** szerzőinek új operettje , SUPPÉ világhíres csodaszép melódiáival 9 x 0 o a L. á a l 6 Zoltán Irén, a prágai Opera Primadonnája, Szikhy Lse.réna. Szilágyi Marsa, Verő, Pulay, Sziklay József, Gregvits, Fodor, Rubinyij Horti stb-felléptével.Táncmester: Tipjanoff. A Budapesti Hangverseny Zenekar és operai vegyeskara Kóprézkios díszletek érjelmezek. Nagy balett, lórendező: Tihanyi Vilmos — Az évad szenzációja. a Jegyek az első tíz előadásra máris válthatók. Dalt TSrnet Xacagds[ „Udvar bál" Bácsony. TUvsivat af'ái/ácési OpUctiszínházban A Főválóéi Operettszínház legközelebbi újdonságáról ezeket mondja Földes Imre: — »Udvari bál« a címe új operettünknek- Társszerzőm Szilágyi László. Az operett zenéjét Abrakául Fái szerezte. Témája egy békebeli udvari bál a királyi várban. A női főszerepben Bársony Rózsi fog fellépni. — írtam Szilágyival egy másik operettet is, »Pármai ibolya« címmel. Ennek előadása azonban a jövő szezonra marad. Bársony Rózsi Színházi kis hírek A párizsi niritom-hangversenyek sorozatában pénteken eljátsszák Lajtha László elyik a capella-kórusát is. A Cirque d’Hiver-ben, Párizsban nagy sikerrel került színre a Bouglione-testvérek revüje, René Mercier zenéjével. Címe: »A Sierra királynőié,* Kétszáz artista és színész játszik az előadáson. Németh Mária Ariadne, szerepét fogja énekelni Rómában, a bécsi operaház vendégszereplése idején. A bécsi együttes március 22-én indul Olaszországba. Kleiber Erich, a világhírű karmester végleg felbontotta berlini szerződését. Jelenleg Brüsszelben tartózkodik, onnan Spanyolországba utazik, majd Hollandiába és Svédországba megy. Lakását feloszlatta, bútorait és poggyászát Salzburgba viteti. A londoni Drury Lane-színháznak első ízben van igazgatónője. Leontine Sagan lett a »producere« Ivor Novello M'armrom night« című új zenés vígjátékának, Pola Negri Berlinbe érkezett. A kairói régészeti intézet jelentése szerint találtak egy pagyrástekercset, amelynek tartalma egy vallásos tárgyú színjáték. A közel négyezeréves színdarab fordításán most dolgoznak, Paulay Erzsi Bécsben tartózkodik, Jammings Emil Bécsbe érkezett, hogy eljátssza a svenschel fuvaros* film főzze a répát. Hubermann Amerikából Cherbourgba érkezett, Prepaver Alfréd rövidesen vendégszerepelni fog Budapesten. Jacines Dévai, a »Tovaris* szerzője Berlinbe érkezett, hogy megtekintse darabjának előadását. Elnémult a hegedű A Zeneművészeti Főiskola fekete tábláján szomorú gyászjelentés: meghalt egy növendék, Mály Bélának hívták. Hegedűs, Kunos Járta egyik legtehetségesebb növendéke. Pompás muzsikus, kitűnő pedagógustehetség, AV Bent volt az órán, rosszul érezte magát, szédült, fájt a feje. Hazament. Otthon még egyszer gyakorolt a hegedűjén. Paganini, Tartini melódiáit játszotta. Aztán elnémult a hegedű.,, Temetésén ott voltak a fiatal muzsikuspalánták, akik utolsó útjára kísérték az elnémult hegedű gazdáját.