Az Út, 1951. január-június (4. évfolyam, 1-26. szám)

1951-06-03 / 23. szám

1981. június 3—9-ig Ajtónyitás B­ereczky Alben gyülekezeti igehirdetései *Nagy örömünk van ma, igen nagy örömünk. Olyan nagy örö­münk, aminek az angyalok is örülnek az égben. Elmondom, — ha tudom és ahogy tudom, — hogy mi ez a nagy öröm.S így nyit ránk ajtót az Ajtónyitás huszonegy igehirdetésén keresztül maga az egyház Ura. Mert Bereczky Albert nem magáról, hanem a biblia Jé­zusáról tanúskodik ennek a kötet­nek minden sorában. ‘Az Urat kell befogadni, — írja —, az Úr Jézus Krisztust, vagyis azt, aki ahogy a szívedbe férkőzött, attól kezdve az­tán parancsol neked. Ez az ajtó­nyitás, tehát azt jelenti, hogy most már többé nem te dirigálod ma­gad, hanem ő dirigál, nem te gon­doskodol magadról, hanem ő gon­doskodik rólad." Ez a tartózkodás nem jelenti azt, hogy a szerző ne tárná fel legben­sőbb személyes meggyőződését, hi­tét. Sőt éppen ez teszi meggyőző­ivé és hitelessé tanúságtételét. Még­is: önvallomásai egytől-egyig a ne­mes tartózkodás fegyelme alatt, az ige megmagyarázásának, megértte­­tésének szolgálatába szegődnek. Csak annyit mond el önmagáról, ami éppen a magyarázott bibliai rész sz­em­él­y­is­égi ö­nm­áló hatá­sát tükrözi s ami nem elválasztja, nem különössé teszi a gyülekezet nagy többségétől, hanem ellenke­zőleg, eggyé kovácsolja az igehir­detőt az ige engedelmes hallgatói­val: . .. sokszor láttam őt az igé­ből, ahogy a szentírásból kilépett és egyenesen nekem szólt — olvas­suk. — Mindig olyan egyszerű dol­­gokat mondott... Megtörtént né­ha, hogy hetekig fénylett egy-egy szava és vannak olyan szavai az Úrnak hozzám, amik évtizedek óta élnek bennem. Mert csak ő tud úgy szólni.» Figyelemre méltó tanulság mind­, annyiunk számára a személyes bizonyságtételnek ez a módja. Az at nemzedék, amelybe Be­reczky Albert is tartozik, az úgy­nevezett belmissziói mozgalmakban tette személyes kincsévé az ige életerejét. De az ige közkincs s Bereczky Albert igehirdetői pálya­futása utat mutat a keresztyén hit­élet kezdeti állapotában veszteglő egyháztagok számára a lelki fejlő­dés egészséges, református iránya felé. Az ige, a benne felkínált és el­fogadott bűnbocsánat, békesség, öröm és a többi felsorolhatatlan mennyei ajándék, tehát maga az ige Ura: Jézus Krisztus, — nem azért adatott, hogy önző módon birtokoljuk és uralmunk alá hajtsuk, hanem azért, hogy mi ma­gunk belekerüljünk az evangélium erős sodrába s Jézus Krisztus tevé­keny életének birtokaivá, öntuda­tos szolgáivá nevelődjünk. Ez az érett hit a Jézus arcából ismeri meg Istent, nincs benne tehát egy morzsányi sem az önmarcangoló, szorongó álkegyességből. Az érett­­hitű ember gyermeki bizodalommá teljesedett engedelmességgel tekint Atyjára, s félelem helyett békesség költözik szívébe. •Mit csinált Is­ten a mi bűneinkkel, a te bűneid­del? Megbocsátotta! Nehogy azt gondold, hogy majd megbocsátja, majd egyszer, az ítélet napján... Isten az ítélet napját már megtar­totta ott, akkor, a Koponyák he­gyén és azon a véres kereszten el­törölte a mi bűneinket. Mindenki­ét! Nincs kivétel. Mindenkinek sza­bad útja van Istenhez.»