Az Ujság, 1907. augusztus (5. évfolyam, 182-207. szám)

1907-08-20 / 198. szám

í a FŐVÁROS. (A Népszínház.) A Népszínház átalakítására felügyelő bizottság Wellisch Alfréd műépítő közre­működésével ma helyszíni szemlét tartott a szín­házban. A bizottság megállapította, hogy a mun­kával eddig nem késtek s a jövő hónapban az átalakítást befejezik. (A főváros bérkocsi-szükséglete.) A székes­főváros tanácsa a központi hivatalok, valamint a végrehajtásokhoz és az általános adóösszeíráshoz a kerületi elöljáróságok adószámviteli osztályai részére 1908. évi január hó 1-től számítandó egy, esetleg három éven keresztül szükséges bérkocsik előállítására árlejtést hirdet. A tanács ennél­fogva felhívja mindazokat, a­kik ezt a vállalatot elnyerni óhajtják, hogy erre vonatkozó írásbeli ajánlataikat szeptember hó 10-éig nyújtsák be a tanács pénzügyi és gazdasági ügyosztályában (Köz­ponti városháza II. em. 234—236.) a­hol az ár­lejtés feltételeit is megkaphatják. Az ajánlatok úgy egyévi, mint háromévi időtartamra tehetők. A pályaudvarok kibővítése. — Konfliktus a kormány és a főváros között. — (Saját tudósítónktól.) Igen éles konfliktus támadt a főváros és a kereskedelemügyi kormány között. A kereskede­lemügyi miniszter annak idején közölte a fő­várossal, hogy a budapest-ferenczvárosi, a rákos­rendezői és a lipótvárosi pályaudvarokat ki akarja bővíteni és e czélból a szükséges területek átenge­dését kérte a fővárostól. A megtartott közigaz­gatási bejárások alkalmával a főváros képviselői különféle kikötéseket szabtak. A miniszter akkor arról értesítette a fővárost, hogy nem fogadja el a feltételeket. Közben a közgyűlés is foglalkozott e kérdéssel és felterjesztést intézett a kereskedelmi kormányhoz. Ebben a felterjesztésben azt mondja a főváros, hogy hajlandó elvben a területeket át­engedni, természetesen a közigazgatási bejárások alkalmával tett kikötések egy részének elfogadása mellett. Ezek közül a leglényegesebb és a főváros részéről legméltányosabb kikötések : 1. A minisz­ter rendelje el, hogy a szükséges alul- és felül­járókat az államvasút saját költségén tartozik beépíteni a felmerülő szükséghez képest. 2. Hogy semmiféle közműveknek az építését a Máv. meg nem akadályozhtaja és hogyha e részben a fő­város és a Máv. között differencziák merülnek fel, ezekben a kérdésekben mindenkor az illető szak­­miniszter dönt. 3. A magas építményekre a Máv­ szabályszerű hatósági építési engedélyt tartozik kérni. Erre a felterjesztésre a miniszter ma leirat­ban tudatja a fővárossal, hogy a szóban forgó kikötéseket nem fogadja el és a kibővítési munká­latok sürgős természeténél fogva a törvényes ki­sajátítás útjára lép és e czélból utasította a köz­munkák tanácsát a szükséges területek kisajátítá­­sának sürgős lefolytatására. A miniszter leirata többek között ezeket mondja : Eltekintve attól, hogy ezen kívánság sem a fennálló gyakorlatban, sem pedig a vonatkozó tör­vényes határozmányokban támpontot nem találhat, a m. kir. államvasutak a felüljáró fentartásával meg nem terhelhetők, mert kétségtelen, hogy a közúti közlekedést közvetítő létesítvény fentartásá­­ról a közúti közlekedés gondozására hivatott ténye­zők tartoznak gondoskodni. Ily körülmények kö­zött arról, hogy a szóban forgó útfelü­ljárók maj­dan, ha azok létesítésének szüksége be fog állani, a m. kir. államvasutak által állíttassanak elő, mit az említett szóbeli tárgyalások során kilátásba he­lyezni hajlandó voltam, szó