Az Ujság, 1919. október (17. évfolyam,116-142. szám)

1919-10-10 / 124. szám

Egyes példány ára 80 fillér. Budapest, 1919. XVII. évfolyam, 124. szám. Censurat: Albu* Péntek, október 10. Előfizetési árak : " Egész évre ... 220 « — « Félévre_____110 » — » Negyedévre _ 56 » — » Egy hóra ___20 » — » f Egyes szám ára Budapesten, vidé­­­­ken és a pályaudvarokon 80 fillér. Megyeien hétfő kivételével minden nap, ünnep után is.AZ ÚJSÁG SZERKESZTŐSÉG: Budapest, Rákóczi-út 54. az. T­elefon: J­ózsef 13-35, József 1 32-55. KIADÓHIVATAL: Budapest, Rákóczi-út 54. az. Telefon: József II—26 és 13—36. FIÓK KIADÓHIVATAL: Budapest, Erzsébet­ körút 43. Instiintare. Trupele de ocupatiune romane, prin consi­­luul comunal al Capitalei a rechizitionat in mai multe locuinte particulare, apartamente pentru ofiteri. Comanduirea Pietei romane (Veres Pálh H­­ulcza 1.) someaza pe propietarii sau chiriasii camerilor rechizitionate, ca in decurs de 21 de ora dupa aparitia acestei instiinteri sa de ur­­matoarele date pe adresa de mai sus: 1. Numele propietarului sau chiriasului. 2. Adresa exacta a camerei. 3. Numele complect al ofiterului ce ocupa: camera, aradul si Regi, unde in prezent im sa afla ofiter clauza de sub Nr. 3 se va nota cu cuvantul „gol“. — Cei ce vor neglija acest lucru se vor pedepsi conform prescriptimulor ordo­­nantei relativ la cartiruire. Sef. Bír. Com­. Command. Picior B, Pesta Sít. Liza Eugen. Colonel P. Iván. Hirdetmény. A román megszálló csapatok tisztjei részére a fővárosi tanács több ■magánlakásban lakré­szeket foglalt le. A román térparancsnokság (Veres Pálné­ u. 1.) felhívja, a foglalt lakások főbérlőit, hogy 21 órán belül jelentsék be a fenti csimre egy ne­­gyed­íves lapon a következőket : 1. A főbérlő neve. 2. A lakás pontos estime. 3. A benne lakó tiszt teljes neve, rangja, és ezrede. A­hol jelenleg nincs tiszt, ezt a 3. tétel alatt „üres"* szóval jelzik. A mulasztók a lakásadásra vonatkozó ren­delet értelmében bűntettetnek. A beszállásolási hivatal Budapest főnöke térparancsnoka Lizo Eugen hadnagy. P. Iván ezredes. ROVÁS. Mun­kanélk­ü­ji munkások, hiv­atal nélküli hivatalnokok, katedranélküli oktatók soka­dalma el-ellepi az­ országot, gyülésezik, szer­vezkedik s kisüti, hogy élni nem jó, hanem muszáj. "Nincs az a bőségkamra, melyből táp­lálni lehetne őket, s nincs az a politika, mely most a bőség szaru­jára tehetne szert". Ide munka kell, S az isten szerelmére, ha már megterem-­ teni nem tudjuk mind a munk­a­alkalmakat, legalább ne szalaszszuk el a kínálkozókat. A politikusok biokokat csinálnak, egyiket a másikkal szemben. Meggyőződésekről és elvek­ről egyenetlenkedj­ek, holott, egyről van szó: munka. IS tegnap hallottuk, hogy kapunk sze­net és van kitermelhető szenünk elég. Hát üljenek össze mind a politikusok és dolgozza­nak azon, hogy legyen már itt a kapható szén és termelődjék már is az itt termelhető. A fehér és vörös színnek semmi jogezime nincsen ehhez az életalaphoz. Nincs jussuk egymás ellen lobogni, mikor össze kell ü­lniök : termel­jük meg együtt a szenet s ha ez megvan, ezzel a tisztviselő is jutott hivatalhoz, a tanító is katedrához. S ha már itt tartunk, akkor ve­szekedhetünk tovább. Üdvözöljük Andrássy Gyula hangját. Nagy messzeségből ugyan, de mégis , már tudjuk, hogy van. Gondol arra is, hogy a munkásságot nem lehet mellőzni s ily módon mellőznék. Sajnos, arra is gondol, hog­y még nem állunk jogalapon és ilyen fajtán ő nem akar aktív szerepet vállalni. Rosszul teszi. Ma senki sem lehet válogatós és ma minden szerep aktív, nemcsak a­mely kor­mányelnökségre visz. Az újonczok egész se­rege izzad most