Az Ujság, 1913. február (11. évfolyam, 28-40. szám)
1913-02-06 / 32. szám
Csütörtök, 1913. február 6. az ÚJSÁG Albánok a szerbek ellen. Szalonik, február 5. Dibra felől jött albánok hírül hozták, hogy az albánok általános felkelést terveznek a hódító szerbek ellen, akik iszonyatosan garázdálkodnak. Egy szerb csapat végigjárta a falvakat, rabolt, pusztított és gyújtogatott. Harminchat albán falut felperzseltek a szerbek. A török csapatok kegyetlenkedései. Athén, február 5. Az athéni távirati iroda jelenti : A török rendes csapatok és basibozukok által elkövetett pusztításokról és mészárlásokról tegnapig szóló jelentések szerint Delvino kerületben 36 falut teljesen, 15 falut részben elhamvasztottak. Ezt az 51 falut és tíz másikat teljesen ki is fosztottak. Lemészároltak 13 embert. Filiatesz kerületben tíz falut kifosztottak és elhamvasztottak, 38 embert leöltek. Paramythia kerületben 18 falut legnagyobbrészt elhamvasztottak. Janina kerületben 29 falut kifosztottak, majd felgyújtottak. Számos embert legyilkoltak. Zagori kerületben nyolc falut, Filippiadesz kerületben hat falut nagyrészt elhamvasztottak. Argyrocastro kerületben Sotíras falut teljesen elhamvasztották. Konica kerületben egy kolostort és egy szemináriumot felgyújtottak. Nagy vasúti katasztrófa Medgyes és Erzsébetváros között. (A német császár ma is a vonaton volt.) — Saját tudósitónktól. — Borzalmas vasúti katasztrófa történt tegnap éjszaka két óra tájban Medgyes és Erzsébetváros állomások között. A Bukarest felől jövő kolozsvári gyorsvonat teljes gyorsasággal belerohant egy veszteglő tehervonatba. A tehervonathoz petróleummal telt tartálykocsik is voltak csatolva, amelyek az összeütközés pillanatában felrobbantak és lángba borították mind a két vonatot. A szerencsétlenül járt gyorsvonaton utazott a német császár egyik fia is, Eitel Frigyes porosz királyi herczeg, aki Bukarestből volt visszatérőben. A katasztrófának egy halottja és öt súlyos sebesültje van, a porosz királyi herczeg és kísérete azonban sértetlen maradt. A szerencsétlenségről a következő részleteket kaptuk : (A katasztrófa leírása.) Kevéssel két óra előtt egy gyorstehervonat indult el Baráthely állomásról Medgyes felé. Mikor a tehervonat az eczeli őrházhoz ért, a pályaőr észrevette, hogy a lokomotívjának a lámpása elaludt. A szolgálati szabályzat előírja, hogy ilyen esetben a vonatot meg kell állítani. A pályaőr a szabályzatra gondolt csak, de arra nem, hogy a gyorstehervonatot néhány percz múlva követni fogja a bukaresti gyorsvonat. A lámpását meglóbálta a levegőben, mire a lokomotivezető megállította a vonatot. Az ilyenkor szokásos tárgyalások megindultak, ahelyett hogy a lámpást meggyújtották és azonnal tovább indultak volna. És amig tanakodtak, hogy ki a hibás és miért aludt ki a lámpás, e tíz percz alatt az őrházhoz ért a bukaresti gyorsvonat. A teljes gyorsasággal robogó vonat óriási erővel ütődött a tehervonatba, melynek két utolsó kocsija petróleumot szállított. A petróleum az ütődés következtében mind a két kocsiban felrobbant s az összeütközött vonatokat lángba borította. A vonat utasai között rettenetes pánik keletkezett. Nők és férfiak szinte tébolyult rémülettel ugráltak keresztül a lángtengeren, mert a kiömlő petróleumtól az egész pályatest lángokban állott. Az összeütközés következtében a gyorsvonat lokomotivja is összezúzódott; a lokomotív vezetője és fűtője, továbbá egy lokomotívfelügyelő, aki szintén a gépkocsin utazott, súlyos égett sebeket szenvedett. A leghátulsó kocsin ülő fékezőt a gyorsvonat lokomotívja agyonzúzta. A tehervonaton volt egy asszony is az utolsó előtti harmadik kocsiban ; ez is összeégett. Ezeken kívül még több sebesültje is van a katasztrófának. A gyorsvonatból több utas kiugrott ijedtében. Ezek közül egy súlyosan, kettő pedig könnyebben megsebesült. Ezen a vonaton utazott Bukarestből Berlin