Az Ujság, 1921. január (19. évfolyam, 1-24. szám)
1921-01-26 / 20. szám
.1 U -■ 35./ ’J jL \. AI vb ¡ I *» Jgfocgt, Ifi?--------- 20. szám. „SZerda, Január 26, Előfizetem ára?: * ""./^ j." . . ... .A-' " lg? SZERKESZTŐSÉG: Egész évr»'.*r..r....^... 440 K — I mmho* f rw mmn —— A Budapest, Rákóczi út 51. sí. Félévre'. ......1X 220 „ MtfMI KmMW M. ■ M Telefon: József 13-36, Jóseef 132-5® Egf^rér*"""Z"! Y ” S E mfWi KIADÓHIVATAL: Bg^es szám dra BudapestVa, Tidé- tefg 1MSP 1' JP? ebi WP. J Budapest, Rákóczi-ut 5A ez, kea es a pályaudvar,okoa a korona. SS H H ^ M Telefon: József 13-35, József 10-28, ara M M M ^ B S m ,6“ss-i mwnapok M miHal fk m ^sm fiókkiadóhivatalkivételivel; nofmen nap. ’**'■“* Budapest, Erzsebet körút 18. .....................................................................................................................................................................II................ l ■■■■ m — ■i n , ROVÁS. Sándor Pállal szemben Ugrón Gábornak kell igazat adnunk abban, hogy nem a keresztény kurzus l’kott meg, hanem azok, a kik a kereszténységet czégévül használták föl olyan hatalmi politkárm.■& melyben semmi se volt a kereszténységéig^ szelleméből és erkölcséből. Sándor Pál tehát tévedett, mikor jóhiszeműen elfogadta azt az elnevezést, amelyet ezek rosszhiszeműen használtak és kihasználtak. Ha Hegedűs Lóránt, akinek nincs pártja se nemzetgyűlésben, sőt mandátuma sincs, azzal a gondolatical áll elő, hogy jó lenne a nemzetgyűlésés a mandátumok életét meghosszabbítani, egy dolog mindenesetre bizonyos, akár jó a gondolata, akár nem, se pártérdek, se a mandátum érdeke nem diktálta. Ez kétségtelen lévén, nem szabad csodálkozni, hogy a gondolatát általános gyanakvással fogadták . • * Keresztény szoczialisták és kisgazdák nem győzik eléggét biztosítani egymást arról, hogy közösen töltött életüknek az lesz a legszebb pillanata, amelyben csakugyan elválnak egymástól. .A pesszimisták tehát, akik folyton azt hirdették, hogy ezek a pártok soha se lesznek őszintén egy véleményen? megbuktak. Az idő ezt a harmóniát is megérlelte és nem is tartott olyan sokáig, mint amilyennek az érdekelt felek érezték. E£y síéiért. A pártkeretekbe sziárult ellentétek feszegetik mindjobban akartok egységét. Amit ma pártbomlásnak.'iU alakulatok kísérletének látunk, nem egyéb, mint egy súlyos hibának ,vagy — mondjuk — tévedésnek természetes folyománya. A tévedés az volt, hogy az indulatok, gyűlölségek és hangulatok jelszava elegendő a tömegvonzásra s egységesítésre. Ezek a jelszavak ideig-óráig érvényesülhettek, addigi, amíg ki nem derült, hogy az ország életkérdéseinek megoldására nemcsak nem alkalmasak, de egyenesen hátrányosak. Amint,a keresztény biokba tömörült pártokon belül az országos érdekekre való tekintetek kezdtek felülkerekedni, óhatatlan volt az ellentétek kiütközése. Az egyoldalúság x x x politikája ebben a pillanatban elveszítette domináló pozícióját, mert kiderült róla, hogy vele alkotni nem, csak újabb romokat lehet produkálni. Nem a keresztény gondolat hibája volt ez, hanem annak a szellemnek, amelyet a szélsőséges jelszó politikusai belémagyaráztak. Most megint új pártalakulatok vajúdnak. Mégpedig a nemzetgyűlésen belül és azon kívül. A szándék, amelyből ezek az alakulatok kisarjadzanak, kétségkívül