Az Ujság, 1913. május/1 (11. évfolyam, 103-115. szám)

1913-05-06 / 107. szám

patok kivonulásával, már alkotórészévé válik a független Albániának, a­mely­nek létesítése szintén európai határozat. Ha bármely hatalom komplikác­iót, eset­leg összeütközést, vagy leszámolást ter­vezett volna, Szkutari elég alkalmas és biztos ürügyet szolgáltathatott neki. Hogy minden erő és befolyás, még az entente hatalmak részéről is, Szkutari kiürítésére irányult, az kétségtelen jele annak, hogy a londoni reunió határo­zatát Albániát illetőleg ugyancsak végr­e akarják hajtani. Esszad pasa kalandja elveszti m­inden komolyságát, a­mely pillanatban az európai flotta különít­ménye ideiglenesen birtokba veszi Szku­­tarit Albánia számára. A londoni reunió­­nak könnyű lesz megtalálni a módját, hogy Esszad pasát kitessékelje Albániá­ból , akár azzal, hogy az albán partokon szintén szárazföldre lépnek a flották matrózai, akár oly módon, hogy Albánia megtisztogatását, európai mandátum alapján, egy-két nagyhatalomra bízza. Rövid néhány nap múlva tisztázód­nia kell a helyzetnek. A­mily erélyesen követeltük Szkutari elárulása után a könyörtelen készséget Nikita makacs­ságának megtörésére, ma nem látunk különösebb okot valamely elhamarkodott lépésre. Ha diplomác­iánk igen hama­rosan meg tudja szerezni a kellő garan­ciákat a londoni reunió határozatainak programmszerű és sima lebonyolítására, akkor fölösleges, sőt káros visszahatása lenne oly katonai lépés erőltetésének, a­mely az európai egyetértést megbont­hatná. Azért hogy derék katonáink már marsra készen állnak, s Bécsben a fő­­generálisok már megcsinálták a felvonus 113 tervét, nem okvetetlenül sürgős a­ tényleges katonai beavatkozás. Mi egy pillanatra sem hittünk azokban a mende­mondákban, hogy voltaképpen okku­­pálni akarja a monarchia Albániát. Iga­zán nincs szükségünk még egy nemzetb­­n^Xttm­asmwr­meamm8Kmmam tstk*mm «vi rt­rs. 4o«cf5JwrjtraEUAan»aBOiaBWWBa«a»KBisBrBr­ségi kérdi­vitani helyzetünket, s még kem­iogy valamely nagy­hatalom fz­ét provokáljuk. Ha pedig önze tán politikai és gaz­dasági szel­vi kívántuk eddig a független m­egalkotását, sem a montenegró is, sem az Esszad pasa kalán változtathatott ere­deti fölfog­ás szándékainkon. Olaszország s jogunk hódítási szándékoka is, pláne olyanokat, a­melyek­ek eddigi szabad­ságát t­eszi­­. Ha tehát Szku­tarit az ej­­rópa nyomása ki­vette a vés.­problémák szférájá­ból, az. egye. ...rópa békevágyától remélnünk lehet az albán kérdésnek vér­­telen megoldását is. Nincs okunk a helyzet e jobb for­dulatán valami különös diadalra, mert hisz nem hadi dicsőséget kerestünk, nem jogtalan ügyért voltunk készek a végső áldozatra, s nem más hatalommal szem­ben erőltettük igazunkat. Elégtétellel konstatálhatjuk azonban, hogy a mon­archia , nagyhatalmi pozícziója, melyet a szerb és montenegrói paczkázások már­­már megrendíteni látszottak, újra meg­szilárdult, s presztízsünk úgy Európá­val szemben, mint a Balkánon, megint tisztán ragyog. Hogy ez tetemes gazda­sági és pénzáldozatba került, óhatatlan volt. Mindenesetre sokkal olcsóbban ke­rülünk így ki a válságból, mintha fiaink vére a montenegrói karsztokban, vagy Albánia harcrterein omlott volna. A béke még nem teljes , a végleges Balkán-ren­dezésnek még sok fogas kérdése függ a levegőben , de a háború felhői oszladoz­nak, a feszültség a politikai légkörben engedni kezd. Higgadtság, türelem és okosság elvégezhetik a még hátralévő munkát. felépített Torlonia-gyűjteménybeli Leto-szo­­bor fényképének a bemutatása. A sajátos mű­vészi konc­epczió teljes megértéséhez meny­nyire fontos, hogy a szemlélő tudja, hogy a szobor felső