Auto és Motorujság, 1930 (9. évfolyam, 1-24. szám)
1930-08-01 / 15. szám
24. OLDAL * 15. SZÁM A10 O1UKéntt 1930 AUGUSZTUS 1 eset színhelyére vonuló tűzoltó-, mentő- és közbiztonságú szervek járóműire. 3. A székesfővárosnak vámvonalak által határolt belső területén ideiglenes vezetői igazolvány birtokában is csak az a vezetői vizsgára készülő gyakorolhat gépjáróművezetést, aki külterületi kisforgalmú utakon a vezetésben és Vezetés körüli teendőikben teljes jártasságot szerzett. II. A gyalog- és járóműközlekedés rendje a Margit-hídon, a Széchenyi-Lánchídon, az Erzsébethídon és a Ferenc József-hídon. 13. 1. A gyalogos a Margit hídon, a Széchenyi- Lánchídon és az Erzsébet-hídon a menetiránynak megfelelő jobboldali gyalogjárón köteles haladni. A Ferenc József-híd gyalogjáróján mindkét irányban közlekedhet. A gyalogjáróról a kocsiútra lelépni nem szabad. Egyik gyalogjáróról a másikra átmenni csak a hídfőknél és a margitszigeti összekötőhídnál szabad. Az a gyalogos, aki a gyalogközlekedést akadályozó nagyobb poggyászt hord, a kocsiút jobboldalán, a gyalogjáró, illetve a villamosvasúti vágányok mellett, köteles haladni. A Széchenyi-Lánchíd kocsiúttestén reggel 7 órától este 9 óráig csomagot vivő gyalogosnak nem szabad közlekednie. Osztag és csoport csak zárt sorban, zeneszó és ütemes lépés nélkül haladhat át a hídon. 2. Híd be- és kijáratánál minden járómű menetsebességét csökkenteni köteles. Azon a hídon, amelyen villamos vasúti vágány van lefektetve, a személygépjárómű balra előz. A Széchenyi-Lánchíd két pillérkapuzata alatt előzni nem szabad. Reggel 7 órától este 9 óráig a Széchenyi- Lánchídon teherjáróművel, kézikocsival, taligával és kerékpárral közlekedni tilos. Ez a rendelkezés a másfél tonnánál nem nagyobb teherbírású gépjáróműre, továbbá a posta és gyorsáruszállító vállalatok lófogatú és géperejű kocsijaira nem vonatkozik. Az egyfogatú teherszekerekre legföljebb 18, a kétfogatú közönséges szekérre 30, a közönségesnél szélesebb, hosszabb, legalább két ló által vont és széles keréktalppal bíró szekérre 40 métermázsánál nagyobb súlyú terhet fölrakni nem szabad. 40 métermázsát meghaladó terhet a hidakon csak legalább 4 méter tengelytávolsággal és 16 cm széles keréktalppal bíró, erős szerkezetű járóművel szabad szállítani. Olyan terhet, melynek súlya a járómű súlyával együtt 120 métermázsát meghalad, a Széchenyi Lánchídon szállítani tilos. 160 métermázsát meghaladó terhet csak a Margit hídon és a Ferenc József-hídon, a hidak igazgatóságánál történt előzetes bejelentés és általa esetenként meghatározott külön feltételek betartásával szabad szállítani. A dunai hidakon, továbbá a Margitszigetet összekötő hídon és töltésen járóművel megállási vagy megfordulni nem szabad. A Margitszigetre irányuló fuvar esetén a személyszállító bérjárómű vezetője a belépődíjat a fuvar elvállalása alkalmával köteles átvenni és azt a Margitsziget bejáratánál szolgálatot teljesítő őrnek átnyújtani, hogy ily módon a járóműtorlódás elkerülhetővé váljék. Amennyiben az utas a belépődíj előzetes le vl fizetését megtagadná, a fuvar csak a pesti, illetve a budai hídfőig vállalható. III. A gyalog- és járóműközlekedés rendje az Alagútban. 14. 1. A gyalogos a menetiránynak megfelelő jobboldali gyalogjárón köteles haladni. A gyalogjáróról a kocsiútra lelépni nem szabad. Az a gyalogos, aki a gyalogközlekedést akadályozó nagyobb poggyászt visz, a kocsiút jobboldalán, a gyalogjáró mellett köteles haladni. Az alagút kocsiúttestén reggel 7 órától este 9 óráig csomagot vivő gyalogos nem közlekedhetik. Osztag és csoport csak zárt sorban, zeneszó és ütemes lépés nélkül haladhat át. 2. A be- és kijáratnál minden járómű menetsebességét csökkenteni köteles. Teherkocsi és lábbal hajtott kerékpár nem előzhet. Reggel 7 órától este 9 óráig teherjáróművel, kézikocsival, taligával és kerékpárral közlekedni tilos. Ez a rendelkezés a másfél tonnánál nem nagyobb teherbírású gépjáróműre, továbbá a posta és gyorsáruszállító vállalatok lófogatú és géperejű teherkocsijaira nem vonatkozik. Az alagútban megállani, vagy megfordulni nem szabad. Gépkocsivezető csak kézikürttel jelezhet. IV. Gyalogcsoportok közlekedési rendje. 15. §. Zártrendű gyalogosok a gyalogjárón csak tagpárokra szakadozva közlekedhetnek. Csoportok négyes sorokban, az úttest baloldalán akként kötelesek haladni, hogy a kocsiút másik fele szabadon maradjon. Ilyen csoportot csak a helyi viszonyokkal ismerős egyén vezethet. Két vagy több nagyobb csoport között kisforgalmú uccákon 50—50 méter, hídfőknél, alagútnál, forgalmasabb uccakeresztezéseknél és utakon 100—100 méter távközt kell betartani. Az ilyen rendben menetelő csoportok egységeit a járóművek nem bonthatják meg. Kivételt jelent a baleset vagy veszély színhelyére kivonuló tűzoltó-, mentő- és rendőrségi járómű, amelyek részére a szükséges utat feltétlenül szabaddá kell tenni. Zárt sorokban a villamosvasúti vágányokon haladni — elkerülhetetlen szükség esetét kivéve — nem szabad. Ha az úttest keskenysége miatt a villamosvasúti vágányokon való haladás nem kerülhető el, ez esetben is a villamosvasút közeledésekor a villamosvasúti vágányt el kell hagyni és a villamosvasútnak szabad utat kell biztosítani. Zeneszóval templom, kórház, gyógy- és hasonló intézetek előtt elhaladni nem szabad. E rendeletben foglalt tilalmak és rendelkezések megszegését, illetve meg nem tartását a 250.000—1929. BM. sz. rendelet 26. §-a értelmében, u. a. rendelet 119. §-a alapján 200 pengőig terjedhető pénzbüntetéssel, illetve amennyiben a kihágást elkövető e rendeletben foglaltak megszegése miatt 2 éven belül már büntetve volt, 15 napig terjedhető elzárással kell büntetni. Betegh-Huszágh Miklós főkapitány: „VezimS-gumijavító is Cégtulajdonos: Autó-, motorkerékpár- és kerékpárgumik vulkanizálása a A Budapest VI. Juhász István legújabb módszer szerint. Használt gumi vétele és eladása Szinyei Messe ucca 39mummt