Az Ujság, 1907. szeptember (5. évfolyam, 208-220. szám)

1907-09-01 / 208. szám

t­ juk a jelentkezők tömegét, mert ezzel csak a szerencsétlen proletárok számát gyarapítjuk és a mellett heródesi munkát végeztünk. Számolnunk kell az adott körülmé­nyekkel. Társadalmunk gazdaságilag gyenge és ennek következtében arányta­lanul nagyobb a tolongás az egyetemi, mint az iparos vagy kereskedői pályákra. Ily körülmények közt csak egy után segíthetünk a bajon: emelnünk kell a középiskolai s az egyetemi oktatás szín­vonalát és fejlesztenünk kell tudományos életünket. Az első pillantásra ez oly orvosságnak látszik, mintha Belzebubbal akarnék kikergetni Luczifert. Mikép erő­södünk meg gazdaságilag, ha a tudomá­nyokat még alaposabban műveljük ? De bármily furcsának látszik az orvosszer, jól bevált. A német és az angol gazda­ságnak nem ártott meg a filológia és a magasabb tudományos műveltség. Csakis oly nemzet viheti nagyra a gazdasági téren, melynek van elég idealizmusa és van elég szellemi fugékonysága arra, hogy megbecsülje a tudományt magáért a tudományért és ne keresse rögtön annak pillanatnyi hasznát. Azok a nem­zetek, melyek rövidlátó utilitarizmussal mérlegelik a tudomány értékét, nagyon csekély szerepet játszanak a világ gazda­sági versenyében. Ellenben a pedáns szö­vegkritikusok s kommentátorok hazája kereskedelmének és iparának meghódítja a világ piaczát. Kezdjük mi is az alapozással s emel­jük lassan fel az épületet, mint más nemzetek tették. Ne hanyagoljuk el a szakoktatást, az ipar és kereskedelem fejlesztését, a vámpolitikát stb., de leg­többet mégis attól az erős szellemi fel­lendüléstől várhatunk, mely az igazi tudományos életnek kísérője szokott lenni. Javítsuk középiskoláinkat. A túl­zsúfoltság középiskoláink legnagyobb baja, ezt ma már érzi s hirdeti mindenki, talán csak a közoktatási minisztérium­ban nem érzik eléggé. Mert különben segítenének a bajon. A középiskolák sze­rencsésebb földrajzi elhelyezése volna az első lépés a segítségre. Oda kell állíta­nunk új iskolát, a­hol nagyon sok a tanuló. És mit látunk ? Az idén is új középiskolát kap Kőbánya, pedig már van egy a tisztviselő-telepen, míg a főváros V., VI., VII. és VIII. kerüle­tében a tantermek botrányosan túl van­nak zsúfolva. A másik segítség volna a minősítési törvény változtatása. Mire való a posta­­s távírótisztnek, meg a vasúti hivatalnoknak az érettségi ? A kisebb hivatali pályákra készülőktől meg kell szabadítani a középiskolákat. A gimná­zium és reáliskola arra valók, hogy a felsőiskolai tudományos pályákra készít­sék elő az ifjúságot. Nincs más hivatá­suk és ennek kell élniök minél nagyobb buzgósággal. Épp azért nagy hiba volt a görögpótló tanfolyam szervezése és épp oly nagy hiba az érettségi vizsga színvonalának leszállítása. A tanárképzés a középiskolának má­sik életbevágó kérdése. Jó tanár nélkül nincs jó középiskola ; változtathatjuk a tanterveket európai vagy nemzeti irány­ban unos-untalanig, szónokolhatunk a szakértekezleteken és közoktatási tanács­ban esztendőkön át, mégis csak a jó tanár teremti meg a jó iskolát. A mi egyetemünkön inkább szaktudósokat igyekeznek képezni, mint j­ó középiskolai tanárt. Természetes, hogy a középiskolai tanárnak értenie kell tudományát, de mégis el kellene választanunk az ő kép­zését a szaktudós nevelésétől. A régi rendszer eltalálta ennek a módját. Néhai Hofer Károly különböző nyelveket s tör­ténetet