Anyagvizsgálók Közlönye, 1943 (21. évfolyam, 1-5. szám)
1943 / 1. szám
Anyagvizsgálók Közlönye 1943. évi (XXI. évf.) 1. szám A vasúti felépítmény korszerű anyagvizsgálati kérdései * Irta: Dr. Nemesdy József, műegyetemi ny. r. tanár. A felépítményi elemek anyagvizsgálati módszerei. A körívekben fekvő sínek különleges elbírálása és javaslat külön ívsínek alkalmazására. A fáradási határ jelentősége síneknél és sínhegesztéseknél. Egy új sínhegesztés. Ülőpróba helyett hajlítási próba ajánlatos. Kopásszilárdság és szakítószilárdság viszonya. Sín- és abroncsanyag viszonylagos kopásszilárdsága. Japán kísérletek — magyar javaslat. Zeitgemässe Fragen der Materialprüfung im Eisenbahnoberbauwesen Prüfverfahren der Oberbauelemente. Sonderstellung der in Bögen liegenden Schienen. Vorschlag zur Einführung von besonderen Bogenschienen. Bedeutung der Ermüdungsfestigkeit bei Schienen und Schienenschweissungen. Eine neue autogene Schienenschweissung. Bi.egeprobe statt Schlagbiegeprobe. Verhältnis von Verschleissfestigkeit und Zerreissfestigkeit. Relative Verschleissfestigkeit von Rad und Schiene. Japanische Versuche diesbezüglich. Vorschlag zur Prüfung der relativen Verschleissfestigkeit im Massstab 1:1. A nemzet- és világgazdaság, valamint a hadviselés közlekedési és szállítási szükségletét ma is változatlanul és elsősorban a vasút elégíti ki. Dorpmüller német közlekedésügyi miniszter a szerény sint a közlekedés fundamentumának nevezi és 1938-ban megállapította, hogy az erősen motorizált Németországban a szállított tonnák 81%-a és a szállított személyek 95%-a a vasutat használta. A vasutak építése és fenntartása a hozzá szók * A Magyar Anyagvizsgálók Egyesületének XXXVII. rendes közgyűlésén tartott előadás.