Az Út, 1952. január-június (5. évfolyam, 1-26. szám)

1952-06-15 / 24. szám

Június végéig megalakulnak az új egyházmegyék A ZSINATI TAKÁCSNAK az egyházmegyei határrendezés ügyében hozott május hó 16-i ha­tározata értelmében a dunamelléki egyházkerületben a kecskeméti, külsősomogyi, pesti és Solti, a du­nántúli egyházkerületben a belső­somogyi, drégelypalánki és pápai, a tiszáninneni egyházkerületben az alsóborsodi, felsőborsodi és közép­borsodi, végül a tiszántúli egyház­­kerületben a beregi, biharmelléki, Debrecen-városi, Debrecen-vidéki, nagykárolyi és nagyszalontai egy­házmegyék helyébe lépő bácskis­kunsági, délpesti is északpesti, a győr-sopron-pápai és somogyi, to­vábbá a borsodi és hevesi, végül a bihari és debreceni egyházmegyék­nek a zsinati tanács határozata alapján újonnan kell alakulniok. Ezekben az egyházmegyékben tel­jesen új tisztikart kell választani és számos más egyházmegyében is elrendelték a szavazást egyes tiszt­ségekre, pl. ott, ahol az egyház­megye területének megnövekedése folytán a tisztségek szaporítása vált szükségessé. Mindezekre a tisztségekre most folyik a válasz­tási eljárás és a PRESBITÉRIUMOK SZAVAZATAIKAT június 15-ig küldik be. A válasz­tások tekintetében az egyházkerü­leti tanácsok a zsinati tanács jóvá­hagyásával kivételes intézkedéseket tettek. Az újonnan alakuló egyház­megyékben például az új tisztikar megválasztása tekintetében a vá­lasztások lebonyolítása során az egyházkerület által kiküldött bi­zottságok járnak el.­­M­­ILYEN TISZTSÉGEKRE folyik ■*•*■*■ a szavazás az új egyházme­gyékben? A lelkészi és világi ta­­nácsbírák száma a legtöbb új egy­házmegyében 8—8 lesz. Hat-hat tanácsbírót választ a bihari, 12— 12 tanácsbírót a debreceni egyház­megye, a 11 egyházközséget szám­láló hevesi egyházmegye viszont csak négy-négyet. A legmagasabb a tanácsbírák száma a 115 egyház­­községet felölelő borsodi egyház­megyében, még pedig 18—18. A lelkészi és világi jegyzők száma általában 2—2 vagy 3—3, de egy­­egy új egyházmegye 1—1, illetőleg 4—4 jegyzőt választ. Az ügyészek száma általában egy-egy, de lesz három olyan egyházmegye (bihari, debreceni, borsodi), ahol 2—2 ügyészt választanak. Ezeket az eltéréseket az egy-egy egyházmegyébe tartozó egyház­községek számának különbözősége okozza. A már említett legkisebb és legnagyobb új egyházmegyén kívül az egyes új egyházmegyékbe tartozó egyházközségek száma a következő: somogyi 77, délpesti 47, északpesti 42, bácskiskunsági 41, győr-sopron-pápai 38, debreceni 36, bihari 28. AZ ÚJONNAN ALAKULÓ EGY­­HÁZMEGYÉK a zsinati ta­nács határozata értelmében ala­kuló közgyűléseiket július 1. előtt kötelesek megtartani, hogy amikor a régi egyházmegyék tisztikarának megbízatása lejár, az új egyház­megyék megválasztott, megerősí­tett és beiktatott tisztikarukkal nyomban megkezdhessék működé­süket. A választások megerősítése az új egyházmegyék alakuló köz­gyűlésének feladata. Az egyház­kerületi bizottságok elnökségei már meg is állapították az alakuló közgyűlések időpontját. Eddig be­érkezett adataink szerint június 25-én tartja alakuló közgyűlését a bácskiskunsági egyházmegye Sza­badszálláson és a somogyi egyház­megye Kaposvárott, 26-án az észak­pesti és a délpesti egyházmegye Budapesten az egyházkerületi szék­házban, a borsodi egyházmegye a Diósgyőr-vasgyári templomban és 30-án a győr-sopron-pápai egyház­megye Pápán, végül a debreceni egyházmegye pedig Debrecenben az egyházmegyei tanácsteremben. A bihari és hevesi egyházmegye alakuló közgyűlésének