teste is természetellenesen kifor­dult a képsíkba ! Csak így érezheti át a benne megnyilatkozó architektonikus kötöttséget, s azt az ellentétet, mely a lépő alak művészi fel­fogásában és ábrázolásában torzónkat a 10. sz. töredéktől elválasztja. A m­íg az előbbi egész művészi tartalmát egy síkban fejti ki, a képsíkban mozog, addig a 10. sz. töredék a kopsikra merőlegesen, felénk halad. Művésze elsősorban a mozgás térbeli erejét éreztette. Míg az előbbi torzón a mozgás kifejező értéke a lábszárak tört körvonalaiban s a ferdén futó redőkben rejlik, addig itt a kilépő testidomok és a suhogó, mély redők ellentéte kelti fel ben­nünk a mozgás képzetét. A lépő alaknak ez a merész új megoldása és beállítása a mendei Paionios (KB e. 5. sz. második fele) föllépése előtt el nem képzelhető. A két torzó összevetése tehát a művészi problémák történeti fejlődé­sére is érdekes világosságot vet. De a fejlődő görög szobrászat még ezen a ponton sem állott meg. A lépő, tovasiető, ruhás nőalak ábrázolá­sának teljesen érett megoldása áll előttünk a 4. század végéről a gyűjtemény 140. sz. szobrá­ban, mely valószínűleg Niobe egyik menekülő lányát ábrázolja. A mozgás meggyőző erejé­nek kifejezésére a művész nemcsak a körvona­lak dinamikai szerepcserére utaló ellentétét használta fel, hanem azáltal is növelte a be­nyomás­­valószerűségét, hogy a felső testet fordulatával beledöntötte a mozgás irányába. Az egész alak lendületének térbeli erejét növeli a karok mozdulata, melyek a lábak mozgási értékének ellentétes értelemben felelnek meg. Érdekes, hogy a kisebbenő redők művészi ér­tékesítéséről ez a mester teljesen lemondott; a körvonalak oly beszédesek és erőteljesek, hogy fokozásra nem volt szükség. Bár nem hevesen mozgó alakkal van dol­gunk, de mint a mozgási problémának művé­szileg még bonyolultabb ábrázolását, ebben a kapcsolatban említhetjük azt a bájos tán­­czosnő-szobrot (13. sz.), mely bizonynyal ha­marosan sok csodájéra fog akadni. A lány tu­lajdonképpen alig hogy megmozdul. Ballábát kissé előreteszi, a jobbat maga után húzza, miközben felső testét negédes félfordulattal kissé előrehajtja s jobb kezével testén átnyúlva, a bal térd táján a köpeny szövetébe markol. A felső és alsótest ellentétes irányú fordulatá­ban a mozgásnak azt a komplikált, csavar­­szerű fölépítését látjuk, mely a hellenisztikus művészet alkotásaira annyira jellemző. A mi művészünket a bonyolult, szűk keretekbe szorí­tott mozgási tartalmon kívül azonban a szö­­vetszerű hatások is érdekelték. Mesteri már­­ványtechnikával ábrázolta, miként tükröződik a lány kedves, kaczérkodó, játszi mozdulata a dúsan aláomló köpeny redőzetében. Figye­lemreméltó, hogy az alak főnézetében az egész mozgási tartalom teljes világossággal rajzolódik meg. De a főnézeten kívül vannak a szobornak igen finom oldalnézetei, melyek­ben az elhibázott testarányok nem hatnak zavarólag. Íme minő következetesen és szer­vesen fejleszti tovább a görög szobrászat a mozgás művészi problémáját s minő tanul­ságos példákkal szolgál ez irányban a Szép­művészeti Múzeum kis gyűjteménye ! Meny­nyire kínálkozik az alkalom, hogy a szemlélőt ezekre a fejlődéstörténeti mozzanatokra figyel­messé tegyük ! Csak így fogja az egyes szobrok művészi tartalmát s az ezekben rejlő megoldás kormeghatározó erejét igazán átérezni ! Hasonló tanulságokkal szolgál a gyűj­temény, ha az ülő alak fejlődését kisérjük figyelemmel. Még a IV. század második felé­ből való az Eudoxost, a nagy matematikust ábrázoló dombormű (75. sz.), mely a köpenybe burkolt, magába merülő filozófusnak meg­ragadó naturalizmussal való ábrázolása. Ezzel szemben a III. század