Az Ujság, 1918. március (16. évfolyam, 51-77. szám)

1918-03-01 / 51. szám

4 ,'%S .» t ’UWji! -C :H+ ) ,ffr. / 'J Budapest, 1918. XVI. évfolyam, 51. szám­g Fcntéfe'^nfare 4# ^ ------------1-----­--------------------------------------------------•—---------------------—-----------------------------------------------------------------­■ EMfizetesi alakt WW . ^ SZERKESZT­OS EG^ ROVÁS. maga csak nem tud egygyé lenni. Wekerle a kabinetje ellen vezeti a politikát, a kabinetje sokkal őszintébb Wekerle háta mögött, mint a szeme előtt, minden egyes miniszternek meg­van a maga véleménye a kollégáiról, s e véle­mények alapján nem igen borulnának egymás keblére. Egészen biztos, hogy Wekerle szívesen egyezkednék Tiszával, most meg lehetne vele egyezni, de a társai és azoknak az egyeséges pártban külön pártjai hallani sem akarnak erről, éppen azért, mert lehetne megegyezni. A választójogból maguk is engednének, ha ezzel nem járna az, hogy a munkapárt éled. Sőt ! Leszavaznák a javaslatot, ha Tisza István ettől válnék ártalmatlanná. Wekerle egy kel­lemetlen jövevény, a­kit azért érdemes tartani, hogy Tisza ne jöjjön. A vasúton szoktak így utazni mostanában. Előreküldenek valakit, a ki lefoglalja és tartogatja a nyelvet, mig az igazi utas el nem foglalhatja.­­ Czemin gróf a román királyi­val még ro­mán kézen lévő román földön diktálta le a békeföltételeket. Isten ne bocsássa meg bű­nünket, de ennek mi egész szivünkből kárör­vendünk. Eszünkbe jut, hogyan hagyta el ugyanez a Czernin, mint román követünk, a román király rezidencziáját. Bratianu úr ekkor finoman bevallotta, hogy hazudtak neki ki­rályostul, kormányostul. Ezt az új találkozást megérdemelte Czernin is, a román király is. S most Czernin informálta ő felségét, a­ki gon­dolkodási időt kért és kapott. Gond­olkodhatik bizvást : abban, a­mit Czernintől hallott, nincs valótlanság.* Nem jel­ent sokat,talán semmit, de észre­­venni mégis csak érdemes. A kormány valaho­gyan össze tudta kalapálni a pártját, de ez­ a Színészisoondságok. írta Váradi Antal. Nem minden bolondság mulatságos,­­ de a színészé mindig az. Sokszor nem gondolta tréfának, mégis annak sül el. És abb­an világ­szerte megegyeznek a forró deszkák emberei és­ asszonyai, hogy bolondságaik rendkívül érdeklik a közönséget, a­mely ha nem hall róluk, hát komponál valamit. De hát ők maguk is rászolgálnak erre bőségesen. Avagy nem volt a limes Rónainak babo­nája, hogy józanon nem lehet jól játszani ? Azért minden este tökrésztgen ment föl a színpadra s lefeküdt a kulisszák mögött egy padra." Onnét kellett fölrázni s alig lehetvén lelket verni belé, képzelhető, hogy micsoda játék volt az, mikor nagynehezen belökdösve a hőst a színpadra, az álmos szemekkel előbb a súgót kereste föl lyukában, aztán borszú hangon utána mennydörögte az igét, volt légyen az szerelmi vallomás, vagy káromkodás. És a közönség tapsolta, brávózta, kihívta tízszer-tizenötször. Hogyne itta volna le ma­gát másnap da capo ? Nekem az öreg színészek legendákat me­séltek róla. Hogy micsoda nagy színész volt ! És mindegyik hozzátette, hogy: különösen mikor részeg volt... No, én el nem tudom képzelni, hogy mi­lyen művészet az, a­mely borgőzben fogan ? Egyszer láttam részeg színészt játszani, — azaz