Simon József Sándor: A spekulatív természettudomány alapgondolatai mint az Egységes érzetfilozófia rendszere (Budapest, 1904)

Psychologiai alapmeghatározások

az ideális psychikai képzetképmás a gondolkodás előtt örökre különböző tevékenységnek kénytelen feltűnni, mert a létvaló­ságnak simultán, autonóm, coordinált és positív érzetformája mindig ellentéte marad a gondolatiság successiv, heteronom, subordinált és negatív képzetformájának. Ha ez a megjelenési és önérvényesülési különbség nem volna meg az érzetnek és a képzetnek a valósága között, akkor a lét és tudás, valóság és ismeret, természet és lélek, dolog és gondolat teljesen ugyan­­azon egy dolog volna. Róluk tehát külön-külön, sőt egymással szembeállítva sem lehetne soha beszélnünk. Mind a ketten csak egyetlenegy összeforrt valamilyen harmadik tevékenységet alkot­nának. Míg ha egyedi külön-külön érvényesüléseknek alkotó elemi atomvonaltevékenységei nem ugyanazon egyek és azonosak volnának egymással, akkor a tudás soha sem vonatkozhatna a létre, az ismeret a valóságra, a lélek a természetre és a gon­dolatnak soha sem lehetne dologi tartalma. Egymással tehát soh­a sem lehetne szembeállítanunk őket, mert két egymástól örökre elütő oly tevékenységvilágot alkotnának, a­melyeknek semminemű érintkezési pontját se lehetne soha találnunk. Ha tehát meg akarjuk oldani az érzéki tapasztalatnak, az érzéklésnek s ez alapon a megismerésnek, a tudatalakulás­nak a mibenlétét, ha feleletet akarunk adni arra az évezredek óta nyílt kérdésre, hogy a létezőnek miként megy át a tar­talma érzékelésünk alkalmával a lélekbe, azaz ha meg akarjuk világítani az ismeretnek a magánvalóra vonatkozó transzcen­­dentális vonatkozásait, a képzetnek, a gondolati képnek érzeti és tárgyvalósági tartalmát, akkor legelső­sorban az érzeti és reális téridőnek a képzett és ideális téridővel való viszonyát kell érzékeltetnünk. Legelőször is azt kell kimutatnunk, mikép­pen alakulnak tudatunknak téridő­ képzetei a reális és h­aotikus téridő érzetnek hatásai alatt. Mert tudatunknak csakis ezen tevékenységében találjuk meg ismereteink objektivitásának és realitásának transzcendentális igazolását.

Next