­­ Aki ilyen istenes bátorsággal, evangéliumi merészséggel hirdeti Isten feltétel nélküli, ellenállhatat­lan izgalmát, — vájjon miért nevezik a „bűnbánat prédikátorán­ak ?" Már­pedig Bereczky Albert való­ban a bűnbánat prédikátora. Isten tágölelésű, mindent elfedező szerete­­te ugyanis önmagával való elége­detlenségre, élete előbbi, Istentől megítélt szakaszainak megtagadásá­ra ösztönzi a keresztyén embert. Azt mondja Bereczky Albert: i­ hosz­­szú idő óta,­­ talán egész éle­temben, de az utóbbi években kü­lönösen, a bűnbánat prédikátora vagyok. Az a mély meggyőződésem és hiszem, hogy a bibliából kap­tam ezt, hogy minden megújulás, erő, öröm és új élet forrása, a múlt alázatos és őszinte szégyenlé­­se." Így marad a keresztyén ember mindig fiatal, mindig lelkes s így válik mind alkalmasabbá arra, ami a keresztyéni élet lényege: minden nap újra kezdeni az életet, napon­ta megújulni. Nem a tegnapi hi­tünkből élünk, nem a múltbeli él­ményeinkből táplálkozunk, hanem Isten mai igéjének mai hittel való megragadásából. «Az én számom­ra. .. az ige minden nap friss» — vallja Bereczky Albert. Ez a vallo­más Jézus igéjéből veszi eredetét: «Isten nem a holtaknak, hanem az élőknek Istene.» A keresztyén ember tehát Isten keze alá juhászodik s nem annyi­ra azt hangsúlyozza, hogy Jézus az övé, hanem sokkal inkább azt, hogy ő a Jézusé. Jézus tanítványa, szol­gája:­tNem lesz zsákmány az egyé­ni üdvösség, hanem átalakul öröm­teljes szolgálattá ezen a világon.» Erre az örömteljes szolgálatra készítget mindannyiunkat a gyüle­kezet, amelyet Jézus életrehívó és életre küldő evangéliuma alakít mindinkább az ő tulajdon testévé. És itt időzzünk egy keveset a kötetnek az egyházra vonatkozó ta­nításainál. Bereczky Albert igehir­detését mélységesen áthatja a re­formátus egyházunk jó hagyomá­nyainak illata. Ezeket az igehir­detéseket bizonyára örömmel és épüléssel olvassa bármely más egy­ház fia is, de igazában csak a ma­gyar református egyház gyüleke­zeteinek szíve tud együtt dobogni az igehirdető szívével, amikor az egyházról van szó. Bereczky Albert számára a mi református egyhá­zunk­­, az egyház.­­ Hogy látja Bereczky Albert az egyházat? Mint ahogy az égési életet és benne az egyes embert: a maga sokrétűségében, bonyolultságában, fejlődése, növekedése menetében. Az egyház történelmi folyamata úgy vonul át a mindenség történel­mén, hogy közben ő maga is, a körülötte levő világ is, részben ön­tudatosan, részben ítéletes és ke­gyelmes körülmények hatására alakul, változik. El kell tehát uta­sítani magunktól a szektás erede­tű tévtanításokat, amelyek az egy­ház életének szerves szövevényét leegyszerűsítve ábrázolják, s a bo­nyolult kérdéseket olcsó megoldá­sokkal kísérlik elintézni. (Pl. hí­vők — hitetlenek; egyház — nem­­egyház mesterséges és merev szét­választása.) Az egyházban, épp úgy, mint az egész világban és az egyes emberben, hatalmas küzde­lem dúl: a jó és a rossz, a helyes és a helytelen, az igaz és a hamis, az új és az­­ élet-halál harca. Nincs olyan gyülekezet a mi egy­házunkban, nincs a gyülekezeteink­nek olyan részlege, amely az egy­másnak feszülő, egymással birkó­zó erők eme küzdelmét a maga ré­széről gyakorlatilag már eldöntött­­nek tekinthetné. Amíg az egyház Itt e földön él, élete útja dönté­sekből tevődik össze, amely dön­tésekkel — a­z igéből véve tanítást és segedelmet, — igyekszik min­denben Isten kedvében járni. Az egyház útját nem lehet előre kita­nulni, az egyház tagjait nem lehet érdemük, vagy