elejéről való Eutyphides műve, az antiochiai Tyche, melynek legjobb márványmásolatát gyűjteményünk őrzi s mely­nek teljes képét kis bronzmásolatokról ismer­jük (9. sz.). Az ülés helyzete ezen a szobron sokkal bonyolultabb. Mennyi mozgási tar­talom ismét a látszólag teljesen nyugodt alakon, a helyzet minden természetes köny­­nyedsége mellett ! A keresztbe vetett lábak, az alsó testhez viszonyítva tompa szögben el­forduló felső test s a hátranyúló, feltámasz­kodó balkar mind hozzájárulnak, hogy ben­nünk a térbeliség képzetét keltsék, de e mel­lett a főnézetben az alak egész helyzete vilá­gosan és érthetően bontakozik ki előttünk. Kis téren minél több mozgási tartalom egye­sítése, összesűrítése, a képszerű benyomás vilá­gosságának megőrzése mellett, oly művészi probléma, mely, mint látjuk, a hellenisztikus kor művészeit is foglalkoztatta, de alkotá­saikon mindig hiányzik a formai beállításnak az a titáni, szinte fájdalmas kényszerűsége, a­mi Michelangelo hasonló irányú műveit jel­lemzi, a­mint hogy az antik művészet alkotásai­ból mindig hiányzik a lélek és test össze­ütközése ; egészen mások ennek a művészet­nek a belső feltételei. A nyugodtan álló férfialak ábrázolásának fejlődésére is találunk a gyűjteményben né­hány példát. Teljesen hiányzik az archaikus időszak, az u. n. Apollók kora. Ezen a hiányon könnyen lehetne segíteni. A Nemzeti Múzeum •JSÁ& Kedd, 1913 BELFÖLD.­ ­ A képviselőház ülése. A ki nap, kedden, délelőtt tiz órakor új­ságokat választ. A miniszterek is ’ be törvényjavaslataikat és jelei­t Sü­rgös interpelláczid. Pop-' *• B»z­ .»t* tik­omán nemzetiségi képviselő ma délután is István grófot, a képviselőház elnökét és bej holnap sürgős interpellácziót szándékozik e zászka­bányai választás ügyében s bejele­mmuni­tásának megsértését is. A képvise­lőjelen­tést tudomásul vette és a sürgős i­délyt megadta, az enge­d­m választójogi tér­ítése. Az Országos Törvénytár vasár számában a következő újonnan szenti­yeket teszi közzé : XIII. t.-cz. A lóvé­z üzlete'­erű vagy nyilvános fogadásos csönek­­dások közvetítését szabi éri törvényezikk módosítása gyűlési képviselők válaszmsarvig. 7 OY&zán* . A törökbecsei mandátum. /án dr.. a nemzeti munkapárt jelöltje — T­örökbecséről jelentik — vasárnap tartotta meg prog A választást május hetedikére tűzték ki, a cmbeszédét.­­ Jegyzők a miniszterelnöknél. A Községi és Körjegyzők Országos Egyesületének azok a tagjai, a­kik az egyesület mostani vezetőségének irányí­tásával elégedetlenek, tegnap Czinkotán, a »Czin­­kotai nagy itezés­ben gyűlést tartottak. Szegedy Albert rákoskeresztúri főjegyző elnök kijelentette, hogy a gyűlésnek politikai tendenc­iája nincs, tisz­tán a jegyzői kart érdeklő szoc­iális, anyagi és köz­­igazgatási kérdésekkel akar foglalkozni. Horváth Ferencz, Bicskey Gyula felszólalása után határozati javaslatot fogadtak el, a­melyben utasítják a mos­tani vezetőséget, hogy az alapszabályok­át revi­deálja. Elhatározták végül, hogy küldöttségileg keresik fel Lukács László miniszterelnököt és át­nyújtják neki memorandumba foglalt kívánságai­kat. Ma délben volt a tisztelgés a képviselőházban. A küldöttséget Almássy László országgyűlési kép­viselő mutatta be a miniszterelnöknek. Szegedy Albert rákoskeresztúri főjegyző tolmácsolta a gyű­lés határozatait és kérelmét, hogy a községi tiszt­viselők javadalmazása a velük egyformán minősí­tett tisztviselők javadalmazásával egyforma legyen, s részükre a szolgálati pragmatika teljes részletes­séggel meg­állapíttassák. Lukács László miniszter­­elnök, belügyminiszter hangsúlyozta, hogy a kor­mány ismeri a községi jegyzők helyzetét és ismer.

Next