Wagner, Adolf: A tudományos gondolkodás alapvonalai (Budapest, 1923)

nak és indusoknak? Mi hasznunk abból, ha az indiai szanszkrit vagy más régi kihalt nyelvet újból ki­ássuk s a mai eleven szemléletünkkel ujjáébresztjük stb.? Még úgynevezett műveit emberek szájából is gyakran hallja a tudós (ha véletlenül nem vegyész vagy technikus, akinek gyakorlati céljait még leg­hamarabb megértik az emberek), hogy ő tulajdon­képen haszontalan tagja az emberi társadalomnak, hogy nem érdemli meg a kenyerét és hogy munkája csak a fáradság nélkül való jólétnek a takarója! Csak az furcsa, hogy ez a „fáradságnélküli munka“ számtalan túlórázással jár, akkor, amikor az „igazi“ munkás már régen a pihenésnek és fölüdülésnek adta át magát; hogy ez a foglalkozás a nappali mun­kán kívü­l még az éjjeli tevékenységet és gondolko­dást is megköveteli; hogy nagyon gazdag csalódá­sokban és szegény eredményekben; hogy ez a munka a ráfordított fáradsághoz és szükséges tanulmányok­hoz képest a világ legrosszabbul fizetett munkája, amelyet azonfelül az emberek nagyobb része buta­ságból és tudatlanságból rosszindulattal és lenézéssel hálál meg! Furcsa az is, hogy a kulturállamok ver­senyeznek egymással, hogy óriási költségek árán a „fölösleges“ munkának minél több ilyen terepét te­remtsék meg! És sajátságos módon mind arra törek­szenek, hogy „e nagyobbrészt értéktelen és haszon­talan“ munkára a legkiválóbb elméket nyerjék meg! Honnan ered a tiszta tudományos munkának ez a lebecsülése és másrészt honnan van a legyőzhe­tetlen szomjúság általában a tudásra, az ismeretek gyarapítására még azokban a gyakori esetekben is, amikor ennek a gyakorlati haszontalansága nyil­vánvaló? Honnan van ez az örökös kérdezőmánia, honnan a nagy vágyódás, hogy választ kapjunk az egyszer fölébredt szellem valamennyi kérdésére? A dolgot nem üthetjük el azzal, hogy az ember vá­gyódik az igazságra, mert először is nagyon sokan egyáltalán nem vágyódnak rá, vagy pedig azt hiszik, hogy már birtokában vannak. És ha másképen volna is, csak egy állomással tolódnék el a kérdés: mert akkor megint azt kellene kérdeznünk, honnan és mi­lyen mélységből ered ez a szomjúhozása az „igazság“­­nak, amely szomjúságnak a kielégítése oly sok eset­ben (legalább látszólag) egyáltalán semmire se jó?

Next