Az Ujság, 1913. február (11. évfolyam, 28-40. szám)

1913-02-06 / 32. szám

Csütörtök, 1913. február 6. az ÚJSÁG Albánok a szerbek ellen. Szalonik, február 5. Dibra felől jött albánok hírül hozták, hogy az albánok általános felkelést terveznek a hódító szerbek ellen, a­kik iszonyatosan garázdálkodnak. Egy szerb csapat végigjárta a falvakat, rabolt, pusztított és gyújtogatott. Har­minc­hat albán falut felperzseltek a szerbek. A török csapatok kegyetlenkedései. Athén, február 5. Az athéni távirati iroda jelenti : A török rendes csapatok és basibozukok által elkövetett pusztításokról és mészárlásokról tegnapig szóló jelentések szerint Delvino kerület­ben 36 falut teljesen, 15 falut részben elhamvasz­tottak. Ezt az 51 falut és tíz másikat teljesen ki is fosztottak. Lemészároltak 13 embert. Filiatesz kerületben tíz falut kifosztottak és elhamvasztot­tak, 38 embert leöltek. Paramythia kerületben 18 falut legnagyobbrészt elhamvasztottak. Janina kerületben 29 falut kifosztottak, majd felgyújtot­tak. Számos embert legyilkoltak. Zagori kerületben nyolc­ falut, Filippiadesz kerületben hat falut nagyrészt elhamvasztottak. Argyrocastro kerület­ben Sotíras falut teljesen elhamvasztották. Konica kerületben egy kolostort és egy szemináriumot fel­gyújtottak. Nagy vasúti katasztrófa Medgyes és Erzsébetváros között. (A német császár ma is a vonaton volt.) — Saját tudósitónktól. — Borzalmas vasúti katasztrófa történt teg­nap éjszaka két óra tájban Medgyes és Erzsé­betváros állomások között. A Bukarest felől jövő kolozsvári gyorsvonat teljes gyorsasággal belerohant egy veszteglő tehervonatba. A te­her­vonat­hoz petróleummal telt tartálykocsik is voltak csatolva, a­melyek az összeütközés pillanatában felrobbantak és lángba borították mind a két vonatot. A szerencsétlenül járt gyorsvonaton utazott a német császár egyik fia is, Eitel Frigyes porosz királyi herczeg, a­ki Bukarestből volt visszatérőben. A ka­tasztrófának egy halottja és öt súlyos se­besültje van, a porosz királyi herczeg és kí­sérete azonban sértetlen maradt. A szerencsétlenségről a következő rész­leteket kaptuk : (A katasztrófa leírása.) Kevéssel két óra előtt egy gyorstehervonat indult el Baráthely állomásról Medgyes felé. Mikor a tehervonat az eczeli őrházhoz ért, a pályaőr észrevette, hogy a lokomotívjának a lámpása el­aludt. A szolgálati szabályzat előírja, hogy ilyen esetben a vonatot meg kell állítani. A pályaőr a szabályzatra gondolt csak, de arra nem, hogy a gyorstehervonatot néhány percz múlva követni fogja a bukaresti gyorsvonat. A lámpását meg­­lóbálta a levegőben, mire a lokomotivezető meg­állította a vonatot. Az ilyenkor szokásos tárgya­lások megindultak, a­helyett hogy a lámpást meg­­gyújtották és azonnal tovább indultak volna. És a­mig tanakodtak, hogy ki a hibás és miért aludt ki a lámpás, e tíz percz alatt az őrházhoz ért a bukaresti gyorsvonat. A teljes gyorsasággal robogó vonat óriási erő­vel ütődött a tehervonatba, melynek két utolsó kocsija petróleumot szállított. A petróleum az ütő­­dés következtében mind a két kocsiban felrobbant s az összeütközött vonatokat lángba borította. A vonat utasai között rettenetes pánik keletkezett. Nők és férfiak szinte tébolyult rémülettel ugráltak keresztül a lángtengeren, mert a kiömlő petróleum­tól az egész pályatest lángokban állott. Az össze­ütközés következtében a gyorsvonat lokomotivja is összezúzódott; a lokomotív vezetője és fűtője, továbbá egy lokomotívfelügyelő, a­ki szintén a gépkocsin utazott, súlyos égett sebeket szenvedett. A leghátulsó kocsin ülő fékezőt a gyorsvonat loko­motívja agyonzúzta. A tehervonaton volt egy asszony is az utolsó előtti harmadik kocsiban ; ez is összeégett. Ezeken kívül még több sebesültje is van a katasztrófának. A gyorsvonatból több utas kiugrott ijedtében. Ezek közül egy súlyosan, kettő pedig könnyebben megsebesült. Ezen a vonaton utazott Bukarestből