Auto és Motorujság, 1938 (17. évfolyam, 1-22. szám)
1938-01-01 / 1-2. szám
AUTÓ ÉS MOTORÚJSÁG 5 . Érdekes találmány, autoMeziatárk Számába A rohanó élet ma már megkívánja, hogy az a közlekedési eszköz, amire felülünk, hogy rendeltetési helyünkre jussunk, tökéletes és biztonságos legyen. A mai időben ha szabadságra megy egy iparos vagy kereskedő, vagy hivatalnok, ezt nem úgy intézi el, hogy elutazik egy bizonyos nyaralóhelyre, ott eltöltiszabadságidejét és azután visszamegy a robotba, hanem nagyon sokan a nyaralásnak azt a kellemes oldalát választják, amely egyúttal világlátást is jelent számukra és az utazás ideje alatt a tájak szépségeiben is gyönyörködhetnek, így nagyon sokan vannak, akik autóba vagy autocarba ülnek és egész kontinenseken utaznak keresztül, dacára, hogy az útjukba ejtett idegen országoknak legtöbbször a nyelvét sem értik és így nagy nehézségeket okoz, hogy egy-egy kérdésére választ, vagy útbaigazítást kapjanak. Még azoknak az autósoknak is gyakran nehéz az eligazodás, akik bizonyos nyelveket értenek, mert nem mindenre kapnak pontos és megbízható felvilágosítást. Hogy az eligazodás az autós számára könnyű legyen, hogy megelőzhessünk számtalan balesetet és nyugodtan indulhassunk el bármely hosszú útra, segítségünkre van egyik igen tisztelt autós barátunk Weidlinger Miksa, aki egy olyan készüléket szerkesztett, amely a lehető legszellemesebben oldja meg az előttünk teljesen ismeretlen országutakon való autóvezetést, mert készüléke állandóan mutatja egy benne automatikusan tovamozgó térképen az út minden fázisát. Megkímél bennünket mindennemű meglepetéstől, mert előre jelzi velünk mindazokat a fontos tudnivalókat, amelyek egy autóvezetőt érdekelnek és amelyek egy országúton gyakran előfordulnak, tehát minden változást és minden esetleges veszélyt. Az említett kis készülék, amelynek jóformán még neve sincs, máris világszabadalomra van bejelentve az összes számottevő országokban, rövid időn belül annyira fontos alkotórésze lesz a modern gépkocsinak, hogy anélkül egy kocsi és a biztonságos utat szerető autóvezető el sem képzelhető. Alig, hogy a világszabadalom bejelentése megtörtént, máris nagy érdeklődés mutatkozott a szabadalom iránt, mert köztudomású, hogy az autóvásárló közönség mindig újabb és újabb dolgokat vár az autógyáraktól és nem elégszik meg azzal, ha az újítások csak az autó külsején, netán jelentéktelen változtatásokban nyilvánulnak meg. De érdeklődnek a nagy külföldi gyárak is, mert a szabadalom műszaki leírásából nemcsak a készülék elmés megoldása világlik ki, hanem az elgondolás mellett annak olcsó előállítása is kézenfekvő. A készülék a kocsi szerelékfalán nyer elhelyezést, összeköttetésbe kerül a kimutató szerkezettel, de kapcsolható külön az első kerékhez is. A feltaláló szerint — de miszerintünk is — az utóbbi megoldás előnyösebb, mert kevésbé van kitéve annak, hogy a hátsó kerék, amely a kocsi előremozgását előidézi, esetleges túlpörgésével a készülék pontosságát befolyásolja. Maga a készülék, amelyen a szalagszerű, speciális térkép le-, illetőleg felcsavarodik, a körülményekhez képest nagyon kis helyet foglal el és ennek dacára a térképen cca 10—20 km. hosszúságban jelenik meg előttünk az útvonal rajza és ez természetesen minden zavaró jel nélkül, teljesen szabadon látható a vezető előtt és az könnyen áttekinthető. Vegyünk egy példát: Ha Budapestről Bécsbe óhajt az autós menni, elhelyezi a készülékbe Budapest —Bécs térképét és ezzel meg is szűnik minden további tennivaló, mert a többit már maga a készülék és a térkép végzi el automatikusan. Nem kell a térképet hajtogatni és nem kell keresgélni rajta az éppen bennünket érdeklő helyet. A kocsi halad és ennek mozgásával együtt a térkép állandóan mutatja azt a helyet, ahol a kocsi éppen áthalad. Mielőtt a kocsival elindulunk, a készülék beállítása után a mutatókarok önműködőleg jelzik az úton következő kilométereket, olyan pontosan, hogy pld. megállunk az országúti 17-es kilométerkőnél, biztosak lehetünk benne, hogy a kocsiból kitekintve a készülék mutatója is a 17-es kilométert jelzi. Ha a készülék jelzi, hogy faluhoz közeledünk, akkor egészen biztosan már a falu szélén is vagyunk. Ugyanígy előre figyelmeztet bennünket a készülék egy szerény csengetéssel, ha útkereszteződés, vasúti kereszteződés, kanyar, vagy egyéb az autóvezetőket érdeklő és az országúton előforduló fontos dolgokra akarja a vezető figyelmét felhívni. A készüléken egy kis lámpa is kigyullad, amely a nemzetközi jelzést is mutatja, amely az éppen közeledő sorompónak, útkereszteződésnek vagy más figyelmeztetésnek olyan ábrája, amelyet egy külföldi autóvezető úgyis megismer. Beállítható a készülék olyképpen is, hogy bizonyos helyen (pl. útkereszteződésnél) önműködően szirénabúgást adjon, ami által különösen éjjeli túráknál az ilyen helyeken előforduló karambolok a lehetőség szerint minimumra csökkenjenek. A térkép mértéke az országút hosszában 1:100.000, ami a térkép részletességének megfelelő, viszont az oldalak felé jobbra és balra sokkal nagyobb 1:300.000, hogy a s szalagtérkép keskenysége dacára is elég mélyen belátható legyen a környező terület akkor, ha a vezető esetleg a főútvonalról más útvonalra óhajt letérni. Az oldalt eső városok és falvak így szintén áttekinthetők a térkép kis részletén, amely éppen a készüléken látható. Egész különös a készülék jövője szempontjából, annak érdekes felhasználhatósága autocarokon és autóbuszokon, amelyek idegen országba viszik a közönséget a nyári utazási szezon folyamán. AKKUMULÁTOROK SZIKLAI ÉS TÁRSA Magyarország legrégibb vállalata Budapest, Péterfy Sándor utca 9. Telefon : József 351-45