Az Aero, 1916 (4. évfolyam, 1-14. szám)

1916-01-01 / 1-2. szám

megtartásával éppen eléggé el lesz foglalva. Ausztriával szemben helyzetünk előnye el­­vitázhatatlan, sőt körülményeink annyira ked­vezők, hogy még az esetleges balkáni gyár­állapításokkal is sikeresen vehetjük fel a versenyt. Eme kiváló konjunktúránkat kiaknázandó, a német, osztrák és sajnos a még aránylag csak kicsiny magyar tőke a vázolt irányban működését már meg is kezdte. A hitelbank és báró Skoda érdekcsoportja megszerezte a M. Á. G.-nak a világhírűvé vált Fokker-gépek gyártásának jogát, úgy, hogy ez az eddig csupán a Daimler-aeromotorokat előállító­vállalat, repülőgépeket is fog gyártani. Buda­pest mellett , Mátyásföldön a gyártelep épí­tését már meg is kezdték. A kereskedelmi bank érdekcsoportja is két irányban forgatja ezen a téren tőkéjét. Előmozdította a Hiero­­aeromotorokat gyártó aradi Marta átvételét a Benz által s a kettős monarchia legnagyobb repülőgépgyárának, a Hanza és Brandenburg gépek előállítójának, az immár több mint ezer munkást foglalkoztató albertfalvai Magyar Repülőgépgyár r­­t. pénzügyi műveleteinek is lebonyolítója. A hazai aerő­ipar ezekkel az alapításokkal még nem érte el fejlődésének kulminációját, ezekkel még a most meghonosodott új ipar­ágban a gazdaságos tőkebefektetések lehető­sége még nem merült ki. A tevékenység nemcsak a légijárművek közvetlen gyártásá­ban mutatkozzék, hanem a légjárás összes iparágainak meghonosítása és művelése is megindítandó. Kezdve a faipartól, a csavar-, acéláru- és motorgyártásig, a hangárépítéstől a pilótaruházati és felszerelési czikkeinek előállításáig, mindent itthon kell termelnünk. Különben is technikai előállításuk egyszerű­ségüknél fogva a legintenzívebb és leggazda­ságosabb tömeggyártást teszi lehetővé. Az automobil és motorcsónak tömeggyártásánál szerzett tapasztalati követelmények ezen a téren is érvényesülni fognak. Új feladatok elé csakis a termelés szükségszerű fokozása állíthat, minthogy az amúgy is nagy fogyasz­tás, a repülőgépek rövid élettartama miatt a legszélsőbb méreteket is meg fogja haladni. Az első csupa, abszolút jó értékű, műszaki-, ipari- és kereskedelmi tényezők ilyen összes­sége, egy vállalkozásnak rentabilitását előre és ennyire még soha sem biztosította. Ehez járul még, hogy hadseregeink ténykedése és balkáni szövetségeseink rokonszenve, a világ­piacon elsőrangú tényezővé avat bennünket, s hogy a világháború reánk nézve dicsteljes befejezésével milliárdokat megérő reklámhoz jutunk. Ismerve a hazai tőke természetrajzát, neki megfelelőbb és jobb vállalkozást keresve sem találhatnánk. Csak attól tartunk, hogy más idegen, élelmesebb és mozgékonyabb tőkék fogják előbb nálunk a kedvező körülménye­ket kiaknázni s az ezekből kiváltható busás jövedelmeket elraktározni, a hazai tőke pedig csak későn eszmél majd fel és tár magához. Meggyőződésünk azonban, hogy Magyarország szerepét még ez sem ronthatja le, mert a haladás olyan fizikai törvény, amely ellen még kishitűséggel sem lehet küzdeni. Prodán György aki gépészmérnök. A berlini hadikiállítás repülő­gépei. A berlini hadikiállításon levő zsákmányolt repülőgépek és az ezeket magyarázó hivatalos ismertetések lebilincselik a szemlélők figyel­mét s élénk bizonyságai a németeknek ezen a téren is elért fölényének, mondhatnék diadalának és dicsőségének. A zsákmányolt gépeket látva, önkéntelenül is eszünkbe jut a német legfőbb hadvezető­ség legújabb jelentéseinek egyike, amely szerint a németek légi harcban, rövid idő alatt 63 angol gépet szedtek le és tettek harcképtelenné. Ennek az imponáló ered­ménynek magyarázata a német pilóták ki­válóságán kívül, gépeiknek abszolút jósága, mozgékonysága, nagyobb üzembiztonsága és célszerűbb berendezése. Erről meggyőzhet bennünket a «Zoologischer Garten »­kiállítási csarnokában rendezett hadikiállításon tett rövid séta is. A 2047. számú nyolc hengeres, léghűtéses álló Renault motorral felszerelt angol B. E. kétsikú gépet egy német Albatros gép Cambrai vidékén kényszerített leszállásra. A pilótát és megfigyelőt foglyul ejtették.

Next