sem lehet. A tanács idézett felterjesztésében az is kiemeltetik, hogy a m. kir. államvasutak a fővárosi haszonbérlőket, valamint az elfoglalandó területekért a székesfő­várost teljes mértékben kártalanítani tartozik. Ez a követelmény, a­mely már a közigazgatási bejárási jegyzőkönyvbe is felvétetett, jogosultsággal termé­szetszerűleg csak abban az esetben bírhat, hogyha a szóban lévő úti létesítmények költségeinek vise­lése tekintetében, az e részben fennálló szabályok határozmányai jutnak érvényre. Nem kívánható azonban jogosan a vasútintézettől az, hogy a bőví­tés czéljaira szükséges területekért ellenszolgálta­tást nyújtson akkor, a­midőn törvényes kötelezett­ség hiányában súlyos anyagi áldozattal járó léte­sítmények költségviselését saját terhére elvállalja, illetve midőn ilyen teherviselés elvállalása czélozta­­tik. A tanács felterjesztésének egyéb részét illetőleg megjegyzem, miszerint a közművek létesítése ese­tén eddig szokásban állott szerződés megkötésétől eltekinteni hajlandó vagyok és nem teszek észre­vételt az ellen, ha jövőben ily közművek létesítése esetén csupán a kiviteli tervek lesznek az állam­vasutak igazgatóságával hozzászólás végett közlen­dők. Kikötendőnek tartom azonban, hogyha az em­lített kiviteli tervekre nézve a vasútintézet és a fő­város között megegyezés létre nem jönne, az eset­leges ellentétek tekintetében a netán érdekelt mi­nisztériumokkal egyetértőleg az én döntésemnek lesz helye. Nincs észrevételem továbbá az ellen sem, hogy a m. kir. államvasutak a szóban lévő pályaud­var kibővítésével kapcsolatban létesítendő magas­­építkezésekre vonatkozólag a helyhatósági építési engedély megszerzésére kötelesek legyenek. Miután tehát a fentiek szerint és a tanács idézett felter­jesztésében foglaltak mellett a pályaudvar bővíté­séhez szükséges területek rendelkezésre állása biz­­tosítottnak nem tekinthető és mert a rendkívül sür­gős természetű kibővítési munkálatok végrehajtá­sát további tárgyalások eredményétől függővé sem­­miesetre sem tehetem, előlidézett június hónap 27-én 45631 szám alatt kelt rendeletemben foglalt rendelkezések változatlan érvényesítése és a szóban lévő fővárosi területek békés átengedésére irányzott törekvés meghiúsulásának konstatálása mellett a kérdéses területek igénybevételét a törvényes ki­sajátítás útjára kellett utalnom. E czélból egyide­jűleg kell rendeletemben a székesfővárosi közmun­kák tanácsát a törvényes kisajátítási eljárás meg­indítására és sürgős lefolytatására utasítottam. Vé­gül tudatom, hogy a tervezett munkálatok köz­érdekű sürgősségére való tekintettel egyidejűleg megengedem, hogy a szóban lévő közérdekű mun­kálatok a kisajátításról szóló 1881 : XLI. törvény­­czikk 45. szakaszában foglalt feltételek teljesítése mellett, a kisajátítási tervek jogerőre emelkedése után, még a kártalanítási eljárás előtt, azonnal fo­lyamatba tétessenek. Budapest, 1907 évi augusztus hónap 14-én. A miniszter helyett : Szterényi s. k. államtitkár. AZ Ú­JSÁG Kedd, augusztus 20. Isid­u­s, irodalom. (-) Az öreg Gradual. Felkértek a következő sorok közlésére: Tekintetes Szerkesztő Ur! Az Újság augusztus 11-iki számában Mátray Lajos tollából a felsőbányai Öreg Graduálról ismer­tető czikk jelent meg, melyben az író a könyv köté­sét a többek között így jellemzi : »A díszítés közepe egy-egy hatalmas tulipán­­fonat, drágakőfoglalványnyal, de a drágakövek már mind hiányzanak, az üres helyek mutatják, hogy milyen nagy darab drágakövekkel voltak ékesítve.