Az Ujság, 1914. június (12. évfolyam, 128-138. szám)

1914-06-03 / 128. szám

& / ) Q/\ f m / / J Budapest, 1914.______________________XIL évfolyam. 128. szám._____________________Szerda, június 3. Előfizetési árak: ________ ^ SZERKESZTŐSÉG•• _ . . á . JRRM Ba — — HU Budapest, Rákóczi-út 54. sz. [(Egész évre„ _ 28 k. — f. MHI |j| SIS Pf «WIII Telefon: József 13­86 Félevre . 14 » — I­lin Jjf §|j­fi [' | 81mk Mm mm KIADÓHIVATAL: F 10 * ~ * JaL limb jlfy ||1 Ili pl jf§L_Jjfa HS­­S| Budapest, Rákóczi­ út 54. sz. Egy hóra---------2­­ 40 m­g| JpSg| fi jgj Telefon: József 16-26 és 13-36, Egyes szám ára helyben jjjlf Mm Wil Meg­jelen hétfő kivételével és vidéken 10 fillér. M­i m­­inden m­*, ünnep­­tár. is. ROVÁS. Háromszor huszonnégy óráig bujkált, s hogy ezért félénknek ne lássék, felsorolja ösz­­szes érdemeit, melyeket a csatatéren szerzett. Bármily hosszú az érdemek listája, a végén mégis be kell vallania, hogy ő lövöldözött mér­gezett nyilakkal azokra, a kikkel még tegnap egy táborban politizált. A rostélysisakból vert álarczot nem szívesen vetette le, de Károlyi Mihály vakargatni kezdte az álarczot, s hogy a rostélysisakból ne vakarják ki egészen, egy alkalmas pillanatban önként levetette azt. És a­kit így kivakargattak az inkognitóból, most mégis oly pózba vágja magát, mintha a leg­nagyobb hőstett az lenne, ha az emberről levakarják a rostélysisakot. Biz ez groteszk egy hősöcske, és nem csodáljuk, hogy Károlyi kedveli : egy előkelő gróf gyűjteményéből nem hiányozhatik egy ily groteszk nippecske. * Az igazhitű radikálisok szekularizálni akar­nak, de Károlyi Mihály házi demokratája makacskodik és azt mondja : azért se szeku­larizálok. A harcz vérfagyasztóan komoly és izgató. Mert a szekularizáczió igazán annyira megérett, hogy most már csak azon fordul meg ez az országos probléma, hogy akarják-e a radikálisok és nem akarja-e Károlyi házi demokratája. És ugyebár, hiába akarják a radikálisok, a szekularizáczióból még­sem lesz semmi, mert a Károlyi házi demokratája nem akarja azt. Pedig bátran és nyugodtan akar­hatná, hiszen valamikor akarta, s még­se csi­­nálódott meg a szekularizáczió. De lehetséges, hogy éppen ezért nem akarja most. A nagy portentum, neki tehát nem szabad olyat akarni, Sar-Híif nem tud megvalósítani. Ennek megvan az a jó következménye is, hogy emelt fővel állhat a püspökök és a mágnások elé és el­mondhatja : Mindent nekem köszönhettek ! Én nem akartam szekularizálni, tehát nem is szekularizáltak. Biz ez nagyon megható : egy demokrata visszaajándékozza az egyházi ja­vakat, hogy megtartsa magának a főpapok és főurak barátságát. * És miután ily módon megmentették a főpapok vagyonát, megmaradt erejükkel meg­mentik a kisiparosokat. Jövőre választás lesz, gondoljunk hát a kisiparosra is, a­ki joggal megneheztelne a miatt, hogy az urak csak a főpapokra gondolnak, de a kisiparost elhanya­golják. És mert egy hatásos szónoklat nem kerül sokba, a kisiparosba olcsó áron behiz­lalható a gondolat, hogy az egyesültek és tar­tozékaik ismét megcsinálják az önálló vám­területet, mihelyt többséget kapnak a válasz­tóktól. Mert egyszer már megcsinálták. Egy­szer, a koalíc­ió idején, a­mikor annyira ko­moly volt már a dolog, hogy inkább széjjel­robbantak, semhogy az önállóság