időpontja még nem ismeretes. ÉRDEKLŐDÉSSEL VÁRJÁK a gyülekezetek a választások eredményét. Kik az új egyházme­gyék vezető tisztségeire a legesé­lyesebb jelöltek, illetőleg hogy kiknek a megválasztása várható. A bácskiskunsági egyházmegye esperese előreláthatólag Pap Géza szabadszállási lelkipásztor, zsinati rendes tag, a dunamelléki egyház­­kerület missziós előadója, gond­noka pedig Szabó József kecs­keméti egyházközségi főgondnok, zsinati tag lesz. A­ délpesti egyház­megye presbitériumai valószínűleg Bükki Zsigmondot, az eddigi kecs­keméti egyházmegye esperesét fogják esperessé választani. A dél­pesti egyházmegye gondnoki tiszt­ségét a jelek szerint Jáky Gyula budapesti presbiter, a dunamelléki egyházkerület világi jegyzője, zsi­nati tag fogja betölteni. Az észak­­pesti egyházmegyében Bemne László péceli lelkipásztor, egyházkerületi lelkészi jegyző, a pesti egyház­megye rangidős lelkészi tanács­­bírája lesz valószínűleg az esperes, aki ebben a minőségben az elnöki teendőket a pesti egyházmegyében ellátta. Mellette a gondnoki tisztet Mészáros István, a gödöllői egyház­­község főgondnoka fogja betölteni. A győr-sopron-pápai egyházmegye esperesi tisztségére több jelölt is van. A gondnoki tisztre Hencze Béla, a jelenlegi pápai egyház­megye gondnokát fogják előrelát­hatóan megválasztani. A somogyi egyházmegye esperesjelöltjei: Ke­néz Sándor nagyatádi és Aváry Pál somogyaszalói lelkipásztor. A gond­noki tisztre több jelölt van. A bor­sodi egyházmegye gyülekezetei már megválasztották az új espe­rest Nádházy Bertalan diósgyőr­­vasgyári lelkipásztor, zsinati tag személyében. Bienes István, a diós­győri egyházközség főgondnoka, zsinati tag lett az új egyházmegye gondnoka. A hevesi egyházmegyé­ből még nem kaptunk hírt. A bi­hari egyházmegyéből sem érkezett hír. A debreceni , egyházmegyében Farkas Pál debrecen-kistemplomi lelkipásztor­­ és Gavallér Lajos megválasztása várható. Mindketten tagjai a zsinatnak és eddig is ve­zető egyházmegyei­­ (esperesi, illető­leg gondnoki) tisztséget viseltek.­­ EGYHÁZMEGYEI HATÁ­ROK megváltozásának idő­pontjába 1952. július 1-én, tehát az új egyházmegyék új tisztika­raikkal felkészülten fogják átvenni a reájuk váró fontos feladatokat. Harsányi György Kínai protestáns lelkész felhívása az Egyházak Világtanácsához „Bizonyságot teszek a mi Urunk Jézus Krisztus előtt, hogy az Egyesült Államok kormánya baktériumháborút folytat“ A Londonban megjelenő Religion and thie People című protestáns lap közöti azt a nyílt, levelet, amelyet Vang Csu-Csang északkínai kongre­­gacionalista lelkész az Egyházak Vi­lágtanácsához intézett. «Bizonyára Önök is hallottak már arról, hogy az amerikai támadóik Ko­reában és Északkelet-Kínában bakté­riumháborút indítottak. Hogy szem­tanúiként meggyőződhessem a bakté­ri­umiháború körülményeiről, magam is részt vettem annak a bizottságnak a munkálataiban, amely a kínai nép különféle szervezeteivel együttműköd­ve pontosan utánajárt és kivizsgálta ennek a gaztettnek egyes eseteit és következményeit. Saját szememmel láttam az ameri­kai támadók bakteriológiai had­viselésének bizonyítékait. Kína orvosi és tudományos szakértői pedig mind az arcvonalon, mind a mögöttes területeken igen széleskörű vizsgálatot folytat­tak le. Parancsoló szükségességnek tartom­­bélyegezzük a „•­­* Egyesült Ál­lamok kormányának a baktérium­­hadviselés által az emberiség el­len elkövetett háborús bűnét, amely az egész világ minden hívő em­berének megítélése szerint ellenkezik a keresztyénség