Auto és Motorujság, 1925 (4. évfolyam, 1-24. szám)

1925-01-01 / 1-2. szám

1925 JANUÁR 1-15 1-2. SZÁM * 9. OLDAL Az automobilszerkesztés új irányairól. Egy Berlinben tartott automobiltechnikai előadás nyomán. Az automobil,szerkesztés terén fölmerülő újabb törekvések alapjukban véve két csoportra oszla­nak; az egyikbe a tisztán konstruktiv, a másikba pedig a tisztán gazdasági jellegű irányok tartoz­nak. Ez utóbbiak sem nélkülözhetik természetesen a konstruktőr tevékenységét, azonban itt elsősor­ban a gazdaságosság jön tekintetbe. Vonatkozik ez például a kiskocsiépítésre, ahol az alváz egysze­­rű­sítése és olcsóbbítása nagyfontosságú problémát képvisel. A teherautóknál és autóbuszoknál a férőhelyet és a rakodóterületet megnövelendő, az alvázon je­lentős változtatásokat kell eszközölni. Ilyen változ­tatás a három tengely bevezetése. Ennél az új konstrukciónál a meghajtás kérdése kissé bonyo­lult. Legegyszerűbb volna az a megoldás, hogy a középső tengely hajtassák meg, de ez a módszer csak ott alkalmazható, ahol az adhaesióra különö­sebb súlyt nem helyezünk. Jól beváltak azok az új­ háromtengelyű kocsik, amelyeknél a második és harmadik tengely egyidejűleg hajtatik meg. A motorokra vonatkozólag legfontosabb jelen­leg az üzemanyagok kérdése. Arról van szó, sike­rül-e oly üzemanyagokat előállítanunk, amelyek ol­csó áruk mellett elegendő üzembiztonságot nyújta­nak. A háborús évek tapasztalatai az eddigi por­­lasztórendszerek"—nagyarányú fejlődését hozták magukkal. Az összes nehéz folyékony tüzelőanya­gokkal való kísérleteknél a gázosító fűtése jelen­tős szerepet játszik. A fűtésnek azonban határa van, amelyen túl az üzemanyag melegítése nem ajánlatos. A mobil olajmotorra való átmenet való­színűleg csak fokozatosan fog megtörténni. Alapvető fontosságú probléma a forgatónyo­maték növelése. Ez a cél két után közelíthető meg: túlméretezéssel és a kompresszióvégnyomás foko­zásával, kompresszor segítségével. Az előbbi eset­ben a gép rendes körülmények között fojtva jár s a teljes erő csak bizonyos maximális teljesítményt kívánó alkalmakkor jut érvényre. A kompresszor nagyobb emelkedéseken jobban biztosítja a kellő forgatónyomatékot, mint a túlméretezés. Ami a sebességváltót illeti, a törekvések an­nak lehetőleges kiküszöbölésére irányulnak. Ez mindeddig nem sikerült teljesen, ellenben a kap­csolás nehézségeit jelentékenyen csökkentették. Fontos lépés ezen a téren a Soden-sebességváltó. A differenciálhajtásban nevezetes újítás a görbített fogú kúpkerék. Mivel a hátsótengely nincs ki­rugózva, annak súlyát lehetőleg kisebbíteni ipar­kodnak, még pedig leginkább könnyű fémek alkal­mazásával. Kérdéses azonban, hogy azok a hátsó­ Gépkocsivezetők! —..... —! 1925 január 14-én, szerdán este 9 órakor a Kertész­ utca 28. a. Cyklop-Garage-ban KÖZGYŰLÉST tartunk. Kimondjuk, hogy megalakítjuk a Magyarországi Gépjárművezetők Egyesületét s megválasztjuk az ideiglenes vezetőséget. Minden gépkocsivezető, aki törődik maga és családja érdekeivel, eljön a gyűlésre. Testvéri üdvözlettel a 15-ös előkészítő bizottság tengelyen föllépő nagy erőhatásoknak ellene tud­nak-e állni. A négykerékfék is egyike a legmodernebb szerkesztési irányoknak. A mérnök számára egy­általán nem könnyű feladat a fékeket úgy kiegyen­líteni, hogy egyoldalú csúszás — az egyenlőtlen fékezőhatás miatt — ne jöjjön létre. Az azt kikü­szöbölő szerkezetek ma még szerfölött bonyolultak. A gazdasági törekvéseknél a főszerepet nem a termelt típusok mennyisége, hanem minősége játssza. Amerika 1923-ban 3,6 millió automobilt gyártott, de csak 120 típusban, míg Franciaország­ban például 201, Németországban pedig 156 típus áll gyártás alatt. A típusok eme sokasága oly luxus, amelyet Európa, mai gazdasági helyzeté­ben, semmiképen sem engedhet meg magának. A típusok gyarapítása helyett inkább a gyártás gaz­daságosságának fokozására kellene törekednünk. A vasúti sorompóknál. Két mozdony beszélget egymással. Az egyik mozdony: No, volt ma valami sze­rencséd az átjáróknál? A másik mozdony (még lihegve a hosszú út­tól): Nna, megjárja ... Két kisautót és egy motor­­kerékpárt csak sikerült elcsípnem, de két nagy túraautó, hogy az ördög... kisiklottak a kezeim közül ... Teherautók és pótkocsik RÓKA TEHER­A­UTÓ TELEP BUDAPEST, V. KERÜLET, CSURÁDY-UTCA 3 SZ. TELEFOJV 46-01 PNEU CORD, APART AUTÓ RT, VI. ANDRÁSSY­ ÚT 37.

Next