Az Ujság, 1909. június/2 (7. évfolyam, 141-153. szám)

1909-06-16 / 141. szám

2 AZ ÚJSÁG Szerda, 1909. juan ------------------------------------------------------ 16. vénitás alá helyezése egészen uj helyzetet teremtett s oly kérdéseket dobott fel­színre, a melyek egyrészt alkalmas ürü­gyet szolgáltattak a szláv eszme gyakor­lati kibontakozásának, másfelől jogos aggodalommal tölthetik el a monarchia mai szerkezetének híveit. Sajnos, mi­­nálunk, szándékosan vagy könnyelműen, szemet hunytak a hirtelen támadt s előtérbe toluló kérdések fölött. Annál tüzesebben kaptak rajtuk az osztrákok, németek és szlávok, de különösen az utóbbiak. A messze horderejű s nagy bonyodalmakat rejtő kérdés az, mi tör­ténjék az annektált tartományokkal ? Csak három eshetőségre lehet gondolni: vagy Ausztriához, vagy Magyarországhoz csatolják, vagy pedig egy külön, harma­dik országot csinálnak belőle. Nem segít ki a zavarból az a körülmény, hogy átmeneti vagy provizórius helyzetet te­remtenek, mert a­míg Bosznia és Her­­czegovina, európai mandátum jogán, kö­zösen kormányoztatott Ausztria és Ma­gyarország által, olyanformán volt meg­kerülhető a kérdés, mintha idegen kincset bíznának két társra kezelés végett. De ma a kincs a társas czég tulajdona lett. Úgy kezelni, mint idegen jószágot, nem lehet; meg kell határozni a tulajdon­­viszonyt és a tulajdonjogot. Itt már aztán nem is folytatható a hasonlat. Mert súlyosabb komplikácziók merülnek fel, egyrészt abból, hogy Magyarország a történelmi jog c­ímén kizárólagos igényt formál Boszniára és Herczegovi­­nára, másrészt abból, hogy a külön keze­lés nemcsak tűrhetetlen súrlódásokra ve­zetne, — a­mire csak a bosnyák agrár­bank körül történtek is elég világosságot vetnek — hanem önkéntelen, ha formai­lag tán nem, de gyakorlatilag a trializ­­mus nőne ki belőle, a­mibe pedig Magyar­ott vagy tizenöt-húsz szekrény) gyönyörűen megrakva drága, finom holmival. Láttam mindent, a­mikor felvették a hagyatéki leltárt. Ott van a nevem rajta tanúnak. Micsoda szép dolgok azokban a szekrényekben. Alig is van szebb valami a világon, mint egy asszonyi kelengye. Patyolat ágyruhák, finom hímzésű ingek, ragyogó ingvállak, fodros, csipkés szok­nyák, nadrágocskák.» Ebben a lakásban élt az öreg Klári néni — egyedül. Öt­ven évig, vagy még tovább, és mindig egyedül. És járta a szobákat. Ez az ebédlő. Itt ülnek együtt, reggel, délben, este. És szeretik egymást : reggel, délben, este. A kötényével mindig megtörli a széket, a­hová a szeretett férj le fog ülni. Azután átmegy a férfiszobába. Nagy könyv­­szekrény. Bölcs munkák benne. Tudós és szóra­koztató könyvek. Csakhogy senki még ki nem nyitotta egyiket se. A széles, süppedő karos­székekben sohase ül senki, az Íróasztalon leg­feljebb ha a doktor irt nagynéha egy-egy rec­eptet. Már­mint én, vagy régebben az öreg doktor, az apósom. A pipatóriumban érintet­len csibukok és pipák. Még senki se vette kézbe őket. Ötven év óta. De Klári néni benézett azért minden nap a szobába. Lábujjhegyen sompolygott be, mintha félne, hogy valakit zavar a munkájá­ban, ötven év óta minden nap. És sohase zavart senkit. A gyerekszobába is be-benéz. Csak az ajtó­ból. Ide nem mer bemenni. Istenem, hiszen egy hajadonhoz talán nem is illik, hogy