Az Ojság, 1920 (1. évfolyam, 1-15. szám)

1920-07-01 / 1. szám

agyszemek - Rovásból. Azok a magyar újságírók, akik­et a vidám lapocskát humoruk log­­ijából összeállították, a nagy ném­eti katasztrófa által mélységesen elujzott, szomorú magyar olvasónak akarnak néhány derűs percet sze­­rzni. Szeretnék a megalázott lel­tekbe belecsempészni a mi szent ötünket, hogy örök a nemzet élete -s az a pusztító vihar, ami ma vé­­gigszánt ezen a darabokra tépett lazán, csak közelebb hozza egymás­hoz a lelkeket és meghizlalja ben­­nünk az összetartás áldott erejét. A sokat ócsárolt magyar sajtó kicsi hi­báin mutatjuk ki magunkat és ha elolvasta, maga a jóízlésű olvasó, félje meg, kinek van igaza: Fried­­richnek várjon, aki a fenti hump­­os címet szánta vagy nekünk, akik úgy érezzük, hogy nem jó egyébnek, csak csi­­­ngelő csörgősipkának.­­ Hát nem a vallás, hanem a faj. Rendben van. És az is rendben van, hogy a faj erkölcstelen. De ha a faj erkölcstelen, akkor nem őrizte meg tisztán a fajiságát és lassan­ként sok más fajiság került bele. Szóval, ha nem vallás, hanem faj, akkor az egy másik faj. Morál: Aki­nek faj van a fején, ne menjen a napra.* A tetten ért áruelrejtő cég nagy vermekbe ásatta el az illetéktelenül neki kiutalt néhány métermázsányi cukrot. Hogyan tudta ezt meg a rendőrség? Feleletet a teljesen meg­romlott közerkölcsiség ad. Itt már a hagyományokat sem tisztelik és a régi jó közmondásokat is elfer­dítik. Ma már úgy hangzik a köz­mondás, hogy aki másnak vermet ás, egyúttal fel­ is jelenti. Reb Roboz krónikája. Kétféle az ember, egyik fele éber, másik fele pedig zsidó, azaz héber. Az éber magyar faj, magyarul ébredő, a zsidó zsidó faj, héberül hébredő. Ébredő, hébredő ébereg, he­be­reg, jaj mi lesz a vége, ébredők, héberek. Ébredjünk, hébredjünk ébredők, hébredők, arcunkon mélyebbek a ráncok és redők. Hazánkon nagy a­­vész, nincs ize ételnek. Csordultig a pohár ébernek, hébernek. Fogjunk össze végre ébredők, hébredők, magyarok legyünk csak most mindenek előtt. Szerelem. (Fajnovella ) Írta: Karinthy Frigyes. Bozóki (Blau) ezen a reggelen ko­rán kelt ki zsidó ágyából, hogy ki­menjen a zsidó létre, amit faji jelle­gének megfelelő módon húsz évvel ezelőtt bérelt és azóta dolgozott rajta azzal a zsidó szorgalommal, a­­mely a zsidó vakondokat annyira jel­lemzi. Odakint minden fényben úszott már. Bozóki (Blau) zsidó mozdulattal felfelé fordította faji arcát és egy pillanatra belenézett a napba, mely­­abban a percben, hogy ránézett, zsidó arcot öltött. Tyühi, de kutya meleg lesz, gondolta magában zsidóul Bo­zóki (Blau), mert zsidó homlokára, zsidó veríték szivárgott ki zsidó ve­rejtékmi­rigyeiből. Azután egy pilla­­natra azzal a sajátos képzettársulás­sal, melyről Renán már kimutatta, hogy a jordánmenti ősnépek külön­leges faji karakterisztikuma s amit egykorú szerzők is emlegetnek a sé­mitákról írott műveikben, arra gon­dolt, hogy jó lenne valamit bepo­fázni, mielőtt munkához lát. E destruktiv gondolat ösztönző ha­tása alatt állott még mikor kiért a tagba, ahol ott találta Andris gaz­dát, aki a keresztény földre ült ép­pen egy kazal árnyékába. — Andris gazda, — szólalt meg Bozóki (Blau), zsidó levegőt bökve ki zsidó tüdejéből, — van-e még egy kis szalonnája ? — Van még éppen, — válaszolt An­dris gazda és keresztény zsebéből egy darab szalonnát szedett elő. луат, 1. szám­ Szerkesztőség és kiadóhivatal: PÉNZPIAC­ TÉR 1. sz. saljÁt telefon És SALJÁT HÁzszAiyE ' ' Ára 5 korán a­ Pünkösd (Levuoth) napján álEM. Tiltakozunk a keresztény sajtóban mind gyak­rabban fel-felbukkanó azon ten­dencia ellett, amely különbséget akar tenni az oszág keresztény és nem keresztény vallású polgárai­nak jogai tekintetében. Mi egyenlő jogokat és egyenlő kötelezettsé­geket kívánunk és egyáltalán nem tartjuk az ország érdekében va­lónak, ha egy osztálynak, fajnak, vagy nemzetiségnek itt előjogai vannak egy másik hasonló cso­port felett. Mi azt tartjuk, hogy a keresztény vallású polgároknak itt legalább annyi jogai vannak, mint a zsidó vallásúaknak, annál kíno­sabban hatott tehát ránk egyik keresztény laptársunk azon vastag betűkből nyomtatott felhívása, mely szerint »keresztény ember csak keresztény lapot olvashat«.

Next