Az Ujság, 1913. április/2 (11. évfolyam, 90-102. szám)
1913-04-27 / 100. szám
Vasárnap, 1913. április 27. AZ ÚJSÁG után egyhangúlag elfogadták az alapszabályokat, amelyek alapján Krunth Károly gyárost tiszteletbeli elnökké, Bründl Jánost és Tors Józsefet alelnökké, a Biró M., Bründl János, Fort Oszkár és társa, Heim H., Knuth Károly, Körting B. és E., Lucas és Simkó, Pöhlmann Hugó, Szepessy Sándor utóda és Wagner Hugó cégek képviselőit a választmány tagjaivá választották. Elhatározta a szakosztály, hogy megalakulásáról megfelelő formában értesíti a kereskedelmi minisztériumot és a hatóságokat, valamint a műszaki társegyesületeket is. Azután Koffler Károly dr. titkár ismertette a szakosztály munkaprogrammját. Rámutatott arra, hogy az iparfejlesztésről szóló törvény közszállítási intézkedéseinek szellemében különbséget kell tenni a magyar ezég és a Magyarországon bejegyzett ezég között s ebben a tekintetben az érdekelt iparágak bizton számítanak a kereskedelmi minisztérium és a hatóságok hathatós támogatására. Ismertette azokat a konkrét eseteket, amelyek a hazai cégek körében a legnagyobb nyugtalanságot keltették, amidőn azt kellett tapasztalniok, hogy egyes hatóságaink a közszállítási intézkedések megkerülésével egyenesen kedveztek a külföldi cégeknek a hazai ipar rovására. A külföldi cégek versenyével szemben annál nagyobb szükség van a közvélemény és hatóságok megfelelő tájékoztatására, mert azon az alapon, hogy nálunk be vannak jegyezve, mint magyar czégek igyekeznek szerepelni, de a megrendelőkkel szemben a külföldi czég hírnevére hivatkoznak. Hy módon a magyar czégekre nézve szinte elviselhetetlenné teszik a versenyviszonyokat, ami annál nagyobb sérelme a magyar iparnak, mert a külföldi szakértők is elismerik e téren a magyar ipar egyenrangúságát. A szakosztály végül elhatározta, hogy haladéktalanul megteszi a szükséges lépéseket szervezetének teljes kiépítésére, hogy munkaprogrammját az összes érdekelt hazai cégek közreműködésével mielőbb megvalósíthassa, Kobrák Mór gondnokság alatt. A nemrégiben csődbe került Kobrák-féle czipőgyár megalapítóját és volt tulajdonosát, Kobrák Mórt a budapesti kir. törvényszék gondnokság alá helyezte elmegyengeség és tékozlás miatt. A hivatalos lap mai száma a gondnokság alá helyezésről a következő sorokban ad hirt: ►A budapesti kir. törvényszék közhírré teszi, hogy Kobrák Mór 76 éves, izr. vallású, tőzsdeügynök és háztulajdonos, budapesti lakost saját kérelmére, az 1877. évi XX. törvényczikk 28. §-ának b) és c) pontjai alapján, elmegyengeség és tékozlás okából gondnokság alá helyezte. Kobrák Mór, mint már tegnap megírtuk, a a váczi czipőgyárnál és a bécsi Guttentag-féle czipőnagykereskedő cégnél vállalt nagy összegű érdekeltséget. A váczi czipőgyár hitelezőivel Kobrák úgy egyezett ki, hogy mintegy 800.000 koronát kifizetett nekik s erre őt kiengedték összes obligóiból Kobrák még azokat a kötelezettségeket is magára vállalta, a melyek az ő tudtán és akaratán kívül, de mégis az ő nevével kapcsolatban jöttek létre. Bizonyos az, hogy több milliót kitevő vagyonának nagy részét elvesztette. A Balkánhoz való gazdasági viszonyunk. Németh József miniszteri osztálytanácsos, a földmivelésügyi minisztériumnak szerbiai és konstantinápolyi gazdasági tudósítója, aki a balkáni kereskedelmi és gazdasági viszonyokat évek óta közvetlenül figyeli, a Pesti Lloyd-Társulat elnökségének meghívására május 2-án, pénteken, este fél hét órakor a Pesti Lloyd-Társulat dísztermében előadást tart »Gazdasági helyzetünk a Balkánon« czímen. Az előadás iránt igen nagy érdeklődés mutatkozik. Vendégeket a Pesti Lloyd-Társulat szívesen lát. Az aradi tőzsde megnyitása. Aradról jelentik, hogy május 1-én nyílik meg az aradi tőzsde. A tőzsde, valamint a kebelében alakult tőzsdebíróság ugyanolyan szabályok szerint működik, mint a budapesti áru- és értéktőzsde. A Magyar Hajózási Egyesület igazgató-választmánya tegnap délután Kovács-Sebestyén Aladár műegyetemi tanár elnöklete alatt ülést tartott, amelyen a Török Emil dr. igazgató és Ribári Ernő dr. titkár által kidolgozott évi jelentés tervezetét elfogadták. A közgyűlés május 24-én lesz. Végül elhatározták, hogy Auguszt István hajókapitánynak a Száva-folyóról írt munkájának kiadását anyagi hozzájárulással lehetővé fogják tenni. Textilgyárosok ülése. A Magyar Textilgyárosok Országos Egyesületének tegnap Herczog Péter báró elnöklésével tartott ülésén Mahler Lénárd dr. főtitkár referált azokról a kívánságokról is, amelyeket a küszöbön álló szerb vámszerződés revíziója alkalmából érvényesíteni kellene. Richards Richard és Glatz András hozzászólása után filipzi Wein Károly ajánlatára elhatározták, hogy a kérdést teljes ülésben újból meg fogják beszélni. A szakosztályok működéséről szóló jelentést, továbbá több hajózási ügyet, nevezetesen a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Részvénytársaság és a Levante tengerhajózási társaság díjszabási és conossement javaslatát több hozzászólás után elintézték. Loki Ármin igazgató javaslatára az ülés foglalkozott az érdemes textilmunkások és művezetők kitüntetésének kérdésével, mire folyó ügyeket intéztek el. A Pénzintézetek Országos Nyugdíjegyesülete ma tartott ülésén Hantos Elemér dr. elnöklete alatt megállapították az 1912. évi mérleget, valamint a nyugdíjegyesület által már legközelebb bevezetendő több új biztosítási módozatot. Radó Béla ügyvezető-igazgató felvételre ajánlotta a legutóbbi ülés óta jelentkezett 91 pénzintézeti tagot. A nyugdíjegyesület vagyonállománya 188.549 korona 17 fillérrel emelkedett. Az egyesület közgyűlését június 7-én fogja megtartani. A szilva vasúti díjszabása. A Magyar Kereskedelmi Csarnok terményákviteli szakosztálya Strauss Antal vezetése mellett ma ülést tartott, amelyen a Máv-nál a szilva- és szilvaizre nézve fennálló díjszabást tárgyalták. A szakosztály egyhangúlag megállapította, hogy a jelenleg fennálló vasúti díjszabások alapján a magyarországi állomásokon feladott száva- és szilvasz küldemények után magasabb fuvardíjakat kell fizetni, mint a külföldi, különösen pedig a szerbiai állomásokon feladott küldemények után. A szakosztály szerint kívánatos, hogy a Máv és a boszniai állomásokon feladott küldemények a szerb állomásokon feladott küldeményekhez hasonló elbánásban részesüljenek. A Magyar Vasművek és Gépgyárak Országos Egyesülete és Munkásügyi Szervezete Méhely Kálmán vezértitkárt az egyesület ügyvezető-igazgatójává nevezte ki. Az Országos Műszaki Egyesület ez idei közgyűlése alkalmával elhatározta, hogy országos mozgalmat indít az ismét felszínre került műszaki kamara törvényjavaslata ellen. Az egyesület felhívja mindazokat, akik az említett törvény által sérelmet szenvednének, hogy saját érdekükben írásban haladéktalanul jelentkezzenek közös állásfoglalás czéljából. Nagyobb fizetésképtelenség. A Resch és Türk újpesti közműárukereskedő elég beszüntette fizetéseit. Az árutartozás 120.000, a pénztartozás 86.000 koronát tesz. Ezzel szemben a raktár 80.000, a berendezés 