elesettségük sze­rint önkényesen csoportosítani, mert ami tegnap helyesnek, jónak bizonyult az egyház életútján, azt ma kárnak és szemétnek ítélheti az ige időszerű tanácsa, s aki ma érdemeivel kérkedik, holnap meg­­szégyenülten veszi majd észre, hogy a tegnapi elesett ember ma már különb nála. Egyházban élni, egy­házi életet élni, az egyház útját járni nem egyszerű adottság, ha­nem éber engedelmességet igénylő, naponta megújuló feladat. Ebben a feladatban egyesülni, teljesítésé­ben egymásnak hasznára, előrem­e­­netelére lenni — mindannyiunk közös dolga. Egyházunk legfelelő­­sebb őrállója, Bereczky Albert így tesz erről bizonyságot gyülekezete körében: «Mi, azaz a gyülekezet és én, együtt vállaltunk egy nagy, fe­lelősségteljes szolgálatot a refor­mátus egyházban. Együtt lettünk püspökké, együtt lettünk a refor­mátus egyház egyik vezetőjévé. Mi tehát ezt a szolgálatot közösen vé­gezzük, és én meg vagyok győződ­ve róla, hogy ha a ti imádságotok, a ti hitetek és szeretetetek magam­ra hagyna, összeroskadnék.t. Az egyház útja a világban vezet, szolgálata a világért van, vagyis: „...ugyanaz a dolga, mint az ő Urá­nak is volt a földön.», s aki szív szerint beleépül Krisztus földi tes­tébe, igent mond erre: «Felragyo­gott előttem most a képe egy bűn­bánatban, hitben és hálaadásban megújult magyar református egy­háznak, amelynek boldog kiváltsá­ga, hogy ezen a magyar földön szolgálhat, dolgozhat és építhet vi­dám szívvel a földi nép, a földi haza javára, lelki és anyagi dolgokban egy­aránt és neki magának nincs más igénye, csak annyi, hogy az ő Urát követhesse, aki nem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon és adja az ő éle­tét váltságul sokakért.» Cselekede­tekben gyümölcsöző­­ szolgálatra serkent az Ajtónyitás mind a hu­szonegy igehirdetése. Nem foglal­kozik azzal a hasztalan igyekezet­tel, amely erőt vett világszerte sok teológuson, hogy tudniillik, mi­ként lehetne a bibliából kiokoskod­ni a felelőtlen mennybetekintés és a világgyűlölés elvi alapjait. Az Aj­tónyitás nem iparkodik megnyug­tatni az egyház lelkiismeretét, hogy: nem kell keresztbe szalmát sem tenni a földi élet körülményei­nek és intézményeinek jobbá téte­léért, az emberiség békésebb, igaz­ságosabb, emberhez méltóbb jövő­jéért. Éppen ellenkezőleg, szomja­san keresi és hirdeti az igéből: mi a dolga, feladata, hivatása az egy­háznak a mai időkben, a mi vilá­gunkban. * Különös és érthetetlen, — olvassuk, — hogy az ő nevében úgy akarják szeretni Istent és a mennyei hazát, hogy nem szeretik ezt a szeretetre szomjas embervilá­got. Igen, azt a világot, amelyet Is­ten­­így szeretett, hogy az ő egy­szülött Fiát adta érte. Amikor ő hús-vér emberként itt élt, az ő egész világot átölelő nagy szívében volt egy forró hely a saját népe számára. Nem ismerek a szentírás­­ ban Isten emberei közölt senkit, akiből ez a szeretet hiányzott vol­na. Keresztyének, hívő gyülekeze­tek! Ne azt szégyeljétek, ha szere­titek és szolgáljátok népetek ügyét, békességét és boldogságát, hanem szégyeljük azt... hogy keresztyén létünkre olyan hiányos, olyan si­­ratnivalóan kevés bennünk ez a szeretet.» Amint ez az izzó haza­szeretet eggyé olvad és táplálkozik a földi hazánkkal eggyé olvadt és azt tápláló magyar református egyházunkkal,­­ úgy sarjad ki eb­ből az izzó hazaszeretetből