gyerek­szobája is van. Két ágygyal és egy bölcsővel. A hálószobában van legtöbbet Klári néni. Sokszor beteg, többnyire beteg. És ha egész­séges is, akkor is legjobb feküdni. Feküdni és aludni. Vagy ébren álmodozni. Vagy nézni azt a másik ágyat, a­mely még nem volt meg­vetve soha. , ország soha semmi körülmény közt bele nem nyugodhatnék. Pedig, hogy ez a trializmus nem doktrinér eszme s nem ártatlan játék, hanem küszöbünkre toluló veszedelem, arról az utóbbi hetekben meggyőződhe­tett mindenki, a­ki figyelemmel kísérte az osztrák parlament úgynevezett bos­nyák vitáját. Oly kijelentések, oly ma­gyarázatok s oly fejtegetések történtek ott, melyek arra vallanak, hogy odaát Ausztriában komoly és számottevő poli­tikusok és pártok a monarchia szerke­zetének megbontására törekszenek. Az egyik cseh szónok a birodalmi politikát szögezte szembe a magyar aspirácziókkal, a másik hangosan tiltakozott az ellen, hogy Horvátországot Magyarországba olvaszszák, sőt akadt olyan, a­ki a bosnyák kérdésben a magyar befolyás ellen azért dühöngött, mert ez útjában áll a trializmus megvalósításának. Alig pár napja, hogy a trializmus jelszava az osztrák parlamentben mint politikai hitvallás és czél elhangzott, még­pedig az osztrák kormány minden visszautasító vagy magyarázó megjegy­zése nélkül, s ma már Ausztriában konkrét formába foglalták s világgá rö­pítették a trializmus tervét. Alább egy térképet ismertetünk, mely a monarchia jövendő, Trial-formáczióját mutatja be a legpontosabban. E térképen a Habs­burg-monarchia már hármas birodalom; a magyar és német mellett egy nagy délszláv birodalom, az illír királyság pompázik rajta, Magyarországból és Ausztriából kihasított darabokkal, ter­mészetesen Bosznia és Herczegovina, Horvátország és Szlavónia egyesítésével. S nem jut eszünkbe mosolyogni e térképen. A csip-csup dákoromán vagy A­mikor fenjár, a szekrényeket nyitogatja Klári néni. Nyitogatja, csukogatja. Kirak min­dent szép sorjába, és el-elnézegeti a finom hol­mit. Ez a menyasszonyi fehér ruhája. Csupa habos csipke, omló patyolat. Ez az ágyruha. Rózsaszín szalagocskák benne. S ez a­­másik. Istenem, milyen szép. Ez nagy alkalomra való, a­mikor sok vendég jön beteget látogatni. Olyan beteget, a­ki most gyógyult meg éppen. És rakosgatja, rakosgatja Klári néni öt­ven esztendeig mindig, minden nap, szakadat­lanul. Még soha nem volt rajta egyik is. Hiszen csak nem veheti fel, mielőtt megjött mind­egyiknek az ideje. Más talán látná, de ő nem látja, hogy sárgul, fakul, romlik körülötte minden. Szinte elporladnak a kezében a fakó csipkék, de neki minden ragyogó, fényes, új, érintetlen. Látjátok, így élni ötven évig, az a leg­nagyobb mártíromság. Ott voltam a Klári néni ágyánál, a­mikor meghalt. Nagyon öreg volt és nagyon beteg. Ránczos volt a képe és sárga, mint a viaszk. Nyakig be volt gombolva a hálóréklije,­­ még az orvosnak se szabad látnia a testét. Két sovány, múmiává aszott keze a paplanon feküdt. A másik ágy mellette felbontatlan. A­mikor a szobába léptem, akkor nyitotta ki a szemét. — Doktor úr, ugy­e, most már egészen bizonyos, hogy meghalok? Vigasztalni próbáltam. — Nem fog meghalni. Meggyógyul. De azért, ha van valami kívánsága, csak mondja meg. És papot is hivatunk, ha