Az Aero, 1923 (10. évfolyam, 1-7. szám)
1923-03-15 / 1-5. szám
fi AE RO Gróf Jankovich-Bésán Endre, az aviatika lelkes barátja és kemény akarású istápolója az egyik vezére annak a ma még maroknyi csapatnak, amely a magyar aviatika zászlajára felesküdött s amely szinte határtalan önbizalommal vág neki a nagy feladatnak, a magyar aviatikának úgyszólván a semmiből való megteremtése, felfejlesztése és a csillagokig érő eredmények produkálása feladatának. Gróf Jankovich-Bésán Endre részére a m. kir. kormány több nemzetközi (Budapest—Prága, Budapest—Zágráb, Budapest—Bukarest) és magyarországi (a Duna egész magyar vonalára szóló, Budapest(Balaton és Balaton körüli hydroplán) légiforgalmi vonalat engedélyezett. Az engedélyezett légiforgalmi vonalak üzembehelyezésére és fenntartására Aeroexpress r.t. elnevezés alatt 160.000.000 K alaptőkével részvénytársaság alakult, amely alakuló közgyűlését, az aviatika barátainak élénk érdeklődése mellett, folyó évi január hó 10-én tartotta meg. Az alakuló közgyűlés az igazgatóság tagjaiul : Gróf Jankovich-Bésán Endrét, Milch Victort, Maier Józsefet, Sachsenberg Jánost és Bauer Jenőt, a felügyelő-bizottság tagjaiul pedig Speidl Gézát, Páva Jenőt, dr. Kajos Lászlót, dr. Junkers Hugót, Sachsenberg Gothardot és Schliessing Hermannt választotta meg. Az Aeroexpress r.-t. a Junkers A. G. Dessau-cég kizárólagosan fémalkatrészekből készült szárazföldi és vízi repülőgépeit állítja forgalomba. A Junkers A. G. a részvénytársaságban is érdekeltséget vállalt s úgy az igazgatóságban, mint a felügyelő-bizottságban is képviselteti magát. Az Aeroexpress r.t.-nak a légiforgalom lebonyolítására beállítandó készülékei részben már Budapesten vannak és elég gyakran láthatók a főváros felett. A szakértők valósággal elragadtatással nyilatkoznak ezen készülékekről, de a laikusok is nagy érdeklődéssel nézik, sőt ki is próbálják a Junkersgépeket, amelyekről gyártójuk jogosult büszkeséggel mondhatja el, hogy száz százalékos biztonsággal közlekednek. A légiforgalom menetrendszerű beállítására mihamarabb sor kerül ; a szomszéd államokkal folyó tárgyalások eredményétől függ, hogy melyik nemzetközi vonal forgalma indul meg legelőször. Addig is Budapest felett fog a részvénytársaság alkalmi és látványos repüléseket rendezni és kellő érdeklődés mellett Magyarországon bármely irányban is utasokat szállítani. A nyári Balatoni szezon alatt azonban a Budapest—Balatoni és Balatonkörnyéki járatok is feltétlenül átadatnak a forgalomnak és kétségtelen, hogy ezek állandóan «Megtelt!» jelzéssel fognak közlekedni. A hydroplánok kikötője a Szent Gellértszálló előtti Dunaparton hamarosan elkészül. Az Aeroexpress r.-t. irodája egyelőre IV., Ferenc József-rakpart 25. szám alatt (Telefonszám : József 69—48) van, de pár nap múlva a Szent Gellértszálló épületébe költözik. Légiforgalmi hírek. A Magyar Légiforgalmi r.-t. Fokker limuzinjai a legközelebbi napokban útra kelnek Berlinből Budapest felé. A luxuriozus kényelemmel berendezett utasszállító gépek hazarepülésére a vállalat üzemigazgatója bethlenfalvi Pál Andor, Kazay Kálmán, vitéz Hefty Frigyes és Molnár János pilótákkal a legelső continentális derült napon elindul haza. Ezek a gépek ugyancsak Mátyásföldön fognak állomásozni és május elejével a Magyar Légiforgalmi rt. által megindítandó bécs—budapesti forgalomban fognak a magyar utazóközönség rendelkezésére állani. A gépek megérkezése elé nagy várakozással tekintenek a magyar szakkörök és egyhangú az a meggyőződés, hogy ennek a kétségtelenül elsőrangú típusnak a magyar légiforgalomba való beállításától a magyar kereskedelmi légjárás a világviszonylatban is elsőrangú hírnevének a megalapozása várható. A Magyar Légiforgalmi r.t.-ot, 1923 március hó 4-én Libits Adolf m. kir. udv. tanácsos, királyi hercegi jószágkormányzó elhalálozásával súlyos csapás érte, amennyiben ő a társaságnak egyik leglelkesebb alapító- és igazgatósági tagja volt. A páris—budapest konstantinápolyi légiforgalmi társaság Páris felé ez idő szerint csak minden kedden, csütörtökön és pénteken indít, mégpedig d. e. 9 óra 45 p.-kor gépeket. Párisból az ellenjáratok szerdán, pénteken és vasárnap d. u. 3 óra 15 p.-kor indulnak. A rendszeres naponkénti járatokat a remélhetőleg jobb és állandóbb időjárási viszonyok beálltával, tehát április 1-én indítják meg. A folytonos esőzés és havazás egész Európában nagyban hátráltatta eddig a légiforgalom újbóli rendszeres lebonyolítását. Néhol, mint például Belgrádban (80 cm) olyan magas hóréteg feküdt, hogy a repülőgépek az ilyen helyeken le nem szállhattak. A társaság egyébként az idén lényegesen megkönynyítette az utazást, amennyiben úgy a személy, mint a podgyász, csomag és üzleti papír, valamint újságok viteldíjait a tavalyihoz mérten jelentékenyen csökkentette. Az új díjszabás a következő : A vállalat budapesti vezetőségében egyébként nagy változások történtek, amennyiben de Langlade igazgatót a strassburgi állomás vezetőjévé nevezték ki, a budapesti állomás vezetője pedig Henry Corant lett, akit a kommün időkből mint Graziani tábornok segédtisztjét a budapesti társaságokban régóta igen előnyösen ismernek. A műszaki igazgatásban is változás történt , ugyanis Libert lett a műszaki igazgató, aki otthonában, Franciaországban kiváló szaktekintély hírében áll. A mátyásföldi repülőtéren a társaság műszaki ügyei körül tanúsított eddigi lelkiismeretes és nagy hozzáértésről bizonyságot tett intézkedései nagyban fokozzák iránta a bizalmat. Végre, amit talán legelőször kellett volna meg Kn. Budapesttől Személyjegy 1 kg podgyász Csomag 1 kg Üzleti papir és ujság kg-ként francia frank 235 Wienig........................ 105. 1.00 1.23 0.65 530 Prágáig 220.— 2.25 2.50 175 1074 Strassburgig . .... . 435— 4.25 475 1.90 1475 Parisig .____ 600.— 5-75 6.50 2.0$, 1085 Varsóig.................... 440.— 4.25 4-75 2.2$ 3 3) Belgrádig....... MS — 1.50 1-75 0.65 840 Bukarestig... ............. 340.--3-2S 3-75 1-75 1356 Konstantinápolyig... 55.— 5.25. 6.— 2.2$ 1—5. sz