pardon : színésznőt! Valami orosz éne­kesnő vendégszerepelt az Operában, Podm­a­­niczky intendantúrája alatt, Macsvanszky vagy Masinszky, már nem tudom a nevét, de her­­czegnőnek titulálták, annyi bizonyos. Idő­sebb operai kritikus-kollégáim még emlékez­­hetnek arra a nevezetes estére. Nagy trémája lévén ő fenségének, jól felöntött előadás előtt a garatra, s mikor­­kilépett, megtántorodott. Meg kellett fogódznia egy székben. Aztán jött a produkczió. Hogy milyen volt, arról tán ne beszéljünk. Le kellett ereszteni a­ függönyt s félben h­agyni az előadást. Hja, I»­­cehus és Thália a szír padon nem jó barátok. Legfeljebb csak előadás után. Szuper beszéli emlékirataiban, hogy egy Komárom­y nevű színész (nem a N'wy»­i Szín­ház volt érdemes tagja, hanem egy vidéki óriás) olyan részegen játszott, hogy másnap reggel följött színpadra próbálni — az előtte való estén játszott­ darabból. Nem tudja, a szerencsétlen, hogy már azt az este eljátszotta. Persze képzelhető, hogy milyen művészettel ! De hát nem csupa bacchanáliákról szól az én emlékezésem, melynek tárgya a színészek különféle bolordériája. Van közte nagyon okos bolondság is, így­ a világhírű Le­­rni ágé, a­ki Európa egyik első énekesnője volt a pályája delelőjén férjhez ment egy Bossi grófhoz, a­ki rendkívül gazdag ember hírében állott. Tehán a primadonna" úgy szórta a pénzt, mintha a Traviat­a negyedik felvonásában a kellék­­bankókat szórná a szelekbe. Rossi utól nem­különben, s akkor bekövetkezett a bukás. Sonntag pedig szépen visszament a vilá­got jelentő deszkákra és énekelt újra tovább, ugyanolyan művészettel s tartotta a férjét, mint előbb a férje őtet. A pénzre azonban jobban­ vigyáztak. Koschniggnek h­ívták azt a színészt, a­ki gyermekkoromban arról volt nevezetes, hogy majmot játszott. Bécsben, Berlinben, Kölnben, sőt Orosz-Leegyelország­­ban és Romániában is megfordult és tele er­szénynyel jött haza Bécsbe. Ott aztán nyuga­lomba vonult s nyugodtan­ elbörzézte a vagyo­nát­. 1873-ban ő is a rettentő krach egyik áldo­zata volt s a mikor milliomosok is visszamen­tek a hardlehrarchera, ő is pordog merészet és nagyot, s egy szép reggelen azt olvasom a pécsi színház kapuján, hogy Kirschnigg újra föllép. Játszsza a »Majom és vőlegényt« a »Világot körülhajózó Lapcyrcuseot és maj­mát « (mind olyan darabok, melyeket bécsi fukászok által magának, mint mondani szo­kás, a testére íratott) és megint körülfutotta a karzati mellvédőt, felugrott a színházi csil­lárra, felmászott a zsirórpadl­ásra és onnét fej­tetőre­ ugrott le a hálóba. Utána egy Faludi nevű magyar színész is eltanulta a major­ko­­dást, és sok tele házat szerzett vele bukófélben levő direktoroknak. Sőt a nem bukófélben lévőknek is. Hány szegény embert megsegített ez a szegény Kirschnigg, a­míg bírta a derekát. Mikor aztán koldussá lett, nem akadt a jóté­teményeit élvezettek között egy, a­ki meg­könyörült volna rajta ! Jól mondja Nourrit, a­kit az »opera Tahnájának« neveztek, hogy­ha tudná a közönség, hogy jó szóval és szim­pátiával mire mehet a komédiással, — meg­ölne bennünket ! Ilyen jótékony komédiás volt Lablach­o is. Mikor haldoklott, azt mondta : Non ho piu voce — moro ... Tehát csak addig kívánt élni, míg hangja volt. Rubini, egyike