pártalakításokon, alakított pártok feloszlatásán, összeolvasztásán. Miért nem segíthetne ebben is a nagy gyakorlatú tekintély ? Az ország tele van szenvedélylyel és tévedésekkel. Miért nem tudna Andrássy jogfolytonosság nélkül is a szenvedélyeken úrrá lenni, s tévedéseket eloszlatni ? A pénzviszonyok tűrhetetlenek — kevés a pénz és sok a fajtája. Talán mégis kijön az a rendelet, mely elrendezi ezt a kérdést. De aztán ki kell jönnie a propagandaspiniszternek is és szuggesztív erejét, melyet eddig pártczélok javára oly nagy diadallal érvényesített, az or­szág érdekének szolgálatába kell állítania. Arra kell hatnia, hogy a­kik bíznak a kormányban s az ország érdekében állónak vallják kormányon maradását, azok respektálják is rendelkezéseit s higgyék el neki, ha azt mondja : ez a pénz ennyit ér, az annyit, vagy minden fajtája ugyanennyit. Ha nem válogatnak a pénzekben, akkor nem is kell belőle annyi. Egy kormányt nem az tart, ha éljenzik, hanem ha engedel­meskednek neki. S egy propaganda akkor ér valamit, ha a gyűlés után is megmarad a ha­tása és áldozatra is késztet. Lapunk mai száma 8 oldal* 1 A zsidókértéshez. Irta Kőtor Tam­ás.­­ II. Őszintén bevallom, simes bennem az a nyugodtság, melyet írásomra erőltetni aka­rok. Nem vagyok ujoncz a publiczisztikában s tudom, hogy a politikai ellenfél elereszt mindent a füle mellett, a­mi meggyőző lehet s rácsap azokra a részletekre, melyeket gyönge pontoknak talál. Istenem és én nem vitat akarok s nem dialektikai győzelmet, én minden idegrostomban érzem az idők súlyát s­­tudom, hogy idebent senki sem­ arathat diadalt, a másikon a nélkül, hogy a­ legyő­­zöttel a nemzetnek egy értékes tartalékát nem semmisítette volna meg. Fia vagyok magyar hazámnak s nem engedem magamat megfosztani tőle. De most nem a zsidókról van szó, a kiket támadnak, hanem a nemzetről, mely ne nélkülözzön a súlyos megpróbál­tatás idején senkit, a­kit föl­használni tudna. Ne nézzük tehát ellenséges szemmel a zsidók közgazdasági szereplését, mert ma, a­mikor minden közgazdaság, erre kell támasz­kodni, akármiképp vélekedjünk is róla. Köz­gazdasági szervezetünk több évtizedes tem­é­szetes fejlődése alapján is gyönge a rá váró terhekhez mér­tok, leh­et-e hasznot várni tőle, ha most éreztetik v­ele felekezeti voltát? Még ha bolsevista alapon el is szednék a zsidó kéztől minden tőkéjét, a régi gyakor­latot, a nagy tapasztalatot, szakértelmet s a teremtett kötelékeket a világpiaczc­al, az ezeken nyugvó bizalmat nem lehet a tőkével együtt kisajátítani. Nem lehet hirtelen át­venni az ír Unián nők és Krausz Simonok, a Weisz Manfrédek és a más nagyiparosok hiva­tását Ullmalmok, Krausz Simonok és Weisz Manfrédek nélkül. S nem lehet őket meg sem tartani teljes munkaképességükben s mun­kájuk hatékonyságával, ha, mint mentesített kivételek élnének a sárgafoltos zsidóság kö­zepette. A zsidó közgazdasági túlsúly a zsi­dók számára ghettószerűen állt elő azzal, hogy ez az­­­igazat derogált a nem zsidó tár­sadalomnak. A zsidóknak a ghettó megszün­tetését jelentené, ha Károlyi Imre szava sze­rint a keresztény társadalom rálépne ezekre a pályákra. Ez nem antiszemitizmus, ennek a zsidóság részéről nincs is akadálya, hiszen tudott dolog, hogy bankok, vállalatok szíve­sebben látnak keresztény tisztviselőt, már azért is, hogy ne fessenek annyira zsidóul. Még egyszer konstatálom a közgazdasági zsidó befolyásról: mindig nem zsidó, hanem országos törekvések és keresztény irányítók rendelkezésére állt nem mint úr, hanem mint szolga. Hadd mutassam ezt ki a zsidó sajtó­ról is, mely — ismétlem - csak a napszámo­saiban zsidó, a­­céljaiban és irányaiban épp úgy, mint a közigazgatás, a politikai vezérek uralma alatt áll, a­kik nyilvánvalóan megint nem zsidók.