Berlin felé Eitel Frigyes porosz herczeg is, a­ki a román trónörökös újszülött gyer­mekének keresztelőjén volt Bukarestben. A her­czeg az egész utat a Nemzetközi Hálókocsi-Társaság kocsijában tette meg, a melynek a katasztrófában semmi baja sem történt s igy a herczeg is sértet­len maradt. Eitel Frigyes a karambol után tüstént kiszállt kocsijából és kíséreté­vel együtt sietett résztvenni a mentésben. A lángok megvilágították az egész környéket, a herczeg borzongva szólt oda egyik kísérőjének : — Borzalmas éjszaka! A mentési munkálatok befejezése után a her­czeg a legközelebbi faluból kocsit hozatott és kísé­retével kocsin folytatta útját Medgyesig. Innen táviratot küldött Vilmos császárnak s azután a 604. számú gyorsvonattal tovább folytatta útját Budapest felé. A kolozsvári üzletvezetőségtől még az éj fo­lyamán elindult a vizsgáló­bizottság a szerencsét­lenség helyére. A gyorsvonat utasainak új vonatot állítottak, mely reggel hét órakor érkezett be a medgyesi vasúti állomásra. A Máv­ igazgatósága csak ma délben adott ki jelentést a karambolról, íme a hivatalos jelentés : A 601. számú gyorsvonat 4-éről 5-ére hajló éjjelen Erzsébetváros és Medgyes állomások között utolérte az egyik mozdonylámpa kialvása miatt a nyílt vonalon megállott 543. számú gyors tehervonatot és abba bele­ütközött. A gyors tehervonat két utolsó tar­tánykocsija, mely petróleummal volt megrakva, felrobbant. A gyors­vonat utasai közül hárman az ijedtségtől a kocsikból kiugrottak. Közülük egyik súlyos, a másik kettő pedig könnyebb égési sebeket szenvedett. A többi utasok közül senki sem sérült meg. A gyors tehervonat zárfékezője meghalt, a gyorsvonat mozdonyvezetője, fűtője és a mozdonyt kísérő mozdonyfelvigyázó súlyos égési sebeket szenvedtek. Ezzel a vonattal utazott Eitel Frigyes porosz királyi herczeg egy termeskocsiban, ő fensége kíséretével teljesen sértetlen maradt, és Medgyes állomáson a 604. számú gyorsvonaton folytatta útját Budapest felé a többi utasokkal együtt. A 601. számú vonat utasai mintegy 4 órai késéssel fognak Budapestre érkezni. Az igazgatóság és a kolozsvári üzletvezetőség bizottságot rendelt ki a helyszínére, mely szigorú vizsgálatot folytat annak megállapítása végett, hogy a balesetet kik okozták. (A kolozsvári üzletvezetőség jelentése.) A medgyesi vonatösszeütközésről a vizsgála­tot vezető kolozsvári üzletvezetőség a következő jelentést adta ki: A február 4-ikéről 5-ikére átmenő éjjel 1 óra 40 perc­ tájban a Predeálról este 8 óra 42 perc­­­kor indult 601. számú arad—budapesti gyors­vonat Eczel és Medgyes állomások között az előtte haladó 543. számú gyors tehervonatot utolérte és összeütközött. Az összeütközés következtében a tehervonat tiz kocsija kisiklott s részben meg­rongálódott. Két tartánykocsiból a kőolaj a pályatest oldalára folyt s meggyulladva, a be­futott gyorsvonatot a láng körülfogta. A kocsik ablakai mellett felcsapó lángok miatt három­ utas abban a tudatban, hogy a gyorsvonat kocsijai égnek, a lángok között kiugrott s egyik közülük súlyos égési sebeket szenvedett. A tehervonat utolsó kocsiján szolgálatot tevő Pál József fékező a lángok közé esett és meghalt. A gyorsvonat szol­gálati személyzetéből Bozin mozdonyfelvigyázó, Trankovski mozdonyvezető és Varga mozdony­­fűtő szintén súlyos égési sebeket szenvedtek. A sebesültek a medgyesi kórházban nyertek el­helyezést. A baleset következtében a személy­szállító vonatok átszállással több órai késéssel közlekednek. A pálya ma délig valószínűleg helyre lesz állítva. Az üzletvezetőség részéről kiküldött vizsgáló­bizottság azonnal a helyszínére utazott. A baleset oka az eddigi jelentések szerint az volt, hogy az elől haladó 543. sz. tehervonatot, melynek késése volt, a mozdony egyik lámpájá­nak kialvása miatt a 184-es pályaőr Megállj ! jelzéssel fogadta. A vonat a 183. sz. őrház elérése előtt tényleg meg is állott és jóllehet a 184-es pályaőr a