az énekművészet nagyjai­nak, egykor hallotta, hogy a közönség között van egy nagyon beteg ember, a­ki kénytelen volt hazamenni az előadásról, mert nagyon rossz­ul lett. Pedig még haldokló ágyán is azt emlegette, hogy: milyen boldog lett volna, ha hallja Rubinit . .. ■ És Rubini fogta magát, elment a hal­doklóhoz s elénekelte neki az opera legszebb áriáit. • • Stoltz Rosinának, a koloratura királynő­jének, az volt a bolondériája, hogy minden vagyonát egy pompán stilis palotára költse. ■.apunk mai száma 12 oldal. s r, ----• ■ .. '‚</............~ Mozdonyvezetők. Éhá A mozdonyvezetők egyesülete megszaki­­totta m minden közösséget a nemzetközi szocziál­­demo­krátiájával s híven ki akar tartató a ma­gyar nemzeti állam és társadalom ideáljai mellett. A mozdonyvezetők munkások, szegény emberek, sok minden nyomja őket. Semmivel sincs több okuk az elégedettségre, mint annyi más foglalkozásnak. S míg a háború folya­mán rendszer­essé vált a folyamat , mely polgári osztályokat is a szoczializmus felé sodort, meg kell állanunk ennél­ az esetnél mint jelleg­zetes és jelentőséges­­ újságnál. A mozdony­­vezetők nem a helyzet­ük­ kiváltságos voltánál fogva akarnak a mai társadalmi rend mellett kitartani, hanem mert magyar érzésűik s úgy látjuk, a mai társadalmi rend is alkalmas arra, hogy a munkásemberek helyzete tűrhet­ővé, sőt kívánatossá vélhessék. Meg kell állni ennél a jelenségnél, mert voltaképpen megszégyenítő. Szinte a puszta levegőbe veszett soká a szavunk : a mai rend érdekében erősíteni kell, összegyűjteni a mai rend híveit. Most végre már szinte frázissá általánosodott ez a jelszó s polgárok, politiku­sok, pártvezérek és miniszterek csak meg­­állanak e szónál. Az első lépést, a­mit az ön­tudatra ébredt polgárságnak kellett volna megtennie, megteszi egy munkáscsoport! Ér­tékes kezdet, de­ meg kell becsülni és jól, ala­posan értékelni. A­hogy minálunk eddig szokás volt, hogy ilyenkor a nekünk kedves magaviseletét váll­veregetve megdicsérjük: nagyon jól van, derék magyarok vagytok, csak folytassátok,­­ ennek az ideje most már igazán elmúlt. Ma már ott vagyunk, hogy az állami tiszt­viselők egyeteme, a polgári társadalomnak a gerincze, elégedetlenségében, magára hagyott­ságában, kijátszottságában a szoczializmus felé hajli­k, nem mint világnéz­et, hanem mint hatékony szervezet felé. A törzsökös hozzánk­tartozó mikor már elhajlik tőlünk, a friss hozzánk csatlakozót nem szabad idealizmusá­nál fogva maszlagolni. A mozdonyvezetők, ha rosszul járnak a szoczializmussal szakítva, döntő szolgálatot tettek a nemzetköziségnek. Ha jól járnak, döntő csapást mérnek rá. Ezt kell az illetékeseknek jól megérteniük. Nincs a munkásságnak, a mai renddel elégedetleneknek egyetlen panaszuk sem, mely nem volna jogosult. S ha az igazság az lenne, hogy a mai rend alapján lehetetlen a bajokat orvosolni, magunk is át­mennénk az ő tábo­rukba. De a végzetes, az égbekiáltó az, hogy nem a mai zenetben van a hiba, hanem polit­ikusokban és társadalmi tényezőkben. Nem kellenek ide Leninek, Troczkijok, még Bo­kányiak és Adler Viktorok sem. A mai polgári rend polgári kormányzatának versenyre kell kelnie az agitató­ikus népboldogítóval, a szer­vezetek hatalmi szorításával, de kell iga­

Next