Auto és Motorujság, 1937 (16. évfolyam, 1-24. szám)
1937-01-01 / 1-2. szám
ményeként bizonyos autótípusokat karosszéria nélkül lehessen behozni, hogy ezáltal a karosszériaipar fellendüljön. Mi belátjuk, nagyon nehéz ezen a téren igazságot tenni, de az érdekelt kereskedők és karosszériaüzemek bevonásával egy olyan megállapodásra lehetne jutni, amely mindkét fél megnyugvására és országos érdekekből is kielégítő lenne. Az elmúlt esztendő folyamán is számtalanszor és hangosan követeltük, hogy az automobilizmus felsegítésére próbaképpen vezessék be az benzinadót. Ennek a megvalósítása esetén a leszállított nagykocsik százai kerülnének forgalomba és ha jól látjuk a dolgokat, az új autótulajdonosok ezrei jelentkeztek volna, hogy adózzanak a benzinen keresztül. Nem tették meg, azt hitték az illetékesek, hogy eme rendelkezésükkel csak az automobilistákat segítik és nem gondoltak arra, hogy a benzinadó bevezetésével sok száz új adózó került volna az automobilisták sorai közé. Ezen a télen is több száz kocsit állítottak le, ezalatt az idő alatt nem fizetnek adót érte, de a benzinadó bevezetése esetén a leállított kocsik közül sok itt-ott mégis futott volna és adózott volna a benzinen keresztül. Reméljük, hogy a tizenhatodik esztendőben az Autó- és Motorújság eredményesebb munkásságot fog tudni kifejteni és az illetékesek folytonos sarkalása mellett módjában lesz beszámolni arról, hogy hol és milyen módon könnyebbedett meg az automobilisták és a motorosok helyzete és hogy ebben az esztendőben havonta, vagy negyedévenként milyen mértékben emelkedett az üzembehelyezett automobilok száma. Meleg szeretettel köszöntjük lapunk előfizetőit, olvasóit, hirdetőinket és ígérjük, hogy az elkövetkezendő esztendőkben is mindig és mindent az automobilizmusért cselekszünk. THTTNilimiiffTilimii !!■ IMI lin HllilMMI ■« iWi—■■ Kell-e a segédmotoros kerékpárokra sebességváltó? Segédmotoros kerékpár elnevezés alatt tmia már nem holmi kis játékmotorral felszerelt kerékpárt értünk, hanem a motorkerékpárhoz minden részében hasonló, annak minden kellékével ellátott gépet, melynek megindítása azonban a kerékpárhoz hasonlóan lábhajtással történik. A segédmotoros kerékpár elnevezés voltaképen hibás, mert régen ezalatt egy olyan kerékpárt értettek, melyre utólag szereltek egy primitív kiss motort, mert a helyes elnevezés tulajdonképen kismotoros kerékpár lenne, mert e gépek elsősorban motoros kerékpárok. Mivel a vizsga és adómentességet Magyarországon csak egy bizonyos súlyhatár (30 kg, plus 25%) alatt élveznek a segédmotoros kerékpárok, ez természetesen a motor teljesítményét is bizonyos korlátok közé szorítja. A Magyarországon segédmotorosnak számítható vizsga- és adómentes gépek a 100 cm3 határt nem igen haladhatják meg, míg a legtöbb idegen országban minden motorkerékpár 200 ami3 hengerűrtartalomig vizsga- és adómentes. A segédmotoros kerékpárokat külföldön ma 45— 55 kg. súlyban építik, azonban ezen nagy súly miatt az ily típusú segédmotoros kerékpárok a szokásos kismotorral nem gyorsulnak fel kellő idő alatt, ezért szükséges náluk sebességváltót beépíteni. Tudvalévő dolog, hogy egy ilyen fogaskerekekkel és kapcsolóval ellátott sebességváltó karbantartása, kenése és javítása elég költséggel jár, azonkívül gyakorlatlan vezetőnél a sebességváltós jármű kezelése is körülményesebb. A kupplungnak a sebességváltással megfelelő időben történő ki- és bekapcsolása megfelelő gyakorlatot kíván, míg az illető ezt megszokja, a hibás kapcsolásokat a gép szerkezete alaposan megsínyli. Éppen az első időben, amidőn valaki a motoros kerékpárt vezetni kezdi, fokozott figyelmet kíván nagyforgalmú helyeken a vezetés, ilyenkor a legjobb, ha az illetőnek minél kevesebb kapcsolót kell kezelnie. A sorozatos próbák és a gyakorlat azt igazolták, hogy egy 37,5 kg -os segédmotoros kerékpár a hazánkban épített bármily meredek úton és kapaszkodón sebességváltó használata nélkül is kitűnően feljut. Kérdezzük, hogy minek akkor ezekre sebességváltó? Az előbb felsoroltakból kitűnik, hogy a 37,5 kg. súlyhatárig terjedő kerékpárokon a sebességváltó csak egy felesleges és költséges szerkezet, amelynek semmi gyakorlati haszna nincs. Ez az oka annak is, hogy a hazai segédmotoros kerékpáripar eltekintett a gyártásnál sebességváltó beépítésétől, mert egyrészt kiküszöbölt egy nagy hibaforrást, másrészt az így megtakarított súlyt felhasználta erősebb váz, biztosabb fék, szélesebb sárvédő stb.építésére. A mai modern kismotor tökéletesen üzembiztos, kétütemű, kis fogyasztású motor,mely el van látva tengelykapcsolóval (kupplung) is, s így lehetővé válik pl. utcakereszteződésnél, hogy a motornak leállítása nélkül is megállhatunk a géppel. A kismotorok üzemanyaga a legtöbb esetben Pár szó a segédmotoros kerékpárokról Győrffy autómentő Budapest, Bulcsu utca II. Telefon: 2-907-21. AKKUMULÁTOROK SZIKLAI ÉS TÁRSA Magyarország legrégibb vállalata Budapest, Péterfy Sándor utca 9. Telefon : József 351-43