az or­szághatárokat áttörő, faji és nem­zeti korlátokon áthatoló szeretete és szolgálata minden népnek és az egész emberiségnek. Szívet-lelket gyönyörködtető, hit­mélyítő olvasmány az Ajtónyitás. Aki igehirdetésre, még­hozzá refor­mátus gyülekezeti igehirdetésre vá­gyik, felüdül és megerősödik olvasásakor. Ezen felül, aki még közelebbről meg akarja ismerni a megújuló magyar református egyh­áz életét, s meg akarja ismerni annak az új magyar teológiának néhány voná­sát, amelynek alapjait éppen Be­reczky Albert igehirdető és tanító szolgálata vetette meg, s nem nél­külözheti ezt a szép magyar nyel­ven írt gyülekezeti igehirdetés­­gyűjteményét. Fekete Sándor mtsi­tt. A ceglédi gyülekezet három nevezetessége: a nagytemplom, az épülő felszegi templom és a gyülekezeti énekkar Cegléd, május. A hatalmas, mintegy kétezer ülőhelyes ceglédi templomban a gyülekezet kitűínő énekkarának szárnyaló énekét hallgatom. Isten­ben boldogult Árokháthy Bélára, egyházunk ének-ügyének lelkes úttörőjére, fáradhatatlan munkájá­ra emlékezik ma a ceglédi gyüle­kezeti énekkar s megszólaltatja fe­lejthetetlen Árokháthy Bélának zsoltár- és dicséret-feldolgozásait. Míg élt, nem igen értették meg, mit akar, miért buzdítja gyülekeze­teinket ősi zsoltáraink és szép, régi énekeink eredeti ritmusban való éneklésére. De alig néhány évvel halála után, amikor megje­lent az új énekeskönyv, volt mun­katársai és barátai, egyházi ének­ügyünk mai fejlesztői, egyre több sikerrel teszik közkinccsé Árok­háthy Béla örökségét. Ha már itt vagyunk az egyházi éneklésünket oly szépen ápoló ceglédi gyülekezetben, ismerked­jünk meg három nevezetességével: a nagytemplommal, a most épülő felszegi templommal és a gyüleke­zet jól vezetett, csengő hangú énekkarával. — A DUNA-TISZA KÖZÉNEK ez a jelentős építészeti alkotása harmincöt esztendeig épült. 1835- ben kezdtek építeni, Iluid József műépítész tervei szerint. Kupolája, a villámhárító hegyéig 60 méter, a templom két tornya 40—40 méter magas. Belül a templom 44 méter ho­sszú és 31 méter széles — így tájékoztat bennünket Bükki Zsig­­mond esperes. Aztán még elmond­ja, hogy ez a most már három részre tagozódott hatalmas gyüle­kezet Szegedi Kis István reformá­torunk gyülekezetei közé tartozik. Az ő tanítása, ceglédi szolgálata erősítette meg a gyülekezet alap­jait. A ceglédi gyülekezet tudós lelkipásztorai sorában több ra­gyogó név között emlékezetes ma­rad számunkra Czeglédy Sándor neve. Emlékét mindennél mara­dandóbban őrzi hűséges munkája, az újszövetség új fordítása és a tel­jes biblia kéziratban maradt fordí­tása. Bibliafordítóink mostani bib­liarevíziója nagy részt az ő hátra­maradt kézirata nyomán hal­ad. A FELSZEGI GYÜLEKEZET a felszabadulás után alakult. 1947- ben fogott hozzá a templom építé­séhez. Amint végig megyünk a szép modern templom homlokzata előtt, tizenkilenc jól kimért lépést számolunk. A templom hossza en­nek több mint kétszerese. Az új templom még kívü­l-belül vakolat­lan, padlózatla­n, egyelőre csak szé­kekkel bútorozták be. Így befeje­zetlen állapotába is látszik, hogy sikerült alkotás. Egy helybeli presbiter tervei szerint épül. A templomépítésről Kőváry László lelkipásztor ezeket mondja: —­800 forintunk volt csupán, amikor kezdtük. Egy nagyobb telket megvásároltunk s közben a gyülekezet dicséretes módon ada­kozásra indult. Először 17 ezer fo­rint gyűlt össze. Megkezdtük az építkezést. Egy év alatt másfél mé­terre emelkedtek a templom falai. 