is tanított, otthonos volt a közép­iskolai tananyag egész területén és teljes lélekkel az iskolának élt. Kortársai közül még ma is tanítanak egyesek, kik például vehetők arra, hogy mily irányban fejlesz­­szük a középiskolai tanárképzést. És becsüljük meg a gondosan kép­zett tanárt. Tegyük anyagilag és szelle­mileg függetlenné. A minisztérium még mindig halasztja a tanári fizetések vég­leges rendezését. Furcsa ürügy az, hogy a tanárok közt nézeteltérések vannak, váljon a rangosztályokba sorozás, vagy a Széll-Wlassics-féle javaslat felel-e meg jobban érdekeiknek. Határozzon a minisz­térium a közérdek szempontjából és ne alkalmazza rossz helyen a takarékossá­got. Gondolja meg, minő igaztalanság az, hogy egyetemet végzett középiskolai ta­nár nehéz pályája végén alig éri el a miniszteri titkár fizetését, rangjáról nem is szólva. A jó tanár, mint a jó pap, holtig tanul. A tanárok szabadságolása, kül­földi utazásokra szánt ösztöndíja nem egyeseknek adott kedvezmények, hanem hathatós eszközei a hazai tanügy és tudo­mány fejlesztésének. Vigyáznunk kell tehát ily kedvezmények osztásánál, hogy ne azoknak jusson, a­kiknek egyedüli érdeme az, hogy jól tudnak forgolódni a miniszteri irodákban. Minél több alkalmat kell adnunk a hivatottaknak arra, hogy szabadon élhes­senek tudományuknak. Ebből a szem­pontból is okvetetlenül szükséges az egye­temek gyarapítása, még ha nem is volna tűrhetetlen a budapesti egyetemen a tan­termek túlzsúfoltsága. De legyen az egye­temi oktatás valóban tudományos , okve­tetlenül reformálnunk kell a jogi egye­tem mai vizsgarendszerét. De nem a rendszer a fő, ember kell a gátra az egyetemen épp úgy, mint középiskolai szolgálat minden ágában. A közoktatásügyi miniszter kinevezésein közoktatásunk, közműveltségünk, szóval egész nemzeti életünk jövője fordul meg. A mostani közoktatásügyi miniszter ki­nevezései nagyon meglepőek. Némelyek i­erikalizmust, mások politikai elfogult­ságot vélnek észrevenni e kinevezések­ben. Mi úgy látjuk, hogy nem ez irányok­ban, hanem inkább az iránytalanságban lábon álló igazság. Szívesen hinném, ha meg tudtam volna győződni róla. Az élet azonban egyebet mutat. A töme­gek ínségének legnehezebb idejében is látunk hatalmas vagyontömegeket keletkezni, pedig azok, a­kik fölhalmozzák, nem tartoznak »az uralkodó osztály«-hoz. Az amerikai pénzkirá­lyok, a trösztök és az óriási rész­vény­vállalatok mind e tetszetős doktrína csúfsára jutottak iszonyatos pénzerejükhöz. És jutnak még foly­ton. Valami alulról jövő diabólikus erő dol­gozik itten. Van egy biztos próbája annak, hogy a fojtogató drágaság és így a tömegek ínsége nem születik ezekből a forrásokból sem. Ez pedig a sztrájk. Elvégzett dolognak lehet már tartani, hogy a sztrájk a XX. század tömegei­nek a szorongattatásain nem segít. A drágaság lévén a minden nyomorkodás kifejezője, a kisebb exisztenc­iákat is ez hajtja a bérharczba. Több kereset , jobb megélhetés, így vélik. És azt hiszik, hogy a fokozott munkabér terhét átháríthatják a tőkére, vagy személy szerint a nagy vagyontömegek uraira. Az elmélet az utolsó szögig pontos , a gyakorlat azonban éppen az ellenkező ered­ményeket mutatja. A sztrájk hegyes fegyverét a jobb létért küzdő tömegek csak a szükséges vagy leg­szükségesebb czikkek termelésénél alkalmaz­hatják sikerrel. A mészárosok, pékek, szabók, építőmunkások a sztrájkhadsereg java. Újab­ban a szénbánya-munkások