Az Ország Útja, 1938. július-december (2. évfolyam, 7-12. szám)

1938 / 7-8. szám - Bóka László: Nemzedékünk tanítómesterei IV. Szekfű Gyula

így az újságolvasók,­­ mert hiszen a közvéleményt nem lélekszám, h­anem példányszám szerint szokás mérni. Az ok, amiért e rég lezárt, arcpirító­ emlékezetű hajtóvadászatot felemlegetjük, az a különös jelenség, hogy a tisztalelkű, igazi tudósok védelme, kik becsülettel mellé álltak, önmagában hordta hatástalanságának okait. Hang­súlyozták jóhiszeműségét, elismerték munkájának értékeit s tudo­mányos módszerének szakszerűségét, de a védelem hangjának tar­tózkodó, fátyolos tompasága elárulta, hogy nincsenek meggyőződve igazáról. Józan ítélőképességű történettudós egy pillanatig sem tar­totta őt Rákóczi-gyalázónak. De... de védői, műve minden tudo­mányos értékelése mellett is, bizonytalankodva emlegetik megbo­csátható tévedéseit, melyeket hol »túlhajtott önálló felfogásából« származtatnak, hol azzal szépítik, hogy »azok nem a megállapított tényekre, hanem legfeljebb ezeknek megítélésére vonatkoznak«. Ma ezt divatos szóval úgy mondanék, hogy tárgyikig igaza van, de »szemlélete« hibás. A magyar történettudomány nagyhangú vegyes­­kereskedőjének áltudományos handabandáival szemben meg tudták volna védeni Szekfűt, a tudóst, de a saját szívük szavával szemben nem volt szavuk Szekfűnek, a jó magyar embernek védelmében. Mert a Szekfű elleni hajsza tömeghangulatkeltő ereje nem történet­­szemléletét, hanem nemzetszemléletét támadta. Ahhoz pedig, hogy ez a nemzetszemlélet megértésre találjon, egy nemzedék kiörege­dése, egy nemzedék hősi halála, egy nemzedék zátonyrafutása volt szükséges. Szekfű nemzetszemlélete azóta sem igen változott, a köz­hangulat vált megértőbb hangulatúvá iránta. Ez a hangulat, melyet egy szörnyű kor szemléltető oktatása keltett, a mi gyanakvó, jelsza­vak pergőtüzében hitetlenné váló nemzedékünkben kezd valódi meg­értéssé érni. Mert — az apák állásfoglalásának paradox megfelelő­jeként — történetszemléletét szemünk nem tudja elválasztani nem­zetszemléletétől. Egymást igazolják. Mi­ a nemzet? Abban az időben, amikor Szekfű Gyula pályáján elindult, a naív becsületesek szemében egy volt az állam fogalmával, a politikai kalefaktorok számára pedig szónoklatokban mindig ha­­tást keltő retorikus szólam volt csupán. Ma nemzeten idegenből lopott eszmék szajkózásával, biológiai értelemben vett, faji egysé­get szokás érteni. Közjogi fogalom vagy érzelmi intenció vagy politikai eszköz volt s részben, sajnos, ma is az a nemzet fogalma köztudatunkban. Hogy a nemzet történeti fogalom s hogy szellemi valóság tehát, azt Szekfű Gyula tanítása tudatosította számunkra. »Ha valakinek, — írja egyik legnagyobb távlatú tanulmányiban — úgy a történésznek kötelessége szent komolysággal megvizsgálni a nemzet fogalmi körét s ami abban valódi, azt történetszemlélete alapjául átvenni, de a talmit, a pillanatnyit, az esetlegeset könyör­telenül kidobni a hajóból.« Ellenségeit e könyörtelenségnek köszön­heti: talmi magyarok, a pillanatnyi divat, az esetleges értékű kor­szerűség mohói fújtak s fújdogálnak tüzet rá ma is. Tanítványait pedig azzal a szent komolysággal bűvölte katedrájához, mely egész

Next