25.000, a küntevőség 10.500 koronát képvisel. A fizetésképtelen czég bíróságon kívüli egyezség iránt tett lépéseket folyamatba. Pünkösdi vásár a Ferenczvárosban. A Ferenczvárosi Iparosok és Kereskedők Kaszinója május 4-től bezárólag május 12-ig pünkösdi vásárt rendez a kaszinó Mester utcza 4. szám alatt lévő helyiségeiben. Az érdekes kísérlet iránt az üzletemberek körében nagy az érdeklődés. Új egyesület: A Budapesti Kereskedők Köre holnap, vasárnap délelőtt fél tizenegy órakor tartja alakuló közgyűlését a budapesti kereskedelmi és iparkamara dísztermében. Az üzleti záróra kérdése. A Fűszer-, Vegyes- és Kiskereskedők Országos Egyesületének vezetősége holnap, vasárnap délután három órakor nagy értekezletre hívta össze a főváros fűszer-, csemege- és élelmiszerkereskedőit, hogy a záróráról szóló törvényjavaslat hiányosságaival szemben a további teendőket megállapítsák. A hajózás helyzete. A gabonaforgalom emelkedőben van. Legnagyobb volt a felhozatal tengeriben. A búzaforgalom 78.000 méter mázsára rúgott. Zab és rozs közepes mennyiségben érkezik a fővárosba. Árpában csekély volt a forgalom. Román repere és köles egy-egy uszályrakomány érkezett. Az Aldunának gabonakivitele közepes. A román gabonának Szerbiába való fölhozatala egyelőre gyér. A kartelen kívül álló gabona-dijtételek, az Aldunáról Szulina felé irányuló viszonylatnak kivételével, szilárdak. Az őrlemény-forgalom még mindig nem üti meg a kellő mértéket. A hajók a hét derekáig Budapesten 49.000 méter mázsa liszt- és 5000 métermázsa korpaforgalomat bonyolítottak le. A darabáru-forgalom, a Drávának kivételével elég élénk és az utolsó heti kimutatás szerint Budapesten 134.000 métermázsára rúgott. A szénszállítás ismét élénkülni fog. Az utolsó heti kimutatás szerint, a hajók felülről 24.000 méter mázsa szenet hoztak. Az épületfa-forgalom élénkül. Tűzifa-forgalom a Dráva felől nincs, a zuhatagokról a tűzifának szállítása kellő mértékben folyik. Az aldunai deszkakivitel, mióta több tengeri gőzös látogatja a Duna torkolatát, rendkívül élénkül A tégla- és tetőcserép- forgalom minden viszonylatban közepes. Terméskövet eleget szállítanak. A kőforgalom 31.000 méter mázsa volt, kavicsot és homokot pedig 175.000 méter mázsát hoztak. A czement-szállítás úgy fölfelé, mint lefelé élénk és a Levantére is állandóan gyarapszik. A nyers- és finomított kőolajnak forgalma minden viszonylatban kifogástalan. A sószállítás a rendes mederben folyik. Az utasforgalom, a megjavult időjárásnak következtében, mindenfelé élénkül. A vízállás a héten általában javult, de a hét vége felé a Drávában ismét teljesen kedvezőtlenné vált. Birtokvétel: Déváról jelentik : Zsakó István nyugalmazott curiai biró, bokaji földbirtokos birtokát 150.000 koronáért megvásárolta egy nagyszebeni szász pénzintézet. Kisgazdák tanulmányútja. A mezőhegyesi tájfajta lótenyésztők május 6—19. napjain a földművelésügyi minisztérium támogatásával távkocsizással egybekötött gazdasági tanulmányutat rendeznek a Makó, Csongrád, Czegléd, Budapest, Székesfehérvár, Balatonszántód, Keszthely, Kaposvár, Bonyhád, Baja, Szabadka és Szeged vidéki gazdálkodás, továbbá az egyes városok művelődési intézményeinek tanulmányozása czéljából. A rendezőbizottság, melynek vezetője D’Orsay Olivér gróf ezredes, a tanulmányutat különösen azzal teszi érdekessé, hogy ez után a tájfajta lovakat, azok használati képességét illetően próbának veti alá. Új Cunard-hajó. A Cunard társaság »Aquitania« nevű legújabb óriáshajóját e hó 21-én bocsátották