az, hogy az országnak életerőit egybe kell foglalni, hogy életképessége kibontakozhassék. Jobbról is, balról is belátják, hogy az építő munka meg nem indulhat, ha a munkában részt nem adunk minden komoly és becsületes akarásnak s ha nem teremtjük meg az együttműködésnek reális lehetőségeit. A jelszópolitika itt, ebben tévesztette el kalkulusait. Ki akart zárni osztályokat és felekezeteket, abban a hitben, hogy a jelszó maga elegendőnek bizonyul az egyoldalú erők érvényesülésére az alkotó munkában. Ma már ennek a politikának a képviselői is kezdik belátni tévedésüket és a mérséklet béklyóit iparkodnak ráverni saját indulataikra. A közelmúlt emlékei és tapasztalatai azonban még sokkal frissebbek, semhogy az első tavaszi fuvallatraleszóljanak. Az új alakulatok létjogosultsága attól függ, hogy valóban fel tudnak-e emelkedni oly magasságba, ahol csak egyetlen őzés lebeg előttünk: az ország kiemelése abból a hínárból, amelybe a forradalmak és küserőszak taszította. Ehhez elsősorban szükséges, hogy a kellő tanulságokat vonják le az eddigi pártala■laüásokhól a ne, kövessék el ugyanazokat a hibákat, amelyek a mostani bomlási folyamatot előidézték. Ellentéteket kompromisszumokkal áthidalni, tüzet s vizet egy edénybe dobni, keveredéseket produkálni a vegyvonzás törvényei ellenére, nem biztat sikerrel egy oldalon sem. Egyöntetű, egyakarású pártok kellenek, amelyek a kitűzött czélt minden egyéni vagy pártérdek nélkül iparkodnak elérni s a czélba vetett hitükben találják meg az önfegyelmezés erejét. Kísérletezésekre nincs sok idő, mert az élet egy pillanatra sem áll még s minden nap megköveteli a maga szükségleteit. Ezeket felismerni, ezeknek szolgálni s ezeket kielégíteni csak olyan alakulatok képesek, a melyek hivatásukat felismerik és Hivatottságukat be is tudják bizonyitani. H debreczeni temp (Baithazap "Dezsőt Zoványi Jenő és Haypál Benő nyilatkozata* — A debreczeni kálvinisták el vannak keseredve* — A nyomozás addig nem ért el eredményt.) — Az Újság debreczeni tudósítójának telefonjelentése. — Balthazár u első dr. püspök hétfőn délután érkezett hazai főegyházlátogató körútjáról Debreczenbe.Sidó felháborító eseményekről értesülve, a fcavizetevő nyilatkozatot tette: — Részletesen a szerdai presbiteri gyűlésen fogok nyilatkozni a nyilvánosság számára. Ma csak annyit mondhatok, hogy bár arról az oldalról, ahonnan egyházam ellen a szakadatlan támadások jönnek, mindenre el voltam és el vagyok készülve, ilyen elvetemültség lehetősége mégis kívül esett a feltevésemen, azért érthető a lelki megrendülésem. A Nagytemplomot ezután magunk fogjuk őriztetni egyházi rendőrséggel, mindaddig, amíg a tisztesség uralma ismét helyreáll városunkban. A Nagytemplomot a rajta esett gyalázattól országos ünnepélyes felszenteléssel fogjuk megtisztítani és azt hiszem, hogy ezt a rendőrség meg fogja engedni. A rendőrség számárakülönben az volna a tanácsom, hogy a tettesek iránt ahhoz az általa hivatkozott „feltétlenül megbízható forrásához forduljon, mert a kálvinizmus elleni titkos és nyilvános merényletek értelmi szerzősége minden valószínűség szeriit ebből, vagy legalább is azzal rokon, egyetértő forrásból származik. Rendkívül érdekes és jellemző, hogy Zoványi ■Jenő dr., az ismert egyetemi tanár, aki tudvalevőleg ellenséges viszonyban, áll