Az Ujság, 1912. november (10. évfolyam, 272-284. szám)

1912-11-22 / 277. szám

ROVÁS Teljes tudatában a helyzet komolyságá­nak és teljes értékelésével a delegátus urak lelkiismeretének s nyilatkozataik közhasznú czélzatának, megdöbbenve kell megállanunk az idők változása előtt. Íme, a magyar dele­­gáczióban a delegátusok keveslik a flotta erejét s a szándékolt beruházásokat! Keltai Ferencz, ez az elsőrangú, exakt elme ad ékes­szóló kifejezést annak a gondolatnak, hogy szó sincs többé puszta partvédelemről, mert a balkáni háború után a mi létünk épp úgy a tengeren dől el, mint akár Angliáé. Elhiszünk mindent, a­minek az ellenkezőjét bebizonyí­tani nem tudjuk, elhiszszük ezt is. De ha ezt hiszszük, akkor nem tudunk többé hinni a monarchia jövőjében. Mert ha ez igaz, akkor nemzeti létünk biztosítására képtelenek va­gyunk. Akkor nekünk egymagunkban annyi hajót kell kiállítanunk, a­mennyi a többi ha­talomnak együttvéve van, leszámítva azt a kvantumot, melyet Németország leköthet ad­dig, a­míg a szövetséget állja. Honnan vegyük ? Annyi pénzünk igazán nincs. S ha volna annyi ma, nem lenne holnap, mert minden egy új haj­ónk ellen a többi építene négyet-ötöt. Az egyetlen momentum tehát, a­miben Hol­tainak ellentmondani mernénk : nem tíz mil­liónyi kamatveszteséget kell szembeállítani egy esetleges szerencsétlen háborúnak, hanem az automatikus belső összeroskadást a kívülről jövő leveréssel, mely azonban csak esetleges, míg amaz biztos. Mégis csak jobb a megválto­zott viszonyok mellett is, ha Montecuccoli kö­vent a m­inimumokat, s nem a magyar dele­­gáczió. Nincs megállás az ellenzékiségben sehol sem. Magyarország jövendő h­erczegprímását is meg kell bélyegezni, hogy méltóságát csak politikai szolgálatainak köszönheti. Be kell szennyezni a legszentebb hivatalt, be kell vinni az ellenzéki nem­eik­­et a hierarchiába s a lelkiekbe. Törvénytelen kormány romlott tudás-kreaturájává teszik a legelső papot, s mit gondolnak, milyen hatása lehet ennek : a politikai morál nyer-e vele, vagy a katolikus egyház etikai ereje ? * Hát persze hogy Apponyinak van igaza, nem Tiszának. Tisza mindig ugyanazt mondja, Apponyi ellenben minde­rt. S Tisza gyerekes, Apponyi komoly. Tiszára nem érdemes hall­gatni, csupa ostobaság, a­mit mond. Nemde ? Igazán kár Tiszának beszélnie, mert csak alkalmat szül arra, hogy Apponyi is beszéljen. Ellenben minden ilyen szó­tusa után kitűnik, — s mindig világosabban — hogy a vitatko­zásért kár, mert az igazi baj nem a nézetek ellentétessége, hanem a feladatok és rendel­tetések közötti teljes anarchia. Ma megint hal­lottuk, hogy az ellenzék pl. nem is a szigorú házszabályok ellen szállt síkra, hanem azt akarta, hogy ezen kívül más is történjék. Azt akarta. Akkor ezt is megengedi. Nem ugyanazon­­ testület két szervének tekintik a többséget és az ellenzéket, hanem két külön­álló félnek, melyben a kisebbik diktál a na­­gyobbiknak. Azt akarjuk . . . mondják, s egé­szen ki van kapcsolva parlamenti érzésükből, hogy az ő akaratuk, ha még oly* helyes is, a­mit akarnak, ha helyesebb­­is, mint a több­ségé, még­sem