Simon József Sándor: A spekulatív természettudomány alapgondolatai mint az Egységes érzetfilozófia rendszere (Budapest, 1904)

A Panaisthesis metafizikai és ismeretelméleti alapmeghatározásai

pezsgő téridővalóság, a­melynek egyedi érzéki tapasztalataink, azaz érzékleteink alkalmával újra meg újra relatíve elrendezett gondolati téridőjelenséggé, vagyis az alkotó elemi atomfeszült­ségeknek egyedileg sorozatias és ideig-óráig nyugalmasan össze­függni látszó rendjévé kell át- meg átalakulnia. Sőt még tovább is mehetünk ezek után egy lépéssel. S arra a nagy kérdésre térve ismét vissza, hogy a létezőnek miként megy át a tartalma érzékelésünk alkalmával a lélekbe, más szavakkal nem csak azt kérdezhetjük, hogy a létvalóság­nak rendezetlen, nemszemléleties, nem tudatos, h­aotikus érzeti téridőformája mint alakul át a gondolatiságnak rendezett, szemléleties, tudatos és sorozatias képzeti téridőformájává, hanem a kérdést ilyképpen is megfogalmazhatjuk: váljon a létvalóságnak egyszerre és egyenjogúan érvényesülő tömeges, anyagias, testies érzeti fizikai világa miként alakul át érzéke­lésünk alkalmával a gondolatiságnak egymás után sorozatiasan és alárendelten érvényesülő árnyékszerű, képies és lehelleties képzeti psychikai világává? Az érzeti atomfeszültségeknek úgynevezett simultán, autonóm, coordinált és positív összegyüttességi átmenete ugyanis nem csupáncsak a valóságos és abszolút reális és objektív tér­időtevékenység maga, hanem ugyanakkor egyúttal az úgyneve­zett tömegességnek, anyagiasságnak és testiességnek magának a megvalósulása is egyszersmind. Az érzet maga az objectív és abszolút reális téridő, de ugyanekkor maga az úgynevezett any­ag­os erőtevékenység is egyszersmind. A térnek és időnek a realitása csak magának az anyagnak és az erőnek más szavakkal való kifejezése. S a valóságos, reális téridőnek egymagában örökre elválaszthatatlan és felbonthatatlan egysége egyúttal az anyag­­erőnek önmagán belül örökre szétszakíthatatlan egysége is egyszersmind. Valamennyiöknek tevékeny és életeleven mibenléte pedig az érzet tényében érvényesülő atomösszfeszültségeknek simultánsága, autonómsága, koordináltsága és positívsége. És ebben a tényben kétségtelen magyarázatát is leli most már az úgynevezett materialistikus világnézetnek nemcsak a keletkezése, hanem az ismeretelméti, azaz létvalóságmagyarázó tehetetlensége is egyszersmind. Simon : Az egységes érzetfilozófia, rendszere.­­

Next