Auto és Motorujság, 1933 (12. évfolyam, 1-24. szám)
1933-01-01 / 1-4. szám
1933 JAN.-FEBR. 1—4. SZÁM * 3. OLDAL A hangtompító szerepe a motornál A Burgess-féle kísérlet eredménye Az utóbbi években az automobilipar célkitűzése a gyorsabb, nagyobb teljesítményű és gazdaságosabb kocsitípus elérése volt. Ezen munka közben azonban kevés figyelmet szenteltek a hangtompítóknak, amelyek felé csak akkor fordult az érdeklődés, amidőn a mai, már tökéletesen kialakult motortípusokból a lehető legnagyobb teljesítményt akarták kihozni és ennek elérésére az öszszes, a teljesítményt befolyásoló tényezőket alapos vizsgálatnak vetették alá. A ma használt hangtompítók kevés kivétellel alig különböznek a tíz vagy húsz év előtt használtaiktól. Egyhengeres edény, beépített közfalakkal, térélőlapokkal vagy expanziós kamrákkal, melyek a kipuffogó gázok lassú nyomás- és sebességcsökkenését idézik elő. A gyakorlati kivitel különböző volt, de az öszszes hangtompítók megegyeztek abban, hogy a bennük levő gázok ellennyomást okoztak, amely ellennyomás csökkentette a motor teljesítményét, befolyásolta és megakadályozta a forró gázok gyors eltávozását a motorból. Ezeknek a nehézségeknek a tökéletes kiküszöbölése csak akkor sikerült, midőn a feladatot fizikusok kezdték vizsgálni és akusztikai törvények alapján keresték a megoldást. Hosszas kísérletek után megállapították, hogy ha hanghullámokat perforált fémlapra bocsátunk, amelyeket faangelnyelő anyag vesz körül, úgy a perforált, fémlap nem veri vissza a hamghullámokat, hanem keresztülbocsátja és még erősíti is a mögötte lévő anyaghangelnyelő és hangfrekvencia-szám átalakító hatását. Ezen fizikai felismerés alapján készült el a Défag-BurgessAumgromnntó (1. sz. ábra), amely tökéletesen megoldotta automobiloknál és motorkerékpároknál a hangtompítás kérdését. A corpens hangtompítónál a perforált fémlapot változatlan keresztmetszetű perforált belső fémcső helyettesíti, melyet hangtompítóanyag vesz körül. A haighullámok ezen a perforált csövön keresztülhatolnak, frekvenciájukat megváltoztatják (2. sz. ábra) és átalakulnak az emberi fül számára egyáltalán nem, vagy csak igen kevéssé hallgató rezgésszámos hanghullámokká. A Burgess- hangtompítóknál nincsenek közfalak, a kipuffogó gázok végig változatlan keresztmetszetű csövön haladnak keresztül, mely nem fejt ki ellenállást és ezáltal egyrészt az ezen ellenállások legyőzésére eddig szükségelt motorteljesítmény mint hasznos teljesítmény és tüzelőanyagmegtakarítás mutatkozik, másrészt a kipuffogó gázok gyors és akadály nélküli távozása a motor gyorsabb hűtését segíti elő, és ezáltal a kipuffogószelepek hosszabb élettartamúak. Dinamometrikus mérések alapján készült öszszehasonlító diagramok (3. sz. ábra) mutatják a Défag-Burgesvlumgtompító használata mellett más típusú hangtompítóval szemben elért teljesítménynövekedést és tüzelőanyagmegtakarítást, melyek kedvező esetben 10%-ot is elérhetnek, továbbá, az ellennyomás csökkenését. A Défag-Burgess-hangtárogatókat a Burgessszabadalom magyarországi birtokosa, a Dénes és Friedmann Bt. (Budapest, VI. Dessewffy utca 29) állítja elő és érdeklődőknek készséggel küld ismertetést és tájékoztatást a Sturgessban-tompítók beépítési lehetőségeiről. FORD SZEMÉLY- és TEHERAUTÓK autorizált képviselete: HAHN, Andrássy út 10 1. ábra 2. ábra 3. ábra