leljet-suprema lex, hab­ém­ ellen-­ kezűleg, nem is­az *ő hivatásuk az akarat, s nem is az ő feladatul­: megcsinálni azt, a­mit jónak találnak, még a­kkor sem, h­a igazán jó. S érdekes, mennyire nem­ tágítanak akaratuk­tól,­­mig mint kisebbség erre­ illet­éktelenek, s mennyire nem ragaszkodtak semmi,­jóhoz, mikor mint kormány erre illetékesek lettek , volna. * Keleti paradoxonok. lila Kened­i Géza. Az Aranyszarv a isztambuli oldalon és a bizánczi falakon túl, zöld kertek és cziprus­­lombos temetők közt fordul északnak, az Édes Vizek felé. Az egri kapunál torkollik ki az út, a­mi alatt azt kell érteni, hogy görbe kapu, mivel az útja görbe. De istenem, hát itt az is ? !... Keleten az ember reggeltől-estig egymást döfködő ellentétek közt bandukol, és a­kinek érzéke van a paradoxonokhoz, szakadatlanul mosolyog magában. Az édes humor itt kint, a szabad levegőn fekszik és azért van az, hogy az ember Sztambulban napokig is járhat és még sem unatkozik egy pillanatra sem. Ha például kék vagy ibolyaszínű selyembe göngyölt és persze jól lefátyolozott török dá­mákkal találkozik, egészen elég, ha azt idézi meg, a­mit legjobban látni belőlük : a lábukat. Az illúzió rögtön czigánykereket hány. A lábuk nagy és egy kicsinyt csámpás. Továbbá a czipőjük rendesen piszkos, a harisnyájuk pedig koczkás. Éppen csak a ruhaemelgetést tanul­ták el szegénykék az európaiaktól. Azután például Sztambulban lehet úgy ezer niezai közkút, nem is számítva idő a me­csetek udvarában elmaradhatatlan mosakodó­­helyeket. Minden utczában legalább két-há­­rom­. Szultánok, pasák, gazdag emberek év­századok óta kutakat szoktak alapítani a járó­kelő népnek.­ Szép, fehérmárvány kút a leg­többje, gyönyörű arabeszk-f­aratásokkal és domborúan kifaragott arab félórásokkal, a­melyek Istent és az alapítót magasztalják. A kutak közül világhírű a III. Ahmed szultán remek kútja, újabban pedig II. Vilmos német császáré, a­ki az at­meidánon (ez az a lő­tér, a­hol egykor a velenczei templom négy bronzlova állott) gyönyörű kupolás közkúttal tisztelte meg a sztambuli népet. Persze, ott van rajta a W. betű is és császári korona. A paradoxon pedig az, hogy ebben a kút­ban is épp úgy nincsen víz, mint a többi ezerben. A­hol pedig mégis akad viz, ott lánczra vert vaskupával meríthet vizet az ember és sze­rencséje van, ha, teszem, kolerát nem kap az előtte ivóktól.*­­ * * Még nagyobb vízi paradoxon ennél Valens római császár ókori vízvezetéke, mely óriási fallal metszi Sztambulnak éppen a közepét. És még ma is vezeti a vizet. De hogy hova vezeti, annak csak Allah a megmondhatója. Elvezeti valahová. A biubir-diret, vagyis az 1001 oszlop pe­dig a föld alatt van. Az aja szófia teréről né­hány lépést tesz az ember és megrázza az egyik háznak a semmitmondó kapuját. Persze nem kap választ. Megint megrázza. Semmi lesz. Akkor az öklével veri. Csönd. Rugdalja és döngeti . . . Erre kidugja egy­­békés öreg muzulmán a fejét és kitárja az egész ajtót. Egyet mozdul: — Marba­ba ! A­mi körülbelül azt jelenti, hogy Isten hozott. De ezt éppen úgy mondja, mintha azt mondaná, hogy üssön beléd az