Az Aero, 1921 (8. évfolyam, 1-12. szám)

1921-08-15 / 1. szám

lehetséges, ha a Szövetség és tagjai között állandó a kapcsolat. Ennek fenntartására hiva­tott újból meginduló hivatalos lapunk s ezért határozta el legutóbbi közgyűlésünk, hogy az Aero-t tagsági illetménye fejében ezentúl min­denki megkapja. Reméljük, hogy a megpróbáltatásnak súlyos napjaiban, egy érzésben és célban egyesülve, teljes energiával veszünk részt sebzett turul­madarunk szárny­rakeltésén. 21.1.1. A Magyar Aéro-Szövetség elnöksége. A légi forgalmi útvonalak berendezése. írta: KARA JENŐ. Az úgy a szakembereket, mint a közvéle­ményt világszerte foglalkoztató s a légi for­galommal kapcsolatos témák kimeríthetetlen sorozatából a címben jelöltet választottam, mert úgy érzem, hogy amíg a légi közlekedés biz­tonságának előbbrevitele érdekében a gépma­dár szerkezetbeli tökéletesbítésén szaktechni­kusaink teljes erővel dolgoznak, addig a légi forgalmi útvonalak célszerű berendezése által elérhető biztonsági eofficienssel aránylag édes­keveset törődnek. Már­pedig éppen ez a té­nyező az aeroforgalom fejlődésében talán még nagyobb­ szerepet játszik, mint egyés­ közle­kedési eszközeink forgalmának lebonyolításá­ban. A háború folyamán t. i. a harcban álló nem­zetek versengése a repülés fejlődésének és gya­korlati alkalmazásának szokatlan gyors, mond­hatnám szinte természetellenes lendületet adott. Ez az ugrásszerű fejlődés viszont nem marad­hatott hátrányos következmények nélkül, ami abból is kitűnik, hogy különösen két ténye­zőt hanyagoltak el igen érezhetően, ú. m. a repülőgép üzembiztonságának és üzemi öko­nómiájának kifejlesztését. A háború utáni leszerelés egyik fő feladata a szilaj sasnak megszelídítése volt, még­pedig azért, hogy ezentúl gazdasági és kulturális fej­lődésnek legyen hasznothajtó eszköze. Hiszen a hétéves világharcban, a támadó- és védő­küzdelmek kétségkívül legpregnánsabb fegy­verének, a repülőgépeknek előállítója, az aero­­ipar előre nem látott arányokban fejlődött. Amily rohamosan szaporodott a hadi légjárművek száma, ezzel párhuzamosan nőtt azoknak az egyéneknek száma is, akik az aviatikában és aeronautikában specializálták magukat. Szociá­lis és ipari szempontból különösen érdekünk­ben áll tehát, hogy sem ezt az immár számos munkást keresethez juttató iparágat ne enged­jük visszafejlődni, sem pedig szakembereinket kenyörtelenné ne tegyük. Ezt azonban csak úgy érhetjük el, ha ezt az eddig speciálisan hadi ipart és hadi foglalkoztatást polgárosítjuk. De az átalakulásnak természetesen igen gyor­san kell megtörténnie, mert a késedelem helyre­hozhatatlan veszteségekkel jár. A háborús fej­lődés visszásságait tehát sürgősen ki kell kü­szöbölnünk, ha csak azt nem akarjuk, hogy begyakorlott légjármű-vezetőink, naggyá lett aero­iparunk és szakképzett munkásaink tel­jesítőképessége csökkenjen, ami a háborító be­fektetéseknek talán egyedüli eredményétől és gyümölcsétől fosztana meg. Az átalakulás gyors és eredményes menete kétségen kívül szaktechnikusainkon múlik s bizton remélhetjük, hogy a gépmadár üzem­­biztonságát és üzemökonómiáját rövidesen meg­felelő színvonalra emelik. A kialakult elmé­letre, végzett kísérletekre és gyakorlati tapasz­talatokra támaszkodó rendszeres munkához azonban idő kell. De ezt a fejlődési folyama­tot mindenesetre siettethetjük és segítségére lehetünk, ha az üzembiztonságot és üzemi ökonómiát a légi forgalmi útvonalak célszerű berendezése által is fokozzuk, ami abban a pillanatban, amint a nagyközönség megérté­sére, támogatására és áldozatkészségére is tá­maszkodhatunk, kétségkívül sokkal egyszerűbb feladattá válik. A tervszerű légi forgalom üzembiztonsága és üzemökonómiája szempontjából a forgalmi útvonalak kiépítése körül a következőkre kell tekintettel lennünk : 1. A megfelelő és a tekintetbe jövő váro­sok, helységek üzemi gócpontjához közel fekvő repülőtereket kell létesítenünk. Ez természe­tesen nem lehet magánosok vagy egyes válla­latok kizárólagos feladata, hanem a városok, vármegyék és az állami közigazgatás erélyes támogatására tart számot. 2. Két-két állomás (légjármű-kikötő) között lehetőleg mindig egy- és ugyanazon legrövi­debb utat kell használnunk, amely azonban a terep- és időjárási viszonyok szerint megfelel

Next