Az Ujság, 1911. április/2 (9. évfolyam, 90-102. szám)

1911-04-16 / 90. szám

törekedhetik. A kereszt­halál ennélfogva az emberi szabadságnak tett áldozat volt. A krisztusi tanok ledöntötték a régi bálványokat, a­melyeket a kiválasztott osztályok és a hatalom kezelői a tömeg hiszékenységére számítva a gondolko­­dásra képtelen, vagy kevésbé képes nagy többség fékentartására kieszeltek, át­törték az önző hatalmi szervezetek ön­maguk fenntartására alkotott erkölcsi tan­­tételeit. Az embert a társadalomban egyenrangú tényezőnek ismerték el. Ér­tékét a jóra való törekvés mértéke sze­rint határozták meg. Az istenség kegyel­mében való egyenlő részesedés tana az oly lassan és sok viszontagság közepett elismert társadalmi egyenlőség jogalapja. A krisztusi tanok paraboláin át szűrődött át az elmékbe az egyenlő jog az értelmi és erkölcsi fejlődésre. Az erkölcsi korlá­tokon át az egyenlő szabadság a­ gondol­kozásra és a gondolatok szóban és írás­ban való közzétételére. A krisztusi szeretet nem tett sem faji, sem nemzetiségi, sem vallási meg­különböztetést, mikor a felebaráti sze­retet kötelességét hirdette. Egyetlen czél­­zás sincs az írásban, hogy e szeretetet gyűlölet vagy átkozódás váltsa fel, ha felebarátunk másként áldoz istenének, vagy másként gondolkodik. A krisztusi tanok összessége a gondolat és a lelki­­ismereti szabadság foglalatja. Azzá lett, mikor az ókor egy istent hivő vallásának erkölcsi tanát az ember­szeretet fogalmával kibővítette, mikor az ember magasabb hivatásának kijelö­lésével a szeretet alapján a jogegyenlő­ségnek ma is fennálló erkölcsi alapjait lerakta. A két évezred vallási átalaku­lásai az erkölcsi tanok lényegét nem érint­hették. Csakis a vallás­szervezetek külső formáin változtattak és némi vallás­gyakorlati eltérésre vezettek. A tanok erkölcsi lényegét azonban a sokszoros reformtörekvések és azok sikerei érintet­lenül megtartották. A gondolat szabadsága tehát nem ártott, mert nem is árthatott Krisztus erkölcsi tételeinek. Legfölebb a vallás­felekezetek kereteiben és külső meg­nyilatkozásaiban idézett elő eltolódá­sokat. Azért még­sem ejthet tévedésbe az a tapasztalat, hogy a szabad gondolko­dás gyakorta, majdnem mindig szembe találja magát az egyházakkal, ha mind sűrűbben előfordul is, hogy a vallás­felekezetté szervezett hit exponensei leg­veszedelmesebb ellenfeleiknek épp azt a gondolatszabadságot tekintik, a­melynek létüket köszönhetik. A vallások szervezete emberi ere­detű. Ezért idegesen féltékenyek a szer­vezet tényezői minden oly mozgalommal szemben, a­mely a szervezetre, avagy annak hatalmi körére valamelyes átala­kulást gyakorolhat. Hányszor tapasztal­juk, hogy ugyanaz a vallás, a­mely a lelkiismereti szabadság nevében kért helyet, annak nevében tört utat a lel­keken át és a rajongók véráldozatával foglalta el az előbbi vallások terét, el­helyezkedve, berendezkedve és hatalmi szervezetével átfonva a társadalmat, álla­mot és életviszonyokat, ugyancsak üldöz és átok alá vet minden hatalmi érdekei­nek meg nem felelő mozzanatot. Felekezeti szempontból minden val­lás bizonyos mértékig reá is kényszerül az új eszmékkel szemben a merevségre. A hitbeli meggyőződés és ragaszkodás ellenállásra ösztönözheti. Az önfentartás szüksége küzdelemre is szoríthatja. De ez a küzdelem csakis védelmi természetű lehet. Sohasem válhatik tá­madó jellegűvé a gondolat szabadsága ellen, a­mely nélkül emberi előhaladás el sem képzelhető. Az emberiség mai fejlődési állapotában a gondolatszabad­ság elnyomására irányzott mindennemű törekvés meddő kell hogy maradjon. Legfölebb annyit érhet el, hogy a­kik ezt megkísérlik, önmaguk értelmi gyen­geségét leplezik le, mikor elfelejtik, hogy az elnyomott gondolat szertele­nségekre vezet. Ne féltsék az egyházak a gondolat­­szabadságtól a vallást azon az alapon, hogy ez a szabadság a hitetlenség útja. A hitetlenség — a­melyhez mindenkinek természetes joga épp oly erős, mint a hit szabadságához — lehet értelmi meg­győződés eredménye is, ez azonban vajmi ritka. Legtöbbször a lelki egyensúly meg­­hibbanása csupán, mert az ember érzés­világával ellentétben van. Minél nagyobb a gondolat szabad­sága, és mentül jobban élünk vele, annál jobban látjuk a tudás határait. Mindazt, a­mi e határokon kívül áll, a­mit tölti be. Ezért a vallások erkölcsi tartalma társadalmi és állami szükség. Az is ma­rad , mert az általános műveltség alig tehet oly előrehaladást, hogy más után