röviddel azután közeledő 601-es gyors­vonatnak lassú menetre intő jelzést adott, a gyors­vonat mégis utolérte az álló tehervonatot és beleszaladt. Eitel Frigyes porosz királyi herczeg és kísérete, kik mindnyájan sértetlenek maradtak, útjukat a baleset színhelyétől a visszafordított 604 ötfősüj gyorsvonat hálókocsijában folytatták. (A lámpa az oka.) Nagyszebm­ből jelentik: Deczember havában a Máv­ igazgatósága rendeletet adott ki, mely utasítja az összes pályaőröket, hogy azokban az esetekben, ha a mozdony elején csak az egyik lámpa ég, a vonatot állítsák meg és a mozdony­­vezetővel a másik lámpát gyújtassák meg. E ren­delet visszavonására a mozdonyvezetők felirattal fordultak az igazgatósághoz és felhozták, hogy a lámpák legnagyobb része rossz karban van, a petróleum rossz, másrészt pedig az állomásokon amúgy is több idő volna a lámpák megigazítására. Rámutattak a beadványban arra, hogy ha a ren­delet érvényben marad és az egymás után indított vonatok közül az elsőt esetleg megállítják, a máso­dik könnyen beleszaladhat, miáltal a rendelkezés sok szerencsétlenségnek lehet okozója. Az új rendelet következtében az Eczel állo­másról ma hajnalban elindított 543. sz. gyors tehervonatot a mozdony egyik lámpájának ki­alvása miatt a 183. sz. pályaőr megállította. A 601. sz. gyorsvonat, melyet az előírt várakozási idő letelte után indítottak el Erzsébetvárosból, nem vette észre a lejtős fordulón álló tehervonatot, melynek személyzete a lámpa helyrehozásával volt elfoglalva. A gyorsvonat megállítására nem volt idő, így történt az összeütközés. Az összeütközés következtében az 543. sz. tehervonat utolsó kocsiján, mely tisztátlan benzin­nel volt megrakva, a felső zár felpattant és a benzin nagy része a gyorsvonat mozdonyára öm­lött, a­hol a nagy hőség következtében meggyuladt. A lángoló benzin mintegy hatvan méter hosszú­ságban ömlött el. Az összeütközéssel kapcsolatban a következő újabb részleteket jelenthetjük: Miután a gyorsvonathoz Eitel Frigyes porosz királyi herczeg szalonkocsija is csatolva volt, a vonat udvari vonat jellegével birt. Ezért a brassói forgalmi főnök és a brassói sütőházi főnök kisér­ték a vonatot, kik Erzsébetvárosnál a mozdonyról a podgyászkocsiba szálltak át, míg a mozdonyon Bozin mozdonyfelvigyázó, Frankovski mozdony­­vezető és a sűtő tartózkodtak. A kiömlő égő benzin a benzinszállító kocsin tartózkodó zárfékezőt a felismerhetlenségig összeégette, míg a mozdonyon lévők olyan égési sebeket szenvedtek, hogy életben maradásukhoz kevés a remény. Könnyebben sé­rült meg nyolc­ utas. Kiskapusról azonnal segély­vonat indult útnak, két polgári és egy katona­orvossal, a­kik a sebesülteknek első segélyt nyúj­tottak. A sebesülteket azután a medgyesi kórházba szállították. Eitel Frigyes porosz királyi herczeg és kísérete az időközben megérkezett segélyvonatra szállt át, mely öt órai késéssel folytatta útját,­ ­ Eifel Frigyes Budapesten. (Plessen főhadsegéd a medgyesi vasúti katasztró­fáról.) — Saját tudósítónktól. — Délután öt óra húsz perczkor robogott be a keleti pályaudvarra az a segélyvonat, a­melyre Medgyesnél a balul járt gyors utasait, köztük Eitel Frigyes porosz herczeget, meg tizennégy tagú kísé­retét áthelyezték. A pályaudvarról, a­hol Marx elnökigazgató és Kotányi forgalmi főnök fogadta, Eitel Frigyes herczeg automobilon a Ritzbe sietett, hol az első emeleten, a Dunára eső oldalon tartottak fenn számára lakosztályt. A herczeg magas termetű, szőke, vállas férfiú, polgári öltözetben — teveszőrszinü télikabátban, fekete kemény kalapban, szürke, csikós nadrágban — úgy fest, mint valami német milliomos gyáros, vagy más ecéje. A szálló halljában láttam, a­mint húsz perc­c­el megérkezése után távozott, egészen egyedül. Azután ment a városba, hogy hová, azt senki sem tudja. Fél hét óra tájban tért vissza és nagyon udvariasan köszöntötte jobbra-balra az őt fogadó hotel­személyzetet.

Next