alapelveivel. Becsüle­tesen érző és gondolkodó keresztyé­nek ennek a bűnnek folytatását nem tűnhetik. Lehet, hogy Önök képtelenségnek tartják ilyen aljas fegyverek haszná­latát az Egyesült Államok kormánya részéről. De ha Önök is saját sze­mükkel látnák azt, amit én láttam, keresztyén lelkiismereteik parancsára Önök sem kételkednének többé abban, hogy az Egyesült Államok kormánya igenis baktériumháborút visel. Mint keresztyén ember, lelkiismeretiem sza­vára, bizonyságot teszek a mi Urunk Jézus Krisztus előtt, hogy az Egye­sült Államok kormánya bakté­­riumháborút folytatott és jelen­leg is folytat. Szeretném az Egyházak Világtaná­csa komoly figyelmét­­felhívni arra a tényre, hogy a baktériumháború nem­csak a kínai és koreai népeket fenye­geti, hanem a világ minden népét. Ez a támadás nemcsak a kínai és koreai nép ellen irányul, hanem ugyanakkor az igazság, valamint az emberiség biztonsága és békéje ellen is. ,, Becsületesen érző és gondolkodó ke­resztyéneknek az egész világon össze kell fogniok, hogy együttes erőfeszí­téssel megóvják az emberiség igazsá­gát és biztonságiárt, ítéletet mondja­nak az amerikai támadóknak a bak­­térium­háború által elkövetett bűne felett és követel­jék, hogy hathatós szankciókat alkalmazzanak ellene. Ha ez nem történnék meg, a keresztyének a keresztyén elvekkel ellentétben­­jár­nának el. Jézus Krisztus mondotta: «Ti v­agytok a földnek sava, de ha * só megízetlenül, mivel sózzák meg azt? Nem jó azután semmire, hanem, hogy kivessék és megkapodják az em­berek.» Ha tehát mi is ilyenekké vá­lunk, a világ tisztességes és becsüle­tes embereinek ügyét áruljuk el. Ne­­künk minden erőnkkel harcolnunk kell ez ellen a gaztett ellen és teljesítenünk kell kötelezettségein­ket a becsületes emberek irányában. Az igazságnak győznie kell és meg kell védenie az emberiség biztonsá­gát­ — fejezte be táviratát Wang lelkipásztor. Dibellus püspök, a Német Evangé­liumi Egyház elnöke vasárnap a ber­lini Máriatem­plomban az I. Timo­­th­eus levél 3. fejezete alapján prédi­kált. — Az ige szerint­­— mondotta a püspök — az egyház olyan oszlop és fundamentum, amely Isten igazságára támaszkodik és azt hordozza. Így van ez? Vájjon nincs igazuk azoknak, akik azt állítják, hogy Isten igazságának nincs szüksége emberi edényekre vagy emberi támasztékokra, mert az ő igaz­sága önmagára támaszkodik és egy­ház nélkül, gyülekezetek nélkül, lelki­­pásztor nélkül is megállhat?! Ez bo­lond beszéd. Isten cselekedeteit to­vább kell adni nemzed­ékről-nemze­dékre. Ha te igazán hiszed, hogy Jé­zus Krisztus a világ megváltója, ak­kor törődni kell vele, hogy legyenek az egyháznak pásztorai, akik hírül vi­szik Krisztus halálának és feltámadá­sának hírét. Már így is ott tartunk, hogy az úgynevezett keresztyén orszá­gokban milliók nem tudnak erről semmit. Nemrég egy angol tábori lel­kész panaszkodott nekem: a kaszár­nyában megkérdezte egy órán a le­génységet, hogy mit tudnak Nagypén­tekről? Végre egy katona jelentkezett és ifjúsági olvasmányaira emlékezve diadalmasan felelte: Nagypéntek, ez olyan tisztiszolga féle volt Robinson Crusoenál, így van ez Angliában. Mit mondjunk mi, németek? — Mindenekelőtt pedig: Isten igaz­sága a gyülekezetben válik elevenné. Nem hiába állítja hitvallásunk egy mák­­mellé a «szentek gyülekezetét» és »a bűnök bocsánatát». Magá­nkeresztyén­­ség nincs. .Akinek nem felel meg az egyház, annak hite okvetlenül hajó­törést fog szevedni. Semmiféle jámbor vallási egyesülés nem lehet hordo­zója az igazságnak,­ egyedül