« Hát semmilyen nagy darab drágakövekkel nem voltak ékesítve. Tudniillik azok a bizonyos foglalvá­­nyok voltaképpen az ezüstveretű díszítésekből fél­gömb (nem tömör, hanem üres félgömb) alakjában kiemelkedő fedélvédők, a­melyek a könyv használata, ide-odatétele közben szenvedett ütődések, súrlódások következtében ugyancsak megkoptak s ma olyanfor­mán néznek ki, mint pl. az a szalmakalap, a melyik­nek leszakították a tetejét. A fentebb idézett mondat tökéletlen abban is, hogy előbb foglalvány­ról tesz említést (egyesben), az­után meg drágakövek­ről meg üres h­elyek­­ről beszél (töb­besben). Azok a bizonyos elkopott fedélvédők (ma is al­kalmaznak díszmüvekre afféle nagyfej­ű diszszegeket) összesen tizen vannak, a két fedél négy-négy szeg­letén s mindegyik fedél közepén egy-egy. Eredeti mi­voltuk felől a hozzáértő egy pillanatig sem lehet két­ségben. Azt gondolom, hogy az ilyen ismertetés csak úgy ér valamit, ha a részletekben lehetőleg pontos , mert a szuperlativuszok alkalmazása hiú tüköre lehet ugyan az ízó elragadtatásának, de a szigorú objek­tivitást aligha pótolja. E pár sort — ha úgy tetszik — már csak azért is kegyeskedjék közzétenni, mert tartok tőle, hogy a felsőbányai nemes és bölcs presbitérium a minapi ismertetés nyomán még keresni találja az én Nagy Lajos kollegámon ama bizonyos hiányzó drágaköveket. Hát hogy tudja magát valamivel igazolni. Kitűnő tisztelettel Soltész Elemér ref. lelkész. (-) Jósint. Ez a czime Király Gizy most megjelent regényének. A regény az örök problémát, a szerelmet tárgyalja megkapó történet keretében. A csinosan ki­állított kötet ifj. Nagel Ottó könyvkereskedésében kapható. Nagybánya, 1907. augusztus 17. KYILT.TÉE. I rovattan foglaltaS&t nem vállal felelőenégat a scoráesztőaSg. EEEDBEHBüTEgöS Felülmúlhatatlan hásfasor mindama gyomor bajolmál, melyekből a rossz emésztés és székrekedés­­ szokott keletkezni. A gyógyszertárakban Síell készit­­ménye kérendő, eredeti dobozok 2 koronával iMPigggsasB^E^^a Legjobb fájdalomcsillapító-bedörzsölés colis, kösz­­vény és egyéb meghűlési bajoknál. A raktárakban ólommal zárt (plombiit) üvegekben 1 kor. 80 fil­lérért kapható. — Moll készítménye koraudö. t1693 *-- ----- ■ „ | Intelligens vidéki úri leányt, | | ki felsőbb tanulmányait Pesten A végzi, teljes ellátásra elvállal Ég keresztény úri család. Levélben is megkeresések „Családi otthon" tag jeligére a kiadóhivatalba kéretnek §|| 7045 LEÁNYINTERNÁTUS SSS SE-a villanegyedben, a főváros legelészségesebb és legszebb helyén. A főváros felsőbb leán­yiskoláját látogató vidéki úri leány­ok és bejáró növendékek számára. A növendékek kiváló német, fran­­czia és angol nevelőnők és elsh­ondii tanárnői állandó felügyelete alatt vannak és a társalgási nyelveken kívül énekben, zongorázás­ban és festészetben is oktatást nyernek- Zongora használat díjta­lan. Az intézet belső berendezése minden tekintetben mintaszerű­. Felvilágosítással szolgál és prospektust kívánattá szívesen küld. Dr. Förstner Gyuláné SÜBI ----- —AVANYU VI Z . Fodor Károly toronyi vivő- és testedző-intézete­k © BUDAPEST­I FIÓK-INTÉZET EV., lIoroReberceQ­ u. 3. | Andrássy-ut 33. ——--------------------------------------------------------—*• | Toronyi Fellner Sándor fű ~!.il-,uit'*lmeg­­törten jelenti úgy a maga, mint Kálmán p|| fia és az alulírott mélyen sújtott rokon­­ság nevében a páratlan hitves és anya­iffi kitűnő leány és példás rokon

Next