Az Ujság, 1904. június/1 (2. évfolyam, 151-165. szám)

1904-06-01 / 151. szám

. AZ UJSÁGI 1904 június 1« II ■Wl"»l­ ll||l!'ll I.III.JIWM.HMI ......... MM» ■■»II I "WJIIII I» Ha a németekben meg van a jóakarat a béke helyreállítására, akkor meg lesz a béke. De engedniük kell abból a felfogásból, hogy ők képezik egyedül Ausztriában az uralkodó nemzetet. Név* szerinti szavazást kér a rendkívüli hitel felett. Az ülést 1 óráig felfüggesztették. (A délutáni ülés.) Duleba dr. hosszas beszédben követeli az­­osztrák ipar támogatását a hadsereg részéről. Sustersic szerint a delegáczió többsége ellen­tétben van a nép akaratával. Ez az ellentét könnyen vészthozó lehet a delegáczió további fenn­állására. Mert egy parlamenti testület csak az esetben működhet üdvösen, ha a népakarat szerint jár el. A javaslatot nem fogadja el. Parisch báró tiltakozik Sustersic felfogása ellen. A delegáczió igenis összhangban működik a népakarattal. Mert a javaslat hívei tisztán a nép javát tartják szem előtt, midőn a javaslatra szar­vaznak. A nagyhatalmi állás sok áldozatot kíván, de azokat teljesíteni kell. Kramatz nem érti a németek tiltakozását az obstrukc­ió ellen. Hisz ők is obstruáltak. A javas­latra áttérve, elegendő súlyosaknak tartja azokat a kifogásokat, melyeket a költségvetési albizott­ságban ellene felhoztak. Hosszasan polemizál Bärn­­reuther beszédével, végül kijelenti, hogy az elő­terjesztés ellen szavaz. Pitreich báró hadügyminiszter arra szorítko­zik, a­mit az albizottságban mondott. Nehéz szív­vel, nagy küzdelem után határozta el magát a követelésekre, de a viszonyok kényszerítették rá. Stranskyval szemben kijelenti, hogy nem befolyá­solták az udvari körök. Semmi dolga sincs ezekkel. Ezután a részletkérdésekre tér vissza. Már a legutolsó delegácziók alatt jelezte, hogy az új ágyak 165 millióba fognak kerülni. Akkor még nem tudta, hogy meddig fog e számításuk tar­tani. De most három évet állapíthat meg. Ha pedig a múlt évi 15 milliós részletet tartották volna fenn, akkor 11 év lett volna szükséges. Nem­ óhajt szaporítást, de a régieket újakkal kell pótolni. Ezt is rövid idő keretében kell diffektuálni, a­mi az iparnak bizonyára kedvező. Nem érti az általános meglepetést, melyet külön­ben a keletázsiai háborúnak tulajdonít. Látnivaló, hogy hova vezet, ha egy állam nincs teljesen felfegyverkezve. A háború kitörése után hosszasan tanácskozott a szakelőadókkal, hogy mi a tennivaló. De arról mindenkit biztosíthat, hogy akármi történjék is, ha a monarchia veszélybe kerül, a a hadsereg mint egy ember kész a trónt s a hazát megvédeni. Adja Isten, hogy mindez igy­­maradjon. (Élénk helyeslés.) Az előterjesztést ezután elfogadták s egyes interpellácziók után az ülés véget ért. (A munkarend.) A magyar delegáczió tengerészeti albizottsága holnap, junius 1-én délelőtt 10 órakor a jelentés hitelesítése végett ülést tart. ( Június 4-én dél­előtt 10 órakor a magyar delegáczió teljes ülést tart, a­melynek napirendjére a pénzügyi és a hadügyi költségvetésről szóló jelentéseket tűzték ki. A közoktatási ankét. Saját tudósítónktól. — A népoktatási törvények módosítására vonat­kozó törvényjavaslat-tervezet tárgyában összehí­vott szaktanácskozmány dr. Berzeviczy Albert val­lás- és közoktatásügyi miniszter elnöklete alatt ma délelőtt 10 órakor folytatta tanácskozásait és az általános vitát befejezték s nyomban áttértek a részletes tárgyalásra. Ezt megelőzőleg dr. Barze­­viczy Albert vallás- és közoktatásügyi miniszter Összefoglalva az általános vita eredményét, meg­jegyzéseket tett az egyes felszólalók beszédeire. Ebben a tömör, tartalmas beszédben a miniszter újból megvilágította a kormány álláspontját, mely a helyes középútra helyezkedik. A beszédet a hallgatóság élénk tetszéssel és helyesléssel kísérte. A mai ülésen Nedeczey János orsz. képviselő szólalt fel elsőnek, ki a felvidéki viszonyokkal foglalkozott. Kívánja az állami népiskolákban a teljes ingyenes oktatást. A tanítóképzés csak magyar nyelven történjék, valamint az óvodák játéknyelve is a magyar legyen. Beöthy Zsolt azt