Auto és Motorujság, 1929 (8. évfolyam, 1-24. szám)
1929-01-01 - 1929-01-15 / 1-2. szám
Budapest, 1929 január 1915 ■t 16 AUTÓ- MOTOR. MOTORKERÉKPÁR- REPÜLŐGÉP.RÁDIÓ. SPORT* KER AUTO • MOTOR . KRAFTRÄDER • FLUGWESEN . RADIO • SPORT MEGJELENIK MINDEN HÓ 1-ÉN ÉS 15-ÉN . ÁRA PÉLDÁNYONKÉNT 70 Ft ELŐFIZETÉSI ÁR: 1 évrp............................ .............. lapengő Évente az „Automobilisták Zsebkönyve“ ingyenes melléklettel Külföldre az előfizetés: 1 évre............................................... 24 pengő ♦ III Szerkesztik: SCHREIBER JÓZSEF és WITTENBERG OTTÓ oki. gépészmérnök Főmunkatárs: ERNYEI FRIGYES .. . 1U71Q SZERKESZTŐSÉG Budapest VII Szerk. és kiadóhiv. Műszaki szerkesztő Posta takarékpénztári !!!♦ Vyolcadift évfolyam 1—2• nyfm tNYRlíVfc Az esztendő mérlege Irta: HALMI BÓDOG, kir. járásbiró Az automobilizmus világnépszerűségét már alig lehet fokozni. Ebből a távlatból nézve, tehát az 1928. esztendő nem hozott szenzációkat. A statisztika adatai legföljebb annyit bizonyítanak, hogy ez a diadalmas gép a helyi közlekedésben a világvárosokban egyeduralomra tett szert és csaknem teljesen kiszorította a tegnap járművét, a bérkocsit. Magyarországon, a híres lovak és hires fogatok hazájában, még némely hagyományok patinázta udvarházakban, nemes kúriákon, vidéki városok utcáin ünnepélyes alkalmakkor még látható néha a négy lóval hajtotta kocsi, azonban az állati erővel hajtott jármű gazdasági jelentőségét már csaknem teljesen elveszítette. Az automobilizmus fejlődése elé a sajátos magyar viszonyok még ma is óriási akadályokat gördítenek nemcsak azért, mert az automobilgyártás még csak csecsemőkorát éli nálunk és versenyképes gépeket még nemigen hoz forgalomba, hanem mert ennek előmozdítása nem gyárak fejlesztésével, hatalmas invesztálással történik. Ma az automobilizmus legfontosabb érdeke csak az lehet, hogy minden típusú gép számára szabad érvényesülést engedjünk és a taxiengedélyeknél — ha már nem merünk szakítani azzal a középkori fölfogással, hogy az autófuvarozáshoz még más is szükséges, mint egy gép és egy vizsgázott kocsivezető, hanem annak gyakorlását csak korlátolt számú résztvevőnek engedik meg —• a gép gyártási helye ne legyem irányadó. Ha már engedélyhez kötött foglalkozás az autófuvarozás, azzal csak szakembereket és fuvarozással hivatásszerűleg foglalkozó egyéneket jutalmazzanak, elsősorban pedig a bérkocsisokat, bérkocsitulajdonosokat, akiknek exisztenciáját az automobil tönkretette. Az 1928. esztendő ezt a problémát antiszociális módon próbálta megoldani. Ugyanis ahelyett hogy ezzel a taxiengedély-donációval egy most már fejlődött ipari, közlekedési és műszaki hivatás szakembereit jutalmazta, illetve megélhetéshez juttatta volna, nagy kapitalista érdekeket honorált. A Baross Gábor érdekeltségnek adott több száz engedély, amely egy részvénytársasági alakulat külföldi tőkecsoportjának kezében egyesíti az autótaxi hatalmas komplexumát, hosszú időre elveszi a lehetőségét annak, hogy a bérkocsis és a soffőr, ez a sok tipikusan kisember autófuvarozó lehessen. Vagyis visszasüllyed beláthatatlan időkig a cseléd fölmondási idejével egyforma helyzetbe, az önállósíthatás reménye nélkül. Vagyis a Folkusházy-akarat diktatórius ereje és tekintélye azt a humanitárius szándékot, hogy a taxiengedélyek kérvényei a következő jogosultsági sorrendben bíráltassanak el — elsősorban a bérkocsitulajdonos, másodsorban a bérkocsis, aztán a soffőr és csak az ezután fönmaradó jogosítványok jussanak a trösztök, részvénytársaságok és a világnézletileg rokonszenves egyesületek és intézmények birtokába — egy gőgös gesztussal semmisítette meg, amely minden érdekeltből, de még a közönyös polgárból is a legnagyobb elégedetlenséget váltotta ki. A Baross-trösztön kívül a szegény „Marta“ is jutott újabb taxiengedély-paketthez, sőt remélhető lesz, hogy ha sikerülni fog újabb taxiengedélyaranyesőt hullatni, a most tragikusan mellőzött Schiffer cég fogja az újabb kontingens egész maszszáját megkapni. Nem hisszük, hogy a Folkusházy-féleakaratot a közvélemény egyhangú fölháborodása, a megsérő Magyar utakra Fross-BÜSSING-teherautó: HAHN, IV, Kossuth Lajos-u. 12