pótolhassa. Ezenfelül az emberiség nem nélkülözheti azt a lelki vigaszt, azt az érzületi kiegyenlítő hatást, a­melyet a vallás nyújtani képes. A hitetlenséghez való jog nem adja meg azt a jogosult­ságot, hogy másokat hitük szabad gya­korlatában korlátozzunk, vagy pláne há­borgassunk. A hitetlenség szabadsága nevében tehát a vallás szabadsága ellen intézett minden támadás merénylet a gondolat szabadsága ellen. A gondolat szabadsága azért féltett kincse az emberiségnek, hogy teljesen szabad tér álljon oly eszmék teremtésére, a­melyek az egész emberiség javára szol­gálnak. Ilyenek ellen úgy is hasztalan minden reakc­ionárius törekvés. Csak az összeütközést sietteti. Ez pedig az utóbbi­nak áll legkevésbé érdekében, jutott ebből a portékából. Még magam is meg­csóváltam a fejem, mikor »jó emlékező tehet­ségű« M** tanárom felolvasta a grádics előtt. Nevezem pedig jó emlékező tehetségűnek azért, mert minden eddigi négy év alatt elkövetett csinyeimet úgy el tudta beszélni az én kedves Gyuri bácsimnak, mintha csak könyvből ol­vasta volna. Az én Gyuri bácsim pedig, a­kit apám küldött be maga helyett az examenre, vágott erre szörnyűségesen savanyú képet, a­minek az jön folytatása, hogy mikor kijöttünk a tanár úr szobájából, Hiedelem ide, hiedelem oda, úgy hátba ütött hosszú tenyerével, hogy magam is azt gondoltam, miszerint se nem több, se nem kevesebb, egy rettenetes ménykő esett a hátam közepére. — Jaj nekem... Oda vagyok! — Hallgatsz, gazember! — De mikor fáj ám — feleltem siránkozó hangon. — Hát az időt haszontalanul elfecsérelni nem fájt, ugy­e ? Kötni való ! ? Na hiszen ke­rülj csak apád elé! Én úgy tettem, mintha nem értettem volna, a­mit mondott s egész flegmati­e kezd­tem dúdolni az akkoriban divatos nótát , e!Hajlod-e te, helled-e te csirke! Megenném én a te nyakad eülve!« Erre az én urambátyám arcza egyszerre kezdett kigömbölyödni. . — Accurát öcsém ! Hol lehet itt rántott csirkét enni ? Hol itt a vendégfogadó ? Én megkötöttem magam. Nem szóltam semmit. — No ne légy gyerek ! Mit haragszol ? ... Mintha bizony az orrodat haraptam volna le, vagy mi? Ne félj, majd szólok apádnál, hogy a tanárok csak igazságtalanságból buktattak meg. Nekem sem kellett több, siettem Gyuri bácsi kegyét megérdemelni. — Hogyan is tetszett kérdezni ? Ahá, csirke ... tessék utánam jönni ! Elértünk a »Három Rózsához«. Az én Gyuri bátyám tökéletesen boldoggá lett. Leg­első szava volt: — Kellner, czvai porczió rántott csirke! Nota bene: az én Gyuri bácsim a nélkül, hogy beszélte volna, szerette a német szót s ezen előszereteténél fogva vegyitette azt min­dig a magyarral, a hol csak lehetett, azzal a a husz-harmincz szóval, a­mi úgy vásárokra jártában ragadt itt és ott rája. De ha kedvelte urambátyám a német nyel­vet, még jobban szerette a füstölt »sertés­­nyelvet«, a­mi valódi szenvedélye volt, úgy hogy egyszer száz kabancsba akart fogadni, miszerint ebből a matériából jól megcsinálva, megeszik egy egész pozsonyi mérőt. Elég az hozzá, a­mint a csirke elfogyott, azt a kérdést merte koczkáztatni a kellner­­hez, hogy van-e füstölt nyelv ? Az érdemes férfiú azt felelte rá: — Mindjárt szolgálhatok. Erre azután urambátyám örömében ki­húzott a bugyilárisából egy szépen összehajto­gatott papirost, a­miben én rögtön classifica­­tiómra ismertem. — Ide nézz, öcsém! Nagy áldozatot te­szek érted — s ezzel meggyujtván a gyufát, egész gravitással tartotta a »fatális« iskolai bizonyítvány alá. Lélekzetem elállt, szemeim merően tapad­tak oda. A lángok nyaldosva csaptak össze felette. Egy pillanat alatt csak egy elhaló láng jelenté, hogy volt, de már nincs. Nagyot lélekzem, minőt szokott az ember, ha nagy bajtól szabadul meg. Urambátyám pedig mosolyogva nézett hol rám, hol pedig az elégett maradványokra. — Mert lásd, öcsém, — szólt aztán — neked én nagy hálával tartozom a mai napért. Most majd hazudok valamit apádnak, hogy a classificatiót ki nem válthattuk, aztán : qui habet tempus, habét vitám! addig vagy a gymnasium éghet el minden protokollumosttal együtt, vagy pedig a revolutio üthet ki. (Urambátyámnak kedvencz eszméje volt a revolutio.) Én mindezekre csak azt mondtam, hogy biz az nagyon jó volna, vagy az egyik, vagy a másik. Mintegy négy óra lehetett délután, midőn végre kifizetvén »keserű emlékezetű« házigaz­dámnak a kosztpénzt, kocsira ültünk, hol is az én szeretett Gyuri bácsim rögtön belejött AZ Ú­JSÁG Vasárnap, 1911. április 18.

Next