istennyila. Azután se szó, se beszéd. Valami kocsi­színbe vezeti be az embert és a földről fölemel egy hatalmas pinczeajtót. Nagy, sötét és félel­mes üregbe lát le az ember, mely mélységesen döngő visszhangot ad a belekiáltott szóra. Az öreg mozlim odább szuszog, egy jó­kora marok szalmából csóvát sodor, azt leönti petróleummal és odaint az embernek, hogy csak jöjjön utána. Olyan barátságosan int, hogy a legtöbb ember holtra ijed tőle. Vagy lő—20 igen meredek lépcsőfok a föld gyomrába. Az öreg mozlim magasra tartja a nagy lánggal lobogó szalmacsóvát és egy­­­­szerre föltárul az ember előtt egy óriási föld­alatti oszloperdő. Vagy öt-hat méter magas kőoszloperdő, tizenhat remek sorba osztva. Azonnal látni a durva bizánczi faragást rajtuk. Hogy éppen ezeregy oszlop van-e, nem bizonyos, de az óriási víztartó messzire kong az ürességtől és sáros fenekén tócsák vize csillog. Odább, az aja szófia közelében még ennél is nagyobb földalatti medencze van, sőt van még a régi Bizáncz területén több ilyen is. Mindez bizonyosan Justiniánus császár építése a VI. századból. Lehet hogy részben a nagy Constantájoké. Egykor a szép nyugatrómai fő­város víztartója volt valamennyi. Ma csak ki kellene tisztogatni őket és készen volna a magasnyomású vízkészlet, még a tűzveszedel­­mek ellen is. Allah azonban nem akarja így. * * * Ah, az édes Kelet! Az álmodozó, a békés, a karcztalan, a boldog Kelet, a­hol az emberek szeme a nibbám szent ködében révedez és kö­rülöttük visszaesik minden a romlás örökké morajló tengerébe. Mert ime, aszfalt is van némely utczában ; igazi. Angol ész és szorgalom rakta le és vasalta ki simára török pénzen. És akkor az aszfalt is úgy járt, mint a tömérdek kút és az ősi binbir­­dirch. Gyönyörűen megcsinálták és azóta a nagy Allah viseli a gondját ennek is. Fölrepe­dezett. Nagy darabok kiszakadtak belőle és a helyükön tócsává szalad össze az esővíz. Másutt meg egymásra tolódtak a fölfeslett aszfalt­lapok. A gyalogjáró ember nagyokat csetlik-botlik az elrongyolódott aszfalton, a kocsi pedig nagyokat zökken. Jobb ha nem volna, de van, hogy legyen. Lapunk mai szám­a 33 oldal. I Budapest, 1912. X. évfolyam, 277. szám. ______________Péntek, november 22. távatatási árak: fIÚF SZERKESZTŐSÉG! béke? Két nappal ezelőtt, egy feszült iz­galmi­, lázas napon igy hangzott a kér­dés : háború, vagy béke. Ma habozva, sok rossz tapasztalattól megfélemlítve, még bátortalanul, de lassan feltámadó re­ménykedéssel felhangzik a kérdés : béke ? Tegnapelőtt minden izgalom elérte a tető­pontját, a háború minden gyúj­tóanyaga egymásra halmozódott és a legközelebbi napokra, sőt a legközelebbi órákra komo­lyan kellett számolnunk azzal a feltevés­sel, hogy a fegyverek veszik át a szót. Ma némiképpen megnyugodva, a béke forró vágyával eltelten, de a kötelező szkepszissel elmondhatjuk: nem lehetet­len, hogy Szerbiával való ügyeinket ágyuk nélkül lehet elintézni. A fordulatot prizrendi konzulunk ügyének elintézése hozta meg. Ebben a kérdésben a monarchia becsülete olyan teljes mértékben volt angazsálva, hogy a szerb kormánynak nemcsak a nyílt

Next