Az Aero, 1921 (8. évfolyam, 1-12. szám)
1921-08-15 / 1. szám
lehetséges, ha a Szövetség és tagjai között állandó a kapcsolat. Ennek fenntartására hivatott újból meginduló hivatalos lapunk s ezért határozta el legutóbbi közgyűlésünk, hogy az Aero-t tagsági illetménye fejében ezentúl mindenki megkapja. Reméljük, hogy a megpróbáltatásnak súlyos napjaiban, egy érzésben és célban egyesülve, teljes energiával veszünk részt sebzett turulmadarunk szárnyrakeltésén. 21.1.1. A Magyar Aéro-Szövetség elnöksége. A légi forgalmi útvonalak berendezése. írta: KARA JENŐ. Az úgy a szakembereket, mint a közvéleményt világszerte foglalkoztató s a légi forgalommal kapcsolatos témák kimeríthetetlen sorozatából a címben jelöltet választottam, mert úgy érzem, hogy amíg a légi közlekedés biztonságának előbbrevitele érdekében a gépmadár szerkezetbeli tökéletesbítésén szaktechnikusaink teljes erővel dolgoznak, addig a légi forgalmi útvonalak célszerű berendezése által elérhető biztonsági eofficienssel aránylag édeskeveset törődnek. Márpedig éppen ez a tényező az aeroforgalom fejlődésében talán még nagyobb szerepet játszik, mint egyés közlekedési eszközeink forgalmának lebonyolításában. A háború folyamán t. i. a harcban álló nemzetek versengése a repülés fejlődésének és gyakorlati alkalmazásának szokatlan gyors, mondhatnám szinte természetellenes lendületet adott. Ez az ugrásszerű fejlődés viszont nem maradhatott hátrányos következmények nélkül, ami abból is kitűnik, hogy különösen két tényezőt hanyagoltak el igen érezhetően, ú. m. a repülőgép üzembiztonságának és üzemi ökonómiájának kifejlesztését. A háború utáni leszerelés egyik fő feladata a szilaj sasnak megszelídítése volt, mégpedig azért, hogy ezentúl gazdasági és kulturális fejlődésnek legyen hasznothajtó eszköze. Hiszen a hétéves világharcban, a támadó- és védőküzdelmek kétségkívül legpregnánsabb fegyverének, a repülőgépeknek előállítója, az aeroipar előre nem látott arányokban fejlődött. Amily rohamosan szaporodott a hadi légjárművek száma, ezzel párhuzamosan nőtt azoknak az egyéneknek száma is, akik az aviatikában és aeronautikában specializálták magukat. Szociális és ipari szempontból különösen érdekünkben áll tehát, hogy sem ezt az immár számos munkást keresethez juttató iparágat ne engedjük visszafejlődni, sem pedig szakembereinket kenyörtelenné ne tegyük. Ezt azonban csak úgy érhetjük el, ha ezt az eddig speciálisan hadi ipart és hadi foglalkoztatást polgárosítjuk. De az átalakulásnak természetesen igen gyorsan kell megtörténnie, mert a késedelem helyrehozhatatlan veszteségekkel jár. A háborús fejlődés visszásságait tehát sürgősen ki kell küszöbölnünk, ha csak azt nem akarjuk, hogy begyakorlott légjármű-vezetőink, naggyá lett aeroiparunk és szakképzett munkásaink teljesítőképessége csökkenjen, ami a háborító befektetéseknek talán egyedüli eredményétől és gyümölcsétől fosztana meg. Az átalakulás gyors és eredményes menete kétségen kívül szaktechnikusainkon múlik s bizton remélhetjük, hogy a gépmadár üzembiztonságát és üzemökonómiáját rövidesen megfelelő színvonalra emelik. A kialakult elméletre, végzett kísérletekre és gyakorlati tapasztalatokra támaszkodó rendszeres munkához azonban idő kell. De ezt a fejlődési folyamatot mindenesetre siettethetjük és segítségére lehetünk, ha az üzembiztonságot és üzemi ökonómiát a légi forgalmi útvonalak célszerű berendezése által is fokozzuk, ami abban a pillanatban, amint a nagyközönség megértésére, támogatására és áldozatkészségére is támaszkodhatunk, kétségkívül sokkal egyszerűbb feladattá válik. A tervszerű légi forgalom üzembiztonsága és üzemökonómiája szempontjából a forgalmi útvonalak kiépítése körül a következőkre kell tekintettel lennünk : 1. A megfelelő és a tekintetbe jövő városok, helységek üzemi gócpontjához közel fekvő repülőtereket kell létesítenünk. Ez természetesen nem lehet magánosok vagy egyes vállalatok kizárólagos feladata, hanem a városok, vármegyék és az állami közigazgatás erélyes támogatására tart számot. 2. Két-két állomás (légjármű-kikötő) között lehetőleg mindig egy- és ugyanazon legrövidebb utat kell használnunk, amely azonban a terep- és időjárási viszonyok szerint megfelel