Balthazár Dezső- vel, a,következő nyilatkozatot tette egy újságíró / .előtt:" — Egy előkelő zsidóasszonytól azt hallottam mostanában, hogy ő benne azóta ébredt fel a zsidó, amióta üldözik a zsidóságot. Hasonlót mondhatok én is, aki soha, semmiféle közügybe nem kevertem felekezeti szempontot. Most már bennem is éled a felekezetihez tartozó ember. Bármennyire is nagyot választotta el személyi és lelki ,szempontból a refomátus egyház jelenlegi hivatalos vezetőitől, ma már azt vallom ezeknek az üldözéseknek idején, hogy minden jó református magyar embernek kötelessége egyházának védelmére kelni és pedig csatlakozni kell azokhoz a hivatalos vezetőkhöz, akik illetékesek a harcz irányítására. Mindnyájunknak ez alá, a zászló alá kell sorakoznunk. Ami a nagytemplomi merénylet gaztettét illeti, ennek elvi jelentősége abban van, hogy azt feltíustásra kéren,ezek követték el. Egészen más és pedig sokkal komolyabb elbírálás alá esik az, hogy akármelyik felekezet a maga templomában, a maga énekét ne énekelhesse. Ez már hatósági üldözés, amelyhez hasonló csak az ellenreformáczió koráiban történt. ■ # : Haypál Benő nyilatkozata. ji budai református^jitniház népszerű lelkésze a tmbreczeni mewmfttrol ezeket mondotta munka•' td,Aunkmk^tm^ — IiilMi messziről az ember csak annyit lát, hogy ott tényleg a háttérben húzódik meg valaki, akinek eszközei semmitől sem rettennek vissza, még a, templomnak a megfertőzésétől sem. Minden józan gondolkodású embernek, akármelyik felekezethez, vagy akármelyik politikai párthoz tartozzék, csak egy véleménye lehet az ilyennel szemben: a leglesújtóbb elítélés. Én ugyanazon az állásponton vagyok, amit máma a Bortis-ban, fejt ki Az Újság, hogy mind a két oldalon, az egymással küzdelemben állóknak mind a két oldalán csak szomorúságot okoz az ilyen becstelenség. A legelképzelhetetlenebb becstelenség, amikor valaki a keresztyén tempómat, gyalázza meg. Ennél jobban önmagát már senki meg nem gyalázhatja. A nyomozás dolga kideríteni, hogy kik ennek az értelmi szerzők Mindenesetre nagyon súlyosan elítélendők azok, akik a közhangulatot úgy teszik lobogóvá, lánggal égővé és úgy propagálnak bizonyos törekvéseket és tendencziákat, hogy ennek a munkának következménye az ilyen valóságos bűn, amelyért nekik maguknak is csak szégyelliök lehet magukat. — Arra a híresztelésre, amely a zsidókra akarja hárítani az ódiumot, azt mondom, hogy őrültség ilyet feltételezni a debreczeni zsidóságról. Ez a zsidóság a masa exisztencziájának, sőt lélegzetvételének védelmezőjét tisztelheti Balthazér Dezsőben és abban a debreczeni józan kálvinista irányban, amelynek az a felfogása, hogy kálvinista ember sohasem állhat az üldözők mellé, hanem mindig az üldözöttek mellett van a helye. Négyszáz esztendős múltjának ez a tanulsága, négyszáz esztendős szenvedései, üldöztetései erre kötelezik a kálvinista embert. Bornírtság azt feltételezni, hogy most ez a zsidóság a kálvinistaság templomát, szent helyét akarná beszennyezni bármiféle érdekből is. Fel nem tételezhető ez zsidó, emberről. Az antikeresztény erkölcsről tételezhető fel csupán ekkora romlottság, amely nem válogatós* az eszközökben, csakhogy a maga czéljait szolgálhassa vele. ‘ .. . Nyomozás a merénylet ügyében. Debrecsenből tg]flftmtsma éjjel tudósítónk ! A reail* őrsife a