Auto és Motorujság, 1937 (16. évfolyam, 1-24. szám)

1937-01-01 / 1-2. szám

ményeként bizonyos autótípusokat karosszéria nélkül lehessen behozni, hogy ezáltal a karosszériaipar fel­lendüljön. Mi belátjuk, nagyon nehéz ezen a téren igazságot tenni, de az érdekelt kereskedők és karos­szériaüzemek bevonásával egy oly­an megállapodásra lehetne jutni, amely mindkét fél megnyugvására és­ országos érdekekből is­ kielégítő lenne. Az elmúlt esztendő folyamán is számtalanszor és­ hangosan követeltük, hogy az automobilizmus felsegí­tésére próbaképpen vezessék be az benzinadót. Ennek a megvalósítása esetén a leszállított nagykocsik szá­zai kerülnének forgalomba és ha jól látjuk a dolgokat, az új autótulajdonosok ezrei jelentkeztek volna, hogy adózzanak a benzinen keresztül. Nem­ tették meg, azt hitték az illetékesek, hogy eme rendelkezésükkel csak az automobilistákat segítik és nem gondoltak arra, hogy a benzinadó bevezetésével sok száz új adózó ke­rült volna az automobilisták sorai közé. Ezen a télen is­ több száz kocsit állítottak le, ezalatt az idő alatt nem fizetnek adót érte, de a benzinadó bevezetése ese­tén a leállított kocsik közül sok itt-ott mégis futott volna és adózott volna a benzinen keresztül. Reméljük, hogy a tizenhatodik esztendőben az Autó- és Motorújság eredményesebb munkásságot fog tudni kifejteni és az illetékesek folytonos sarkalása mellett módjában lesz beszámolni arról, hogy hol és milyen módon könnyebbedett meg az automobilisták és a motorosok helyzete és hogy ebben az esztendőben havonta, vagy negyedévenként milyen mértékben emelkedett az üzembehelyezett automobilok száma. Meleg szeretettel köszöntjük lapunk előfizetőit, olvasóit, hirdetőinket és ígérjük, hogy az elkövetke­zendő esztendőkben is mindig és mindent az automo­bilizmusért cselekszünk. THTTN­ilimiiffTilimii !!■ IMI lin H­llilMMI ■« i­Wi—■■ Kell-e a segédmotoros kerékpárokra sebességváltó? Segédmotoros kerékpár elnevezés alatt tmia már nem holmi kis játékmotorral felszerelt kerékpárt ér­tünk, hanem a motorkerékpárhoz minden részében hasonló, annak minden kellékével ellátott gépet, mely­nek megindítása azonban a kerékpárhoz hasonlóan lábhajtással történik. A segédmotoros kerékpár el­nevezés voltak­épen hibás, mert régen ezalatt egy olyan kerékpárt értettek, melyre utólag szereltek egy primitív kiss motort, mert a helyes elnevezés tulajdon­képen kismotoros kerékpár lenne, mert e gépek első­sorban motoros kerékpárok. Mivel a vizsga és adómentességet Magyarorszá­gon csak egy bizonyos súlyhatár (30 kg, plus 25%) alatt élveznek a segédmotoros kerékpárok, ez termé­szetesen a motor teljesítményét is bizonyos korlátok közé szorítja. A Magyarországon segédmotorosnak számítható vizsga- és adómentes gépek a 100 cm3 határt nem igen haladhatják meg, míg a legtöbb ide­gen országban minden motorkerékpár 200 ami3 hen­gerűrtartalomig vizsga- és adómentes. A segédmotoros kerékpárokat külföldön ma 45— 55 kg. súlyban építik, azonban ezen nagy súly miatt az ily típus­ú segédmotoros kerékpárok a szokásos kismotorral nem gyorsulnak fel kellő idő alatt, ezért szükséges náluk sebességváltót beépíteni. Tudvalévő dolog, hogy egy ilyen fogaskerekekkel és kapcsolóval ellátott sebességváltó karbantartása, kenése és javítása elég költséggel jár, azonkívül gya­korlatlan vezetőnél a sebességváltós jármű kezelése is körülményesebb. A kupplungnak a sebességváltással megfelelő időben történő ki- és bekapcsolása megfelelő gyakorlatot kíván, míg az illető ezt megszokja, a hibás kapcsolásokat a gép szerkezete alaposan meg­sínyli. Éppen az első időben, amidőn valaki a motoros kerékpárt vezetni kezdi, fokozott figyelmet kíván nagyforgalmú helyeken a vezetés, ilyenkor a legjobb, ha az illetőnek minél kevesebb kapcsolót kell kezelnie. A sorozatos próbák és a gyakorlat azt igazolták, hogy egy 37,5 kg -os segédmotoros kerékpár a ha­zánkban épített bármily meredek úton és kapaszkodón sebességváltó használata nélkül is kitűnően feljut. Kérdezzük, hogy minek akkor ezekre sebesség­­váltó? Az előbb felsoroltakból kitűnik, hogy a 37,5 kg. súlyhatárig terjedő kerékpárokon a sebességváltó csak egy felesleges és költséges szerkezet, amelynek semmi gyakorlati haszna nincs. Ez az oka annak is, hogy a hazai segédmotoros kerékpár­ipar eltekintett a gyártásnál sebességváltó beépítésétől, mert egyrészt kiküszöbölt egy nagy hiba­forrást, másrészt az így megtakarított súlyt felhasz­nálta erősebb váz, biztosabb fék, szélesebb sárvédő stb.építésére. A mai modern kismotor tökéletesen üzembiztos, kétütemű, kis fogyasztású motor,­mely el van látva tengelykapcsolóval (kupplung) is, s így lehetővé válik pl. utcakereszteződésnél, hogy a motornak leállítása nélkül is megállhatunk a géppel. A kismotorok üzemanyaga a legtöbb esetben Pár szó a segédmotoros kerékpárokról Győrffy autómentő Budapest, Bulcsu utca II. Telefon: 2-907-21. AKKUMULÁTOROK SZIKLAI ÉS TÁRSA Magyarország legrégibb vállalata Budapest, Péterfy Sándor­ utca 9. Telefon : József 351-43

Next