Auto és Motorujság, 1933 (12. évfolyam, 1-24. szám)

1933-01-01 / 1-4. szám

1933 JAN.-FEBR. 1—4. SZÁM * 3. OLDAL A hangtompító szerepe a motornál A Burgess-féle kísérlet eredménye Az utóbbi években az automobilipar célkitű­zése a gyorsabb, nagyobb teljesítményű és gazda­ságosabb kocsitípus elérése volt. Ezen munka köz­ben azonban kevés figyelmet szenteltek a hang­tompítóknak, amelyek felé csak akkor fordult az érdeklődés, amidőn a mai, már tökéletesen kiala­kult motortípusokból a lehető legnagyobb teljesít­ményt akarták kihozni és ennek elérésére az ösz­­szes, a teljesítményt befolyásoló tényezőket alapos vizsgálatnak vetették alá. A m­a használt hangtompítók kevés kivétellel alig különböznek a tíz vagy húsz év előtt használ­taiktól. Egyhengeres edény, beépített közfalakkal, térélőlapokkal vagy expanziós kamrákkal, melyek a kipuffogó gázok lassú nyomás- és sebességcsök­kenését idézik elő. A gyakorlati kivitel különböző volt, de az ösz­­szes hangtompítók megegyeztek abban, hogy a bennük levő gázok ellennyomást okoztak, amely ellennyomás csökkentette a motor teljesítményét, befolyásolta és megakadályozta a forró gázok gyors eltávozását a motorból. Ezeknek a nehézségeknek a tökéletes kiküszö­bölése csak akkor sikerült, midőn a feladatot fizikusok kezdték vizsgálni és akusztikai törvények alapján keresték a megoldást. Hosszas kísérletek után megállapították, hogy ha hanghullámokat perforált fémlapra bocsátunk, amelyeket faang­­elnyelő anyag vesz körül, úgy a perforált, fémlap nem veri vissza a hamghullámokat, hanem keresztül­­bocsátja és még erősíti is a mögötte lévő anyag­hangelnyelő és hangfrekvencia-szám­ átalakító ha­tását. Ezen fizikai felismerés alapján készült el a Défag-BurgessAumgromnntó (1. sz. ábra), amely tökéletesen megoldotta automobiloknál és motor­kerékpároknál a hangtompítás kérdését. A corpens­ hangtom­pítónál a perforált fém­lapot változatlan keresztmetszetű perforált belső fémcső helyettesíti, melyet hangtompítóanyag vesz körül. A haighullámok ezen a perforált csövön keresztülhatolnak, frekvenciájukat megváltoztat­ják (2. sz. ábra) és átalakulnak az emberi fül szá­mára egyáltalán nem, vagy csak igen kevéssé hall­gató rezgésszámos hanghullámokká. A B­u­rg­ess- ha­­ngtomp­í­tók­n­ál nincsenek köz­falak, a kipuffogó gázok végig változatlan kereszt­metszetű csövön haladnak keresztül, mely nem fejt ki ellenállást és ezáltal egyrészt az ezen ellenállá­sok legyőzésére eddig szükségelt motorteljesítmény mint hasznos teljesítmény és tüzelőanyagmegtaka­rítás mutatkozik, másrészt a kipuffogó gázok gyors és akadály nélküli távozása a motor gyorsabb hűtését segíti elő, és ezáltal a kipuffogószelepek hosszabb élettartamúak. Dinamom­­etrikus mérések alapján készült ösz­­szehasonlító diagramok (3. sz. ábra) mutatják a Défag-Burgesv­lumgtompító használata mellett más típusú hangtompítóval szemben elért teljesítmény­növekedést és tüzelőanyagmegtakarítást, melyek kedvező esetben 10%-ot is elérhetnek, továbbá, az ellennyomás csökkenését. A Défag-Burgess-hangtárogatókat a Burgess­­szabadalom magyarországi birtokosa, a Dénes és Friedmann Bt. (Budapest, VI. Dessewffy utca 29) állítja elő és érdeklődőknek készséggel küld ismer­tetést és tájékoztatást a St­urgessb­an-tom­pítók be­építési lehetőségeiről. FORD SZEMÉLY- és TEHERAUTÓK autorizált képviselete: HAHN, Andrássy út 10­ 1. ábra 2. ábra 3. ábra

Next