vizre egy clydebanki hajógyárban. Az »Aquitania« a legnagyobb hajókolosszus, mely valaha épült az angol partokon és sikeres vízrebocsátásának érdekében egészen újszerű és szokatlanul nagyarányú technikai intézkedésekre és berendezésekre volt szükség s a vizrebocsátás színhelyén a Clyde folyó medrét is mélyíteni és szélesíteni kellett. Az »Aquitania« hossza 901 láb, szélessége 97 láb, mélysége 92 és fél láb, tonnatartalma 47.000 tonna s nagyszerű gépeivel óránként 23 tengeri mértföld sebességet bír kifejteni. A hajó összesen 3250 utas kényelmes elhelyezésére van a legpazarabb fényűzéssel berendezve, bele nem értve ebbe a számba a körülbelül 1000 főre rugó hajósszemélyzet lakosztályait. A hullámzás okozta himbálózás legyőzésére az »Aquitania« is fel van szerelve azokkal a Frahm-féle berendezésekkel, amelyek a Cunard »Laconia« hajóján a kívánt czélnak oly tökéletesen megfeleltek. A minden igényeket kielégítő kényelmi berendezéseken kívül az »Aquitaniá«-n tornaterem és uszoda is lesz és összesen 8 fedélzet fog az utasok rendelkezésére állani. Biztonsági szempontból a hajó berendezései sokkal tökéletesebbek, mint azt bármilyen szabályok és törvények megkívánják s mentőcsónakjai közt 2 motoros csónak is van. Az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Részvénytársaság hajóinak járatairól a következő távirati jelentések érkeztek: Az Adria Oranban rakodik az északafrikai vonalon kifelé. Az Andrássy Nápolyban rakodik Marseille felé B. vonalon. Az Arad április 20-ikán haladt el Gibraltár mellett London, Rotterdam és Antwerpen felé. A Balaton április 20-ika óta kirakodik Velenczében. A Báró Fejérváry április 16-ika óta Mariupolban rakodik Rotterdam részére. A Baross április 22-ike óta Milazzóban kirakodik. A Báthory április 24-ikén indult el Glasgowból Málta, Velencze, Trieszt és Fiuméba. A B. Kemény április 18-ika óta kirakodik Scherpenessban. A Buda II április 26-ikén indult el Sebenicóból Bordeaux és Glasgowba. A Carola Malta és Siracusa között közlekedik. A Deák április 15-ikén indult Cardiffból Velenczébe. A Duna április 10-ike óta Fiuméban rakodik Lisszabon, Leixoes és London részére. A Jókai április 24-ike óta Rio de Janeiróban rakodik Fiume és Trieszt részére. A Kálmán király április 16-ika óta Roméban rakodik Benghazi, Tripolisz, Málta, Bilbao, Rotterdam és Antwerpen részére. A Kassa Valencziában rakodik hazafelé A. vonalon. A Kolozsvár Triesztben rakodik északafrikai vonalon. A Lederer Sándor Marseilleben rakodik Barczelona és Valenczia részére. A. vonalon. A Matlekovits január 3-ika óta kirakodik a marokkói partokon. A Mátyás király február 14-ike óta javítás alatt áll Fiuméban. A Nagy Lajos április 23-ikán indult Rouenból Glasgowba. A Rákóczy Bariban rakodik Marseille és Spanyolország részére A. vonalon. A Stefánia április 20-ikán indult Cardiffból Velenczébe. A Szápáry április 24-ikén indult Cataniából Fiuméba B. vonalon. A Széchenyi Cataniában rakodik hazafelé A vonalon. A Szeged április 23-ika óta kirakodik Rouenban, innen Dunkerqueba indul. A Széll Kálmán április 15-ikén indult Génuából Braziliába. A Szent István április 25-ikén indult Triesztből Spalato Ancona, Malta, Nápoly, Livorno és Genua és Braziliába. A Szent László Fiuméban rakodik Marseille és Spanyolország részére A. vonalon. A Tibor április 24-ike óta kirakodik Velenczében. A Tisza április 23-ikán indult Máltából Trieszt és Fiuméba. A Zichy Nizzában rakodik hazafelé B. vonalon. A Zrinyi Nápolyban rakodik hazafelé A vonalon. 61