Hagytp^rom elleni merénylet ügyében folytatja a nyagdozást, azonban ezidáig még semmiféle pozitív. ...adatra nem bukkant. A nyomozás eredménytelensége miatt a közhangulat különösen bizalmatlant Sághy Gyula rendőrfőtanácsossal szemben, ő volt az, aki a kálvinisták javára a Vígszínház által rendezett délutánt betiltotta, azzal az indokolással,, hogy ott politikai demonstráció készül, aminek a feltételezésére semmi oka nem volt. Mutatja ezt az is, hogy a főkapitány a betiltást nyomban hatályon kívül helyezte. Az egész közvélemény sürgeti, hogy derítsék fel a gaztettet és a rendőrség nyújtson védelmet a■ kálvinizmusnak a folytonos és állandó támadásokkal szemben. _ Egyébként nem érdektelen az sem, hogy a szószékre mázolt nyomtatott betűk teljesen azonosak és nyilvánvalóan ugyanazon kéztől származnak, mint annak a táblának a betűi, amelyet egyszer a tavalyi szép napokban függesztettek ki a Nagytemplom két tornya közé. A táblán a következő, kézzel mázolt felirás olvasható: Üsd a zsidókat! Most pedig ugyanez a kéz mázolta a Nagytemplom szószékjére az új jelszót:. Üsd a reformátusokat! Ha valaki kiváncsi erre’ a táblára, könnyen megtalálhatja. A debreczeni államrendőrség bűnjelkamrájában van és a nyomozástvezető detektivcsoport megállapította a két felírás betűinek teljes azonosságát. A debreczeni református egyházszerdán délután, öt órakor presbyteri ülést fog tartani, amelyen foglalkozni fog az egyház ellen intézett támadások ügyével. Ennek a tárgynak rendkívüli fontosságára való tekintettel az elnökség az összes tagok feltétlen megjelenését kérte. A gyűlésen Balthazár Dezső püspök fog elnökölni, ki hosszabb nyilatkozatot fog tenni arról, hogy a Nagytemplomot a rajta esett gyalázattól milyen módon lehet megtisztítani. Hir szerint a presbyteri gyűlés el fogja határozni, hogy a bemocskolt papszéket, valamint a, bepiszkított Úrasztalát is el fogják égetni, Ezeket újakkal helyettesítik. A papszék azért is nevezetes, mert 1818-ban, amikor az országgyűlés a kálvinista Nagytemplomban ülésezett, Kossuth Lajos ezen a széken foglalt helyet. Maga a Nagytemplom is nemcsak egyházi, hanem történelmi szempontból is roppant nevezetes, ezért tehát a Nagytemplom új felavatását, országos ünnepség keretében fogják megtartani. Hogyan történt a szombati ünnepség „betiltása. Hirt adtu^^í® arról, hogy a rendőrség a.Temploma egyesiüi^azonbati ünnepélyét betiltotta. Ennek a tál ^vj^jatsftegyház javára rendezett ünnepélynek az elsőfokú rendőrhatóság által való betiltása a következőképpen történt : Tudvalevőleg a kálvinista egyház ének- és zeneszakosztálya szombaton délután öt órakor ének- és zenedélutánt akart rendezni. E végből Szabi Lajos kántor, a szakosztály vezetője még csütörtök délelőtt bejelentette ezt a rendőrségen, ahol engedélyt kért erre az ünnepélyre. A rendőrtsztviselő azt mondotta neki: — Tessék bemenni Sághy főtanácsos úrhoz, mert neki ebben az ügyben külön véleménye van. Szabó Lajos bement Sághyhoz, akinek előadta kérelmét. Sághy enje lakonikusan kijelentette : — A kálvinista Templomegyesület egyáltalában semmit sem kérhet. Az engedélyt nem adom meg. — Miért nem kaphatunk engedélyt ? — kérdezte Szabó. — Mert a Templomegyesület alapszabályai nincsenek megerősítve. Tehát semmiféle irányban nem is működhetik — hangzott a válasz..