Alföldi Iparlap, 1886 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1886-01-03 / 1. szám

1886. január 3. ALFÖLDI IPARLAP, szakasztanunk gondolkodásunk vezérfonalát arra nézve, hogy mi­ként hasznosittassék az országos kiállítás a nemzetre nézve ? Mindenekelőtt úgy és akként, hogy a nemzet által erre hozott áldozatok csak előlegnek tekintessenek a hozandó nem­zeti áldozatokhoz, mert különben kárba vesz az előleg, ha ez befektetésnek, s ha ez a gyümölcsöztetésre nézve elégségesnek tartatik s a visszaesés azonnal tényleges lesz, mihelyt a nemzet, illetve a törvényhozás és a kormány „egy időre elégsé­gesnek“ fogják tartani, különösen a közgazdasági viszonyok emelésére, a kiállításba­ hozott áldozatokat. Annyit láthattunk, hogy humánus és közművelődési esz­közeink az állami szervezet magasabb szálaiba felfonódott kép­letekben kifejezhetőleg fölemelkedettebb helyzetbe jutottak mint közgazdaságunk, s hogy ez utóbbi bármily sok testes és tekintélyes tárgyilagos kifejezést birt a kiállításba hozni, ipar­és mezőgazdasági kultúránk messze mögöttük maradt amazok­nak, s hogy kereskedelmünk egészen halva esett a kirakatba, a midőn forgalmi és közlekedési eszközeink haladásának bámu­­latraméltó jeleivel lehetett találkoznunk. Ezeket összhangzatba hozni az államkormány sürgős és mulaszthatlan kötelessége. Nem fogom elmulasztani, talán sokat is fogok még be­szélni mindama teendőkről, a­melyeket ezen kiállításból kifolyó­lag Magyarország közérdeke az egyesektől, különösen a ter­melő polgárságtól, az iparosoktól, mezőgazdáktól és a keres­kedőktől vár. Ma azonban nem tehetem, hogy azon szükséges teen­dőkre nézve, a­melyek a kormányt illetik, bővebben ki ne térjek. Az ipari szaktanodák s az iparos pályára előkészítő isko­lák rövidebb tanfolyama, tömörebb tantárgya, gazdagabb szer­vezése elengedhetlen teendő. Csak közelebb panaszkodtak az államok vezérférfiai egy­más között, a gymnasiumi közoktatási rendszer hiányai miatt. S mégis mit látunk, az ifjúság, legalább minálunk, ide özönlik, mert a közgazdaság bármely ágára előkészítő iskoláink szegé­nyek s mégis hosszadalmasak és theoretikusok. Sehol sem jó az, hogy felnőtt munkások járnak tanodába a dologtól elszokni. Másrészt elég példa, hogy még a fővárosi alsóbb iparisko­lákban is a tanítók hónapokig fizetést sem kapnak. Az állami fontossággal bíró tanodai oktatás minden ága mindenütt közerőből ápoltatik, nálunk az iparos szakoktatás az iparosok gondjaira bizatik, mintha valami felekezeti érdekli dologról volna szó, holott másrészt az iparosok adójuk által a másnemű közoktatás költségeihez a községekben s az állam­ban hozzájárulnak. Egyébiránt az iparos szakoktatás egyéb kérdéseiről szól­jon szerkesztő­társam, aki reáltanodai tanár, vagy szóljanak a tanférfiak. Előttem főleg a közgazdasági minisztérium ez irányba vágó teendői állanak. Nagyobbszerű tanműhelyek, rövidebb tanfolyamú techniku­mok, közép-ipartanodák, s a polgári és felsőbb népiskolák olda­lánál fölállítandó iparszaktanodák mellett az iparos tanulók to­vább­képzése mind lehet a közoktatási miniszter dolga, de a külföldi gyárak és ipartelepek tanulmányozására kiküldendő ifjak költsé­geire az államnak okvetlen a közgazdasági minisztérium útján kell nagyobb gondot fordítani. Másrészt idebent a gyárakban és a nagy műhelyekben ugyanezen minisztériumnak kell szigorú felügyeletet tartani, hogy a tanulók kellőleg kiképeztessenek s hogy az éretlen és önhasznát sem ismerő kapzsi, korai kihasz­nálás fölül ne kerekedjék a tanuló tanulási iránya fölött. Más­részt hogy magukban a nagy iparvállalatokban szakképes egyé­nek s humánus emberek vezessék a munkaerő kiképzését. Hogy továbbá a józanság és az erkölcsi rend megóvassék s mielőtt szakképzett munkaerőink létrejönnek, a németországi ipartelepek rossz példája követésre ne találjon s nehogy maj­dan az azokéhoz hasonló közkereseti viszonyok álljanak elő, magoknak a gyáraknak és ipartelepeknek állami támoga­tása csak ott és azon esetben