ügyének fe­­szegetésével koczkára tegyék a bécsi körök grácziáját. Erre már nem emlékeznek az urak ; nagyobb baj, hogy a kisiparosok se. És mert nálunk mindenkinek rövid az emlékezőtehet­sége, meg lehet koczkáztatni, hogy még egy­szer maszlagozt­unk azzal az eszmével, melyet egyszer oly csúfosan cserbenhagytunk. Ki emlékezik ma arra, hogy mit ígértek 1907-ben ? Senki. És erre czélozgatva mondják egymás­nak : ki emlékezik 1915-ben arra, hogy mit ígértünk 1914-ben ... Festi az i­f. Irta Kenedi Géza. A­mikor az alkotmányos élet 1867-ben ■megindult és elkezdték Pestet, 1872 óta pedig­­ Budapestet tejjel-mézzel táplálni, egyebek közt azt is várták a megnövesztett fővárostól, hogy benne fog végképpen megalakulni a­­tiszta, szép magyar beszéd, a­mi majd példaképe lesz mind az egész országnak. Mint a­hogyan Paris is megtette ezt a nagy szolgálatot Francziaországnak. Az újjáébredés eme korában, a­melyiek buja reményeit már 1873-ban lefagyasztotta a híres gazdasági válság, sok mindent más­képpen képzeltek, mint a­hogyan ma van. Másképpen képzelték a fővárosi magyarság alakulását is. Hogy az akkori folyó műveit magyar nyelv, mely tele volt a -báli, -töli, -vali és efféle hibás alakulásokkal, hogy az nem maradhat igy és hogy az uj igények elő fogják varázsolni a nyelv rohamos kibonta­kozását, de kivált az egységes szójárást, azt mindenki tudta és akarta. Jókai Mór és Arany János akkor még élt és így volt is, a­mire ez a kívánság támaszkodott. Általánosan úgy képzelték, hogy a ma­gyarság két nagy nyelvjárása, a tisza-dunai­­ (alföldi) és a dunántúli, vagy legyen hát , túl a dunai, itt Budapesten valamiképpen össze fog forrni és ebből alakul meg a­z­ ősz ko­rai c. befejezett magyar nyelv. Egyfelől Arany János gyönyörű alföldi nyelve, másfelől Deák Ferencz csodálatos nyelvtisztasága és dunán­túli jellege táplálta ezt a várakozást. Ehhez a nyelvtudomány terén nemsokára Szarvas Gábornak nyelvtisztító iskolája is csatlakozott, a minek mai magyar nyelvünk valóban sokat köszönhet. Maga Szarvas Gábor is a tisza­­melléki magyarság ny­elvkincsét hozta magá­val. Minden úgy indult meg, hogy a két nagy nyelvjárás, tehát a magyarság zömének nyelve és gondolatvilága fog Budapestre beköltözni és itt a nyelvtudósok nemes munkájának tüzé­­ben összeolvadni. A­mit nagy­on támogatott az a körülmény is, hogy az irodalomban, a tudományban és az országgyűlésen túlnyomó­­lag vidéken nevelkedett jeles férfiak vitték a vezető szerepet, a­kiknek nyelvérzéke még tiszta volt és élőbeszédjükben is megvolt a népies hangsúlynak az a tiszta valutacsengése, a­mi nélkül szép magyar beszéd, sőt még jó magyar stílus sem képzelhető. Legalább akkor úgy hitték. Most pedig annak a megírása, hogy ez a szerencsésen alakult kezdet mint vesztett nyom­­ról-nyomra a maga alkotó erejéből és mint szakadt el a budapesti magyar nyelv­szerke­zetben is, hangsúlyban is ezektől a népiesebb és tisztább elemektől: ez itt nem lehet az én dolgom, a­ki utóvégre sem vagyok se történet­író, se nyelvtudós. Általában véve azt gondo­lom, hogy itt kényszerítő erők dolgoztak, a­melyeket leküzdeni az akkori eszközökkel nem lehetett. Körülbelül két pozitív tényező határo­zott. Az egyik a külföldről most már rohamo­san és erőszakosan betóduló