1948-ra teljes magasságra felrak­­tuk s felszereltük a vasbeton ge­rendákat. A következő évben elké­­szült a tető, beüvegeztettü­k az ab­lakokat s beépítettük a két ideig­­lenes ajtót. Építkezésünkben se­gítségünkre volt demokratikus kor­mányzatunk. Három részletben, összesen 65 ezer forintot juttatott gyülekezetünknek. Mindhárom rész­let a legjobbkor jött. Vagy akkor, amikor az adakozás elslankadt, vagy akkor, amikor áldozatkész­ségünk már kimerült. Városunk vezetősége is pártolta ügyünket: 100.000 darab téglát adott az épít­kezéshez. A gyülekezeti adomá­nyok végösszege: 110 ezer forint. VÉGÜL MEGKÉRJÜK Arany László lelkészt, a ceglédi gyülekezeti énekkar karnagyát, be­széljen az énekkar megalakulásáról, eddigi munkájáról, örömeiről és sikereiről. — Amikor mint segédlelkész Ceglédre kerültem —— mondja —, s hozzáfogtam az énekkar meg­szervezéséhez, nem sok biztatást kaptam. Legtöbben legyintettek:­ „Nem lesz belőle semmi“. Az első néhány énekkari tag azonban mégis összeszokott, egyre másra megtanulta szép zsoltáraink genfi ritmus szerint való éneklését a több régi, egyházi éneket. A gyüle­kezetnek eleinte szokatlan volt, de mind többen és többen kezdték megbecsülni és szeretni szolgálni akaró énekkarunk munkáját. Énekkarunkat más gyülekezetek is megismerték. Az énekkar mostani emlékün­­nepségén fültanúi lehettünk annak, hogy Arany László karnagy és a vezetése alatt álló énekkar derék, jó munkát, gyülekezetépítő szolgá­latot végez. Méltán idézte az em­lékünnepély előadója Cs. Tóth Kálmán Árokháthy Bélát: „Az énekkar a legalkalmasabb arra, hogy a gyülekezetét megtanítsa énekelni és hogy istentiszteletein­ket a gyülekezeti éneklést vezesse.“ Bottyán János ­ Másodjára tesszük le lapunk „Gyülekezeti N­­íradót“-s számát a református családok tízezreinek asztalára. Sok olyan olvasónk táplálkozik majd ebben a hónapban ismét a magyar reformátusok nagy családjának heti kenyerével, aki eddig még nem ízlelte meg, nem élt vele. Méltó, hogy szíves szeretettel köszöntsük őket! Lapunk szerkesztője és mun­katársai gondosan, lelkipásztorok­hoz illő komolysággal, a szolgálat és az engedelmesség lelkével igye­keznek hétről-hétre elkészíteni „az Út“-at, egyházunk heti útravalóját. Az a törekvésünk, hogy az olvasók megérezzék minden egyes leírt szóban Isten naponta megújuló s naponkénti engedelmességre buz­dító jókedvének ízét és illatát. Az a hűséges és áldozatkész olvasó­gyülekezet, amely kezdettől fogva megbecsülte és felhasználta szolgá­latukat, e néhány sorban kérleli, hívogatja „az Üt“ új, eddig még csak havonkénti olvasóit: lépjenek közelebb s csatlakozásukkal női véljék, izmosítsák az olvasó-gyüle­kezet sokezres táborát. Ne elé­gedjenek meg azzal, hogy havonta egyszer veszik igénybe „az Út“-at, amelyet az egyház Ura kegyelme­sen hetenként ad az ő tanítványai­nak. Olvasó-gyülekezetünk apraja­­nagyja kinyújtja kezét s várja az új heti­ olvasókat. Felhívja azokat, akik eddig havonta egyszer része­sültek a heti kenyérben: üljenek le az ige terített asztalához vele együtt, erősödjenek meg vele együtt, hogy egyházunk mind szé­lesebb tömegei egy úton, egy aka­rattal haladjanak a megújulás felé.

Next