akarja. — Nem kell. Senki se kell, ön se kellene, mert ilyen korban már doktor nélkül is meg­halhat az ember. De mégis, van egy és más, a­mit el akartam még mondani: schulvereines térképek és földjei: még csak elcsúszhattak hóbortos, a­zási mániában szenvedő daszkálok schullehrerek elmeszüleményei gyanán, de a Trias-térképnek komor hátteret ad az osztrák parlament szláv elemeken nyílt fellépése, e törekvés nyílt propa­gálása s e propagandának a szláv unió­ban rejlő politikai ereje. Az a szláv unió, a­melynek kormánybuktatásától csak öt szóval menekülhetett a minap az osztrák kormány s a keresztény­­szoczialista tábor, mely Lueger vezérlete alatt nyíltan hirdet és csinál magyar­­ellenes politikát, oly velünk ellenséges erők, a­melyek egy napon kezet foghat­nak a legőrültebb terv végrehajtására, ha az Magyarország ellenében a császári politika érvényesülésére nyújt kilátást. S a trializmus, a maga hármas birodal­mával, voltaképp kimondatlanul, a c­en­­tralizmus kísértetét idézi fel sírjából, mert azok, a­kik a terv megvalósítását ko­molyan veszik, aligha akarják a nehéz­ségeket és komplikácziókat, a­melyekből már a dualizmus is bőségesen eleget produkál, még újabbakkal és súlyosab­bakkal tetézni. Nem festünk ördögöt a falra. Az ördög már itt jár határainkon s verbu­válja a c­entralista pokol táborát. Az osztrák makacsság, melynek épp most, a magyar válság idejében, eddig szinte példátlan eluralkodását észleljük, arra int bennünket, hogy figyeljük meg ébe­rebben, mint eddig az osztrák szlávság körében történőket, s mielőbb hozzuk rendbe szénánkat idehaza, nehogy a leg­rosszabb, legválságosabb időben szakad­jon ránk a Trias-fészekből fenyegető zivatar. — Beszéljen. Minden kívánsága teljesedni fog ! — Ha meghaltam, öltöztessenek abba a fehér ruhába, a melyet nászomra szántak. Azt az inget adják rám, azt a patyolat-inget, a­melyet nászéjszakámon kellett volna viselnem. A hajamba rózsaszín selyemszalagot fűzzenek, a fejem alá csipkés vánkost tegyenek, a teste­met selyempaplannal fedjék be. Nászágy le­gyen a koporsóm. — Minden úgy lesz, a­hogy akarja. — Köszönöm. Jól esik, ha meglesz, bár ez mind nem nagyon fontos. Az a fontos, hogy ne engedjenek másokat úgy élni, a­hogy én éltem. Hogy ne úgy haljon meg, a­hogy én halok meg. Tegyék kötelezővé a szerelmet. Hozzanak rá törvényt, hogy a­ki ép és egész­séges és fiatal, az szeressen is. — De ha nem tud szeretni ? Vagy nem akar ? — Mindenki tud szeretni. És mindenki is akar. Csak nem mer. Mert a törvény tiltja. Mert a társaság elítéli. Mert az emberek meg­vetik. Fordítva kell csinálni. Halálos büntetést kell szabni az érintetlenségre. Pellengérre kell állítani a szüzeket. Közmegvetés legyen a sorsa, a­ki nem szeret.­­. — És ezt a halálos ágyán mondja ? — Ott. Mert őrült gazság van abban, hogy én ilyen szépen halok meg és olyan csú­nyán és gonoszul éltem. Haljanak meg az emberek jajgatva, de éljenek gyönyörűségek között. Behunyta a szemét s nem szólt többet egy szót se. Elaludt. Mi orvosok ezt úgy hívjuk, hogy beállott a halál. Meghatottan állottam az ágya mellett. Ez volt az első halál, a­mely meghatott. Meghatottsága látható jeléül az orvos fel­hajtotta maradék sörét, s megrendelt még egy korsó sört.

Next