is. A földművesek sztrájkjai is ide tartoznak. Az esetek óriási többségében tehát nem a dúsgazdag emberek élvezeti czikkeit, hanem az átlagos állam­polgárok életét drágítja meg a bérharcz. És még egyéb is. A gyáros, a vállalkozó, a tőkés, szóval az erős ember abban a pilla­natban elkezdi a munkabértöbblet áthárítását a fogyasztók nagy tömege felé, a­mikor ő meg­érzi. Sőt már előbb. A béremelés már a rak­táron levő előbbi nagy készleteket is azonnal megdrágítja. Holottan ezeket a vállalkozó még a régi olcsóbb árakon szerezte be. Az előrelátó gyárosnak és kereskedőnek a sztrájk nemhogy ártana, de olykor nem remélt va­gyonhoz is juttatja. , Ehhez járul a kapzsiság, a század leg­nagyobb erénye vagy bűne, mit én tudom. Annyi mindenféle tapasztalat után ismerhet­jük már egymást annyira, hogy egymásról a kedvező alkalom lelketlen kizsákmányolását föltegyük. Az auri sacra fames,­­ a pénz tel­hetetlen szomjúsága mozgatja ezt a paralitikus világot. Ha alkalom nyílik rá, a legbecsületesebb vállalkozó is könyökig benyúl a fogyasztó­­tömeg nyitva felejtett zsebébe. Különben ezt teszi a munkás is. Kétségtelen bestiális rablás folyik most az emberek közt, csak a neve előkelőbb és tudományosabb. A­kit pedig ki­rabolnak, az mindig a fogyasztó. Fogyasztó azonban mindenki. Tehát a mun­kás és kis exisztenc­ia is, a­ki a bérharcznak pillanatnyi hasznát vette. Sőt a drágaság, mely főképpen a kenyérre, húsra, öltözetre, lakásra, szénre terjed ki, őt sújtja legjobban. Tehát a drágaság vége mindig uj meg uj sztrájk és ennek a vége uj meg uj drágaság. Da capo, a végtelenségig. A munkásnép körülbelül úgy van a sztrájk­kal, mint az az alföldi czigánybanda, a­ki egy , nóta befejező frázisát elfelejtette és reggelig ismételte a nótát, mígnem az egyik meg­­dühödött és akkor az egymás fején törték szét a hegedűket. A sztrájkokból kivezető út nincs többé. Közben mint valami sötét hamuréteg szemetel le a milliók fejére a drágaság. Hol lassan, finoman, de huzamosabban. Hol ismét durvábban és hamarabb. A társadalmi élet átváltozása — kivéve a háborúkat és forradal­makat — egyébiránt mindig a kis mennyi­ségek szerint történik. Madách finom por­rétege, mely évszázadokon át betemeti a pira­misokat is, örökkévaló igazság, így dolgozik a drágaság is. Betemet sok mindenfélét. Át­alakítja a társadalom színét, öl is, gyarapít is. Tehát szelekcziót végez. Elhatározza, hogy kiknek kell lassacskán elpusztulniok és kik lesznek végre is azok a »kiválók«, a­kik meg­maradnak. A tudományban azonban bevégzett dolog az is, hogy a pénz minden eddig ismert erők közt a leggyalázatosabb társadalmi szelekc­ióra vezet. A gaz siker és a buta szerencse ember­fajtáit juttatja a társadalmi vezetés élére. Az erőszakot, a szemtelenséget és a csalárdsá­got neveli. Ellenben le­tipor­ja ama nagy emberi erényeket, a­melyek a társas együttélés leg­nemesebb idegrendszerét alkotják: a bizal­mat, a hűséget, a kíméletet, a szánalmat, a méltányosságot. Szóval a szeretetből fakadó társadalmias tulajdonságokat. Ilyen auspic­iumok közt sülyednek bele a drágaság hamuhullásába legeslegelső sorban a legtársadalmiasabb életelemek. És folynak szakadatlanul a leromlás apró tragédiái az élet mélységeiben. A korhadás vegybomlása ez. Az örökös, számító rettegésben és takaré­kosságban kimerült asszony pedig, a­mikor­ fogyatékosan táplált kis­gyermekét elaltatta, AZ" ÚJSÁG Vasárnap, szeptember 11

Next