Az Aero, 1915 (3. évfolyam, 30-33. szám)
1915-11-01 / 30-31. szám
A Magyar Aero Szövetség hivatalos lapja A léghajózással, repüléssel, általában pedig a motorsportok minden ágával s a felsőbb légrétegek időjárási viszonyaival foglalkozó folyóirat. CVCCVC1 Előfizetési ára évi 10 korona. VG&QQ Az «Aero» havonként kétszer jelenik meg. Szerkesztőség és kiadóhivatal . Budapest, I. ker., Retek u. 46. Telefon : 114—76. C'C'C’C: CA VC°C’CJCA - C VC5 W 3WW ügyes számára 40 fillér. III. évfolyam. Budapest, 1915 november hó 30 — 31. szám. Hz Hero HstZÄl ÄV1ÄT1KÄNK. A tavaly július 16-án Pöstyénben tartott repülőversenyen egyszerre öt magyar fiú, öt hazai repülőgépen volt a levegőben mintegy előre jelképezve a már másnap kitört háborúban betöltendő hivatásukat. Pedig ha valaha, egy ország új céljai és új ideáljai nyomorúságos viszonyokkal küszködtek, úgy ez bízvást elmondható volt hazai aviatikánkról. Szegényes és kicsinyes eszközökkel, csupán a jövőbe vetett szilárd hittel, nemtörődömséggel és közömbösséggel környezve mutatták meg fiaink, hogy méltóak voltak az «előharcosi» büszke, de vajmi Sovány vigaszt nyújtó címre és elnevezésre. Azóta hosszú és küzdelemteljes hónapok múltak el, telve azonban dicsőséggel és indokolt reménységgel. Wittmeinn és Takerts Béla lelkei a végtelen térségek honában, Kvasz András pedig oroszországi fogságban. A többi sok-sok régen ismert, vagy csak most pilótává lett magyar fiú a világ minden tája felé szeli keresztül-kasul a levegő birodalmát kutatva, kémlelve ellenségeink után, kergetve azok repülőkészségeit s kutatva elleneink legfontosabb hadállásait. Az itthon maradottak csillogó szemekkel kisérik figyelemmel vitézi tetteiket s már előre örvendenek annak a meglepetésnek, a melyben visszatértük után itthon részük lesz. A közhangulat a légjárás iránt alaposan megváltozott. Végre elismerik mindnyájan annak fontosságát és szükségességét. Ez olyan nyereség az aviatikára, a mely a jövőben bőségesen kamatozik s a melyre mint biztos alapra nyugodtan építhetünk. Végre-valahára van Aero-iparunk is. A MÁG Daimler motorgyára, a MARTA Hiero motorgyára, az albertfalvai első magyar repülőgépgyár és az aszódi aeroplantelep mindmegannyi bizonyítékai, hogy a hazai tőke is megmozdult végre-valahára. Tegyük hozzá, hogy méltóan. Izmos tőkeerős vállalat mind s így nemcsak a mostani szükségletet láthatják el kitűnően, hanem végét vetették annak a lehetetlen állapotnak, amely valamikor kénytelen volt holmi tízezer koronás subvenciókból az aeroipar létrehozását megkísérleni. Nagyszámú hivatásos és műszakilag képzett mérnök constructőreink, valamint bátorságukról fényes bizonyságot tett pilótáink rendezett viszonyokat találnak idehaza, amely lehetővé teszi, hogy mindenki az őt megillető helyet foglalja el s tudását és ügyességét a magyar aviatika szolgálatában érvényesítse. Még csak egy szinte tőkeerős s nagyszabású polgári pilóta-iskolára s hivatott műszaki kezek vezetésére bízott elméleti tanfolyamra van szükségünk. Reméljük, hogy az utóbbit is az erre legilletékesebb műegyetem keretein belül még a háború befejezte előtt megvalósítják. Biztató jelenségek minden vonalon. Köszönhetjük mindezt hadi légjáróink kitűnő vezetőségének, az aviatikát művelni hivatott tudományos köreinknek, az aeroipar élén álló elsőrangú szakerőknek s honi légjáróink elismert vitézségének.