alkalmaztassák, a­hol az állam a fennebbi iparerőfejlesztés érdekében teljes befolyást biztosí­tott magának. Gyakorlatból szólok, ha ettől az állam elüthető , úgy a jó törekvés kárba vesz. A kiállításból ezen szempontra nézve azt is megtanulhattuk, hogy nálunk főleg a hazai nyersanyagok előkészítésére, kikészítésére és feldolgozására megkivántató munkatelepek és gyárak vannak még leginkább elhanyagolva s hogy a jobb tárgyak igen sok szakmában, a középipar műhe­lyeiből kerültek ki s hogy nálunk a tömeges termelés a minő­ség tökéletesítésére való törekvés nélkül üzérszellemben halad s ezáltal is önmaga csökkenti versenyképességét; s a midőn ennek folytán élni sietne, önmaga teszi életét kérdésessé. Ezt összhangba hozni, illetve ezen bajt orvosolni ma, mi­dőn az állam hivatva van a kiállításba előpénzül adott állami költségek alapján a hazai gyáripart, anyagilag is segélyezni, a legnagyobb alkalom adatott. De ez csak egy részét képezi az államkormány azon fel­adatának, a­melynek tudatára a gondolkodó főket a kiállítás rávezérelhette. Van még több ilyen felsőbb intézkedéseket követelő fel­adat is. Bakay Nándor­ vezére, de azért szintén nem szavakkal, hanem tettekkel vezérel. Az angol elsőmunkás, vagy mondjuk főmunkás, mestere az ő szakaszának, a népszerűleg összefüggő azon osztály mun­kástömege fölött, az ő gyakorlati tudományának fensőbbsége uralkodik. Noha minden egyes munkásnak egész önállósággal kell kezébe fogni tudni a rábízott, többnyire egyforma darabok azo­nos megmunkálását, a főmunkás vezérszellemének irányadó nyo­mai az egyes munkás fogásain visszatükröződnek, s ez adja­­ meg a munkamegosztás elvei szerint szétosztott, csaknem ellen­tétes munkát teljesítő munkások működésében az egységesség lánc­olatát. A munka­megosztás elvei szerint működő nagy gyárak különböző csoportjaiban vezérkedő főmunkások képezik a gyá­rak támoszlopait, s a munkások mestereit. Ha ezen vezér­munkások munka, előtt s munka után összejönnek, az angol szófukarság törvényei szerint vajmi keve­set beszélnek s mégis tökéletesen megértik egymást, mert az ő k­ö­z­ö­s vezérük, az általuk egyenként felölelt szakma­kör összefüggő gyakorlati szakmatudományának alapos is­merete. Az előmunkások a felosztott munka egyes csoportjában előforduló eltérő műtétetek összefüggési törvényeit ismerik ala­posan. Ezért, ha a figyelmes tanuló az előmunkás közelében van, ennek azon érzékét is el kell sajátítania, a­melylyel az a tőle­­ távolabb eső munkástársainak műfogásait, a nélkül, hogy a sa­­­­ját kezében levő munka szenvedne, folyton figyelemmel kisér s azoknak minden helyes vagy helytelen mozdulatai iránt érzé­keny tud lenni, s egy odavetett pillantással helyeslő vagy rend­­reutasító bírálatát tudja nyilvánítani, a­mi azután nélkülözhetővé teszi a német gyárakban természetté vált sok szóbeszédet. Ezen vezényleti rendszer hatása alkotja át az angol mun­kást azzá, hogy daczára annak, hogy ő t. i. a munkás csak egy részecske a nagy munka­gépezetben, mégis egész a rá­bízott munkák teljesítésében. Innen van, hogy a kontinensen az itteni gyárak gyakran örvendenek, hogy ha egy főmunkási helyre egy angol előmun­­kást nyerhetnek, noha ennek ugyan meggyűlik a baja az itteni szószapora munkásokkal, a­kik azután ennélfogva 14 óra alatt sem képesek annyit dolgozni, mint a­mennyit az angol gyárak­ban 10 óra alatt dolgoznak. A kontinens munkásai fütyölve és dalolva s mindemellett másrészt véres verejtékkel dolgoznak, az angol munkások né­mán, huzamosan s mindemellett könnyedén, mert szabályos foly­tonosságban dolgoznak, ez a mesterek érdeme, kik ha Angliá­ban a mester nevet kiérdemelték, már többnyire boldog, meg­elégedett és gazdag emberek is. Ezt is kiérdemelték. Különben talán a népek természetétől is függ a külön­böző sajátságok fejlődésének ily jellemző uralkodásra­­vergő­dése , azonban ismét csak az erős akaratnak kell tulajdoníta­nunk, a jó sajátságok fölényre vezérletének ilynemű általános keresztülvitelét. Bakay Dezső: 3

Next