felé Eitel Frigyes porosz herczeg is, aki a román trónörökös újszülött gyermekének keresztelőjén volt Bukarestben. A herczeg az egész utat a Nemzetközi Hálókocsi-Társaság kocsijában tette meg, a melynek a katasztrófában semmi baja sem történt s igy a herczeg is sértetlen maradt. Eitel Frigyes a karambol után tüstént kiszállt kocsijából és kíséretével együtt sietett résztvenni a mentésben. A lángok megvilágították az egész környéket, a herczeg borzongva szólt oda egyik kísérőjének : — Borzalmas éjszaka! A mentési munkálatok befejezése után a herczeg a legközelebbi faluból kocsit hozatott és kíséretével kocsin folytatta útját Medgyesig. Innen táviratot küldött Vilmos császárnak s azután a 604. számú gyorsvonattal tovább folytatta útját Budapest felé. A kolozsvári üzletvezetőségtől még az éj folyamán elindult a vizsgálóbizottság a szerencsétlenség helyére. A gyorsvonat utasainak új vonatot állítottak, mely reggel hét órakor érkezett be a medgyesi vasúti állomásra. A Máv igazgatósága csak ma délben adott ki jelentést a karambolról, íme a hivatalos jelentés : A 601. számú gyorsvonat 4-éről 5-ére hajló éjjelen Erzsébetváros és Medgyes állomások között utolérte az egyik mozdonylámpa kialvása miatt a nyílt vonalon megállott 543. számú gyors tehervonatot és abba beleütközött. A gyors tehervonat két utolsó tartánykocsija, mely petróleummal volt megrakva, felrobbant. A gyorsvonat utasai közül hárman az ijedtségtől a kocsikból kiugrottak. Közülük egyik súlyos, a másik kettő pedig könnyebb égési sebeket szenvedett. A többi utasok közül senki sem sérült meg. A gyors tehervonat zárfékezője meghalt, a gyorsvonat mozdonyvezetője, fűtője és a mozdonyt kísérő mozdonyfelvigyázó súlyos égési sebeket szenvedtek. Ezzel a vonattal utazott Eitel Frigyes porosz királyi herczeg egy termeskocsiban, ő fensége kíséretével teljesen sértetlen maradt, és Medgyes állomáson a 604. számú gyorsvonaton folytatta útját Budapest felé a többi utasokkal együtt. A 601. számú vonat utasai mintegy 4 órai késéssel fognak Budapestre érkezni. Az igazgatóság és a kolozsvári üzletvezetőség bizottságot rendelt ki a helyszínére, mely szigorú vizsgálatot folytat annak megállapítása végett, hogy a balesetet kik okozták. (A kolozsvári üzletvezetőség jelentése.) A medgyesi vonatösszeütközésről a vizsgálatot vezető kolozsvári üzletvezetőség a következő jelentést adta ki: A február 4-ikéről 5-ikére átmenő éjjel 1 óra 40 perc tájban a Predeálról este 8 óra 42 perckor indult 601. számú arad—budapesti gyorsvonat Eczel és Medgyes állomások között az előtte haladó 543. számú gyors tehervonatot utolérte és összeütközött. Az összeütközés következtében a tehervonat tiz kocsija kisiklott s részben megrongálódott. Két tartánykocsiból a kőolaj a pályatest oldalára folyt s meggyulladva, a befutott gyorsvonatot a láng körülfogta. A kocsik ablakai mellett felcsapó lángok miatt három utas abban a tudatban, hogy a gyorsvonat kocsijai égnek, a lángok között kiugrott s egyik közülük súlyos égési sebeket szenvedett. A tehervonat utolsó kocsiján szolgálatot tevő Pál József fékező a lángok közé esett és meghalt. A gyorsvonat szolgálati személyzetéből Bozin mozdonyfelvigyázó, Trankovski mozdonyvezető és Varga mozdonyfűtő szintén súlyos égési sebeket szenvedtek. A sebesültek a medgyesi kórházban nyertek elhelyezést. A baleset következtében a személyszállító vonatok átszállással több órai késéssel közlekednek. A pálya ma délig valószínűleg helyre lesz állítva. Az üzletvezetőség részéről kiküldött vizsgálóbizottság azonnal a helyszínére utazott. A baleset oka az eddigi jelentések szerint az volt, hogy az elől haladó 543. sz. tehervonatot, melynek késése volt, a mozdony egyik lámpájának kialvása miatt a 184-es pályaőr Megállj ! jelzéssel fogadta. A vonat a 183. sz. őrház elérése előtt tényleg meg is állott és jóllehet a 184-es pályaőr