________________________________ Már most értem, hogy mivel a destruk­tív irányzatok közvetetlenül a sajtóban konstatálhatók, tehát a sajtót látják destruk­tívnak s mivel munkásai többsége zsidó, hát a zsidókat látják annak. De méltóztassanak csak egy kicsit végigtekinteni a magyar po­litikai élet néhány évtizedén. A Tisza Kál­mán elleni csatákat, mikben a legerősebb fegyver mindig a korrupczió, a panama és a választási visszaélés volt. Hogy vadult el ez a vítus Bánffy Dezső alatt, h­ogy züllött el a parlamenti erkölcsösel együtt az igaz­ságosság szempontja a kritikus obstrukcziók folyamán, a­mik alatt már puszta idő­fogyasztás czéljából botrányokat, leleplezése­ket egymásra halmoztak. Hadd emlékeztes­sek a Tisza István elleni vad­haj­tó vadásza­tokra, miknek révén tisztán Tisza István megbuktatására használták föl a demokra­tikus jelszavakat, majd az úgynevezett pa­­ezilizm­ust. Ha végignézik ezt a sort, akkor a parla­mentben és a közéletben látják megszületni a destruktív motívumokat s az ottani folya­matot kisérte ,vad lármával a sajtóbeli zene­kar. A végzetes fakeziózus ellenzékiség, szem­ben egy megdönthetetlen többséggel, vete­medett ezekre a demoralizáló eszközökre s minden „zsidó" lap, mely ebben a munkában részt vett, egy-egy közéleti vezérférfiu inten­­ezicát szolgálta vele. Megint nem arra akarok kilyukadni, hogy tehát a nem zsidó politikus a bűnös a közerkölcsök lerontásában, csak arra, hogy a sajtó nem az az önelhatározású hatalom, a­minek nézik : a benne rejlő zsidó erő nem irányít,­­ hanem engedelmeskedik. De akaratlanul is rákényszerülök a­ követ­keztetésre, hogy ha tisztább erkölcsöket, szo­lidabb fejlődési tempót, konszolidácziósabb sikert akarunk, akkor az egész közéletet kell átreformálnunk, nem csupán a sajtót. Ha a közélet megmarad a réginek, a sajtó nem változhatik meg. Ha megváltozik, hozzá kell nemesednie, akár zsidó, akár nem. Az is plauzibilis, hogy a­ zsidó újságíró fajiságánál fogva inkább hajlik a destruk­­czióra s erre nagyobb tehetsége van, mint a­­ nyugodt, magyar temperamentumnak. A faji kérdésre még vissza fogok térni, ezúttal el­fogadom a tételt, mert egyszerűsíti a kér­dést. Ha a zsidó újságírónak a destrukczió az eleme, akkor magában fog elpusztulni, mihelyt a közéleti erkölcs tisztulása ettől az elemtől megfosztja. Ellentmondás nélkül elismerem a sajtó útján elharapódzó erkölcstelenséget, cziniz­­must, trivialitást, családi tisztaságot pusz­tító trivolitást. De itt is az optikai csalódás nyilvánvaló. Mert ezek a nyugati kultúrák dekadens tünetei, nem a magyar zsidóé. A­ botránykultusz, az ordító újságczimek, a harsogó reklámmal való kiváncsiságtenyész­­tés az ilyen közlemények mellett, ezeket olyan nyugati sajtóktól tanulta meg a ma­gyar, melyek éppenséggel nem mondhatók zsidóknak. Ennélfogva nem is szüntethetők meg a zsidó újságírással, a­hogy nyugaton keletkezett zsidó újságíró nélkül. Nagyon kérek mindenkit: ne lássanak ebben a fejtegetésben zsidóvédelmet, sajtó­men­tegetést. Én a magyarságon kívül más megvédelmezendőt nem ismerek el. De a ma­gyarságot szolgáltatjuk ki, gyöngítjük le, ha hulljon a férgese-kiáltás mellett a házat gyújtjuk föl poloskairtás czéljából. Károlyi Imre r­á­mutatott, hogy a károktól olcsóbban, igazságosabban is lehet szabadulni. Hadd fejezzem be mai czikkemet azzal, hogy a ma­gyarság nem olyan erős, hogy amputálhatná magát antiszemitizmus czímén és sohasem lehet olyan gyönge, hogy fölényes, hatalmas gazdája ne maradna zsidóságának.

Next