hiszi, hogy ha az új tör­vényt kellően végrehajtják, további lépésre szük­ség nem lesz. A népoktatás teljes államosításának különben sem volt soha barátja. A felekezetek és állam üdvös versenyét óhajtja. A tanítók képesí­tésére nézve feltétlenül megköveteli, hogy a vizs­gálat kizárólag magyar nyelven tartassák. A tanító­képzők úgy szervezendők, hogy a képesítő vizsgá­lat ezen követelménynek meg tudjon felni. Annak tehát, hogy a vizsgálat magyar nyelvű legyen, el­­engedhetlen feltétele, hogy a tanítóképzés magyarrá tétessék. Legalább azon tárgyakat egészen magyarul kell tanítani, melyek a tanképesítő vizsgálatnak tantárgyai lesznek. Ez a legkevesebb. Helyteleníti a nem magyar nyelvű tanítóképzőkben a német nyelv kötelezővé tételét. Ha azt akarjuk, hogy a magyar nyelvben tökéletesítsék magukat a növen­dékek, nem szabad ezt nehezíteni még egy rájuk nézve idegen nyelvvel. Hazánkban a magyarnak kell azon közvetítő nyelvnek lenni, a­mely által nemzetiségi ifjaink a kultúrában tovább képzik magukat. Ezeknél fogva a nem magyar nyelvű képzőkben a német nyelv teljes mellőzését kívánja. A lithurgiai nyelveknek adott kedvezményt nem helyesli. Magyar tannyelvű iskolákban a hittant csak magyar nyelven szabad tanítani. (Helyeslés.) A tankönyvek ellenőrzését és a tanítók fizetésének javítását sürgeti. (Helyeslés.) Nyegre László szerint az államnak és a fele­­kezetnek karöltve kell haladniuk, hogy a veszélyes áramlatokat sikerrel visszaszorítsák. A tanítókép­zésre vonatkozólag már az eddigi intézkedések is nagyon szigorúak voltak a magyar nyelv tudását illetőleg. S az eredmény mi lett? 1300 iskolában nem tanították a magyar nyelvet s 1200 tanító nem birja a magyar ny­elvet. Szükség van tehát még hatékonyabb eszközökre. Bogdánovics azt hozta fel, hogy mindössze 52 iskola van a görög­keleti szerbeknél, a­hol a magyar nyelv nem ta­­níttatik kellő sikerrel, de minthogy összesen 150 iskolájuk van, az arány mégis nagyon kedvezőtlen. Bogdánovics Luczián: Nem az én egyházke­rületemre vonatkozott. Nyegre László: Az utóbbi 25 év minden­esetre igen hasznos volt, mert bebizonyult, hogy a magyar állam a legnagyobb türelmet fejtette ki. Most azonban elérkeztünk oda, a­hol a türe­lem már nem erény, hanem bűn. (Úgy van! Igaz!) A törvényben garanc­iális intézkedéseket is kíván arra nézve, hogy minden tanítójelölt el­sajátíthassa a magyar nyelvet. A törvény hatálya csak azon esetben fog biztosítva lenni, ha a tan­­képesitésnél törvényes intézkedések lesznek a ma­gyar nyelv teljes tudása iránt. A tanítóképesitőkön a tantárgyak túlnyomó részénél a magyar nyelv biztosittassék. Maguknak a tanítóknak érdeke. (Élénk helyeslés.) Lányi Bertalan az igazságügyi minisztérium képviselője, a törvényjavaslat judikaturai vonat­kozásaival foglalkozik. Az államellenes irányra nézve az 1893. évi XXII. t.-cz. 13. §-a világos és határozott intézkedéseket tartalmaz. Berzeviczy Albert: Apponyi szövegezése. Lányi Bertalan úgy találja, hogy judikatúrai nehézségek nincsenek a javaslatban. Némethy Károly a belügyminisztérium kép­viselője röviden a javaslat közigazgatási vonat­kozásaival foglalkozott és a javaslat sarkalatos elveit örömmel elfogadja. Papp Elek a pénzügyminisztérium képvise­lője megjegyzi, hogy a törvényjavaslatból szár­mazó pénzbeli következményeket az indokolás helyesen tünteti fel. A pénzügyminiszter azonban végső határnak tekinti az összeget, melyről itt szó van. Ennél tovább menni nem tartja lehet­ségesnek. Bánóczy József a zsidóiskolák viszonyait is­merteti. A héber nyelvet nyelvtanilag nem tanít­ják a zsidó iskolákban. Bárczy István fővárosi tanácsnok helyesli a javaslatot, mely nagy lépést tesz előre. Ezért a főváros municzipiuma is örömmel üdvözli. (Él­jenzés). Bogdánovics Luczián szerb püspök megjegyzi, hogy a szerb iskolákban 1868 előtt is tanítottak magyarul. Beöthy Zsolt félreértett szavait igazítja helyre, és kijelenti, hogy a fővárosi tanítók működése ellen nincs kifogása. Ezzel az általános vita berekesztetvén, fel­szólalt Berzeviczy Albert vallás- és közoktatás­­ügyi