kulturkincsek áradata volt, kivált a németé, mely az 1871. évi győzelem után igen nagy erővel lépett fel. A másik a főváros népességének szertelenül gyors szaporodása, mely tömegesen hozta fel Budapestre a kisebb nyelvérzékkel és keve­sebb nyelvtisztasággal biró elemeket is. A mi­hez csakhamar a belső szaporodás is járult, azok sokasága tudniillik, a­kik már Budapes­ten születtek és gyermekkorukban nem a magyar nép ajkáról vették át a magyar szót, hanem itt tanulták, egyre zavarosabb nyelv­­környezetben és mind jobban a könyvekből és az iskolában. A­hol is — bár az iskola sze­repét nálam senki többre nem tartja — a nyelvtani szabatosság volt a fő, nem pedig a gondolatjárás vagy éppen a hangsúly eredeti magyar­ossága, a­mi végre sem az iskola dolga, hanem a családé, meg az életé. Végre pedig irodalmi életünkben éppen a hetvenes évek elején fájdalmas hézag kez­dett támadni. A nagy írói alakok elhaltak, vagy kiöregedtek. Maga Deák Ferencz is el­költözött és a rájuk következő ember­termés kissé mostohán esett ki. Hiányzott tehát egé­szen Mikszáth Kálmánig az a nagy és erős nyelvhatás, a­mire pedig a közművelődés ro­hamos terjedése mellett kétszeresen szükség lett volna. Mert hiába ! Örök igazság az a jézusi hasonlat, hogy az uj bornak uj tömlők kellenek, mivel az uj bor a régi tömlőket el­szakítja és szétfolyik. Most is úgy történt. A nyelv­történet írók ezekkel a dolgokkal bizonyosan alaposabban is be tudnak szá­molni , tegyék is meg. Nekünk ma elég, sőt az elégnél is sokkal több az a tapasztalat, hogy a fővárosi nyelvjárás nem úgy alakult ki, a­hogyan akkor remélték és a­hogyan bizony sokkal jobb is lett volna. A két nagy dialektus nemhogy együvé nem forrt, hanem külön sem érvényesült. Sőt nem érvényesült egyáltalán semmiféle magyar népies dialektus Buda­pesten. Azt ugyan nagy bűn lenne állítani. La­apiuk mai száma 44 oldal. Zavarosban. Turkhati pasa segélykiáltása hallat­szik Durazzóból. A Szkutariban állomá­sozó európai vegyes csapatokból ötszáz embert kér az albán főváros védelmére. Ebből két dolgot következtetünk: az egyik, hogy a Veszedelem, mely Durazzót fenyegeti, nem lehet oly túlságosan nagy, a minőnek az olasz sajtóban feltüntetik. És a igaz lenne, hogy a fölkelők ezrei táboroznak a főváros közelében, s ha imminens veszély forogna fönn, akkor nem Szkutariból s nem ötszáz főnyi katonaságot kérnének. A másik dolog, a­mit következtetünk, hogy a szkutarii segítség voltaképpen arra való lenne, hogy a fölkelőkkel szemben az európai nagyhatalmak együttes föllépését doku­mentálja. A­mire annál nagyobb szük­ség lenne, mert az albán forrongás titkos mozgatói éppen az európai hatalmak egyenetlenségére számítanak, s úgy lát­szik, nem alaptalanul. Anglia az első volt, mely vonakodott az albán rend­csinálásba aktív módon belenyúlni, ho­lott, ha a Philips ezredes parancsnoksága alatt álló szkutarni haderő egy része Durazzóba menne, első­sorban Anglia lenne, ha csak formálisan is, az albán főváros védelmében angazsálva. Nem tudjuk, lesz-e egyhamar ered­ménye Turkhan pasa segélykérésének, de ha tény az, a­mit az utóbbi mond, hogy az ötszáz ember teljesen biztosítja Durazzóban a nyugalmat, s hogy e csa­patokra támaszkodva a kormánynak könnyebben sikerülne az idegen ügynökök

Next