a röviddel azután közeledő 601-es gyorsvonatnak lassú menetre intő jelzést adott, a gyorsvonat mégis utolérte az álló tehervonatot és beleszaladt. Eitel Frigyes porosz királyi herczeg és kísérete, kik mindnyájan sértetlenek maradtak, útjukat a baleset színhelyétől a visszafordított 604 ötfősüj gyorsvonat hálókocsijában folytatták. (A lámpa az oka.) Nagyszebmből jelentik: Deczember havában a Máv igazgatósága rendeletet adott ki, mely utasítja az összes pályaőröket, hogy azokban az esetekben, ha a mozdony elején csak az egyik lámpa ég, a vonatot állítsák meg és a mozdonyvezetővel a másik lámpát gyújtassák meg. E rendelet visszavonására a mozdonyvezetők felirattal fordultak az igazgatósághoz és felhozták, hogy a lámpák legnagyobb része rossz karban van, a petróleum rossz, másrészt pedig az állomásokon amúgy is több idő volna a lámpák megigazítására. Rámutattak a beadványban arra, hogy ha a rendelet érvényben marad és az egymás után indított vonatok közül az elsőt esetleg megállítják, a második könnyen beleszaladhat, miáltal a rendelkezés sok szerencsétlenségnek lehet okozója. Az új rendelet következtében az Eczel állomásról ma hajnalban elindított 543. sz. gyors tehervonatot a mozdony egyik lámpájának kialvása miatt a 183. sz. pályaőr megállította. A 601. sz. gyorsvonat, melyet az előírt várakozási idő letelte után indítottak el Erzsébetvárosból, nem vette észre a lejtős fordulón álló tehervonatot, melynek személyzete a lámpa helyrehozásával volt elfoglalva. A gyorsvonat megállítására nem volt idő, így történt az összeütközés. Az összeütközés következtében az 543. sz. tehervonat utolsó kocsiján, mely tisztátlan benzinnel volt megrakva, a felső zár felpattant és a benzin nagy része a gyorsvonat mozdonyára ömlött, ahol a nagy hőség következtében meggyuladt. A lángoló benzin mintegy hatvan méter hosszúságban ömlött el. Az összeütközéssel kapcsolatban a következő újabb részleteket jelenthetjük: Miután a gyorsvonathoz Eitel Frigyes porosz királyi herczeg szalonkocsija is csatolva volt, a vonat udvari vonat jellegével birt. Ezért a brassói forgalmi főnök és a brassói sütőházi főnök kisérték a vonatot, kik Erzsébetvárosnál a mozdonyról a podgyászkocsiba szálltak át, míg a mozdonyon Bozin mozdonyfelvigyázó, Frankovski mozdonyvezető és a sűtő tartózkodtak. A kiömlő égő benzin a benzinszállító kocsin tartózkodó zárfékezőt a felismerhetlenségig összeégette, míg a mozdonyon lévők olyan égési sebeket szenvedtek, hogy életben maradásukhoz kevés a remény. Könnyebben sérült meg nyolc utas. Kiskapusról azonnal segélyvonat indult útnak, két polgári és egy katonaorvossal, akik a sebesülteknek első segélyt nyújtottak. A sebesülteket azután a medgyesi kórházba szállították. Eitel Frigyes porosz királyi herczeg és kísérete az időközben megérkezett segélyvonatra szállt át, mely öt órai késéssel folytatta útját, Eifel Frigyes Budapesten. (Plessen főhadsegéd a medgyesi vasúti katasztrófáról.) — Saját tudósítónktól. — Délután öt óra húsz perczkor robogott be a keleti pályaudvarra az a segélyvonat, amelyre Medgyesnél a balul járt gyors utasait, köztük Eitel Frigyes porosz herczeget, meg tizennégy tagú kíséretét áthelyezték. A pályaudvarról, ahol Marx elnökigazgató és Kotányi forgalmi főnök fogadta, Eitel Frigyes herczeg automobilon a Ritzbe sietett, hol az első emeleten, a Dunára eső oldalon tartottak fenn számára lakosztályt. A herczeg magas termetű, szőke, vállas férfiú, polgári öltözetben — teveszőrszinü télikabátban, fekete kemény kalapban, szürke, csikós nadrágban — úgy fest, mint valami német milliomos gyáros, vagy más ecéje. A szálló halljában láttam, amint húsz perccel megérkezése után távozott, egészen egyedül. Azután ment a városba, hogy hová, azt senki sem tudja. Fél hét óra tájban tért vissza és nagyon udvariasan köszöntötte jobbra-balra az őt fogadó hotelszemélyzetet.