miniszter és mindenek előtt megköszönte a szaktanácskozmány ügybuzgóságát. Kiemelte, hogy sok üdvös eszmét hoztak felszínre. Mindezt érté­kesíteni kívánja. Mindenekelőtt reflektálni óhajt Komjáthy Béla azon megjegyzésére, hogy a miniszter oda­­nyilatkozott volna megnyitó beszédében, miszerint azok, a­kik a népiskolának általánosságban való államosítását nem akarják, nem számolnak az ország pénzügyi helyzetével. Ez csakis félreérté­sen alapulhat, mert szóló ez alkalommal is hang­súlyozta, a­mint máskor is tette, hogy nemcsak abból az okból nem tartja kívánatosnak, sőt lehet­ségesnek sem a népiskolának teljes és kizárólagos államosítását, mert ezt pénzügyi nehézségekbe ütközőnek látja, hanem egyéb fontos okokból is. Az esküminta szövegére nézve megjegyzi, hogy a legnagyobb készséggel hajlandó­ a javaslatban fog­lalt esküminta szövegét felesegetni azzal, a­mi jelenleg a gondnokságoknak kiadott utasítás értel­mében az állami tanítókra nézve elő van írva. (Általános helyeslés.) Még megjegyzi, hogy a javaslat legtöbb ren­­­delkezése a fővárosra nézve tárgytalan. Sem a fizetés minimuma, a­melyet a javaslat megállapít, a fővárossal szemben gyakorlati alkalmazást nem nyerhet, sem azon rendelkezésekre, a­melyek a magyar nyelv oktatására vonatkozólag az eddigi törvény intézkedéseit hatályosabbakká akarja tenni, nincs semmi szükség a fővárossal szemben. De igenis vannak rendelkezései e javaslatnak, a­melyek azzal szemben is kell, hogy érvénynyel bírjanak. A fővárosnak a maga népiskolai szervezetét más törvényhatóságokéval szemben az 1876 : XXVIII. törvényc­ikk 16-ik §-a foglalja magában. Ezt a szakaszt a törvénytervezet sem hatályon kívü­l nem helyezi, sem nem módosítja, az tehát a maga egészében érvényben marad. De azon rendelkezések, a­melyek például a tankötelezettségre vonatkoznak, továbbá a nép­iskolák mindennapos és ismétlő tanfolyamainak megosztására vonatkozók, azok, a­melyek a tanfel­ügyeletre vonatkoznak, maguktól értetődőleg a fővárossal szemben is érvénynyel kell, hogy bír­janak. A tanfelügyelő hatáskörére vonatkozó sza­kasz valószínűleg némi módosítást fog igényelni, tekintettel arra, hogy a székesfővárosban a ta­nítók fegyelmi fóruma nem a közigazgatási bizottság, hanem a székesfőváros tanácsa. Erre vonatkozólag kell tehát, hogy ebben a szakaszban a jogorvoslat kérdésénél reflexió történjék. Antal Gáborral püspökkel szemben a­ki azt kí­­vánja, hogy a tanítókkal szemben a fegyelmi el­járásra vonatkozólag alkalmaztatást találjon az a mód, a­melyet a kongrua-törvény a lelkészekre vonatkozólag előír, azt jegyzi meg, hogy a kongrua-törvény fegyelmi rendelkezése egyet­lenegy szankc­ióval bír, a kongrua megvonásá­val. Ily rendelkezés tehát oly tanítókkal szem­ben, a­kik új segélyben nem részesülnek, hat­­tálylyal egyállalban nem bírna, pedig a törvény­­tervezet rendelkezései éppen oda irányulnak, hogy az állami szempontból gondosan körülírt esetek­ben fegyelmi jogot adjon az államnak a tanítók­kal szemben akkor is, a­midőn az illetők nem részesülnek állami segélyezésben. (Helyeslés.) Ez­után a miniszter több részletkérdésre válaszol. Azok között a javaslatok között, a­melyeket különösen figyelembe veendőknek tart, kiemeli Bogdánovics Luczián budai püspöknek az ismétlő iskolák tanítási nyelvére vonatkozólag tett azon indítványát, hogy itt a magyar nyelv teljesen ér­vényre emeltessék, vagyis hogy azokban a tanítás nyelve magyarrá tétessék. Ezt az indítványt kö­szönettel fogadja. Steinberger Ferencz apátkanonok azon meg­jegyzésére, hogy a tanszabadságot sérti, továbbá, hogy ellentmondás van abban, hogy a képzés és képesítés nincsen egy kézben, a miniszter kény­telen kijelenteni, hogy nézete szerint eddig senki sem értelmezte a tanszabadságot úgy, hogy az egyúttal a képesítés szabadságát is magában fog­lalja, korlátlanul és teljes mértékben. Az államnak kötelessége azon fontos közérdekek szempontjából, a­melyek a képesítéshez fűződnek, mindennemű közfunkc­ionáriusoknak képesítését, annak felté­teleit és módozatait a saját hatáskörében megál­lapítani.

Next