az egy­ház, minden gyarlósága és gyenge­sége mellett is. — Az­ egyház oszlopa és erőssége az isteni igazságosságnak. Ez az igaz­ság nem hittétele­k gyűjteményében áll, hanem abban, hogy az isteni igaz­ Dibellus püspök­­ ságosság valósága érvényesüljön a vi­lágban. Isten valósága pedig annak az Atyának a valósága, aki azt akarja, hogy gyermekei eggyé legyenek a sze­­retetben. Isten igazságosságához ez is hozzátartozik. Ha minden titkot isme­rek is, szeretet pedig nincsen énben­­nem, semmi vagyok. Dibellus püspök prédikációját a kö­vetkező szavakkal fejezte be: — Szavammal és életemmel semmi egyebet nem­ akarok, mint arra töre­kedni, hogy Jézus Krisztus egyháza úgy álljon a világban, az egyes ke­resztyének előtt és a népek életében mint a béke ereje. Ezért hirdetem a békéhez való jogot, mint olyan em­beri jogot, amelyet mi keresztyének védelmezni tartozunk. Ezért mi, mint egyház, soha meg nem szűnünk a vi­­lághatadtiak felé kiáltani, hogy köve­teljük tőlük a békét és — ahol béke van, ott egység is van —, követeljük tőlük a mi német hazánk egységét, mint amivel adósaink Isten és embe­rek előtt. Ára 1 forint V. ÉVF. 24. SZÁM. • ORSZÁGOS REFORMÁTUS HETILAP • 1952. JÚNIUS 15 — 21 * Bereczky Albert püspök a sár­keresztúri gyülekezet beiktató ünnepén Bereczky Albert püspök vasárnap, június 8-án, új lelkipásztorának beik­tatása alkalmából meglátogatta a sár­­keresztúri gyülekezetet. A gyülekezet új lelk­ipásztorául Szántay Edét hívta meg, aki hosszú időn keresztül volt a Budapest-pozsonyi-úti gyülekezet se­­gédlel­késze. Bereczky Albert püspököt a Budapest-pozsonyi-úti gyülekezet több tagja elkísérte és részt vett a sár­kereszt­úri gyülekezet ünnepén. A beiktató igehirdetést a püspök a Timótheushoz írt első levél üzenete alapján tartotta: »Hálát adok annak, aki engem hívnek ítél, rendelvén szol­gálatra...“ (1:12.) Az ige elsősorban­­arra­­figyelmezteti a gyülekezetet és lelkipásztorát, hogy a köteles keresz­tyén alázattal és­­szerénységgel vonat­koztassa magára Pál apostol szavait. Ugyanakkor azonban a gyülekezetnek­­is és pásztorának is buzgón kell könyö­­­rögnie és munkálkodnia azon, hogy Jé­zus Krisztus, az egyház Ura, hűséges­nek ítélje. Nincs fontosabb követelmé­nye Istennek az evangélium bizonység­­tevői felé, mint a hűséig: hűség a gondjaikra bízott gyülekezet iránt és hűség — a gyülekezeti feladatokon túl ;— emberi kötelességeink minden terü­­letét — Ez a község — mondotta a püs­­pök — a békésen dolgozó emberek házaival, azontúl egész népünk ut­­asi egész emberiség, amelyre ránehezedik félelmes árnyékként a fenyegető há­ború veszélye, hűségre, felelős szolgá­latra hívja ezt a gyülekezetet, pászto­rával együtt. Ha következetesen és­­sokfelé tekintő felelősségérzettel váltot­tuk evangéliumi szolgálatunkat, akkor hűséggel tartozunk egész népünk és minden ember közös ügye: a béke iránt. Ezen a módon tehetünk ma mél­tó bizonyságot arról, hogy nem hiába neveztetünk Jézus Krisztus tanít­vá­nyainak. . Bereczky Albert beiktató beszéde után az új lelkipásztort megáldották a testvérgy­üle­kezetek lelkipásztorai, köztük a sárkereszt­úri gyülekezet, nyu­galomba vonult idős pásztora, Patay­ Emil. A Budapest-pozsonyi­ úti gyüle­­kezet énekkarának éneke után Szántay Ede lelkipásztor mondta el beköszöntő igehirdetését. Az istentiszteletet követő ünnepségen az új lelkipásztort Füle József vértesaljai esperes az egyház­megye lelkipásztorai nevében, Kara Pál lelkipásztor a Pozsonyi­ úti gyülekeznt nevében köszöntötték.

Next