Auto és Motorujság, 1927 (6. évfolyam, 1-24. szám)

1927-01-01 / 1-2. szám

6. OLDAL * 1-2. SZÁM MGrOmifexe. 1927 JANUÁR 1-15 Az F. A. I. (Fédération Aeronautique Internationale) A „Nemzetközi Aéro-Szövetség“ október hó 11-től 19-ig tartotta Rómában, Nápolyban és Turin­­ban, a­ Fédération elnöke, Henry de la Vaulx gróf elnöklete alatt, gazdag programot felölelő kongresz­­szusát, amelynek vezető eseménye N­émetország fölvétele volt. Magyarország, noha tagja az F. A. L- nek, a közlekedési aviatikánkra rárótt korlátozó intézkedések ellen való tiltakozásul, hivatalosan nem vett részt a kongresszuson, csupán a Magyar Aero-Szövetség egy kiküldött tudósítója kísérte figyelemmel az eseményeket. A résztvevők közül Svájc és Ausztria a jövő évben nemzetközi repülőverseny rendezését java­solta, mégpedig Svájc egy alpesi túrával kapcsola­tos repülő-meetinget Zürichben, Ausztria pedig egy Bécsbe összefutó csillagtúrát, amellyel egyidőben az asperni repülőtéren ugyancsak meetinget ren­deznének. Ezzel kapcsolatosan az osztrákok az „F. A. I.“-t jövő évi kongresszusára Bécsbe hívták meg. Majd mindkét verseny, valamint a meghívás időpontját Svájc javára, 1928-ra tolták el, úgyhogy jövőre az alpesi túra és a zürichi meeting kerül eldöntésre s az F. A. I. 1927-iki kongresszusát augusztus második felében Zürichben tartja. Az ugyanekkor kivitelre kerülő alpesi körrepülésen közlekedési (posta- és utasszállító) repülőgépek fognak résztvenni, bizonyítékául annak, hogy az Alpok — a mai légi forgalomban — nem számítanak akadályoknak. Másrészről azonban igen fontos, új tapasztalatokat remélnek szerezhetni a verseny folyamán az alpesi repülésre vonatkozólag. Az út­vonal Zürich—Lausanne (esetleg Genf)—Milano— Zürich lesz; a kitűzött dijak összege eddig 50.000 svájci frank, úgyhogy élénk részvételre lehet szá­­mítani. A zürichi meeting főleg sebességi és mutat­ványos (műrepülési) versenyszámokat fog tartal­mazni s ezidőszerint 10.000 svájci frankot képvisel­nek az erre a célra adományozott díjak. Élénk vita követte Ausztriának azt a prepozí­cióját, hogy sebességi rekordokat csak akkor ismer­jenek el, ha az illető gép legalább két, előzőleg vég­hezvitt kifogástalan beszállásával leereszkedőképes­ségét bebizonyította. Különösen Franciaország ellenezte a javaslat keresztülvitelét, amelyet végül is a szövetség műszaki bizottságához utaltak át felü­lbírálás végett. A kongresszus tag fölvételi tárgyalásán az új jelentkezők közül először Görögország fölvétele került szób­a. A fölvételt azonban alaki okokból egyelőre elhalasztották (a görög Aero Club nem küldte el a Szövetségnek alapszabályainak francia­­nyelvű fordítását) s a Fédération 1927 januárjában Párisban rendezendő választmányi ülésére tűzték ki. Majd Németország fölvételének ügyében sza­vaztak a jelen voltak s a szavazás eredmények­épen Németországot egyhangúlag vették föl az F. A. I. tagjai közé. Mindazonáltal megjegyezték, hogy Németországot a fölvételt követő első évben csupán egy szavazat illeti meg s csak a második évben kapja meg a nagyhatalmakat megillető négy sza­vazatot. Ausztria két újabb javaslatot terjesztett a kon­gresszus elé; az egyik szerint az összes laikus sajtó­­orgánumokat oly módon kellene befolyásolni, hogy azok a repü­lőbalesetek leírásánál a balesetet szen­vedett gép nemét (közlekedési, katonai, iskola vagy sport) is föltüntessék, mert különben a nagyközön­ség minden előforduló balesetet a légiforgalom rovására ír. Ezt a — véleményünk szerint igen jelentős — eszmét azonban elvetették. A második javaslat célja az volt, hogy az F. A. I. kötelékébe tartozó egyesületek tagjai az összes légivonalakon 10% engedményt kapjanak a tarifából. Az F. A. I. evégből érdeklődni fog a légiforgalmi vállalatok­nál, hogy hajlandók-e ehhez hozzájárulni és a­ ked­vezményt megadni. A francia Aéro Club ajánlotta, hogy a motoros vízi és szárazföldi repülőgépek (C és C bis osztály), minden, nem rekordfölállítást célzó útjukra egy 10 kg minimális súlyú ejtőernyőt vigyenek magukkal, továbbá hogy magassági rekordot fölállítani szán­dékozó gépek, 5000 m-en fölül, oxigén készüléket használjanak. Mindkét indítványt hosszú vita után elf­ogadták. Csehszlovákia javaslatait a rekordok műszaki ellenőrzéséről, a kismotoros repülőgépek­kel való közlekedés és sport szabályozásáról, vala- BŐRÖNDHÁZ BŐRÁRU I éS BŐRÖNDFORG­ALMI R.-T. BUDAPEST VII. RÁKÓCZI­ ÚT 4. TELEFONSZÁM: JÓZSEF 129-88 Nagy választék utazóbőröndök, , női retikülök és apró bőrárukban andrássy-út 47 Olcsó árak és pontos kiszolgálás telefon­­. 142-89 GEREBEN és TÁRSA automobilcikkek szakü­zlete BUDAPEST VI. GRÓF ZICHY JENŐ­ UTCA 32 Dunlop-pneu­k gyári IcraKala Pneumatik-gumijavító üzem Raktáron tart­ minden gyártmányú géphez alkatrészeket, autó, kocsi-, mo­torkerékpár- és kerékpáralkatrészeket. D­an I SkCTflA Budapest V,Vag­ utca 5. TohOPSIlorint If Apollf Traktor pótkocsik. Ka- Dull LubUU Telefon: 911—21. szám. I CN­CI UUlU|JUll\Ul­­ll\a­rosszériák. Autójavító

Next