Auto és Motorujság, 1938 (17. évfolyam, 1-22. szám)

1938-01-01 / 1-2. szám

AUTÓ ÉS MOTORÚJSÁG 5 . Érdekes találm­ány, autoMe­ziatárk Szám­ába A rohanó élet ma már megkívánja, hogy az a közlekedési eszköz, amire felülünk, hogy rendeltetési helyünkre jussunk, tökéletes és biztonságos legyen. A mai időben ha szabadságra megy egy iparos vagy ke­reskedő, vagy hivatalnok, ezt nem úgy intézi el, hogy elutazik egy bizonyos nyaralóhelyre, ott eltölti­­sza­badságidejét és azután visszamegy a robotba, hanem nagyon sokan a nyaralásnak azt a kellemes oldalát választják, amely egyúttal világlátást is jelent szá­mukra és az utazás ideje alatt a tájak szépségeiben is gyönyörködhetnek, így nagyon sokan vannak, akik autóba vagy autocarba ülnek és egész kontinenseken utaznak keresztül, dacára, hogy az útjukba ejtett ide­gen országoknak legtöbbször a nyelvét sem értik és így nagy nehézségeket okoz, hogy egy-egy kérdésére választ, vagy útbaigazítást kapjanak. Még azoknak az autósoknak is gyakran nehéz az eligazodás, akik bizonyos nyelveket értenek, mert nem mindenre kap­nak pontos és megbízható felvilágosítást. Hogy az eligazodás az autós számára könnyű le­gyen, hogy megelőzhessünk számtalan balesetet és nyugodtan indulhassunk el bármely hosszú útra, segít­ségünkre van egyik igen tisztelt autós­ barátunk Weid­­linger Miksa, aki egy olyan készüléket szerkesztett, amely a lehető legszellemesebben oldja meg az előt­tünk teljesen ismeretlen országutakon való autóveze­tést, mert készüléke állandóan mutatja egy benne automatikusan tovamozgó térképen az út minden fá­zisát. Megkímél bennünket mindennemű meglepetés­től, mert előre jelzi velünk mindazokat a fontos tud­nivalókat, amelyek egy autóvezetőt érdekelnek és amelyek egy országúton gyakran előfordulnak, tehát minden változást és minden esetleges veszélyt. Az említett­ kis készülék, amelynek jóformán még neve sincs, máris világszabadalomra van bejelentve az összes számottevő országokban, rövid időn belül annyira fontos alkotórésze lesz a modern gépkocsinak, hogy anélkül egy kocsi és a biztonságos utat szerető autóvezető el sem képzelhető. Alig, hogy a világsza­badalom bejelentése megtörtént, máris nagy érdeklő­dés mutatkozott a szabadalom iránt, mert köztudo­mású, hogy az autóvásárló közönség mindig újabb és újabb dolgokat vár az autógyáraktól és nem elégszik meg azzal, ha az újítások csak az autó külsején, netán jelentéktelen változtatásokban nyilvánulnak meg. De érdeklődnek a nagy külföldi gyárak is, mert a szaba­dalom műszaki leírásából nemcsak a készülék elmés megoldása világlik ki, hanem az elgondolás mellett annak olcsó előállítása is kézenfekvő. A készülék a kocsi szerelékfalán nyer elhelyezést, összeköttetésbe kerül a ki­mutató szerkezettel, de kapcsolható külön az első kerékhez is. A feltaláló sze­rint — de miszerintünk is — az utóbbi megoldás elő­nyösebb, mert kevésbé van kitéve annak, hogy a hátsó kerék, amely a kocsi előremozgását előidézi, esetleges túlpörgésével a készülék pontosságát befolyásolja. Maga a készülék, amelyen a szalagszerű, speciális térkép le-, illetőleg felcsavarodik, a körülményekhez képest nagyon kis helyet foglal el és ennek dacára a térképen cca 10—20 km. hosszúságban jelenik meg előttünk az útvonal rajza és ez természetesen minden zavaró jel nélkül, teljesen szabadon látható a vezető előtt és az könnyen áttekinthető. Vegyünk egy példát: Ha Budapestről Bécsbe óhajt az autós menni, elhelyezi a készülékbe Budapest —Bécs térképét és ezzel meg is szűnik minden további tennivaló, mert a többit már maga a készülék és a tér­kép végzi el automatikusan. Nem kell a térképet haj­togatni és nem kell keresgélni rajta az éppen bennün­ket érdeklő helyet. A kocsi halad és ennek mozgásával együtt a térkép állandóan mutatja azt a helyet, ahol a kocsi éppen áthalad. Mielőtt a kocsival elindulunk, a készülék beállí­tása után a mutatókarok önműködőleg jelzik az úton következő kilométereket, olyan pontosan, hogy pld. megállunk az országúti 17-es kilométerkőnél, biztosak lehetünk benne, hogy a kocsiból kitekintve a készülék mutatója is a 17-es kilométert jelzi. Ha a készülék jelzi, hogy faluhoz közeledünk, akkor egészen bizto­san már a falu szélén is vagyunk. Ugyanígy előre figyelmeztet bennünket a készü­lék egy szerény csengetéssel, ha útkereszteződés, vas­úti kereszteződés, kanyar, vagy egyéb az autóvezető­ket érdeklő és az országúton előforduló fontos dol­gokra akarja a vezető figyelmét felhívni. A készülé­ken egy kis lámpa is kigyullad, amely a nemzetközi jelzést is mutatja, amely az éppen közeledő sorompó­nak, útkereszteződésnek vagy más figyelmeztetésnek olyan ábrája, amelyet egy külföldi autóvezető úgyis megismer. Beállítható a készülék olyképpen is, hogy bizonyos helyen (pl. útkereszteződésnél) önműködően szirénabúgást adjon, ami által különösen éjjeli túrák­nál az ilyen helyeken előforduló karambolok a lehe­tőség szerint minimumra csökkenjenek. A térkép mértéke az országút hosszában 1:100.000, ami a térkép részletességének megfelelő, viszont az oldalak felé jobbra és balra sokkal nagyobb 1:300.000, hogy a s szalagtérkép keskenysége dacára is elég mélyen belátható legyen a környező terület ak­kor, ha a vezető esetleg a főútvonalról más útvonalra óhajt letérni. Az oldalt eső városok és falvak így szin­tén áttekinthetők a térkép kis részletén, amely éppen a készüléken látható. Egész különös a készülék jövője szempontjából, annak érdekes felhasználhatósága autocarokon és autóbuszokon, amelyek idegen országba viszik a kö­zönséget a nyári utazási szezon folyamán. AKKUMULÁTOROK SZIKLAI ÉS TÁRSA Magyarország legrégibb vállalata Budapest, Péterfy Sándor­ utca 9. Telefon : József 351-45

Next